Tips gezocht om paard aan teugel te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:34

idd cowgirl, dat bedoel ik dus Haha!
Iemand die er tenminste nog wat van begrijpt.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:42

Wat een heerlijk topic is dit aan het worden zeg. Ik zit hier met een glimlach op mijn gezicht.

Cowgirl en Kawa begrijpen het prima, maar mensen van wie ik verwacht dat ze het weten die kunnen het niet vertellen.

"kinderen snappen niet wat 'van achteren naar voren' is."
Sorry hoor, maar dan geef je aan domme kinderen les of kan je zelf niet uitleggen. Weleens van Jip en Janneke taal gehoord?
Kinderen vinden het machtig om op een fiets te rijden met handremmen. Daar zit al een vergelijking. Als ze niet trappen, dan hoef je ook niet te remmen. De motor zit van achteren.
Zo moeilijk is dat niet om uit te leggen.

Leer eerst hoe ze een dier naar voren kunnen rijden. Dat voorwaarts op het been zijn iets anders is dan loperig.
Zorg dat ze soepel zijn in hun lichaam, laat ze bewust van het lichaam zijn.
Als dat oké is en ze zijn een stapje verder dan leer je aan de teugel rijden.
Met autorijden leer je ook niet eerst de moeilijke verrichtingen en dan pas remmen en gas geven.
Het moet een logische volgorde zijn.

Dus eerst zitten, sturen, gas geven, ontspannen en dan pas nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:46

Juist!
Dat bedoel ik
Netjes en duidelijk uitgelegd. Lachen

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:48

Overigens... dit alles leer je niet in een uurtje les.
Daar gaan weken, maanden en soms zelfs jaren overheen.

Waarom??? Aan de teugel lopen is niet het doel van paardrijden.
Doel is plezier hebben en allebei ontspannen aan het werk zijn.
En met geruk en getrek is het voor allebei geen doel.

Paard in zijn waarde leren laten en dat doe je dus niet met trekken en schoppen.

Een krul is alleen maar mooi als het rijtechnisch voor elkaar is en niet geforceerd.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:57

runningkawa schreef:
Kinderen op dat nivo hoeven nog helemaal geen paard naar beneden te rijden.

Amen.

Als een kind niet in staat is om een paard correct aan de teugel te rijden dan is dat geen excuus om een paard maar in de krul te rijden. Als je met een levend dier werkt moet je het of goed doen of niet.

Kan er trouwens geen sticky worden gemaakt met alle links over aan de teugel rijden? Volgens mij geef ik onderhand 1 keer in de week dit antwoord op zo'n topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:59

PhiaBink schreef:

Ik heb kinderen les gegeven, jawel en ook nog op een manege Haha!.
Been geven, elke keer als je de dikke buik tegen je been voelt, zachtjes terug duwen naar de andere kant, en weer terug drukken. Dan ga je kleine kneepjes geven in je teugel. Dus knijpen en niet trekken aan je teugel. De Buitenteugel hou je vast en met je hand aan je binnen teugel ga je een beetje knijpen. Ponyhoofd kwam naar beneden en dan moesten ze ophouden met knijpen en de teugels gewoon weer vast houden. Kwam het hoofd weer omhoog dan weer zachtjes knijpen.
Zo heb ik het eenvoudig uitgelegd aan een kinderen van een jaar of 10.

Van achter naar voren rijden is te moeilijk om uit te leggen. Hou het simpel voor een kind

Ah, ik snap ineens waarom er zo beroerd gereden word. ALs je op deze manier leert paardrijden is het de manier om je paard:
- lam aan het been te krijgen
- stug en scheeft
-stijf

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nageeflijk is alleen onspanning in nek en kaakgewricht als je even de definitie wil weten. Dat betekend ontspanning in beide kaakgewrichten, op het moment dat je het " melk/vraag/kneepjes" gebeuren aan mensen gaat leren, is het probeer dat je de paarden van het bit af spoelt. Daarmee zul je nooit en te nimmer een paard naar de hand toe leren rijden.

Nageeflijk maken. Geef been..........( en zorg voor reactie dus hij moet harder gaan!) Als hij harder gaat begrens je die dit met TWEE teugels en zorgt dat het hoofd er rechtvoor blijft, daarop zal het paard sterk worden, op dat moment geef je nog meer gas...........zodra je voelt dat het paard ligt word ( nageeft dus) ga je mee met de hand en drijf je licht op. Als je dit structureel blijft doen, dan zal je merken dat je uiteindelijk met een klein beetje been het paard al weer kan laten nageven als ie over de teugel komt!

Zorg dat het begrensen niet trekwerk word, en zorg er dus voor dat je in het begrensen de boven en onderarm ontspannen houd!!! Als je spanning in je lijf krijgt dan lukt het al niet meer.

