te veel snelheid bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moest jij je pony springen aanleren?

nee
20 (33%)
ja
25 (41%)
een beetje
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 60

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:18

Heel vervelend is dat! ik heb zelf ook al dikwijls met paarden gesprongen die tijdens dressuur heel aangenaam lopen, maar het moment dat ze moeten springen precies peper in hun achterste hebben :p het beste wat dan helpt is idd heeel veel geduld hebben, vooral met je zit goed aanrijden en goed zwaar in et zadel zitten, pas op et allerlaatste moment in verlichte zit gaan. en ik vrees idd dat als je hem zal 'leren' voltes maken voor de sprong, hij mss sneller zal weigeren, ik zou et alleszins eerst proberen uit stap erop af te komen, dat hij idd geen tijd heeft om in galop aan te springen. veel succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:20

HeavensLove schreef:
heeeeeeeeeel veel geduld nikass ;) echt steeds opnieuw en opnieuw beginnen, het kan soms lang duren, maar door zelf geduld te hebben en kalm te blijven, zal het uiteindelijk wel lukken :)

Oh nou fijn dan gaat het wel lukken, want geduld heb ik wel en kost ook niks :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:24

Jules_JP schreef:
Heel vervelend is dat! ik heb zelf ook al dikwijls met paarden gesprongen die tijdens dressuur heel aangenaam lopen, maar het moment dat ze moeten springen precies peper in hun achterste hebben :p het beste wat dan helpt is idd heeel veel geduld hebben, vooral met je zit goed aanrijden en goed zwaar in et zadel zitten, pas op et allerlaatste moment in verlichte zit gaan. en ik vrees idd dat als je hem zal 'leren' voltes maken voor de sprong, hij mss sneller zal weigeren, ik zou et alleszins eerst proberen uit stap erop af te komen, dat hij idd geen tijd heeft om in galop aan te springen. veel succes!

hmm ja, dat valt te proberen. Mijn paard heeft overigens precies hetzelfde op een buitenrit: dan moet alles het liefst hard :) In het begin kon ik alleen maar met iemand anders buitenrijden en dan mijn paard er achter plakken. Maar nu gaat het alleen ook al heel goed. Ik moet haar nog steeds wel consequent terugzetten als ze probeert om als een komeet te vertrekken, maar ze accepteert dit wel al steeds meer. In stap is ze braaf, maar als ik wil aandraven of galopperen vertrekt ze veel te hard. Wat wel goed helpt is om te gaan wijken in het bos, van links naar rechts en terug en als ze dan rustig is weer opnieuw aandraven. Maar soms moet ik dit wel tig keer doen voor ze enigszins acceptabel wegdraaft :D En soms lukt het alsnog niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:32

schoentje schreef:
Dat is dan dus de taak hem dat toch te leren, dan duurt het maar wat langer. Het is heel belangrijk dat je de spanning kunt laten afvloeien. Zodra hij stil staat moet je ook wel weer snel genoeg weg stappen, anders krijg je inderdaad weer spanning doordat hij niet wil stilstaan.

wat is er mis met wat spanning als je hem langer laat stil staan?
Als jij wilt dat ie halt houdt, moet ie gewoon halt houden, of ie daar zin in heeft of niet. En dat kan 4 seconden zijn maar ook 5 minuten. Gewoon wachten tot ie stil gaat staan en pas weer voorwaarts laten gaan als jij hem dat vraagt. Als ie al niet halt wil houden wanneer jij het vraagt op een moment dat ie alleen maar dat bevel moet uitvoeren en niets anders, hoe wil je dan dat ie zijn tempo gaat aanpassen aan wat jij vraagt op het moment dat ie met de sprong bezig is ook?
Nu zie ik dat je in latere berichten wel iets anders uit legt. Bedoel je dan met dit bericht dat je in het begin niet te lang moet willen stilstaan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:37

