Bokken na tik van de zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokken na tik van de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:26

Idd Myrthe, dat bedoel ik ook :j
Mijn 3-jarige is momenteel aan het 'puberen' zoals veel mensen dat noemen, dat wil zeggen dat ik hem zwaarder aan het werk zet, wat meneer natuurlijk niet leuk vind, en hij gaat er proberen onderuit te komen. En niet een keer, maar meerdere keren, net zolang tot ik m een keer even doorpak, dan kan meneer het ineens wel en geeft ie zich gewonnen. Maar, de volgende training... Toch even proberen. Want niet werken is zoveel makkelijker.
Om maar even uit te leggen dat ze altijd blijven proberen als je ze de kans geeft. Sommige paarden zijn gewoon wat luier aangelegd dan de ander.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 23:34

Ik kan even niet meer volgen. Daarstraks werd hier gezegd dat je paardvriendelijk moet zijn en dat het geen zin heeft om te blijven tikken als hij bokt, en nu is dat plots dé tip?

Als ik de zweep nu zou weglaten en gewoon aan de longe aan de slag ga, moet hij nog steeds hard werken en krijgt hij zijn zin dus ook niet, én hij bokt dan niet. Is dat niet het doel?
Zelfs zonder longe lijkt het mij mogelijk als het ruitertje op de stem rijdt..

Mijn pony is trouwens helemaal niet lui aangelegd, voor de wagen is hij niet te houden, zo enthousiast is hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:38

Dat zeggen de laatste 3 mensen niet. ;)
Foei roepen werkt ook niet altijd hoor. Ik wil best paardvriendelijk zijn maar soms moet je het toch opnemen tegen een paard 100 kilo, dan ben ik niet zo lief meer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:44

De zweep gebruiken is niet de tip, maar het moet wel kunnen en das een heel groot verschil.
Hem simpelweg weglaten is het probleem dus omzeilen, maar hier niet op een goede manier.
Je moet idd paardvriendelijk zijn, begrijpend, rustgevend, eerlijk, .......
Maar je snapt het hier niet helemaal, tis ook daarom dat ik je adviseer los dit op samen met een trainer, die mensen zijn ook eerlijk , vriendelijk, begrijpend, ...... maar vooral ook consequent en durven net iets meer te vragen, maar ook net op tijd de druk er af te halen, want daar in dat laatste zit als het juist getimed gebeurt net het verschil tussen het slagen of mislukken van de vraag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:20

sander_lotte schreef:
Zonder zweep rijden is praktisch onmogelijk (tenzij ik hem aan de longe laat lopen), want het meisje heeft niet voldoende kracht in haar benen/Romeo luistert nog niet voldoende naar kleine beenhulpen.

Daar heb je eigenlijk je antwoord al. Zonder beenhulp lukt het niet, want de pony luistert nog niet genoeg naar het been. Dus moet ze de zweep gebruiken. Dan kan ik me voorstellen als ze dat doet dat ze dan toch tegenwerkt met haar handen. Wat je nog kunt proberen is een langere zweep of misschien een paar hele kleine spoortjes.

@ Babootje: Ja dat weet ik, maar hoe leer je hem dat hij niet moet bokken maar vooruit moet bij een tik met de zweep?
Momenteel ben ik dus bezig met haar aan de longe te nemen, dan gaat het dus wel. (Het ruitertje zit er dan nog steeds op, ik laat haar ook nog steeds sturen, ze blijft dan dus wel op de volte zodat ik niet moet rennen) Als ze benen geeft en er geen reactie komt, zeg ik "Ja, tik nu maar met de zweep" en tegelijkertijd hou ik de longeerzweep in de richting van Romeo (zonder te bewegen), dan luistert hij perfect, zonder bokken. Maar van zodra ze los gaat (zonder longe), blijft het probleem zich voordoen.