Het paard moet die druk aannemen, en daarop kan je laten nageven. Niet jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:00

Helemaal met je antwoord eens larae, blij dat er nog mensen zijn met paardenverstand en normaal paardvriendelijk rijden.

Citaat:
Kan er trouwens geen sticky worden gemaakt met alle links over aan de teugel rijden? Volgens mij geef ik onderhand 1 keer in de week dit antwoord op zo'n topic

en dit zou ik zeker ook een hele goede vinden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:46

Kleintje schreef:

"kinderen snappen niet wat 'van achteren naar voren' is."

In mijn ogen hoeven kinderen dat ook helemaal nog niet te weten, of te kunnen. Die moeten spelenderwijs leren ponyrijden en vooral veel lol hebben. Laat ze maar tikkertje of iets dergelijks met een stel doen. Daar worden ze pas echt handig van. Leren sturen, leren hun pony te begrijpen,en leren zich aan te passen aan paardengedrag.

Goed leren zitten, en als dat allemaal voorelkaar is, dan kan je eventueel eens een stapje verder gaan..............

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:03

runningkawa schreef:
Helemaal met je antwoord eens larae, blij dat er nog mensen zijn met paardenverstand en normaal paardvriendelijk rijden.

Citaat:
Kan er trouwens geen sticky worden gemaakt met alle links over aan de teugel rijden? Volgens mij geef ik onderhand 1 keer in de week dit antwoord op zo'n topic

en dit zou ik zeker ook een hele goede vinden !

Afgezien dan van het feit dat dit topic wat ontspoord vind ik dit een hele goede suggestie OK dan! . Geloof dat Kawa eerder dit topic al wat links had gegeven.
Mochten jullie zo snel er nog meer weten te vinden dan zet ik die er ook bij Haha! . (ik ben nu even weer aan het werk en ga dan over een uurtje een sticky in elkaar knutselen Haha! ).

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 16:10

ik heb nu genoeg gehoord en het lijkt me dus ook wel verstandiger om op les te gaan en het daar meteen goed te leren OK dan!
ik zeg dus maar bij deze dat dit topic offtopic gaat(of hoe je dat moet doen Verward )ennuh natasha en runningkawa geen ruzie maken is niej leuk het moet gezellie blijven op bokt Haha! maaruh ik denk dat ik erwel uit kom OK dan!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:15

Gymkhana! De aangewezen methode voor jonge kinderen om spelender wijs iig goed te leren zitten. Alhoewel ik het idee heb, dat dit absoluut niet leeft in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:16

Gymkhana
wat? Haha!
wat is dat, heb er wel oren naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:20

Roos schreef:
Gymkhana! De aangewezen methode voor jonge kinderen om spelender wijs iig goed te leren zitten. Alhoewel ik het idee heb, dat dit absoluut niet leeft in Nederland.

Klopt Roos, in Nederland doen sommige maneges dat wel in de vorm van spelletjesmiddag.

Is inderdaad een zeer goede manier om kinderen op een leuke wijze vertrouwd en handig met een pony te maken!

( Want laten we even eerlijk zijn, je schrikt je toch rot op wedstrijd als je die kinderen ziet met dure leren laarzen, dure zadels, vrachtwagen en 4 topponys op de wagen? Waar is de tijd gebleven dat we gewoon met ons rubberen laarsjes op een veelzijdigheidzadeltje dolle pret beleefden?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:21

runningkawa schreef:
Gymkhana
wat? Haha!

Heb dat een keer voor volwassen georganiseerd. Als ik er aan denk krijg ik weer pijn in mijn buik van het lachen Haha! OK dan!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:26

Kleine kindjes in Jodhpurs gestoken die op hun ponietjes spelletjes doen zoals estafette, slalommen om pionnetjes etc. Ik ben min of meer zo'n kindje (of was het, laaaaang geleden Haha! ). Heb ooit voor het sturen van je paard de ezelsbrug gekregen dat je moet doen alsof je fiets met je handen van het stuur. Zoals je dan stuurt moet je ook sturen op je pony.

Hoe zou je dan een kind uitleggen hoe het een pony terug rijdt eigenlijk, want vroegAH was kuit aandrukken vooruit en onderste vingers op de teugel drukken en iets achterover zitten langzamer of ho. Dan zit zo'n kind op zo'n eigenwijs beest (prototype shetlander) en de pony denkt bij zichzelf: daar heb ik dus geen zin in, en ik loop lekker door. Dat veroorzaakt ook bekketrekkers hoor! Want niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:26

Pipo"]
[quote="runningkawa schreef:
Gymkhana
wat? Haha!

