Angstige ruiter #2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:09

Succes voor de mensen die proberen om hun angsten te overwinnen! Moet niet makkelijk zijn maar met de juiste instelling en moed komen jullie er wel!

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:12

booster schreef:
kirstenm87 schreef:
Het gaat je zeker lukken Booster, je bent al een heel eind op weg!

Dank je wel, Ik verplicht mijzelf om door te zetten op de momenten dat ik tweifel.

Ook een heel verhaal, Booster! Je bent inderdaad een heel eind gekomen en het laatste stuk lukt je vast ook +:)+
Ik probeer ook door te zetten op momenten dat ik het op mijn heupen krijg, maar soms winnen de zenuwen het van de goede voornemen helaas. Elke dag is een nieuwe kans, zullen we maar zeggen!

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:35

kirstenm87 schreef:
lies1994 schreef:
kirstenm87, ik had precies het zelfde verhaal. Ook zware hersenschudding en de doelen.
En,het gaat je lukken om er helemaal overheen te komen want daar ben ik het levende bewijs van.
Nu gaat alles prima zonder spanning.

Maar zoals ik al eerder zei....nu het buitenrijden nog. Dat durf ik nog niet echt.


Buitenrijden heb ik ook nog nooit gedurfd..!!
Volgend jaar komen mn paarden langs een zandpad richting het bos te staan, dan wil ik dat ook echt gaan leren/doen.
Mn ruin van 9 heeft nog nooit een buitenrit gemaakt, terwijl ik denk dat hij daar echt super van gaat genieten!!

Oh dat is wel gaaf als de paarden daar staan! Dan gaat er vast en zeker wel nog van komen. Al hadden de paarden hier op een rustig plek gestaan,had ik ook wel een poging willen wagen. Maar ik vind het veel te gevaarlijk.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:06

Buiten / bos / heide / duin rijden: het is juist zo relaxed om te doen en te genieten van alles om je heen en het paard of pony onder je.
Je kunt een boost aan je zelfvertrouwen geven als je bij buitenrij angst niet meteen naar buiten gaat alleen met je eigen p/p maar rij es 2 uur mee met een manege groep in je buurt en vraag om een relaxte p/p van hun stal.
En begin dan met stap > draf groep daar kan weinig misgaan en is ook in deze tijd van het jaar heel ontspannen en je longen vol happen ;-)
Juist voor angsthazen is buitenrijden in een groep met relaxte paarden/pony's heel ontspannend.
Ik heb heel wat spanning en stress achter kunnen laten in de bossen ;-) en vrijwel alle paarden/pony's vinden het ook fijn, ze kunnen es lekker lange stukken doorgaan met de oortjes erop.
In een groep hoef je feitelijk alleen maar mee te gaan met je paard onder je meer is het nie en dan vloeit je spanning vlot weg.

marleeentje

Berichten: 983
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Aan de zuid hollandse kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:11

Jeee wat is hier in een dag tijd alweer veel geschreven! Heb nogal wat bij te lezen sinds gisteren!


Polderpaard schreef:
Mag ik me ook melden? Ik heb sinds ruim twee maanden mijn eerste eigen paard, samen met mijn dochter van 15. Het is een lieve, 10 jarige ruin, maarrrr.... het is een "muts" met schrikken van kleine dingetjes :( Ik was in het begin echt zo gespannen als een snaar als ik erop stapte, maar dat is gaandeweg steeds beter gegaan. Vorige week heb ik zelfs gegaloppeerd op hem en dat ging goed *\o/* Nog elke keer als ik opstap moet ik wel heel bewust mijn spanning verminderen, laag ademen, tegen hem praten etc. en dan gaat het steeds beter en heb ik er steeds meer lol in.
En nu vandaag... twee andere paarden en kijkers in de binnenbak en wham, hij schrok en nam de benen. Ik lag er bijna af, maar heb hem terug gekregen. Hij bleef super gespannen en ik ook. ben even afgestapt en buiten een rondje met hem gaan lopen om rustig te worden. Daarna heb ik mezelf een schop verkocht en ben terug gegaan de bak in. Daar was ik best trots op :o Hij bleef gespannen, maar ik heb hem toch even kort laten draven en halt houden, weer even draven. Toen ik me redelijk rustig voelde, heb ik nog even gestapt en ben ik eraf gegaan. Ik neem me echt voor om morgen toch meer met hem te doen als hij weer zo is. Hem laten werken, zodat hij niet overal op reageert, maar gefocused raalt op mij. En ik ga weer les nemen, voor het eerst met hem! Goede voornemens dus en .... stapje voor stapje.
Ik heb sinds een paar dagen een schep sportmuesli (ook met haver) gegeven op advies van iemand, omdat zijn bilspieren zo ingevallen raakte. Kan dat hem ook te fris maken? Dan stop ik acuut weer met die muesli :j Normaal krijgt hij drie keer een halve schep basis brok. Nu twee keer brok en een halve schep muesli de derde ronde. Verder volop hooi of kuil. Hij staat in de wei overdag of bij erge nattigheid van de wei in zijn stal met eigen uitloopje/paddockje. Rijden doen we drie a vier keer per week, recreatief.