Ik heb de indruk dat dit niet de juiste werkwijze is, omdat Romeo dan nog niet leert om naar het ruitertje te luisteren, maar naar mij.[/quote]

Je leert de pony voorwaarts te gaan op de zweep (in jouw geval) door eerst te oefenen aan de longe. Ruitertje geeft been luistert hij niet, grote schop, luistert hij nog niet been en zweep en stem (voorwaarts) tegelijk. Zo leert hij dat de zweep bij voorwaarts hoort. Aan de longe doe je dat al (wel opletten dat je zweep niet zonder been geeft).
Dan de pony los, maar dan blijf je er met de longeerzweep als hulp gewoon bij. Overgangen veel oefenen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 09:35

Joolien schreef:
Dat zeggen de laatste 3 mensen niet. ;)
Foei roepen werkt ook niet altijd hoor. Ik wil best paardvriendelijk zijn maar soms moet je het toch opnemen tegen een paard 100 kilo, dan ben ik niet zo lief meer.

Zie quote hieronder. Er wordt wel degelijk gezegd dat ik best een gevecht mag aangaan, zolang mijn ruitertje maar de laatste tik heeft gegeven. Geloof mij, dat wordt oorlog als ik haar dat laat doen. Ik wil mijn pony niet verpesten, hij is heus niet gemeen. Ik denk dat hij gewoon wil duidelijk maken dat het allemaal te snel gaat, en dit los je imo echt niet op door hem te blijven tikken met de zweep.

44Myrthe44 schreef:
Natuurlijk raakt hij gefrustreerd als je blijft tikken, hij zal er heus een gevecht van maken (omdat jullie het nu ook al zo ver hebben laten komen). Maar je moet echt doorgaan, doorgaan, doorgaan. Ook al duurt het een half uur. tik, bok, tik, bok, tik, bok, tik, bok, tik. Als jullie maar de laatste zijn!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 10:26

Ik heb even op iedereen gereageerd, beetje uitgebreider dan gisteren avond (was gisteren om mijn gsm) :)

@ b485: dat ga ik inderdaad doen. Ik liet haar zo weinig mogelijk stemhulpen gebruiken omdat ik wou dat Romeo ook leert om naar de beenhulpen te luisteren.

@ 44Myrthe44: Als ik ga blijven tikken en er een gevecht van maak, kan ik mijn zadel verkopen want dan gaat Romeo er helemaal geen plezier meer in hebben. We hebben er even te veel druk op gezet en dat was een beetje te snel. Je uitspraak van "omdat jullie het nu ook al zo ver hebben laten komen" vind ik ook een beetje verwijtend overkomen. Twee weken geleden is hij pas begonnen met vaker te bokken dan anders (meisje komt 2 keer per week), toen heb ik gelijk een vriendin (instructrice) aangesproken voor hulp. In afwachting dat zij mij misschien kan helpen, wou ik dit topic openen om de meningen hier eens te lezen. Het lijkt mij niet dat ik het al "zo ver" heb laten komen, want ik heb gelijk hulp ingeroepen.
Toen hij vaker begon te bokken, heb ik hem ook gelijk aan de longe genomen omdat ik merkte dat hij aan de longe niets mis deed. Ik wou hier ook eens nagaan of aan de longe werken wel of niet een goede oplossing is.

Je zegt dat ik het moeilijker maak, want mijn pony merkt nu dat bokken een manier is om er onderuit te komen, maar hij komt het helemaal niet onderuit want hij moet net harder werken aan de longe.

@ aerdenhout1: Het meisje heeft wel enkele jaren ervaring, ze heeft ook haar eigen pony gehad maar die is in februari dit jaar overleden. Als het meisje rijdt, ben ik er altijd bij. Ik zeg haar vaak "geef benen, nog eens benen, tik nu maar met de zweep" en ik leg haar ook uit waarom enz. Ik zeg haar wanneer ze precies hulpen moet geven, en ze weet ondertussen ook wel al wat ze moet voelen bij het geven van hulpen. Het is niet dat ik haar afstandsbediening ben, ze denkt zelf ook wel goed na en ze wil echt bijleren. Maar ik heb het al gezegd, ze rijdt echt wel heel goed. Ze is nu gewoon nog aan het leren om Romeo te leren kennen.

@ Nachtlampje: ik denk dat ook het probleem is met Romeo, volgens mij begrijpt hij nog niet wat onze bedoeling is. Dit in combinatie met het feit dat het hem allemaal even te snel ging, denk ik.
Hoe heb jij dat dan opgelost bij je ijsco? Ik veronderstel dat blijven tikken na elke bok niet de oplossing was? Volgens mij gaat een paard nog onzekerder worden als je zo gaat reageren.

