Pony draait rondjes bij opstijgen... Help?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxsalinaxx

Re: Pony draait rondjes bij opstijgen... Help?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:07

haha, sorry was te lui om alles te lezen, maar idd wat frangelica zegt is wel een oplossing

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:10

amazing_lady idd is wel handig ja :) En TS gefeliciteerd met je verjaardag ! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* :D :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:24

Super dat de eigenares van de haflinger zich hier meld en TS wil helpen. TS is nog te jong om dit zonder begeleiding op te kunnen lossen. Dus begrijp me niet verkeerd midge, ik vind dat meisjes moeten leren maar met begeleiding en niet wat aanklooien op eigen houtje.

Komt vast goed nu!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:29

Suzie99 schreef:
amazing_lady schreef:
Voor iedereen die het weten wil .... Ben er vandaag zelf maar even opgestapt. En .... Ze wilde bij mij wel stilstaan. Kwestie dus van duidelijkheid en waarschijnlijk handigheid. Dinsdag kom TS weer rijden en ga ik haar helpen met het opstappen. Even de trucjes en knopjes leren kennen.

Waarschijnlijk probeert ze me uit... :o
Fijn dat je wilt helpen! :j

Altijd. Als er problemen zijn gewoon melden en ik help je. Goed voor jou, de pony en dus ook voor mij. Tot dinsdag.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:43

eerst weer proberen op te stappen en als hij weer rondjes gaat draaien gewoon net zo lang rondjes laten draaien totdat hij het zat is. op den duur vinden ze het niet meer leuk. maar ja goed dat is hierboven eigenlijk ook al gezegd :+

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:41

amazing_lady schreef:
Ik zal me er ook even mee bemoeien, de haflinger is namelijk van mij.

Zadel is goed, pony heeft geen rugklachten of pijn. Ze heeft wel te veel energie, omdat er de laatste tijd weinig mee gereden is. Verder is ze ontzettend sterk, ook voor mij. Opstappen met een losse teugel heeft nu weinig zin. Ze heeft energie en wil graag lopen. Rondjes laten lopen of achteruit zetten totdat ze stilstaat zou een goede oefening zijn, maar voor deze meisjes wel lastig om consequent uit te voeren.
Als ik thuis ben als ze gaan rijden en tijd heb ga ik ze helpen om het op te lossen. Pony moet gewoon stilstaan en wachten met weglopen totdat de ruiter het aangeeft. Lastig bij zo'n sterke haflinger die gewoon door buffelt.

Nog even voor de duidelijkheid .. ZADEL PAST EN ZE HEEFT GEEN RUGKLACHTEN!

hoe weet je het zo zeker van die rugklachten?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:08

Klinkt precies als mijn vorige verzorgpony, ook een Haflingertje.
Heb niet alle berichten gelezen, dus weet niet of dit al gezegd is, maar je kan ook beginnen met gewoon naast het paard gaan staan (dus gewoon met beide benen op de grond) en de teugels in één hand op de schoft, zodat het paard denkt dat jij wilt gaan opstappen. Dan kan je een stuk makkelijker mee draaien dan wanneer je één voet in de beugel heb.
En verder.. eindeloos geduld. Kan je er naast staan zonder dat de pony draait? Dan de voet in de beugel. Gaat dat goed? Hangen aan het zadel. Als dat goed gaat half opstappen en als laatste helemaal opstappen.
Mijn verzorgpony heeft het in 2 weken afgeleerd (ik kwam toen 2x in de week), dus het is relatief snel op te lossen!

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:32

Laat anders iemand hem eens vasthouden en dan beloon je hem als hij stil blijft staan, of wacht geduldig totdat hij stilstaat en stap dan pas op, maar ik weet niet wat bij jou pony het beste werkt. :)

Het kan idd ook zijn dat hij een reden heeft waarom hij dat doet !

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:48

femo schreef:
amazing_lady schreef:
Ik zal me er ook even mee bemoeien, de haflinger is namelijk van mij.

Zadel is goed, pony heeft geen rugklachten of pijn. Ze heeft wel te veel energie, omdat er de laatste tijd weinig mee gereden is. Verder is ze ontzettend sterk, ook voor mij. Opstappen met een losse teugel heeft nu weinig zin. Ze heeft energie en wil graag lopen. Rondjes laten lopen of achteruit zetten totdat ze stilstaat zou een goede oefening zijn, maar voor deze meisjes wel lastig om consequent uit te voeren.
Als ik thuis ben als ze gaan rijden en tijd heb ga ik ze helpen om het op te lossen. Pony moet gewoon stilstaan en wachten met weglopen totdat de ruiter het aangeeft. Lastig bij zo'n sterke haflinger die gewoon door buffelt.

Nog even voor de duidelijkheid .. ZADEL PAST EN ZE HEEFT GEEN RUGKLACHTEN!

hoe weet je het zo zeker van die rugklachten?

