Dubbele teugels misschien ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:23

Pluttersput schreef:
Eerlijk gezegd? Ik zie een paard dat te diep loopt, achter de loodlijn, en wat zijn achterhand niet onder zijn lijf zet. Beeld lijkt mij meer alsof je hem in de krul trekt. Eerst even zorgen dat hij actiever gaat lopen, van achter naar voren rijden. Op dit beeld ziet het er uit alsof hij van voren gruwelijk tegen wordt gehouden en dus niet de ruimte krijgt om achter vrij te komen.
Ontspanning lijkt me een heel belangrijk iets voor jullie als combinatie.

Daarbij staat je topic verkeerd, ik heb even getemd.

helemaal eens, achter mag hij meer eronder zetten dus meer been en voor opvangen en wat meer lengte in de hals mag hij zeker wel hebben.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:37

jeetje ik dacht eigenlijk dat het een flauwe grap was.

'in de krul' is een neppe wannabe variant van het 'aan de teugel' lopen. als je paard goed aan de teugel loopt gebruikt hij zijn lichaam goed, hij is rechtgericht, gebruikt hij zijn buikspieren ipv rugspieren en zo maakt hij zijn rug lang waardoor jij draaglijker wordt, treden zijn achterben onder en heb je geen 10000 kilo in je handen. ook zie je op de foto goed dat je paard dan geen valse knik in zijn hals heeft.

als je een paard in de krul trekt of als je zijn hoofd vastzet met hulpteugels gebruikt je paard zijn lichaam zo slordig dat je heem als het ware gewoon naar de kl#te rijdt. omdat je dan alleen focust op het krulletje en niet op lichaamsgebruik.

oh en als je instructrice jou niet kan vertellen hoe je moet paardrijden zou ik zeker op zoek gaan naar een ander :+

een paard kan alleen zijn lichaam goed gebruiken als jij dat zelf ook kunt. ik hoop dat je nog meer vooruit gaat met een andere lesgeefster!

goed dat je dit geplaatst hebt! :)

midgie

Re: Dubbele teugels misschien ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:52

Vraag me af of je weet wat aan de teugel is ? Want hier word het dier in de krul getrokken dus kan nooit zijn achterbeen gebruiken en dus nooit aan de teugel komen op een juiste manier , neem les en leer hoe een paard in mekaar zit en dat bestaat niet uit twee stukken , als je zo door blijft rijden als op de foto dan komt het niet goed met het dier, neem les van iemand die het snapt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:56

Paganx33 schreef:
BaileyMix schreef:
Meid; Ditchen die instructrice! Sorry maar als jouw lesgeefster je niets verteld over het van achter naar voor rijden en verteld dat je moet spelen met je teugels om je paard 'aan de teugel' te krijgen, dan moet je op zoek naar een nieuwe en snel! DIe mag wel eens terug naar school, jeetje.

Hoe je paard loopt is in de krul. Aan de teugel is heel iets anders dan alleen het hoofd in een krulletje. Aan de teugel heb je het over heel zijn lichaam.

Mooi paardje wel en goed dat je al zo ver met hem bent gekomen! Ik hoop dat je met nieuwe instructie verder komt en leert je pony correct nagevelijk te hebben.

Bedankt ! En dat van in de krul he .. Ik zie meer mensen die dit doen. Eigenlijk dacht ik haast dat het zo hoorde. Kun je me uitleggen wat er fout is aan in de krul lopen ?

als de donder een andere instructrice zoeken, als ze je dit niet de eeste les uitgelegt heeft jeetje zeg... van achter naar voor rijden en niet van voor naar achteren want dan gebeurt er achter niks meer

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:09

_/-\o_ & Complimenten Paganx33 voor hoe je dit probleem voorlegt en vervolgens ook echt na gaat denken over de tips die er worden gegeven. En de tips ook aanneemt en niet ziet als negatieve kritiek :)

Er zijn topicstarters die hun kop in het zand steken als ze kritiek krijgen of juist enorm defensief gaan reageren en zich heel erg aangevallen voelen.

dit topic is dus een verademing...!

mag wel gezegd worden denk ik zo :)

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:16

Dat dacht ik nou precies zo Verto! Wat een fijn leergierig meisje! En zo jammer dat ze dan zulke instructie heeft. Meid, met jou positieve en leergierige instelling gaat het helemaal goedkomen MET een ANDERE instructice. Echt, het is moeilijk ookal ken je diegene ook prive goed..Het schaad jou en niet haar wanneer ze je helpt. En ik weet dat het best lastig kan zijn een goede te vinden die bij je past. Helemaal in het begin van iemand zijn "eigen paard" carriere, moet je soms echt geluk hebben de goede tegen het lijf te lopen...Want als je er zelf nog geen kaas van gegeten hebt, hoe moet je dan weten wat goed en fout is.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:23

oh nog ff volledig offtopic..Zat ff op je profiel te lezen.
Wat ben je een onwijs mooie meid! Ben jaloers op dat haar van jou!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:09

liekec schreef:
Achter naar voor rijden is actief van achter en dan opvangen van voor, dan krijg je naageeflijkheid en dan gaat ie vanzwelf aan de teugel lopen.