@ aeolusnr1: ik wil het zweepje niet definitief weglaten, ik wil Romeo gewoon laten voelen dat het ook rustiger kan en dat we de druk gaan laten wegvallen. We gaan hem niet minder laten werken, hij zal nog steeds zweten na het rijden, maar we gaan het met minder druk doen. Als het weer goed gaat, wil ik het zweepje er terug bij nemen en terug rustig die hulp erbij nemen. Ik wil echt gewoon een stapje terug zetten en dan rustig terug opbouwen.

De reden waarom ik zei dat ik het allemaal niet meer snap, is dat sommigen zichzelf hier tegenspreken. Eerst wordt er gezegd dat je paardvriendelijk moet zijn en naar het paard moet luisteren. Dan komt er iemand (dit is geen verwijt hé) die zegt "ga het gevecht maar aan, blijven volhouden, iedere bok moet volgen met een tik met de zweep", en ineens is iedereen het eens met de hardere aanpak. DAT begrijp ik er niet aan.

@ Joolien: Romeo is niet aan het puberen, hij is al 6 jaar, de puberperiode is hij voorbij. Die periode heeft hij voor de wagen voldoende geuit. Toen heb ik ook moeten doorbijten en heb ik hem ook moeten aanpakken, maar ik denk dat dit nu niet de oplossing is.

@ Babootje: Het ruitertje werkt helemaal niet tegen met haar handen, hier let ik heel goed op. Ze heeft een langere zweep die tot aan het achterwerk van Romeo gaat, dus tikken is eenvoudig zonder tegen te werken in de mond.
Ik denk inderdaad dat we dit gaan doen zoals je zei, maar zonder zweep: ik neem haar aan de longe, ruitertje geeft been, luistert hij niet, grote schop, luistert hij nog niet, been en mijn longeerzweep tegelijk. Zo leert hij dat been betekent dat hij voorwaarts moet. Los kunnen we dit ook uitbreiden als het goed gaat aan de longe. Niet?
Overgangen zijn we nu ook al bezig, vindt het ruitertje geweldig om te doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:42

ok en toch vind ik dat je het nog steeds niet begrijpt, en das nu net het moeilijke om via een tekstje echt uitleg te geven.
Als je dit goed wil oplossen moet je samen met een instructeur/trainer, aan dit probleem gaan werken.
Op de manier die je nu als oplossing ziet, is de kans heel groot dat het probleem op zijn minst al blijft bestaan, maar het kan idd ook veel erger worden of er komen andere ondeugden naar boven.
succes.
Je kan echt niet leren paardrijden, of leren werken met paarden door enkel wat tekst door te lezen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:09

Het is niet dat ik niet kan werken met paarden of niet kan paardrijden, ik heb zelf 16 jaar paardgereden en 18 jaar ben ik al met paarden bezig.
Ik heb mijn pony zelf beleerd voor de wagen, dus het is niet zo dat ik niet met paarden om kan (zoals jij blijkbaar denkt).

Ik kan het probleem beter zelf oplossen in plaats van iemand anders te zeggen hoe het moet. Ik zou er het liefst zelf op kruipen en het probleem oplossen aan de hand van mijn gevoel op dat moment (zo is het mij altijd al gelukt vroeger), want ik vind het echt een groot verschil met het uitleggen aan iemand anders. Ookal kun je paardrijden, dat wil nog niet zeggen dat je het aan iemand anders kunt uitleggen.

Iemand anders erop zetten is ook niet eenvoudig, want waar vind je iemand die klein genoeg is én genoeg ervaring heeft? Mijn zoekertje waarin ik een ruiter zoek voor Romeo heeft 3 jaar online gestaan, ik heb daarnaast veel mondeling 'reclame' gemaakt om misschien via-via iemand te vinden. Dit jaar in september heb ik pas een gepast ruitertje gevonden. Ik zie het nu echt niet zitten om iemand te vinden die meer ervaring heeft dan mijn ruitertje (want mijn ruitertje kan rijden, het enige probleem is dat ze niet veel ervaring heeft).