Die sportmuesli kan heel goed de oorzaak zijn van zijn gedrag. Dat soort muesli zorgt voor extra energie en alles wat je er in stopt, komt er ook weer een keer uit. Als hij dat zelf nog niet heeft gedaan in de paddock of wei, dan zal hij dat doen bij jou onder het zadel. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Je hebt het wel goed opgelost! Even zelf tot rust komen en hup, aan de slag! Dat werkt het beste is mijn ervaring, paard flink aan het werk zetten. Dat zorgt ervoor dat je paard geen kans krijgt om zelf dingen te verzinnen, maar ook voor jezelf is het goed, omdat je jezelf dan ook geen tijd gunt om je met andere dingen bezig te houden als met je paard.

Ik denk dat anderen hier ook wel baat bij kunnen hebben. Zeker degenen die als ze er net opzitten angstig zijn. Bij het losstappen heb je alle tijd om na te denken en blijft de spanning aanwezig. In zo'n geval kun je beter meteen aan het werk gaan (eventueel eerst even longeren, zodat je paard alvast los is)., veel overgangen rijden (zodat je kan testen of de rem en het gas goed werken) voltes, van hand veranderen, wijken enz... zodat je geen tijd meer hebt om met je angst bezig te zijn. Hulp van een instructeur is altijd goed, die kan je helpen met het vinden van de ontspanning en je ook wijzen op de dingen die goed gaan. Dit kun je trouwens ook zelf doen... bedenk iedere keer nadat je gereden hebt, na afloop drie punten die goed gegaan zijn. Op de manier kun je ook werken aan je zelfvertrouwen.

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:05

Safiera schreef:
Lief dat je meedenkt. Misschien longeer ik hem idd even. Maar dan nog. Juist het eerste er op stappen vind ik zo eng. En als ik dan eenmaal zit, het wegstappen, de eerste rondjes... En ik durf een hoek van de rijbak niet door :+

Losgooien gaat niet, dan springt hij de bak uit :') En longeren... dat heb ik tijden gedaan voor er überhaupt iemand op stapte. Eigenlijk ook overbodig :') Pony is gewoon braaf. Hij staat altijd buiten, is hoogstens de eerste rondjes wat kijkerig.


wat staat er in die hoek dan? :o
en als iemand hem vast houd? durf je het dan ook niet voor 1x te doen?
en anders doe je het met hoger krukje, hoef je je voet niet in de stijgbeugel te doen mar kan je gewoon er op schuiven zegmaar :)

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:42

marleeentje schreef:
Jeee wat is hier in een dag tijd alweer veel geschreven! Heb nogal wat bij te lezen sinds gisteren!
Polderpaard schreef:
Ik heb sinds een paar dagen een schep sportmuesli (ook met haver) gegeven op advies van iemand, omdat zijn bilspieren zo ingevallen raakte. Kan dat hem ook te fris maken? Dan stop ik acuut weer met die muesli :j Normaal krijgt hij drie keer een halve schep basis brok. Nu twee keer brok en een halve schep muesli de derde ronde. Verder volop hooi of kuil. Hij staat in de wei overdag of bij erge nattigheid van de wei in zijn stal met eigen uitloopje/paddockje. Rijden doen we drie a vier keer per week, recreatief.


