Rugbespiering - meningen & tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:53

De manier van het vaste punt zoeken is idd juist wanneer de rugbespiering in orde en goed getraind is.
Dit is bij jouw paard dus duidelijk niet zo, en net daarom moet jij dus idd net iets verder achterwaarts jouw zadel neerleggen.
Maar dit lost het probleem van de bespiering nog niet op , daar moet je dus specifiek meer op gaan trainen, rijtechnisch meer correct gaan rijden dus. En dan zal het probleem zich vanzelf gaan oplossen. Wel opletten want wanneer het probleem zich oplost zal jouw huidige zadel wellicht niet meer passen.

Tancreda4 schreef:
@ Locanda; als ik dat doe 'stopt' hij waar ze wat ingevallen is naast de schoft, maar dan ligt de schouder nog niet vrij. Dan leg ik hem nog wat naar achteren neer nog. Ik zal wel eens een foto maken waar ik denk dat het wel oke is, maar vaak is dat meer naar achteren dan ik denk, en lijkt het of het dat 'vaste' punt voorbij gaat. Jou manier heb ik altijd ook geleerd, maar werd mij toen nog gezegd dat hij toch nog wat naar achteren zou mogen.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 09-02-13 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:54

Ik zat even mee te lezen voor de tips, maar wil even op de laatste berichten in gaan.
De correcte positie is minimaal 3 a 4 vingers achter het schouderblad, hierbij wel oplettend dat de schouderbladen gelijk zijn anders het meest naar achter liggende schouderblad aanhouden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:41

Nog bedankt voor je tip mnkorteleve :) Ik probeer het zadel idd zo ver mogelijk naar achteren te doen dat de schouders vrij kunnen bewegen.

Ik wil nog even wat fotos plaatsen, benieuwd of jullie (ook) verbetering zien.
Ga wel van het voordroog over op (goed) hooi, ze krijgt extra krachtvoer (vooral omega 369), en ik longeer haar momenteel regelmatig met de longeerhulp wat ze goed oppakt. Ze biedt het nageeflijke een heel stuk makkelijker aan, al gaat ze momenteel snel te diep/achter de teugel. Ik hoop zondag weer les te hebben na al die vorst-pauzes :(
Ze is nu 2maal behandeld door Unamie, en dat had ik veel eerder moeten doen. Ze beweegt een heel stuk beter, en is veel fijner in omgang (poetsen etc). Boomloos ben ik aan het testen, maar het zadel dat ik nu heb is niets. Ik ga nog een dressuurmodel testen, en anders een nieuw boomzadel zoeken.

Dit was eind januari
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... C00316.jpg

Vandaag
Afbeelding
Afbeelding

http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 40x480.jpg

knollentuin

Re: Rugbespiering - meningen & tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:59

ja. ik zie al een stukje verandering, goed hoor!! ja unamie is een aanrader, superslim dat je dat gedaan hebt.
nu met goed rijden verder aan het werk, paard verder ontwikkelen ...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:21

Gefeli met je verjaardag Knollentuin! :)
Ik zie ook duidelijk verbetering in je paard! :j
Kan alleen de kaptoom wat anders? Hij hangt zo eng laag/los. :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:28

dankjewel locanda!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 01:07

En als aanvulling op Unamie kan ik je Margriet Lenting aanbevelen..www.opzoeknaardeoorzaak.nl
Zij is Cranio Sacraal Therapeute en heeft mijn paard echt goed geholpen..Ik heb een heel ander paard er voor terug gekregen veel rustiger..

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 07:19

Kom gewoon even binnenvallen :D , wat je beschrijft klopt ze is arm bespiert op haar rug en achterhand.
Ik zou je paard verticaal rechtzetten rijden en daarna meer voorwaarts/ neerwaarts rijden, waardoor ze haar achterhand meer onder moet brengen ( dus haar achterhand gaat gebruiken) en dan moet het paard de buikspieren sluiten, en haar rugspier op bollen en kan ontspannen.
Mijn ervaring met AR is dat sommige paarden te weinig drang naar voren hebben.
Om de achterhand onder te brengen, gaat het paard het gewicht opvangen met de rug (en deze dan vast zetten).
Rug wordt dan hard, plat of hol ipv bol en het zadel past dan niet meer.

Misschien heb je er iets aan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:21

Ik vind dat je paard al een stukje is opgeknapt. Ze is veel ronder geworden, het hoekige is er vanaf. Lekker blijven voeren zou ik zeggen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:37

Bedankt. Unamie moet iig nog 1x komen, maar die mag van mij ook komen voor 'onderhoudsbeurten' regelmatig als het nodig is.
Kaptoom zal ik eens naar kijken, ik longeer zo altijd :o anders zit hij net op de neusriem van het hoofdstel. En ik zet haar bij, dus heb wel een bit nodig, kan helaas niet aan de kaptoom gedaan worden...

@ Elco ik zal eens daar naar kijken. Maar inprinciepe wordt ze 2x per jaar nagekeken door een osteopaat (momenteel Bianca van der Klomp).
Cranio Sacraal zal vast weer wat anders zijn dan een osteopaat? *gaat de link bekijken*

@ Labionics; klopt dat het met AR vaak wat te weinig 'voorwaarts' is , en dat is juist een probleem bij mijn paard vaak; niet voorwaarts willen. Dus daar zijn we nu juist mee bezig. Het is ook een vleug die we meenemen, maar niet compleet aanhangend. Ik neem elementen mee die bij mijn paard lijken te passen, en mijn rijinstructrice past daar ook de les op aan.

Afgelopen zondag na lange tijd weer les. Na de massages is ze wel fijner en losser geworden, maar is de 'balans' wat verstort in het rijden heb ik gemerkt in de trant van; moeilijk een tempo aanhouden (steeds hard, dan weer opeens flink terug komen) en wat onrustiger in de hoofdhouding (te diep ging ze nu). Daar hebben we aan gewerkt. Aan mijn hulpen die duidelijker & rustiger moeten, reactie eisen, scherper aan het been maken, op het tempo letten en ondertussen haar in een goede lengte buiging te laten komen, niet te diep en op de voorhand, maar goed dragend. Dat vond ze lastig, maar uiteindelijk liep ze heerlijk te swingen, was het tempo mooi constant en had ze steeds langere stukken dat ze haar hoofdhals houding netjes zelf droeg zonder te diep te gaan. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, want dat is nog wel eens moeilijk :D Maar we hebben er weer wat aan gehad en kunnen daar weer mee verder. Na lange tijd geen les was het allemaal weer wat weggezakt en foutjes van mijn kant erin geslopen :o

Ik ben wel van voer gewisseld, van het voordroog ben ik afgestapt op gewoon goed hooi, omdat het allemaal teveel gedoe was helaas met leveren en de opslag. Ik had begrepen dat je van hooi juist minder moet voeren dan voordroog, maar dat klinkt mij zo tegenstrijdig in de oren omdat ze van voordroog juist sneller dikke benen etc krijgt, daarom geef ik daar minder van. Momenteel ben ik weer even aan het zoeken naar de hoeveelheid die ze moet krijgen, maar het zit nog rond de 10 kilo op een dag - goed hooi - naast onbepert graszaadhooi. Nu at ze de laatste dagen enorm veel graszaadhooi, geen ramp, maar heb ik het gewone hooi ook wat opgeschroeft omdat ze dan daar misschien te weinig aan heeft om dat te moeten aanvullen met zoveel graszaadhooi.