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:52

sander_lotte schreef:
@ 44Myrthe44: Als ik ga blijven tikken en er een gevecht van maak, kan ik mijn zadel verkopen want dan gaat Romeo er helemaal geen plezier meer in hebben. We hebben er even te veel druk op gezet en dat was een beetje te snel. Je uitspraak van "omdat jullie het nu ook al zo ver hebben laten komen" vind ik ook een beetje verwijtend overkomen. Twee weken geleden is hij pas begonnen met vaker te bokken dan anders (meisje komt 2 keer per week), toen heb ik gelijk een vriendin (instructrice) aangesproken voor hulp. In afwachting dat zij mij misschien kan helpen, wou ik dit topic openen om de meningen hier eens te lezen. Het lijkt mij niet dat ik het al "zo ver" heb laten komen, want ik heb gelijk hulp ingeroepen.
Toen hij vaker begon te bokken, heb ik hem ook gelijk aan de longe genomen omdat ik merkte dat hij aan de longe niets mis deed. Ik wou hier ook eens nagaan of aan de longe werken wel of niet een goede oplossing is.

Je zegt dat ik het moeilijker maak, want mijn pony merkt nu dat bokken een manier is om er onderuit te komen, maar hij komt het helemaal niet onderuit want hij moet net harder werken aan de longe.

Ten eerste, ik verwijt je niks hoor!
Ik denk alleen niet dat je er te veel druk op hebt gezet. Als je echt alleen maar simpele lijnen, stap, draf en galop hebt gevraagd kan dat eigenlijk niet. Stel je was gaan wijken, schouderbinnenwaarts, overgangen stap-galop, galop-stap etc. dan oké. Maar dit? Dit doen zelfs de 3-jarigen die 2 weken zadelmak zijn al.. En dan te bedenken dat jullie er niet 2 weken, maar meer dan een maand over hebben gedaan om het op te bouwen! Dat is echt, echt niet te snel.

Ik denk dat hier het knelpunt ligt:
Citaat:

Natuurlijk moet hij van jou hard werken aan de longe, maar ik denk niet dat jou pony de link legt tussen het bokken en hard werken aan de longe.
Alleen maar de link tussen bokken en het stoppen met tikken met de zweep. Paarden denken echt alleen maar in het hier en nu. Dus niet, als ik blijf bokken moet ik over een minuut aan de longe werken. Maar: ik blijf bokken? Dan krijg ik nu direct geen tikjes meer! En ik denk dat het die link is die je moet doorbreken.
En paarden denken ook niet: als ik bij het kleine meisje niet luister, moet ik naar die andere toe, waar ik wel ontzag voor heb! Zo werkt het gewoon niet, jou bijrijdster zal zijn ontzag zelf (onder begeleiding natuurlijk wel) moeten winnen.

En ja, dat wordt een heel gevecht, omdat jullie niet vanaf de alleerste bok de laatste zijn geweest. Als je het goed aanpakt kan het in 5 minuten hoor, en hoeft het maar 1 keer. Maar met een bang meisje zal het waarschijnlijk een iets langer/ moeilijker gevecht worden, wat niet wil zeggen dat je niet kan winnen. Sterker nog: ik denk dat je moet winnen, want hoe langer je dit door laat gaan hoe gevaarlijker het gedrag van je pony naar je bijrijdster toe wordt (elke keer een stapje verder). Totdat ze er echt niks meer mee kan en stopt (en dan kan hij tegelijkertijd bij jou nog zo'n engeltje zijn!).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:47

@ 44Myrthe44: paarden denken niet enkel en alleen in het hier en nu. Als mijn pony 1 keer de stroomdraad raakt, zal hij dat toch NOOIT meer opnieuw doen hoor. Hij weet tijdens het rijden in het bos ook de weg terug naar huis, terwijl ik iedere keer een andere weg naar huis neem (dus hij doet het niet uit gewoonte).

Paarden leren echt wel uit dingen die ze in het verleden hebben meegemaakt, zowel positieve als negatieve ervaringen.

Ik geef je wel volkomen gelijk in het feit dat mijn bijrijdster zijn ontzag zelf zal moeten winnen, maar dat komt niet in 1 keer. Volgens mij is het nu vooral belangrijk dat zij haar vertrouwen terug wint zodat ze mentaal weer sterk genoeg is om een stap verder te zetten en om Romeo te corrigeren als dat nodig is.

