Help!! Opeens knarsetanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanmeekeren

Re: Help!! Opeens knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:19

Ik heb niet zulke hele goede ervaringen met dierenartsen, met zelfmedicatie ben ik steeds een stuk verder gekomen, maar zal na de feestdagen een bellen.
Ik geef mijn paard nu dagelijks een uitgebreide massagebeurt en hij reageert bij zijn buik. Hij ontspant wel tijdens het masseren, maar knarst even goed tijdens het longeren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:21

Nu heb ik bij de ene arts ook een beter gevoel dan de andere. Maar om alle artsen zo over 1 kamp te scheren....

Maar goed... een maagzweer constateren is vrij eenvoudig (met een endoscopie) en ook de voor de behandeling bestaan er, volgens mij, niet heel veel 'wegen'

Succes met je paardje!

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:35

Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat op de OS heeeel veel paarden knarsten? Stress?

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:12

Knarsen is inderdaad ook een uiting van stress, maar zweren kunnen ook (mede) ontstaan door stress. Daarnaast krijgen (top)sportpaarden, veel biks en in verhouding weinig hooi/ruwvoer. Een zweer kan worden aangewakkerd door lang geen eten in de maag, dan neemt het maagzuur de overhand en tast de maagwand aan.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:37

Vandaag is de DA geweest voor mijn paard ivm het knarsen. Hij heeft bloed afgenomen voor onderzoek naar een ontsteking en voor de spierfunctie. Ondertussen mogen we gewoon rijden in de ontspanning.
Door de massages wordt hij wel steeds aanhankelijker, dat is wel heel leuk. Hopelijk vergeet hij zo de behandeling door zijn vroegere eigenaars en komt hij tot rust. Dat zal ook zijn lichaam goed doen, want inderdaad: stress doet lichamelijk heel veel, bij paarden net zo goed als bij mensen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:29

Hoi vanmeekeren, heb jij al uitslag? Ben benieuwd...

Ik was vorige week donderdag naar de kliniek om hem na 2 weken medicatie onder het zadel te laten zien (omdat hij alleen de pijn onder het zadel toont) Helaas liep hij nog niet zoals hij kan lopen en hij knarste ook nog steeds. Gister heb ik Cas dus weer naar de kliniek gebracht, en vanmorgen zijn ze weer zijn maag in gegaan... Helaas was het nog behoorlijk onrustig daar.. het was maar voor de helft verbeterd.. Nu krijg ik weer 1,5 week medicatie mee en dan weer terug...

In eerste instantie vermoedde de arts ook nog andere klachten, omdat hij gewoon niet lekker door zijn lichaam liep. Maar er is n kans dat dat komt omdat de zweren nog niet helemaal genezen zijn... Dus eerst moet de maag helemaal goed zijn. En daarna moeten we misschien verder zoeken...

We zijn er dus nog niet..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:36

hij krijgt alleen maar ruwvoer nog steeds?
Biks en muslie zijn namelijk erg slecht in geval van maagzweren.
Je kunt wel lucerne en geweekte pulp geven,daar zit veel calcium in en neutraliseert het zuurgehalte in de maag.Maar dat zal de kliniek je toch wel vertelt hebben denk ik.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:41

Ja, hij krijgt alleen maar ruwvoer.. onbeperkt hooi en voordroog

En ipv biks of muesli krijgt hij lucerne

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:25

Het kan natuurlijk ook andersom zijn... maagzweren worden oa veroorzaakt door stress. Problemen elders in het lijf kunnen stress veroorzaken en daarmee een maagzweer. Hoeft niet, maar kan wel.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:11

Ja, daar hebben we ook al aan gedacht... Maar we kunnen pas goed onderzoeken wanneer de maag genezen is..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 07:06

CharlyBrown schreef:
Ja, daar hebben we ook al aan gedacht... Maar we kunnen pas goed onderzoeken wanneer de maag genezen is..

Als je zelf ook rekening houdt met de mogelijkheid, is het misschien zinvol om dat eerder te onderzoeken? Ik kan mij voorstellen dat het behandelen van een gevolg van een onderliggend probleem ( de maagzweer) erg lastig wordt, als de veroorzaker (het onderliggende probleem) niet eerst helder is.

Maar goed ... dat is een beetje mijn gedachtegang. Zie het alsjeblieft niet als kritiek, want ik vind het top van je dat je je paard zo serieus hebt genomen vanaf het begin (ondanks instructrice) en zoveel voor hem doet. Daar heb ik respect voor.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:55

Knarsetanden na 30 min komt vaak vanuit spanning uit de rug, neem het verticaal rechtrichten eens mee in overweging bij het rijtechnische gedeelte.
Regelmatig paarden in training met het zelfde probleem, bij het recht onder de ruiter zetten was het probleem verholpen .

