Mijn paard blijft lang koud en stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Mijn paard blijft lang koud en stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 11:15

En jij denkt dat het goed voor een paard is om 2 tot 5kg muesli te gaan eten per dag? Daarin verschillen we behoorlijk van mening dan.

Kunnen we het onderwerp voer en hoeveelheden even laten rusten? Ik ken de meningen inmiddels, maar ik zie graag ook nog andere tips.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:32

Veulen84 schreef:
En jij denkt dat het goed voor een paard is om 2 tot 5kg muesli te gaan eten per dag? Daarin verschillen we behoorlijk van mening dan.

Kunnen we het onderwerp voer en hoeveelheden even laten rusten? Ik ken de meningen inmiddels, maar ik zie graag ook nog andere tips.

ik denk persoonlijk dat het niet normaal is dat je 45 minuten een paard moet rijden voordat hij los is.
Dan is er iets niet goed.En ik denk toch aan spierproblemen.
Je vertelde dat het bloed goed was maar zijn de spierwaarden gecontroleerd?

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:33

Nou dat zeg ik dus niet!! Ik zeg dus dat een beetje extra een idee zou kunnen zijn en dat het wel zo zou kunnen zijn dat hij te weinig heeft aan die halve kilo per dag.

Ik heb je pas 3x het idee aangedragen van de Stübben warm up maar daar geef je totaal geen respons op. Je reageerd alleen maar als het antwoord je niet aanstaat. Ik snap niet dat als je alles beter weet je het hier vraagt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:36

er zit inderdaad een verschil tussen een halve kilo en 5 kilo....er is ook nog iets daar tussen in.
Het valt mij ook op dat alle tips worden weggewuifd,je hebt alles al geprobeert,paard is kerngezond en mankeert niets.
Nou ik kan je vertellen dat er iets niet klopt hoor.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:40

Gelukkig denk ik er niet alleen zo over... Ik denk zelf ook dat er iets niet klopt. Op de foto's in het porfiel van veulen "lijkt" (zeg niet dat het zo is want foto kan vertekenen) dat het paardje van haar slecht bespierde achterhand heeft. Spierwaarden zou dus zomaar kunnen.
Ik bedoelde het goed maar wat ik al zei blijkbaar weet veulen alles zelf het beste. Ik kap met mijn goedbedoelde opmerkingen en veulen moet zelf maar naar een oplossing gaan zoeken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:41

geerke schreef:
ik denk persoonlijk dat het niet normaal is dat je 45 minuten een paard moet rijden voordat hij los is.

Spierwaarden zijn niet gecontroleerd. Zal morgen veearts eens bellen om te vragen of hij dat een idee vind.
Vraag me alleen af, zou spierproblemen niet op de thermografie te zien moeten zijn geweest?

Ik blijf er mee zitten dat als ze los is, ze echt los is. Daar begrijpt eigenlijk niemand wat van.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:46

Uitrijdeken erop laten, niet te lang stappen maar vrij vlot in draf gaan loswerken door hem lekker voor je been te maken. Waar dat hoofd heen gaat maakt niet uit; eerst actief van achteruit voor je kuit. Al vrij vlot ook een galopje meepakken, ook aan die lange teugel. Paar rondjes beide kanten op en daarna pas gaan oppakken en verbinding creëren van achteruit. Van alleen stappen zonder deken worden ze niet warm als het echt koud is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:51

Misschien wuif ik niet alles weg, maar wil ik graag meer dan dit. Lijkt leuk om steeds op het zelfde te draaien. Maar 1 van de redenen om iets op bokt te vragen is om out of the box te denken. Maar nu draaien we hier steeds om het zelfde heen. Vinden mensen het prettiger om pb's te sturen en niet hier te reageren.

Wanneer je keer het 1 los laat, ga je zoeken naar het volgende. En dat is wat ik wil. Dus als ik zeg ze krijgt een kwart meer, dan is het handig als je verder gaat naar het volgende. Massagespul is door me fysio al gemeld, denk je dan dat ik dat niet ga proberen?

Geloof het of niet, ik lees heus alles en het komt heus wel aan.
Zo gaan we vandaag voor het eerst rijden met een uitrijdeken en gaan we proberen of het helpt om haar 's middags te rijden in plaats van 's avonds.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:51

Ik weet niet of het al langs is gekomen, maar wij gebruiken altijd een Newmarket dekentje
Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:55

Ziet er handig uit ajockey. Leg je dat echt vast onder het zadel? Loopt wel lekker door naar voren ook. Daar zou je een heel uur mee kunnen rijden?
Vriendin ging kijken of ze nog ergens een echt wollen deken had (heb ik zelf niet, ben allergisch voor wol). Die zijn ook zo vierkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:55

Veulen84 schreef:
geerke schreef:

Spierwaarden zijn niet gecontroleerd. Zal morgen veearts eens bellen om te vragen of hij dat een idee vind.
Vraag me alleen af, zou spierproblemen niet op de thermografie te zien moeten zijn geweest?

Ik blijf er mee zitten dat als ze los is, ze echt los is. Daar begrijpt eigenlijk niemand wat van.

