Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
... weet niet of je hier wat aan hebt??? 
Sky_Britt schreef:Hohoho die medicijnen daar wil je echt niet aan beginnen dat is niet de oplossing, dat is alleen voor mensen met zware stoornissen die anders niet kunnen functioneren en heeft een hele hoop nare bijwerkingen dus daar hoef je ook echt niet over na te denken. Ik snap ook niet dat mensen hier meteen over beginnen, tenzij je ook daadwerkelijk weet waar je het over hebt (@oretta, zo simpel zit het niet hoor). Bovendien de angst die jij beschrijft lijkt me niet zo zeer voor te komen uit je angststoornis, misschien heb je inderdaad sneller angst maar een stoornis omvat irrationele angst, jij hebt hele logische rationele angst. Want van een paard af vallen kan ook echt schadelijk voor je zijn en is het dus heel natuurlijk om hier bang van te worden. Ik weet niet wat voor angststoornis je hebt en of dit ook ooit is vastgesteld maar deze angst kun je hier gewoon los van zien want het is zelfbeschermende angst die eigelijk niets als gezond is.
Het belangrijkste is dus gewoon dat je hier op je eigen tempo aan gaat werken op de manier die jij het prettigst vind dus met hulp die bij jou past, dat kan niemand hier voor je beslissen. Een paard kan altijd schrikken en wegrennen dus je moet aan je angst daarvoor werken het heeft er niets mee te maken of je nu wel heel goed kan rijden of niet want zelfs de best afgerichte rustige paarden verschieten wel eens. Het is natuurlijk altijd verstandig om prive lessen te nemen maar kies dan voor een instructice die ervaring heeft met angstige ruiters en niet eentje die je zo snel mogelijk zo goed mogelijk wil laten rijden want dat is hier het probleem niet.
Superhaf schreef:Hallo bokkers,
Ik heb er lang over nagedacht of ik dit wel moet plaatsen omdat ik weet dat mijn angst van een angststoornis komt en ik het daar liever niet over heb.
Ik heb sinds een paar maanden een eigen paardje. Het is een haflinger van 11 jaar. Alles ging eigenlijk goed. In het begin heb ik heel veel buiten gewandeld en toen ik meer aan haar gewend was en zij aan mij en het voor mij 'goed' voelde ben ik erop gegaan.
Ik rijd ongeveer twee maanden bijna elke dag op haar.
Ongeveer een maand geleden is het 'probleem' begonnen. Ik was aan het rijden in een binnenbak en opeens, echt uit het niks rent ze weg. Na ongeveer een half rondje stond ze stil en ben ik weer verder gaan rijden. Ze heeft wel al vaker gehad dat als ze ergens bang voor was ze wegrende maar dan zag ik het aankomen en was het niet zo 'erg' als die keren die ik benoem. Ongeveer 1,5 week geleden reed ik zonder zadel op haar, gewoon een beetje rijden niks bijzonders. En alweer uit het niks rent ze keihard weg omdat ik het totaal niet zag aankomen viel ik er dus af en hard ook. Ik heb toen bijna een week niet gereden omdat ik nog last had van de val. Ik heb iemand anders wel laten rijden en zelf heb ik gewoon buiten gewandeld. afgelopen vrijdag ben ik er weer voor de eerste keer opgegaan. In het begin was ik wel vrij gespannen maar dat was eigenlijk na een kwartier over. Ik reed haar goed voorwaarts (ik bepaalde het tempo) en veel wendingen en alles ging gewoon goed. Totdat er een ander paard aan de longeerlijn (in de bak ernaast) een beetje raar deed. Hij gaf een kleine bok of een raar sprongetje en opeens rende ze weg. Weer de halve bak doorgerend maar stond toen wel weer stil.
Sinds dien wil ik er eigenlijk niet meer op en ben ik eigenlijk het vertrouwen een beetje in haar kwijt gerijkt. Zoals ik al gezegd heb, heb ik een lichte angststoornis als je het zo kan noemen. Ik ben bang om dood te gaan. Ik ben bang om van een paard te vallen omdat ik dan kan dood gaan. Het is nogal ver gezocht, weet ik.
Ik weet dus niet hoe ik de stap moet zetten om er weer op te gaan, hoe ik dat moet aanpakken. Bijvoorbeeld eerst alleen stappen en dan langzaam opbouwen of in een les gaan rijden (groepsles)? Normaal zou ik er zo weer opgaan maar omdat het altijd zo onverwacht komt, weet ik het niet meer.
Ik vind het echt moeilijk om dit hier neer te zetten omdat ik de angst normaal zo veel mogelijk wil negeren en ik hoop dat jullie me advies geven.
Sorry voor het lange verhaal.
Superhaf schreef:@44Myrthe44.
Wat erg! Voor dat laatste ben ik juist zo bang. Bedacht je je echt pas achteraf dat het 'stom' was om door te gaan? Of merkte je het al toen je er nog op reed, dat het paard eigenlijk gevaarlijk was?

). Maar ik moet haar zeker nog beter leren kennen. Het stelt me ook wel een beetje gerust dat het bij jou ook niet zo snel ging (dan ben ik zeker niet de enige).
Gelukkig heb ik geduld en tijd genoeg om haar beter te leren kennen dus dat komt (hopelijk) vast wel goed. Wel echt leuk dat je paard zo oud is geworden. Ik hoop dat die van mij ook zo lang bij me mag blijven!
k zitte met rijden.