Heb dat een keer voor volwassen georganiseerd. Als ik er aan denk krijg ik weer pijn in mijn buik van het lachen Haha! OK dan!
[/quote]

Moet bij het woord ghymkhana ( Verward ) opeens aan de Penny denken.
En zie Engelse kindjes met jodphurs voor me.
Zijn toch spelletjes met je pony (of paard dan Tong uitsteken ) zoals slalommen, ei op een lepel en meer van dat?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:37

essie79"]
[quote="Pipo"][quote="runningkawa schreef:
Gymkhana
wat? Haha!

[/quote]

Moet bij het woord ghymkhana ( Verward ) opeens aan de Penny denken.
En zie Engelse kindjes met jodphurs voor me.
Zijn toch spelletjes met je pony (of paard dan Tong uitsteken ) zoals slalommen, ei op een lepel en meer van dat?
[/quote]

Jaaaa lol, zullen w een gymkhana clinic organiseren voor volwassenen met jonge paarden!!!! Slalomen en tikkertje leer je goed van sturen en gas geven! En dan ook nog een vossenjacht Haha!

*tot zover het jeugdsentiment*

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:39

Pipo schreef:
rubberen laarsjes op een veelzijdigheidzadeltje ....

Meestal met rubberen laarsjes zonder zadeltje omdat je het zadeltje niet eens kon tillen, laat staan het zadeltje op de pony krijgen. Those were the days Veelzijdigheidszadeltjes rule en dressuurzadels suck (big time)! Het rijden van toen je klein was had in feite weinig te maken met rijden en meer met raggen, en hoe sneller hoe beter, en trots dat je was als je pony lekker liep te schuimen.......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:23

Overigens: ik heb een sticky gemaakt over 'aan de teugel rijden' Lachen.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:25

Hang er een slof aan of zaag net zolang totdat ie naar beneden komt Haha! Nee hoor, ff serieus... Vwnw rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:12

Roos"]
[quote="Pipo schreef:
rubberen laarsjes op een veelzijdigheidzadeltje ....

Meestal met rubberen laarsjes zonder zadeltje omdat je het zadeltje niet eens kon tillen, laat staan het zadeltje op de pony krijgen. Those were the days Veelzijdigheidszadeltjes rule en dressuurzadels suck (big time)! Het rijden van toen je klein was had in feite weinig te maken met rijden en meer met raggen, en hoe sneller hoe beter, en trots dat je was als je pony lekker liep te schuimen.......
[/quote]

Als het maar hard ging, en gevaarlijk was. Weet nog goed dat ik als 8 jarige over betonnen bankjes sprong met pony lief. Bankjes van dik 90 cm hoog, zonder cappie en zonder zadel.

Altijd lol gehad!!!

( nou moet ik zeggen dat het niet echt verantwoord was als ik er aan terug denk Haha! )

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:19

Pipo schreef:
Als het maar hard ging, en gevaarlijk was. Weet nog goed dat ik als 8 jarige over betonnen bankjes sprong met pony lief. Bankjes van dik 90 cm hoog, zonder cappie en zonder zadel.

Altijd lol gehad!!!

( nou moet ik zeggen dat het niet echt verantwoord was als ik er aan terug denk Haha! )

Hetzelfde hier.
Kijken hoe hoog hij kan springen, en dat was best hoog Tong uitsteken
Pony van 1.27 ging over 1 meter, 1.05 deed hij volgens mij ook nog, deed je hem nog 5 cm hoger dan stopte hij.
Of keihard in het weiland scheuren, uiteraard dicht langs het prikkeldraad (vertelde mijn moeder me later) anders was het natuurlijk niet leuk Haha!
Of bij zomerdag je Penny mee naar buiten nemen, achterstevoren op je pony liggen en dan lezen terwijl hij graast.

Hou op, schei uit. Bloos!

Andy_livez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:20

Ik heb geleerd dat aan de teugel lopen een teken is van een ontspannend paard. Als je paard aan de tewugel loopt door hulpteugels kan je paard nek en rug klachten krijgen omdat die niet ontspannen loopt. De basis is dan ok door laten lopen, als je paard aan je been loopt (Impuls) geeft je kleine kneepjes, veel overgangen, tempowisseling, figuren. Ze wordt je paard soepel, actief en gaat deze op jou reageren. Succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:25

Ik mis de zithulpen in alle verhalen van iedereen in dit topic. Al is dat misschien wat veel gevraagd voor een klein kind, het is uiteindelijk wel essentieel dus dan kun je niet vroeg genoeg beginnen met er aandacht aan besteden.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 12-11-03 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Andy_livez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:25

Was weer ff terug naar de topic Tong uitsteken Had nog niet heel pagina 3 gelezen...