Romeo is wel geen 3-jarige meer, maar ik zie hem onder zadel wel als een beginnende pony. In het begin heb ik het héél rustig aangepakt zodat hij mentaal zeker niet overbelast zou raken. Nu zijn we veel vaker aan het rijden, veel langer en we doen moeilijkere oefeningen, maar nu begint hij dit gedrag te vertonen. Ik blijf ervan overtuigd dat het niet is uit ondeugd maar eerder een kreet om hulp omdat hij het niet meer weet.
Het ruitertje begon enthousiaster te rijden, ze begon meer te letten op de buiging, ze moest Romeo actief genoeg houden, ze moest de hoeken uitrijden en goed op de letters letten. Van binnen kreeg het ruitertje ook plots meer stress omdat ze op zoooo veel moest letten en volgens mij was Romeo hier nog niet klaar voor.

Voor de wagen heeft Romeo ook even geblokkeerd (toen hij al meer dan een jaar beleerd was voor de wagen), dit uitte hij door te steigeren tot hij zelfs zijn evenwicht verloor en achterover viel. Dit was ook geen ondeugd, hij maakte hiermee duidelijk dat het te snel ging. We hebben even een stapje terug gezet en nu is hij de braafste menpony die je je kunt inbeelden.

44Myrthe44 schreef:
Sterker nog: ik denk dat je moet winnen, want hoe langer je dit door laat gaan hoe gevaarlijker het gedrag van je pony naar je bijrijdster toe wordt (elke keer een stapje verder). Totdat ze er echt niks meer mee kan en stopt (en dan kan hij tegelijkertijd bij jou nog zo'n engeltje zijn!).

Ik denk dat het meisje gaat stoppen als ik haar een gevecht moet laten aangaan met Romeo. Ze moet haar vertrouwen terug winnen, want Romeo is geen gemene pony. Ik denk dat we, net zoals ik voor de wagen gedaan heb, even een stapje terug moeten zetten.
Niet ieder paard kan gelijk alle basisoefeningen van de B-dressuur, sommige paarden hebben echt wel meer tijd nodig. Romeo loopt 100% ontspannen, hoofd netjes ontspannen naar beneden, dat is voor mij véél belangrijker dan die oefeningen die volgens jou zelfs basis zijn voor een 3-jarige die pas 2 weken zadelmak is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:01

Misschien kan je haar ook een keertje een menlesje geven? Dat vindt ze vast leuk en is ook goed voor haar zelfvertrouwen!

Als ze meer gaat doen met Romeo buiten rijden krijgt hij vanzelf meer respect voor haar.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 11:26

@ Magrathea: dat heb ik inderdaad ook al eens gedaan, dat vond ze heerlijk. Ze vindt het geweldig om te zien dat Romeo ZO perfect luistert voor de wagen. Twee weken geleden heb ik haar meegenomen op een georganiseerde koetsentocht, 42 kilometer hebben we die dag gemaakt. Tijdens de pauzes ging zij vooraan bij Romeo staan, ze legde de deken op, nam de deken terug af,… Op zo een georganiseerde tocht durf ik haar niet laten mennen omdat Romeo dan veel enthousiaster is, maar als we gewoon met z’n tweetjes gaan, laat ik haar wel mennen.

Ik wil haar ook wel nog meer laten doen met Romeo, maar ik werk iedere weekdag van half 9 tot 5, tegenwoordig is het om half 6 al donker. Nu kan ze maar 1 keer per week komen (in het weekend), dus veel is dat niet. Als het weer langer licht is, kan ze weer vaker en langer komen, maar momenteel gaat dat gewoon niet.
Als ze gereden heeft en Romeo afgezadeld is, wil ze er altijd nog even op zitten zonder zadel (terwijl Romeo vast hangt), dat vindt ze ook geweldig :D Dan doet ze oefeningetjes op Romeo, ronddraaien enz, tegelijkertijd ga ik het tuig al opruimen. (is vlakbij, ik kan haar in de gaten houden) Romeo staat dan al half te slapen, hij geeft er helemaal niet om. Het is geweldig om te zien hoe stapelgek ze van Romeo is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:29

Dat zijn toch de leuke dingen die je met een pony doe, samen plezier hebben!
Ik kan mij niet zo vinden in de gedachte dat een pony onder het werk uit zou willen komen. Als dat zo is en hij het echt niet leuk vindt, waarom zou een mens hem dan mogen dwingen? Ik wil alleen werken met pony's die dat ook met mij willen en dan is het leuk voor beiden. Ik denk dat er alleen bij hoge uitzondering pony's zijn die dat niet willen. Als je vriendelijk met ze omgaat, zijn ze ook vriendelijk terug. Dat vind ik je verantwoordelijhkheid.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:49