Is het echt zo moeilijk om gewoon eens een keer iemand op zijn woord te geloven. Wordt zo moe van dat eeuwige gezeur. _-:(

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:41

Amazing_lady, waarom reageer je zo kribbig? Femo stelt alleen een vraag, zodat ze jullie verder kan helpen. Wij proberen jou, je verzorgster en je paard immers allemaal te helpen, zie je dat wel in?
Kijk, als wij iedereen maar op het woord zouden moesten geloven dachten we nu nog dat de paashaas bestond, let's be real.
Het enige wat ik nu van je vraag is om een antwoord te geven op de vraag van femo want hier ben ik zelf ook uiterst benieuwd naar.
Misschien wil jij geen hulp bij het probleem, maar jouw verzorgster wel, die heeft dit topic gemaakt en het was jouw keuze om je hier ook in te voegen. Vervolgens stelt iemand een vraag, en dan reageer je zo? Ik snap het niet. :?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:26

Bijna elk probleem dat zich voordoet zeg maar 85% is de oorzaak te zoeken bij de begeleider/ruiter en dus een kleine rest is dan een varia aan oorzaken en dan is er uiteraard ook een deel iets medisch mis.
Het is idd belangrijk de medische dingen uit te sluiten, als daar het probleem zit heeft het weinig zin gewoon voort te trainen.
Maar het grootste probleem is dus de mens zelf, en das een antwoord dat niet veel mensen graag horen zeggen, want ze vinden allemaal dat ze het keigoed doen, en willen eigenlijk horen dat het paard fout zit, en zoeken dan naar een reeks trucjes om het probleem op te lossen.
Paardrijden & het werken/omgaan met paarden is geen reeks trucjes nee das gewoon een sfeer creëren waarin het paard voor jou kiest als zijn leider, op zo'n moment heb je geen problemen met je paard en het paard niet met jou.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:00

Lees even alles goed door aub. Dan zul je tegenkomen dat ik er zelf op gestapt ben om te kijken hoe en wat. Bij mij bleef de pony wel stilstaan. Geen probleem. De pony is sterk en probeert de meisjes uit. Ik heb ook aangegeven dat ik TS zou helpen als ze weer kwam rijden. Ze is gister geweest en het opstappen ging goed.

Zit al mijn hele leven tussen de paarden. Opleiding, werk, hobby. Kan aardig goed inschatten of een pony rugklachten heeft. Verder worden ze bij mij geregeld lekker behandelt door een masseur.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:05

Ik heb niet alles gelezen, maar een van de jonge paarden die ik rijd doet dit ook. Maar die gaat zodra ik mijn voet in de beugel zet mijn kant op draaien en als ik dan niet op pas staat ze op mijn teen. Dit is een hele tijd weg geweest en sinds een tijdje doet ze het weer. Ik denk dat dit gewoon puber gedrag is en want als ik haar gewoon een keer flink op dr plek zet is het ook afgelopen en kan ik zo opstappen en wegrijden.

En waarom begint iedereen trouwens meteen bij ieder topic te zeuren of het zadel wel goed is of blabla, er zijn heus wel meerdere oorzaken dan alleen een zadel. Als er al is gezegd dat het zadel goed is dan geloof dat gewoon en blijf niet door zeuren!!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:16

CharmingS schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar een van de jonge paarden die ik rijd doet dit ook. Maar die gaat zodra ik mijn voet in de beugel zet mijn kant op draaien en als ik dan niet op pas staat ze op mijn teen. Dit is een hele tijd weg geweest en sinds een tijdje doet ze het weer. Ik denk dat dit gewoon puber gedrag is en want als ik haar gewoon een keer flink op dr plek zet is het ook afgelopen en kan ik zo opstappen en wegrijden.

En waarom begint iedereen trouwens meteen bij ieder topic te zeuren of het zadel wel goed is of blabla, er zijn heus wel meerdere oorzaken dan alleen een zadel. Als er al is gezegd dat het zadel goed is dan geloof dat gewoon en blijf niet door zeuren!!

:)

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:25

Altijd. Als er problemen zijn gewoon melden en ik help je. Goed voor jou, de pony en dus ook voor mij. Tot dinsdag.[/quote]

beetje omslachtig via Bokt, had TS beter meteen aan de eigenaresse kunnen vragen :o

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:28

Vilar schreef:
Ik zou eerst het zadel en de rug maar eens laten nakijken.
De pony vertoont dit gedrag niet voor niets.

Het verbaasd me echt dat het een hele pagina duurt voor iemand dit zegt!

Wanneer houden mensen toch eens op met truukjes en kijken eerst waarom het gebeurt. Zeer weinig 'voor de grap'.

edit; Ik lees nu dat de haf niks geen klachten heeft, maar dan maar even deze post om mijn verbazing uit te spreken over dat niemand dat als eerste vraagt, en dán met truukjes komt. :)