Ik heb altijd geleerd dat als je halthoudt, dat je zodra je paard dan stilstaat ontspant in je handen. Mijn paard gaat dus wel netjes stilstaan, maar zodra ik ontspan gaat ze weer lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:39

Kan je haar op zit laten stilstaan?
Dat is moeilijker als ze heet zijn natuurlijk, maar kan je niet wanneer ze zo goed als stilstaat je zit grotendeels laten overnemen zodat je, als je je handen ontspant, wel nog met je zit aan geeft van "het is nog altijd Ho jongen"?
dit staat een beetje krom uitgelegd dus ik hoop dat je weet wat ik bedoel..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:46

Ja ik snap je, en dat probeer ik wel. Ze gaat in eerste instantie prima terug op zit maar net dat laatste stukje wil ze toch nog een stapje zetten (of een paar) en ik heb dan toch weer die teugelhulp nodig. Maar het is niet alleen iets van haar natuurlijk, ik moet daar mezelf ook in verbeteren.
Ik had trouwens een instructeur (die echt wel verstand van zaken had zeg maar) die mij altijd zag klooien in de les (alle paarden stonden stil - de meeste liever lui dan moe - en die van mij smokkelde het ene stapje na het andere...) die tegen mij zei: tja het blijft wel heel lastig met die volbloedjes!
Maar ik denk dat wij het samen wel moeten kunnen leren hoor :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:49

Dat je die extra hulp nodig hebt is in het begin niet erg. Gewoon geduldig terug naar halt zetten. :)
Sam kon niet stilstaan in het begin. Kop in de lucht en ter plekke trappelen. Gestoord werd ik soms van dat dier. En toen kwam er een goede lesgever langs die zei "laat hem maar trappelen, gewoon blijven eisen dat ie stil staat." en daar ook echt heel consequent in zijn, elke training. Bij het losstappen al dat halthouden en stilstaan meenemen... Pas als ie volledig stilstaat (en geen halve seconde maar echt stilstaan) dan pas mag ie weer vooruit stappen. Dat mag met een langer teugeltje als dat lukt.
En nu zou je hem moeten zien. :) Hij heeft nog dagen dat ie niet graag stilstaat en dat het iets meer moeite kost, maar over het algemeen genomen zet je hem stil en kan je als het moet, een kwartier staan banketstaaf terwijl ie stilstaat. :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-01-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:49

@Ayasha, Als je met een hele onrustige kosten wat het kost wilt blijven stilstaan dan worden ze vaak alleen maar heter en gekker en krijg je ze toch niet meer stil.
Als je paard na wat wiebelen eindelijk stilstaat, dan vind ik dat je dat moet belonen met weg stappen. Je moet nooit te lang op iets hameren wat hij moeilijk vind, maar afwisselen met iets makkelijks en het daarna weer herhalen. Hij moet idd wel zeker een keer stilstaan wanneer je dat vraagt, ook al is dat pas na een paar minuten, maar bij een onrustig paard is enkele seconden stilstaan dan genoeg om mee te beginnen. om het langzaamaan uit te bouwen naar iets langer stilstaan.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 07-01-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: te veel snelheid bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:50

In het begin is een paar seconden inderdaad genoeg maar imo moet het wel uitgebouwd kunnen worden. :)