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:45

CharlyBrown schreef:
Hoi vanmeekeren, heb jij al uitslag? Ben benieuwd...

Ik was vorige week donderdag naar de kliniek om hem na 2 weken medicatie onder het zadel te laten zien (omdat hij alleen de pijn onder het zadel toont) Helaas liep hij nog niet zoals hij kan lopen en hij knarste ook nog steeds. Gister heb ik Cas dus weer naar de kliniek gebracht, en vanmorgen zijn ze weer zijn maag in gegaan... Helaas was het nog behoorlijk onrustig daar.. het was maar voor de helft verbeterd.. Nu krijg ik weer 1,5 week medicatie mee en dan weer terug...

In eerste instantie vermoedde de arts ook nog andere klachten, omdat hij gewoon niet lekker door zijn lichaam liep. Maar er is n kans dat dat komt omdat de zweren nog niet helemaal genezen zijn... Dus eerst moet de maag helemaal goed zijn. En daarna moeten we misschien verder zoeken...

We zijn er dus nog niet..

Ik heb nog geen uitslag van de DA. Ik heb hem wel heel geregeld gemasseerd en hij reageert minder bij zijn buik. Deze week heeft hij nauwelijks geknarst. Volgende week komt de chiropractor, omdat zijn SI-gewricht nog niet goed voelt.
Jij sterkte met je paard.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 11:10

liljebo schreef:
CharlyBrown schreef:

Als je zelf ook rekening houdt met de mogelijkheid, is het misschien zinvol om dat eerder te onderzoeken? Ik kan mij voorstellen dat het behandelen van een gevolg van een onderliggend probleem ( de maagzweer) erg lastig wordt, als de veroorzaker (het onderliggende probleem) niet eerst helder is.

Maar goed ... dat is een beetje mijn gedachtegang. Zie het alsjeblieft niet als kritiek, want ik vind het top van je dat je je paard zo serieus hebt genomen vanaf het begin (ondanks instructrice) en zoveel voor hem doet. Daar heb ik respect voor.

Ja, ik snap je gedachtegang... het allerliefst zou ik hem helemaal binnenste buiten willen laten keren bij de kliniek, om alles uit te sluiten. Maar aan de andere kant... nu met de medicijnen toont hij vrolijk, is braaf en hij loopt lekker door zijn lijf aan de longeerlijn (ik ga er nog even niet op zitten) Ik zie nu geen reden om veel geld uit te geven aan foto's en scans, want er is ook nog steeds een kans dat alle problemen(futloos, slechte mest, knarsen, scheef in t lichaam tijdens rijden) aan de maagzweer ligt.

Daarnaast wil ik echt ook de maagzweer blijven behandelen, want dat is gewoon heel pijnlijk en ik zie dat hij echt meer zich zelf is nu we weer de behandeling zijn gestart (vooral nu met de maagzuur remmers erbij)
Door de maagzweer kan hij misschien ook in een cirkel van stress blijven... hij heeft pijn aan z'n maag, hierdoor krijgt hij meer stress, en maakt hij maagzuur aan... gevolg meer pijn en weer stress..

tsja, blijft lastig hoor....

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:46

Ik heb eindelijk de uitslagen van het bloedonderzoek: alle bloedwaarden van mijn paard waren aan de lage kant. Dat kan duiden op een herstellende ontsteking. Verder waren de waarden van zijn spierenzymen aan de hoge kant. Dat kan duiden op een spierprobleem. We wachten nu eerst de chiropractor af, die komt donderdag.
Het knarsen is overigens heel veel minder geworden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 07:08

Het is ook gewoon erg lastig met paarden, charliebrown. Ik schrijf dan wel mijn gedachtengang op, maar ik ken jou en je paard niet. Je eigen gevoel volgen is vaak het enige wat je echt kunt doen. Ik hoop dat je er snel uit komt.

HBZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:31

Mijn vriend heeft ook een paard die tandenknarst. Ik ben daarom heel benieuwd naar jou uiteindelijke uitslag CharlyBrown.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 10:35

Ja, anders ik wel! :D

Ik zal jullie op de hoogte houden.. volgende week woensdag weer terug naar de kliniek!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 17:00

Inmiddels zijn we weer ruim een maand verder...

