Tips gevraagd om paard conditie en bespiering op te bouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Tips gevraagd om paard conditie en bespiering op te bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:11

Ik ga mee met Gineke, rechtrichten. Je kan nog zoveel balkjes lopen en longeren als je wil, maar als het niet correct gebeurd, heeft het weinig zin voor de achterhand.

QUa balken:
- hoeveel balken leg je neer?
- hoe vaak per week loop je balken?
- hoe vaak loopt ze over die balken in 1 training?

Qua rechtrichten:
- werk je met hoofdstel of heb je de beschikking over een kaptoom?
- tot in hoeverre kan je haar vw-nw aan de hand trainen (bijv. lange teugel, je kan ook beginnen met een longe en naast haar mee lopen)
- kan ze makkelijk buigen en stelling geven?

Voor mij zijn de 3 rechtrichtpunten het begin om goed voor elkaar te hebben (vw-nw, lengtebuiging, ondertreden), wanneer je die basis er in zit kan je gericht de hand gaan trainen..

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:26

Ik vind het moeilijk om tips te geven zonder het paard goed te kunnen zien (uiterlijk en in beweging)
Maar zoals eerder is genoemd is het rijden van overgangen goed om je paard sterker te maken. Daarnaast (als je straks weer wat meer kan doen na het winsterse weer) is mijn advies om lekker stukken te gaan galoperen. Niet crossen, maar gecontroleerd, zodat ze sprong leert maken en haar achterhand gaat gebruiken. Ook hierin tempowisselingen maken. Bij de galop is er het meeste beweging in de wervelkolom waar je paard soepel van wordt. Daarnaast zou ik lekker 1 a 2 keer per week longeren. Als ze lekker met haar neusje over de grond loopt heb je geen hulpteugel nodig. Anders zou ik dit wel adviseren, zodat ze leert haar rug los te laten. Longeer eventueel met pessoa zodat haar achterhand geprikkeld wordt om te gebruiken. Onbelast trainen is altijd goed voor een paard. En balkjes lopen kan daarbij ook zeker een goede oefening zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:59

Jotoma, bedankt voor je reactie, ik moet zeggen dat ik me.nog niet echt verdiept heb in het rechtrichten maar ga ik toch doen, aangezien je daar de basis hebt.
Om antwoord te geven op je vragen:
- ik leg 3 balken neer want er zijn er helaas niet meer
- ik denk zo een 2 of 3x per week met de balkjes
- per training.. poe pure schatting zo een 15 a 20 keer?

- qua rechtrichten, ik doe eigenlijk niks aan de hand nu op longeren na, maar heb geen kaptoom.
- ik ga de vragen even beantwoorden op basis dat ik erop zit, vw nw in draf is goed, in stap zou het meer moeten, dan is ze snel afgeleid.
Stelling en buiging aan de ene kant redelijk, kan beter en de andere kant (rechts) moeilijk, is altijd al haar slechte kant geweest.

Laulapaula, jij ook bedankt voor je tip, momenteel doe ik haar sneller aan de longe dan dat ik rij, als ik rij voornamelijk stap en beetje draf...
Ik wil wel een filmpje maken maar dat word dan van het weekend pas aangezien je niet goed kan zien in het donker, maar is wel handig om hier neer te zetten, dan kunnen mensen ook makkelijker beoordelen.

Longeren doe ik altijd zonder hulpstukken, en dat doet ze wel netjes en makkelijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:35

Longeren zou ik ook met pessoa doen, hierdoor kun je de achterhand beter trainen.

Hier zijn vrij veel dijken en wat ik ook al eens gehad heb als tip om de achterhand te versterken in de dijk (als hij niet te steil is) op en af te stappen met je paard aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:09

Zou wel willen proberen met pessoa maar heb momenteel vrij weinig geld te besteden en heb er geen liggen hier.
Dijken heb je hier ook niet, bijna alleen maar zandpaden, wat ook geen straf is natuurlijk, voor de rest nog geen heuvels ontdekt hier in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:01

Even een kleine update, gisteren weer gelongeerd en het lijkt er op dat ze een actievere achterhand krijgt, sloft minder en neemt ruimere passen.
Ik heb haar vooral aan de longe omdat ik haar niet wil belasten met mijn gewicht, ik wil me ook wat meer gaan verdiepen in het rechtrichten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:16

brigitte2 schreef:
Mijn advies is: Veel afwisseling, goed voeren. Je kunt rijden, werken aan de hand, longeren, buitenrijden, springen/vrijspringen en ga zo maar door. Mijn ervaring is dat op alleen hooi geen spieren groeien. Verdiep je dus ook in de voeding. Houdt het leuk voor jezelf en je paard en voorkom spierpijn. Dan komt het vanzelf goed. Heb geduld!

Grappig, die van mij krijgt echt alleen hooi (en soms een heel klein beetje grasbrok, maar dat is misschien een handje in de week!) en heeft sinds ik veel buitenrijd (echt kilometers maken) echt heel veel spiertjes gekregen. Zo erg dat ik ze zelfs door haar dikke wintervacht heen kan zien...
Ze staat ook 24/7 buiten. Wat denk ik sowieso veel scheelt vergeleken met een `stalpaard`. Ze traint zichzelf regelmatig ;) :
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 5948_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 4386_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5063_n.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:22

Haha handig zo een paard maar mijne is in het land liever lui als moe :P
Enkele keer een rondje in draf, nee ze laat liever als ik ga rijden zien hoeveel energie ze nog heeft.

Maar mijn merrie staat vooral op hooi en zo een 3x per week krijgt ze een beetje muesli.

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:25

Ik volg ook! Vrijwel hetzelfde probleem & dit zijn handige tips =)

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:27

Bepaald voer kan ook zeker helpen met het opbouwen van spieren en conditie. kijk eens op http://www.equilin.nl

edit: dit wil niet zeggen dat je met alleen voer de bespiering en conditie kan verbeteren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:37

Leuk dat er ook een aantal mensen dit volgen omdat ze met hetzelfde zitten.
lauraatjxx, klopt, bespiering moet je echt zelf aan het werk ipv voer maar het kan wel een aanvulling zijn.
Bedankt voor de link, ga zeker even kijken, op zich ben ik wel tevreden met wat ik heb en is ze snel te heet dus krijgt ze ook niet zo veel krachtvoer.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:44

Sorry voor de HEEEEELE late reactie.

Dit is ook een supplement, geen krachtvoer en helpt juist goed bij paarden die heethoofden zijn doordat er magnesium is zit. Maar er is genoeg informatie op hun site zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:03

Beter laat als niet toch ;)

In de tussen tijd ben ik ook eens meer gaan kijken naar samenstelling van voer en eventuele supplementen, de muesli die ik al een tijdje voer is prima omdat hier ook wel wat magnesium in zit, vandaar dat mijn paard dus niet zo snel heet word hiervan :)*

Ik was lekker bezig met opbouwen maar wat tegenslagen gehad helaas, eerst zat mijn paard vast in de nekwervels, dat los gekregen en nu zit ik zelf met een rugblessure, ben vandaag voor de tweede keer erop gestapt sinds een paar weken niet gereden te hebben.

Dus wij hopen het weerop te bouwen.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:29

Goed bezig :) sterkte met je rugblessure!