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 19:17

hey allemaal, ik lees nu met plezier alle informatieve berichtjes !
betere sfeer nu,
ik was vorige week (tot vandaag) op vakantie, dus heb een tijdje niet gereageert.
Ik heb vanmiddag gereden, en dit ging redelijk. Ze was wat sloom omdat ze tijdens mijn vakantie teveel hooi had gekregen :S . met springen ging ze weer heel snel, zodra ik voelde dat ze ging reed ik direct een volte, dit was nog ver voor de sprong! Ik heb haar 3 meter voor de sprong stilgezet, en daarna in stap/galop erover, ze ging zelf in galop, dat was niet mijn idee. Na de sprong heb ik haar weer stilgezet, tot ze weer rustig was. Dit was enkel geen probleem, de overgang liep vloeiend en ze bleef netjes wachten tot ik het teken gaf. Als ik begin over de hoogte van de hindernis .. :o nog niet eens 30cm geloof ik!
En balkjes ging ook redelijk, ik begon in stap maar zodra ik in draf ga, gaat ze niet snel maar wijkt ze springend er voor weg, alsof ze er niet over ''durft''??
En wat een min punt aan mij is dat ik heel snel mijn geduld dus verlies, wat met springen een nadeel is :')
Ik heb morgen les, dus veel aan springen doen we dan niet, maar ik zal vragen of we er binnenkort mee kunnen beginnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:41

Hindenissen moeten niet hoog zijn om nuttig te zijn voor de training. :)
Als ze opzij wegspringt, meer opsluiten tussen je benen en handen. :)

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:15

Nikass schreef:
hmm ja, dat valt te proberen. Mijn paard heeft overigens precies hetzelfde op een buitenrit: dan moet alles het liefst hard :) In het begin kon ik alleen maar met iemand anders buitenrijden en dan mijn paard er achter plakken. Maar nu gaat het alleen ook al heel goed. Ik moet haar nog steeds wel consequent terugzetten als ze probeert om als een komeet te vertrekken, maar ze accepteert dit wel al steeds meer. In stap is ze braaf, maar als ik wil aandraven of galopperen vertrekt ze veel te hard. Wat wel goed helpt is om te gaan wijken in het bos, van links naar rechts en terug en als ze dan rustig is weer opnieuw aandraven. Maar soms moet ik dit wel tig keer doen voor ze enigszins acceptabel wegdraaft :D En soms lukt het alsnog niet.

Wel echt een pittig ding dus :p ik zou daar zelf zenuwachtig van worden! goed dat je verbetering merkt, wil zeggen dat je goed bezig bent! *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:00

Dank je :) Ik was vroeger zeker zenuwachtig - soms bang - als ik naar buiten ging. Het gevoel dat je de controle niet hebt en je afhankelijk bent van anderen en de hoop dat je paard zich gedraagt, maakt wel onzeker. Nu kan ik soms voor springen (ik doe het veel te weinig) wel een beetje zenuwachtig zijn, maar alleen als de hindernissen boven de 80 cm gaan. Dan gaat ze namelijk als een komeet er op af en op het allerlaatste moment nog nèt er omheen. Met als gevolg dat mijn knie achter de paal blijft hangen. (hindernissen lager dan 80 neemt ze hoe dan ook wel).
Inmiddels ken ik mijn paard zo goed, en is er een wederzijds vertrouwen ontstaan. Ze kan druk doen, maar ik maak me niet meer zo druk :D omdat ik weet dat ik het wel oplos.
Wat nog wel wat kriebels teweeg brengt is als we naar het strand gaan (tot op heden twee keer gedaan). Ik ging dan met een rit mee van manege Poelenburgh in Schoorl en de paarden gaan daar in rengalop over het strand. Mijn paard wil hoe dan ook winnen en gaat dus echt ontzettend hard. Waar ik bang voor ben is dat ze zichzelf voorbij loopt en struikelt met zo'n vaart. Ook weet ik dat ik haar niet gemakkelijk kan stoppen als we net vertrokken zijn - mocht dat ineens nodig zijn. Al weet ik ook dat in een noodgeval opeens heel veel kan waarvan je denkt dat het nooit gaat lukken.
Na de rengalop gaat iedereen dan relaxed stappen in de zee... mijn paard blijft nog een half uur stuiteren. Ach ik hou er ook wel van <3 maar het heeft wel wat stress en ademhalingsoefeningen gekost om zover te komen dat ik alleen met haar op stap kan. Rengalop doe ik trouwens liever alleen dan in een groep. Dan is ze beter te hanteren.