sander_lotte schreef:@ 44Myrthe44: Als ik ga blijven tikken en er een gevecht van maak, kan ik mijn zadel verkopen want dan gaat Romeo er helemaal geen plezier meer in hebben. We hebben er even te veel druk op gezet en dat was een beetje te snel. Je uitspraak van "omdat jullie het nu ook al zo ver hebben laten komen" vind ik ook een beetje verwijtend overkomen. Twee weken geleden is hij pas begonnen met vaker te bokken dan anders (meisje komt 2 keer per week), toen heb ik gelijk een vriendin (instructrice) aangesproken voor hulp. In afwachting dat zij mij misschien kan helpen, wou ik dit topic openen om de meningen hier eens te lezen. Het lijkt mij niet dat ik het al "zo ver" heb laten komen, want ik heb gelijk hulp ingeroepen.
Toen hij vaker begon te bokken, heb ik hem ook gelijk aan de longe genomen omdat ik merkte dat hij aan de longe niets mis deed. Ik wou hier ook eens nagaan of aan de longe werken wel of niet een goede oplossing is.
Je zegt dat ik het moeilijker maak, want mijn pony merkt nu dat bokken een manier is om er onderuit te komen, maar hij komt het helemaal niet onderuit want hij moet net harder werken aan de longe.
Ten eerste, ik verwijt je niks hoor!
Ik denk alleen niet dat je er te veel druk op hebt gezet. Als je echt alleen maar simpele lijnen, stap, draf en galop hebt gevraagd kan dat eigenlijk niet. Stel je was gaan wijken, schouderbinnenwaarts, overgangen stap-galop, galop-stap etc. dan oké. Maar dit? Dit doen zelfs de 3-jarigen die 2 weken zadelmak zijn al.. En dan te bedenken dat jullie er niet 2 weken, maar meer dan een maand over hebben gedaan om het op te bouwen! Dat is echt, echt niet te snel.
Ik denk dat hier het knelpunt ligt:
Citaat:
Toen hij vaker begon te bokken, heb ik hem ook gelijk aan de longe genomen omdat ik merkte dat hij aan de longe niets mis deed. Ik wou hier ook eens nagaan of aan de longe werken wel of niet een goede oplossing is.
Je zegt dat ik het moeilijker maak, want mijn pony merkt nu dat bokken een manier is om er onderuit te komen, maar hij komt het helemaal niet onderuit want hij moet net harder werken aan de longe.
Natuurlijk moet hij van jou hard werken aan de longe, maar ik denk niet dat jou pony de link legt tussen het bokken en hard werken aan de longe.
Alleen maar de link tussen bokken en het stoppen met tikken met de zweep. Paarden denken echt alleen maar in het hier en nu. Dus niet, als ik blijf bokken moet ik over een minuut aan de longe werken. Maar: ik blijf bokken? Dan krijg ik nu direct geen tikjes meer! En ik denk dat het die link is die je moet doorbreken.
En paarden denken ook niet: als ik bij het kleine meisje niet luister, moet ik naar die andere toe, waar ik wel ontzag voor heb! Zo werkt het gewoon niet, jou bijrijdster zal zijn ontzag zelf (onder begeleiding natuurlijk wel) moeten winnen.
En ja, dat wordt een heel gevecht, omdat jullie niet vanaf de alleerste bok de laatste zijn geweest. Als je het goed aanpakt kan het in 5 minuten hoor, en hoeft het maar 1 keer. Maar met een bang meisje zal het waarschijnlijk een iets langer/ moeilijker gevecht worden, wat niet wil zeggen dat je niet kan winnen. Sterker nog: ik denk dat je moet winnen, want hoe langer je dit door laat gaan hoe gevaarlijker het gedrag van je pony naar je bijrijdster toe wordt (elke keer een stapje verder). Totdat ze er echt niks meer mee kan en stopt (en dan kan hij tegelijkertijd bij jou nog zo'n engeltje zijn!).