Afgelopen dinsdag ben ik weer bij de kliniek geweest voor controle, en mijn paard heeft nog steeds maagzweren. Dit dacht ik zelf ook al, aangezien hij nog steeds knarst tijdens het rijden (elk week kroop ik er even op, om de status te peilen)

Deze keer is hij ook helemaal nagekeken. Buigproeven, harde en zachte volte. Het enige wat opviel was dat hij zich in zijn rug (in t gebied rechts achter t zadel) vast hield. Hierdoor liep hij op de harde volte rechtsom wat pasjes niet rad. Voor de rest kwam hij goed uit de buigproeven en was hij rad op de zachte volte.
Voor de zekerheid heel de rug op de foto gezet, dit was pico bello in orde. Bewegelijkheid van de hals en nek getest.. was ook goed, voelde geen blokkades...
Zijn rug heeft te maken met spieren, wat waarschijnlijk weer komt door de pijnlijke maag

Nu staan we dus voor een raadsel, en zijn we doorverwezen naar de internist van de Lingehoeve.. Ik heb haar nog niet zelf gesproken, maar ik begreep van mijn arts dat ze een biopt wil maken van het begin van de darmen, om te kijken of er iets mis is met het aanmaak van zuur... Ik zie wel erg op tegen weer zo'n onderzoek en ook tegen het vasten, ik vind dat zo rot!! Maar we moeten wel op zoek naar een oplossing... eerst ga ik eens in overleg met deze mevrouw..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 06:42

Jee wat rot voor je. Erg vreemd dat de maagzweren blijven bestaan
, vooral omdat je voer helemaal aangepast hebt en hem helemaal hebt nagekeken. Het is altijd de vraag; maagpijn door pijn elders in het lijf of andersom. In jouw geval is het dus andersom... niet onlogisch dat met erge maagpijn de rest van het lijf ook pijnlijk wordt.

Dat je erg tegen de onderzoeken op ziet, begrijp ik ook volkomen. Leuk is anders.
Maar ik moet je wel een compliment geven (en respect uitdrukken) dat je werkelijk alles uit de kast haalt om je paard te helpen. Ik hoop dan ook echt van harte dat je het probleem kunt achterhalen en verhelpen, zodat je weer volop van je paard onbezorgd kunt genieten. Ik duim voor je.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 08:39

Bedankt voor je lieve berichtje!

Ja, ik doe er idd alles aan... dat verdient hij ook want het is een geweldig paard! :D

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:05

Succes met je paard!
Hopelijk komt het goed.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:59

Mijn paard knarst ook nog steeds van tijd tot tijd. Vooral als hij echt aan het werk gezet wordt, zowel onder het zadel als aan de longe. Hij heeft niet veel spieren op zijn rug en achterhand en die worden dan aangesproken. Vraag ik niks, dan knarst hij ook niet. Toch vind ik die spierontwikkeling belangrijk, dus van tijd tot tijd vraag ik dat wel van hem. Tussen de bedrijven door veel ontspanning.
Mijn paard is nu 3x behandeld door de chiropractor. De blokkades zijn nu weg, maar hij moet nog aansterken en leren om zijn rug goed te gebruiken.
Maagzweren en spanning horen bij elkaar. Hoe reageert jouw paard als je hem geregeld een lekker massagebeurtje geeft? Dat kan heel ontspannend werken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:15

Interessant verhaal om te volgen, ondanks dat het jammer is dat de maagzweren nog niet zijn genezen. En hoedje af voor het zorgvuldig luisteren naar je paard; moest je eens weten hoeveel paarden knarsetanden waarvan de eigenaar het op 'onwil' gooit.
Super dat je het voer aangepast hebt, maar nog een vraagje: Heb je het stalbeleid ook aangepast? Hoevaak staat jouw paard binnen en wie zijn zijn buren?
Ik denk dat het weleens nuttig kan zijn om álle stressfactoren te onderzoeken.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 12:24

Bedankt voor je berichtje Unicorn!

Wat ik heb aangepast in het stalbeleid is dat ik hem elke dag probeer te laten spelen met een paard in de paddock. Voorheen zette ik hem meestal alleen in de paddock, omdat ik dat spelen toch wel een beetje spannend vind.. maar als ik zie hoeveel lol hij erin heeft, ben ik toch maar overstag gegaan :)
Naar mijn idee staat hij rustig op stal en is zeker weten goede vrienden met de buren.

Tsja, nu in de winter staat hij wel veel binnen... Hij komt er minimaal twee keer per dag uit... en een aantal keer per week drie keer. Het kan idealer... aan de andere kant gebeurde dit ook zo bij zijn vorige eigenaar en daar had hij geen klachten..

Ben wel al bij een hit-actief stal gaan kijken bij ons in de buurt, maar hier had ik ook niet helemaal het gevoel bij dat Cas hier zou kunnen aarden. Maar ik ben wel rond aan het neuzen naar een stal waar de paarden er meer uitkomen in de winter...