Die sportmuesli kan heel goed de oorzaak zijn van zijn gedrag. Dat soort muesli zorgt voor extra energie en alles wat je er in stopt, komt er ook weer een keer uit. Als hij dat zelf nog niet heeft gedaan in de paddock of wei, dan zal hij dat doen bij jou onder het zadel. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Je hebt het wel goed opgelost! Even zelf tot rust komen en hup, aan de slag! Dat werkt het beste is mijn ervaring, paard flink aan het werk zetten. Dat zorgt ervoor dat je paard geen kans krijgt om zelf dingen te verzinnen, maar ook voor jezelf is het goed, omdat je jezelf dan ook geen tijd gunt om je met andere dingen bezig te houden als met je paard.

Ik denk dat anderen hier ook wel baat bij kunnen hebben. Zeker degenen die als ze er net opzitten angstig zijn. Bij het losstappen heb je alle tijd om na te denken en blijft de spanning aanwezig. In zo'n geval kun je beter meteen aan het werk gaan (eventueel eerst even longeren, zodat je paard alvast los is)., veel overgangen rijden (zodat je kan testen of de rem en het gas goed werken) voltes, van hand veranderen, wijken enz... zodat je geen tijd meer hebt om met je angst bezig te zijn. Hulp van een instructeur is altijd goed, die kan je helpen met het vinden van de ontspanning en je ook wijzen op de dingen die goed gaan. Dit kun je trouwens ook zelf doen... bedenk iedere keer nadat je gereden hebt, na afloop drie punten die goed gegaan zijn. Op de manier kun je ook werken aan je zelfvertrouwen.


Ik heb de sportmuesli weer afgeschaft :P En ben vol goede voornemens opgestapt daarnet. Ik heb inderdaad maar heel kort losgestapt, want hij reageerde weer overal op. Ik was wel alleen in de bak, dat scheelde gelukkig wel. Ik ben flink voltes etc gaan rijden en heb lang gedraafd en nog even de galop de galop gelaten :D Het ging echt veeeeel beter dan gisteren *\o/* Ik was vastberaden me niet gek te laten maken, dat was denk ik het grootste verschil.
Nu eens kijken of de haver in de muesli snel uitgewerkt is :))
De drie positieve punten van vandaag heb ik bedacht, dank voor de tip, dat is echt wel lekker en positief om te doen *\o/*

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:29

prugelpiet schreef:
Safiera schreef:
Lief dat je meedenkt. Misschien longeer ik hem idd even. Maar dan nog. Juist het eerste er op stappen vind ik zo eng. En als ik dan eenmaal zit, het wegstappen, de eerste rondjes... En ik durf een hoek van de rijbak niet door :+

Losgooien gaat niet, dan springt hij de bak uit :') En longeren... dat heb ik tijden gedaan voor er überhaupt iemand op stapte. Eigenlijk ook overbodig :') Pony is gewoon braaf. Hij staat altijd buiten, is hoogstens de eerste rondjes wat kijkerig.


wat staat er in die hoek dan? :o
en als iemand hem vast houd? durf je het dan ook niet voor 1x te doen?
en anders doe je het met hoger krukje, hoef je je voet niet in de stijgbeugel te doen mar kan je gewoon er op schuiven zegmaar :)


Haha daar zijn wapperende struiken. En Kabouters. En er staat een trekker met mestkar geparkeerd :') En dat ding staat altijd nét even anders natuurlijk.

Misschien dat ik morgen maar even ga oefenen met mijn zusje. Kan zij nog even eerst en ik nog een keer voelen dat hij braaf is.
Dan vraag ik mijn instructrice hem vast te houden, desnoods aan de longe als het nou morgen al niet gaat...

@Polderpaard: respect zeg, je doet het wel mooi even. En bovendien, flink laten draven is toch prima? Een training succesvol betekent niet gelijk galop toch? :)

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:32

Polderpaard schreef:
Ook een heel verhaal, Booster! Je bent inderdaad een heel eind gekomen en het laatste stuk lukt je vast ook +:)+
Ik probeer ook door te zetten op momenten dat ik het op mijn heupen krijg, maar soms winnen de zenuwen het van de goede voornemen helaas. Elke dag is een nieuwe kans, zullen we maar zeggen!