@ Josien_m_: inderdaad, ze heeft dolle pret met Romeo. De laatste weken alleen niet meer zo in het los rijden omdat ze de zweep niet kan gebruiken zonder bokken. Ik zei haar ook dat ze Romeo toch sneller moest laten gaan en dan raakte ze gefrustreerd omdat het niet lukte zonder bokken. Misschien heb IK de druk bij het meisje te hoog gelegd en heeft Romeo daar op zijn beurt op gereageerd. (zoals dieren erg snel reageren op het gevoel van hun begeleider/ruiter)

Ik ga naar de hondenschool met mijn jongste hond. Toen ik met haar ging trainen voor het brevet gehoorzaamheid, ging ze plots enorm achteruit in haar kunnen, dat is gewoon geweest doordat ik zo veel stress had. Nu hebben we ons brevet (en is er langs mijn kant geen stress meer), nu staan de instructeurs met hun mond open te kijken van wat mijn hond plots allemaal kan.

Voor mijn ruitertje ben ik een redelijk vreemd persoon (ze kent mij nog maar 3 maanden) en ik zit haar voortdurend aan te moedigen/bevelen om alles te doen. Ik doe het wel op een vriendelijke manier, maar misschien kreeg het meisje toch wat stress omdat ze het goed wou doen en heeft Romeo daarop gereageerd?
Ik ben nu maar “luidop” aan het denken, kan zijn dat ik er compleet naast zit hé :D Ik weet dat paarden en honden niet te vergelijken zijn, maar iedereen weet wel dat dieren ENORM reageren als de begeleider stress heeft, dat merkte ik ook altijd met dressuurwedstrijden met de paarden die ik reed.

Ik ben er, net zoals jij, ervan overtuigd dat Romeo niet onder het werk wilt uitkomen. Ik heb zelf ook al ondervonden dat hij ontzettend graag werkt, dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij het onder zadel niet wilt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:58

Wat leuk en opnieuw leerzaam om zo met een kind en je pony aan het werk te gaan. Ik zie dat je goed kunt nagaan wat je zelf voor invloed uitoefend. Je "opdracht" is duidelijk toch? Go slow en genieten staat voor iedereen vooraan. Er hoeft toch niets bereikt te worden dus waarom druk. Met nieuwsgierigheid naar wat kan is iedereen gebaat. Er gaat niets boven je pony, die laat jullie al zien dat langzamer (slenteren) een mooi tempo kan zijn. Zo'n pony zou bij mij in de praktijk aan het werk mogen!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:17

Het is inderdaad heel leuk om zo aan het werk te gaan met dat meisje en mijn pony. Het is een heerlijke pony om mee te werken, hij is echt ontzettend leergierig. Nu is het gewoon even uitzoeken hoe we dit probleempje gaan oplossen, ik ben ervan overtuigd dat het goed komt.
Ik ga het aanpakken zoals jij het beschrijft, ik ben namelijk niet bereid om het hard tegen hard aan te pakken. Dit doe ik alleen als ik er 100% zeker van ben dat het ondeugd is, en volgens mij is dit hier niet het geval.

Voor de wagen is hij op een moment ook gaan protesteren zoals ik al eerder zei, toen had het ook geen zin om hem streng aan te pakken want dan werd het probleem net erger.
Medisch gezien is Romeo al een dramaqueen (gezien hij al kreupel loopt bij beginnende mok, of 2 dagen op de grond blijft liggen als 1 hoef een beetje korter is gekapt), volgens mij kan hij mentaal ook niet zo heel veel hebben en heeft hij gewoon veel tijd nodig. Daarbij zal hij ook niet weten hoe hij moet reageren als zijn begeleider stress heeft, want ik heb nooit stress als ik aan het mennen ben (rij geen wedstrijden met hem).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:03