Dat op de thermografie kan wel te zien zijn maar hoeft niet. Een thermografie gaat geloof ik niet zo diep en zie je maar een klein oppervlakte van de spieren. Als het dus net even iets dieper ligt zie je dat niet.

Over een wollen deken, blijft daar het haar niet ontzettend in hangen en gaat dat niet onwijs irriteren bij een paard? Dat kan ik m nl zo voorstellen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:02

Oké, sorry dat ik er weer op kom, maar heb je al eens aan de leverancier of DA gevraagd of de muesli die je voert, een volledig voer is? Mij is namelijk lang geleden verteld dat muesli prima voer is, maar dat niet alles wat ze nodig hebben er in zit. Probeer eens volledig voer. Uit kuil halen ze echt niet alles wat ze nodig hebben.
Ik denk ècht dat ze qua voeding iets te kort komt en ik bedoel dus ècht niet dat je nu ineens 5kg muesli moet gaan voeren. Verdiep je eens in voeding en kijk waar je op uitkomt.

En je kunt wel zeggen "ik lees alles" maar je wuift wel degelijk onze voedingsadviezen weg. Mijn paard begon ook stijf te worden en in te vallen. Ze krijgt nu een 1/2 kg per dag meer dan in de zomer (totaal iets meer dan 1kg per dag) en doet het veel beter. Probeer het gewoon eens met een compleet voer. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:03

Veulen84 schreef:
Ziet er handig uit ajockey. Leg je dat echt vast onder het zadel? Loopt wel lekker door naar voren ook. Daar zou je een heel uur mee kunnen rijden?
Vriendin ging kijken of ze nog ergens een echt wollen deken had (heb ik zelf niet, ben allergisch voor wol). Die zijn ook zo vierkant.

Je legt gewoon eerst het dekje/onderlegger neer op de rug van je paard, daarover leg je deze trainingsdeken over. Zorg dat ie eindigt op het hoogste gedeelte van de rug en goed recht ligt. Daarna leg je het zadel erop, de hoeken vouw je onder de zadelflappen zodat je benen gewoon vrij liggen. Het werkt heerlijk, wij doen er alles mee van lichte training tot snelwerk. Als je secuur zadelt en zorgt dat ie er recht onderligt schuift het niet.

(beetje wazige uitleg sorry, zal even kijken of ik er een filmpje van kan vinden)

Edit: Geen filmpje kunnen vinden over het zadelen met z'n deken.

maar wel eentje waar je op kan zien hoe goed ze blijven liggen (eerste 2 minuten ofzo)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:10

Mijn paard van zeven, loopt ook pas na drie kwartier goed losrijden lekker als de temperaturen rond het vriespunt liggen. In de zomer heeft ze maar twintig minuutjes nodig. Ik rij dan in de winter gewoon met het fleecedekentje erop, zo'n nierdeken zeg maar. Geen probleem. Ik ga ook vrij snel galopperen. Niks bijzonders, gewoon een handgalopje. Hier wordt ze sneller warm en los van. Ik weet niet of het iets medisch kan zijn, het kan ook gewoon het karakter of het lijf zijn. Bij mensen zijn er toch ook mensen die in de zomer veel beter functioneren dan in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:14

Supervixen schreef:
Mijn paard van zeven, loopt ook pas na drie kwartier goed losrijden lekker als de temperaturen rond het vriespunt liggen. In de zomer heeft ze maar twintig minuutjes nodig. Ik rij dan in de winter gewoon met het fleecedekentje erop, zo'n nierdeken zeg maar. Geen probleem. Ik ga ook vrij snel galopperen. Niks bijzonders, gewoon een handgalopje. Hier wordt ze sneller warm en los van. Ik weet niet of het iets medisch kan zijn, het kan ook gewoon het karakter of het lijf zijn. Bij mensen zijn er toch ook mensen die in de zomer veel beter functioneren dan in de winter?

Maar een paard is een dier die zich normaal hoort aan te passen aan het weer, paarden zouden zelfs het beste gedijen bij temperaturen net boven het vriespunt. Bij mensen heeft het ook altijd een reden, ouderdom, reuma oid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:41

Bij mij op stal gaan ze in de winter maar 4 uurtjes naar buiten en als ik haar 's morgens rij, heeft ze wel superlang op stal gestaan. Spieren moeten dan toch langer opwarmen lijkt me? Als ik les in de kou, krijg ik ook anders les dan als het warm is. We nemen dan tijdens de les veel meer de tijd om in een rustiger tempo allemaal oefeningen te doen om de spieren los te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:56

Beweegt ze buiten genoeg? In de winter merk ik altijd dat mijn paarden langer blijven stilstaan. Zeker met regenweer en vorst blijven ze eigenlijk permanent in de schuilstal staan. Ik probeer nu hooi te geven op verschillende plaatsen, maar ook dat is nog niet voldoende. Ik heb er me bij neergelegd dat ik 's winters sowieso wat stijvere paarden heb en langer moet inrijden.
Als je echt zegt dat ze voldoende energie heeft om haar werk aan te kunnen en wanneer ze warmgelopen is ook echt goed en vlot loopt, dan zou je haar langere opwarmtijd ook voor lief kunnen nemen. Al kan ik me wel voorstellen dat je hier naar tips zoekt, alle beetjes helpen. ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:53

Joolien schreef:
Maar een paard is een dier die zich normaal hoort aan te passen aan het weer, paarden zouden zelfs het beste gedijen bij temperaturen net boven het vriespunt. Bij mensen heeft het ook altijd een reden, ouderdom, reuma oid.