Nou zo werkt het ook niet meisje, miss jij ook eens wat meer gaan lezen, als hij van achter goed onder treed heb je van voren niks in je hand namelijk, er mag nooit druk in de mond van het paard komen. licht contact is heel wat anders dan druk en wat je sommige ziet doen met het hele gewicht aan de teugel hangen.

TS je hebt een prachtig paard , neem een goeie instructrice a.u.b die weet waar ze het over heeft, waarom rijden met een hulpteugel, zonder word het vele malen mooier

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:22

Dan krijg je aan paard dat aan de teugel gaat hingen. Je moet de moeter die dus bij de achter hand zit opvangen met je zit opvangen
liekec schreef:
Achter naar voor rijden is actief van achter en dan opvangen van voor, dan krijg je naageeflijkheid en dan gaat ie vanzwelf aan de teugel lopen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:52

Verto & Estherpitout : Bedankt voor jullie leuke berichtjes :D En ja natuurlijk , ik begon zelf een beetje te merken dat hij het rijden niet meer leuk begon te vinden , ofja het rijden wel , maar vanaf dat ik dus begon te 'spelen' hij het niet meer zo leuk vond. Ik heb dit dus ook geplaatst om te te zien wat de andere mensen er over denken. En om te zien wat ik fout deed. Door deze reacties ben ik dus echt wel gaan inzien dat dit niet goed is. En dan sta ik open voor verandering. Ik wil alleen het beste voor mijn paard , dus waarom zou ik dan negatief reageren op de mensen die mij eigenlijk alleen maar tips geven voor het beter te doen.
Natuurlijk, sommige mensen kunnen je dit wel op een onvriendelijke manier duidelijk maken. Maar daar trek ik me zelf niet zo veel van aan.
En Estherpitout , haha jaloers op mijn haar hoef je niet te zijn hoor :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:06

midgie schreef:
liekec schreef:

Nou zo werkt het ook niet meisje, miss jij ook eens wat meer gaan lezen, als hij van achter goed onder treed heb je van voren niks in je hand namelijk, er mag nooit druk in de mond van het paard komen. licht contact is heel wat anders dan druk en wat je sommige ziet doen met het hele gewicht aan de teugel hangen.

TS je hebt een prachtig paard , neem een goeie instructrice a.u.b die weet waar ze het over heeft, waarom rijden met een hulpteugel, zonder word het vele malen mooier

Opvangen is in mijn ogen tempo controleren, en nee idd niet aan de teugels gaan hangen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:42

tempo controleer je met je zit

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:00

Jullie gaan een mooie combinatie worden. Waarom zeg ik worden en niet 'jullie zijn een mooie combinatie'? Omdat Het echt véél beter kan.

ten eerste je schoenen; die Allstars zien er niet alleen erg onbeholpen uit, doordat ze geen hak hebben zijn ze ook nog eens levensgevaarlijk. Kijk maar in je profiel, op sommige foto's heb je bijna je hele voet door de beugel heen. Als je paard schrikt en opzij springt zou er wel eens iets veel ergers kunnen gebeuren dan er gewoon af vallen.

Dan je benen; het is wel lastig om je benen lang te maken maar door de beugels korter te maken los je het probleem niet op. Ga oefenen met veel zonder beugels te rijden. Doe dan je benen voor je gevoel veel te ver naar achteren en laat ze vervolgens losjes hangen. Dan stappen en als dat goed gaat een paar pasjes draven. Als je je benen optrekt komt dat door spanning geef je dan weer door aan je paard. Ook trek je dan je rug hol, wat het paard ook zal kopieëren.

Werk aan je eigen houding voor je verwacht dat je paard beter gaat lopen, dat kan hij namelijk niet met een verkrampt iemand op zijn rug.