Even snel topic doorgelezen, als je nou eens begint met t meisje wel los te laten rijden maar haar hulpen te ondersteunen met de longeerzweep? Doen wij ook bij jonge paarden waar de beenhulpen niet bij zijn bevestigd. Rij momenteel een jong paard dat enorm groot is en in galop moeite met de balans heeft. Die houdt het ook maar een klein stukje vol. Dan staat de helper op de grond in de bak om haar voorwaarts te helpen. (heb laatst toch een keer geprobeerd t met een paar keer schoppen op te lossen, maar na een mooie boksessie lag ik er toch af... Paard snapte er helemaal niks van...)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:55

@ WowAmigo: Maakt dat een verschil? Los rijden of aan de longe?
Als ik moet ondersteunen met de longeerzweep is het voor mij gemakkelijker om haar aan de longe te nemen, omdat ik anders veel meer moet rennen en dat mag ik dus niet... Probleem is dat ik geen paddock heb, we rijden op een voetbalveld. :Y) In een paddock valt de te rennen afstand nog mee, maar op een voetbalveld kan dat nogal veel worden (zeker als ze wil galopperen, dan wordt die volte plots hééééél groot :o )

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:45

Nou, dat denk ik zelf dan he, aan de longe heb jij overduidelijk de regie in handen (de touwtjes zogezegd, haha). Als ze zelf rondrijdt moet zij de hulpen geven en kan jij alleen ondersteunen op afstand.

Maar t klinkt voor mij een beetje alsof de beenhulpen bij het rijden niet helemaal duidelijk zijn voor de pony, zeker als hij verder wel heel erg goed luistert. Rijden jullie wel eens in het bos en is ie daar wel voorwaarts?

En misschien, als ze nog zo weinig controle heeft dat ze geen volte om jou heen kan rijden, misschien eerst daar op focussen? Meer bevestigen in draf? Kan ze hem wel lekker uitgestrekt laten draven als ze dat wil? (wil ie wel goed echt weg voor het been in draf?)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 10:34

@ WowAmigo: Ze kan wel een volte om mij heen rijden, maar als ik dan met de longeerzweep kom, versnelt Romeo en dan trekt hij van mij weg. Het is niet zo dat het meisje dan geen controle meer heeft, maar op dat punt dat Romeo plots vooruit schiet (dat doet hij als ik dichter bij kom met de zweep), heeft ze het even moeilijk en wordt die volte plots heel groot.

Ze kan hem lekker uitgestrekt laten draven als ze wil ja, soms sta ik er zelf van te kijken hoe gestrekt Romeo dan loopt :D

In het bos rijdt ze nooit onder zadel, ik ga wel altijd in het bos mennen. Dan is hij wel lekker voorwaarts, dan is hij een heerlijk enthousiaste pony. Ik wou nog niet met haar onder zadel in het bos gaan, ik denk dat ze daar voorlopig nog te bang voor is. Maar ik heb er inderdaad wel al aan gedacht om dit in de toekomst te doen.

Zo dadelijk komt ze weer, ik ga met deze nieuwe gedachten (die ik hier heb geleerd) aan de slag en dan zullen we eens zien hoe het gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:12

Blijven tikken met de zweep en wachten tot het paard kraakt en opgeeft is een methode die -jammer genoeg- vaak gebruikt wordt. Maar je moet voor jezelf nagaan of je 1. je zo je pony wilt opleren 2. je zo het 11-jarig meisje wilt opleren. Want je geeft aan haar dan eigenlijk de boodschap mee dat paardrijden een gevecht is waarbij je als ruiter moet zorgen dat je altijd wint en de bovenhand hebt. Niet echt een leuke definitie van paardrijden denk ik.

Wat ik dan wel zou doen. Stappen terug nemen. Het probleem is begonnen in de galop en daarna overgewaaid naar de draf en zelfs de stap. Het heeft dus momenteel geen zin om dan aan de galop te werken, het probleem manifesteert zich namelijk al veel eerder. Persoonlijk zou ik de zweep ook weghalen. Draai het of keer het zoals je wilt, maar een 11-jarige heeft nog niet het juiste inzicht om op het juiste moment een rechtvaardige tik te geven. Werk op die beenhulpen, vooral in stap. Halthouden en wegstappen, meteen op een lichte beendruk. En wees niet bang om die longe te gebruiken. Laat de pony ook terug plezier krijgen in het werk. Ik krijg nu de indruk dat het rijden voor de pony vooral uit straffen bestaat en dat er weinig beloond wordt. Draai dit om, beloon bij ieder klein stapje vooruit. Zelfs al lijkt het zo dom, want dat kon hij eigenlijk toch al. Nee, niet over nadenken, gewoon belonen.