Daarom wil ik ook niet geloven dat een paard die 45min. nodig heeft om op te warmen 100% in orde is.

Alleen de oorzaak vinden zal een flinke uitdaging worden. Dat kan echt vanalles zijn. Van voer en huisvesting tot een medisch probleem. Van een spierprobleem, verzuring, slechte afvoer van afvalstoffen, spierpijn, training te zwaar de vorige dag, te heftig trainingsschema, structureel verkeerd gereden tot een simpel zadelprobleem etc. Zo kan je nog wel even doorgaan.

Het enige waardoor je zoiets oplost is alle mogelijke oorzaken op een rijtje zetten en langzaam elimineren wat niet van toepassing is, overal voor open staan en verder kijken dan je neus lang is.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:13

Wat hebben ze dan wel onderzocht met dat bloedonderzoek? Als een paard zo lang stijf is, dan is toch het meest voor de hand liggende om spierenzymen te testen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:05

Ik ga mee met bovenstaande. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de veearts precies onderzocht heeft. Is je paard op de foto gezet of is er alleen thermografie uitgevoerd? Is er bloed geprikt en waarop wel/niet?

Is je paard ook gevoelig op aanrakingen en snel gestrest? Heb je misschien een filmpje van haar manier van bewegen in het begin?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:20

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:42

Agossie: Heb vandaag even op de site van fabrikant gekeken. Geadviseerd word om 0,5 tot 1,5 kg per dag te geven. Het mag dus meer zijn, maar hoeft niet percee. Het is een volledig voeder.

Gini: Voorlopig gaat ze met een ander paard uit stal. Kijken of ze wat meer uitgedaagd word om te spelen en te rennen. Ze lopen inderdaad meer van het ene ding naar het ander. Beetje spelen met het slootwater of eten, elkaar poetsen.

Ajockey bedankt voor de uitleg. Ga me er nog even verder in verdiepen. Vandaag met deken merkte ik wel verschil. Maar hij bleef niet super liggen, dit klinkt dan meer als een uitkomst. Stiekem vond ze het ook wel lekker, heb ook in weken niet zo lekker gereden. Maar het is vandaag ook weer warmer dan vorige week.

Saar/sliert: Ik kan me eigenlijk niet zo goed meer herinneren wat er allemaal getest werd. DA noemde het een standaard check. Mocht daarna bellen voor uitslag, daarbij melde hij dat alles normaal binnen de marges viel. Ik weet alleen herinneren dat naast vitamine/magnesium hij gekeken heeft naar eiwitten, nieren en lever. Ga het hem morgen ochtend vragen.
Verder is ze ook op de foto geweest ja (zadelmaker dacht aan kissing spines) en inderdaad thermografie al eerder.

Osteo/fysio noemt paard niet gevoelig op aanrakingen en ze vind poetsen heerlijk. Ze is soms gestresst, maar dat heeft een andere logische oorzaak (uit haar verleden), ze is bang voor sommige dingen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:58

Hoe is ze gehuisvest? Staat ze op stal of buiten en hoe lang? Hoe vaak in de week rij je en wat doe je allemaal qua training (dressuur, springen, longeren enz)?

Ik zou het zelf ook niet zo snel in het voer zoeken trouwens. Ruwvoer is de basis en die halve kilo krachtvoer is meer dan genoeg om de benodigde vitaminen en mineralen uit te halen. Alleen vitamine E zou misschien een nuttige aanvulling kunnen zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:15

Tempus schreef:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=111 is dit niks? hebben ze ook als uitrijdeken ( beetje naar onder scrollen BOT rug en body)

Hier hebben we het inderdaad eerder over gehad. Vind het voor dat geld wat duur om gewoon te proberen. Maar na aanleiding van dit topic kreeg ik van iemand om een deken van infratex over te kopen. Zit het zelfde soort materiaal in, is alleen een fleecedeken. Jammer genoeg reageert die persoon niet meer op pb's. Dus dat is nog even afwachten.

Saar4: Ze gaat elke dag een paar uur naar buiten met een ander paard. We rijden 3avonden in de week dressuurles. Dan rijden we 20 minuten voor de les in. Daarna nog een minuut of 10 uit. Verder rijden we nog 1/2x in de week dressuur/springen of lekker buiten.
We doen ook 2x in de week grondwerken op advies van fysio. Met schouderbinnenwaarts/buitenwaarts, achterwaarts enzo daarvoor doen we altijd de longe met pessoa of dubbele longeerlijn (max. half uur longe).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:56

Ik zou zeker ook de spierwaardes nog laten controleren en evnetuele tekorten die ermee te maken kunnen hebben (magnesium, selenium, vit. E). Verder de spierenzymen.