Verder inderdaad stoppen met 'spelen', dat is namelijk vaak een pseudoniem voor zagen. Als je paard met zijn hoofd omlaag loopt is dat helemaal niet erg, laat maar lopen. De goede zelfhouding komt pas als hij zichzelf meer gaat dragen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:13

StalNollie schreef:
tempo controleer je met je zit

Ik vind dat je daar ook gewoon je teugels kan gebruiken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:14

tja en dat is dus niet de bedoeling van paardrijden MET je paard. het allerbelangrijkste en eerste wat je moet doen is van achteren de motor starten en dan opvangen met zit de rest komt dan vaak vanzelf de aanleuning etc

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:52

Maar als ik jou dus goed begrijp, kan jij dus zonder hoofdstel door de hele bak, paard nagevelijk, en figuren rijden?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:43

met een goed getraint paard (en ruiter) moet dat foutloos kunnen ja :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:48

Maar ze geeft aan dat dat dus niet het geval is, dus dan vind ik dat je de teugels daarbij mag gebruiken toch? Of is dat heel raar?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:54

ik vind dat zij goed les moet nemen zodat ze dat kan leren (als ze vooruit wil gaan). een paad de bak rond sturen, gassen en remmen zonder je teugels te moeten gebruiken vind ik dat iedereen wel moet kunnen, hoor! dat is een stukje basis.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:58

Daar ben ik het mee eens. Maar ik denk dat je tweede zin heel mooi zou zijn maar in praktijk misschien maar 1 op de 100 ruiters dat echt kan. Ik kan mijn paard wel gewoon op de hoefslag rijden zonder teugels, maar zodra ik af wil wenden ofzo, reageert hij of te laat, of slecht. Daar werk ik dus aan door met de teugels te sturen en steeds de stuurhulp via teugels zachter te laten zijn. En dan hoop ik dat hij het steeds meer begint te snappen. Maar dat is dus mijn punt, ik denk dat een paard in opleiding best rondgestuurt met de teugels mag worden. En we praten hier over een paard in opleiding, dus ben ik van mening dat TS best de teugels mag gebruiken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:05

Een paard de bak rond sturen is heel wat anders dan het paard correct laten lopen. En daar heb je wel degelijk teugels bij nodig. Rechtrichten, stelling vragen. Dat kan allemaal niet verfijnd met je zit. Tuurlijk, je traind zodat alle hulpen steeds kleiner kunnen worden, maar wanneer je begint zijn ze nou eenmaal groter.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:06

Air schreef:
Een paard de bak rond sturen is heel wat anders dan het paard correct laten lopen. En daar heb je wel degelijk teugels bij nodig. Rechtrichten, stelling vragen. Dat kan allemaal niet verfijnd met je zit. Tuurlijk, je traind zodat alle hulpen steeds kleiner kunnen worden, maar wanneer je begint zijn ze nou eenmaal groter.

Zo bedoel ik het ook, alleen jij verwoord het beter :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:22

tuurlijk kan dat wel met je zit. ik denk ook zomaar dat 1op de 100 ruiters echt goed les heeft. de kwaliteit van veel die zichzelf instructeur noemen is echt poep.
waarom denk je dat ik zei "goed getraint paard en goed getraint ruiter".
in het begin zijn je hulpen inderdaad groter of met duidelijke teugelhilpen maar dat is opzichlogisch want iedereen moet het leren (voelen). dus dat ben ik met je eens!

maar ik reageerde eigenlijk in de eerste instantie op een berichtje over zonder hoofdstel paardrijden, of dat kan. :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:31

@lieke nu zeg je twee verschillende dingen ik had het over tempo en zit en jij zegt ietsie terug dat dit wel degelijk met teugels mag. het word inderdaad veel gedaan maar het is niet de basis van het rijden.
en sturen links, rechts dat is dus iets anders als rijden op je zit?

twee verschillende punten die niet hetzelfde zijn. maar goed dat gaat nu erg offtopic.
jammer genoeg gebruiken erg veel mensen het stuur ook als rem wat dus niet de bedoeling is in de basis. ik ben ook zo begonnen hoor 15 jaar geleden.
en ik bitloos door de bak het zou mischien wel gaan maar ik begin er niet aan is niks voor mijn maar mijn paarden worden in tempo op zit gereden

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:41

Ik vind sturen en remmen zeker niet hetzelfde, maar het hoort wel allemaal bij het begrip paardrijden. En dat mag van mij (zeker met een paard in opleiding) teugels bij gebruikt worden. En natuurlijk uiteindelijk streven we er allemaal naar om op zit je kunnen rijden, maar we hebben het hier over een paard in opleiding en ik vind dat je daarbij de teugles maggebruiken. Bij sturen, remmen, stelling enzovoorts.