En weet ook dat wat jij ziet op de grond dat dat niet meteen ook zo is. Jij ziet een meisje dat doorzet en echt niet zomaar opgeeft, maar wie weet wat er op "die eerste slechte dag" zich echt heeft afgespeeld. Een gevoel van onzekerheid, angst en dan net niet genoeg doorpakken op het juiste moment en een jonge pony maakt hier dan dankbaar gebruik van.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:25

Het meisje is net weer hier geweest en we hebben het heel anders aangepakt. Ik heb het meisje alles laten doen: in plaats van erop te stappen om naar het voetbalveld te gaan, is ze ernaast blijven lopen en heeft zij Romeo aan de hand begeleid. Op het voetbalveld heeft ze Romeo gelongeerd en toen is ze erop gestapt zonder longe.

Ik heb Romeo gewoon rustig laten draven op het tempo dat hij aangaf, dus er was geen frustratie meer. Toen wou ik op de overgangen gaan oefenen, maar ik wou dat het meisje 100% op haar zit leerde werken. Ik heb de teugels in een knoop gedaan en het meisje mocht zich aan het zadel vasthouden.(ik had Romeo voor deze oefening even aan de longe) We zijn begonnen met de overgangen draf-stap. Het meisje zei eerst "Nee Lotte, dat kan ik niet!!!", maar binnen 3 seconden stapte Romeo. Je moest die blik op het meisje haar gezicht zien, zo blij :D

Toen heb ik ook gedaan zoals iemand hier in het topic ook aanraadde. Halthouden en dan beginnen met een lichte druk op de benen. Geen reactie? Hardere druk op de benen, nog geen reactie? Schopje met de benen en stemhulpen erbij. Na verloop van tijd begon Romeo het te snappen en kwam er soms al reactie na de eerste beenhulp. Om wat afwisseling te hebben deden we dit ook naar draf, dat ging ook wel redelijk goed. We hebben geen zweep gebruikt, gewoon de beenhulpen, de stemhulpen en regelmatig was een aanmoediging langs mijn kant ook nodig.

Ik heb de hele tijd afgewisseld, sommige oefeningen aan de longe, andere oefeningen los.

In plaats van uit te stappen, liet ik het meisje afstappen en ging ze wandelen met Romeo op het voetbalplein. Romeo mocht haar niet voorbij steken en hij moest stoppen als het meisje stopte. De eerste keren liep Romeo gewoon tegen het meisje aan, maar na een tijdje ging het beter.
Het moeilijke was dat ik haar wou voordoen hoe ze moet reageren, maar bij mij doet Romeo dat niet :D Bij mij stopt hij netjes op een aardige afstand, als ik achteruit ga, gaat hij even snel achteruit,... Ik heb haar in ieder geval kunnen tonen wat haar doel moet zijn.
Ik heb het meisje ook kunnen duidelijk maken dat ze te bang reageert op Romeo, dat dit geen houding is voor een leider. Ze heeft heel erg aan zichzelf gewerkt en ik zag ook al wat resultaat op het einde. Op de terugweg naar huis bleef Romeo netjes op een ruime meter achter haar lopen.

Op het uur tijd dat het meisje op Romeo zat, heeft hij 1 keer gedreigd om te bokken (oren naar achter, vertragen en zwiepen met de staart), maar hij heeft geen enkele keer echt gebokt. *\o/*

@ Gini: Helaas heb je gelijk. Het rijden bestond vooral uit straffen (onbewust): ik wou dat ze sneller draafde, dus moest ze tikken met de zweep omdat hij niet luisterde naar de benen. Hier draaide het meestal rond, ik wou een lekker actieve pony. Ik ben echt een beetje te snel gegaan. Bij mij luistert Romeo naar de benen (heb er weleens op gezeten :o ), maar nog niet bij het meisje, daar moeten we nu eerst terug aan werken.

Romeo liep vandaag wel traag, maar wel ontspannen, en eigenlijk was het nog wel mooi om te zien. Ik denk dat zowel ruiter als pony weer plezier hebben gemaakt vandaag, en dat is vooral dankzij het feit dat jullie zowel via pb als in dit topic mij bewust hebben laten nadenken over wat er aan de hand was.