Dit heb ik ook nog soms en is erg lastig maar ga dan echt nadenken waarom zet ik niet door want ik weet dat ik het kan.

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:33

@Safiera
Dank je wel :o Nee, de galop komt wel weer als we allebei rustiger zijn ;)
Valco heeft ook die angst voor plotseling er heeeeel anders uitziende mestkarren en niet bestaande verschijningen in hoeken en gaten :D Ik probeer hem er juist langs te rijden en hem ook wel halt te laten houden op die "enge" punten. De bakdeur naar buiten is ook zo'n ding voor hem, zucht. Hulp inroepen daarbij is prima toch, dat geeft jou zelf waarschijnlijk ook meer vertrouwen :j

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:34

booster schreef:
Polderpaard schreef:
Ook een heel verhaal, Booster! Je bent inderdaad een heel eind gekomen en het laatste stuk lukt je vast ook +:)+
Ik probeer ook door te zetten op momenten dat ik het op mijn heupen krijg, maar soms winnen de zenuwen het van de goede voornemen helaas. Elke dag is een nieuwe kans, zullen we maar zeggen!

Dit heb ik ook nog soms en is erg lastig maar ga dan echt nadenken waarom zet ik niet door want ik weet dat ik het kan.

Dat is nou net het lastige van angst, het is slecht te beredeneren. Als het je elke keer een stukje beter lukt door te zetten en je op jouw manier de angst verkleind, komt het ook wel. Het hoeft niet altijd in reuze stappen ;)

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:37

prugelpiet schreef:
Safiera schreef:
Lief dat je meedenkt. Misschien longeer ik hem idd even. Maar dan nog. Juist het eerste er op stappen vind ik zo eng. En als ik dan eenmaal zit, het wegstappen, de eerste rondjes... En ik durf een hoek van de rijbak niet door :+



wat staat er in die hoek dan? :o
en als iemand hem vast houd? durf je het dan ook niet voor 1x te doen?
en anders doe je het met hoger krukje, hoef je je voet niet in de stijgbeugel te doen mar kan je gewoon er op schuiven zegmaar :)


Haha daar zijn wapperende struiken. En Kabouters. En er staat een trekker met mestkar geparkeerd :') En dat ding staat altijd nét even anders natuurlijk.

Misschien dat ik morgen maar even ga oefenen met mijn zusje. Kan zij nog even eerst en ik nog een keer voelen dat hij braaf is.
Dan vraag ik mijn instructrice hem vast te houden, desnoods aan de longe als het nou morgen al niet gaat...

@Polderpaard: respect zeg, je doet het wel mooi even. En bovendien, flink laten draven is toch prima? Een training succesvol betekent niet gelijk galop toch? :)



Super!
enne over het virige, lage bakarand met goede springpony? :')

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:42

prugelpiet schreef:
Super!
enne over het virige, lage bakarand met goede springpony? :')


Eh nou. 3/4 van de bak heeft gewoon een mooi hoog houten bakrand. Een kant hangt een draadje (hoog genoeg) richting poetsplaats, dan staat er een trekker/mestkar in een kuil (wel weer met een stuk hek er voor) En dan is er een grote opening... Richting ons weiland, maar ook richting achterompad naar buiten... en dus de weg op. Daar kan ik ook een lint spannen, maar dat hangt niet hoog genoeg blijkbaar.

Hij is er al twee keer overheen gesprongen :') Een keer met losgooien (en hij rende zo het pad door en de weg op :oo ) en een keer met de longe achter zich aan richting weiland.

Hij kan (los) dus makkelijk een meter springen. Helaas :+

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:44

Okee ik ga mijzelf tot hero bekronen.
Na in een korte tijd 2 keer MET het paard gevallen te zijn,
ga ik nu starten op een nieuw paard, bodyprotector om, ik ben er klaar voor,
voel me wel echt een hero, uchum not xd

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:45

:oo nee, dan shrap ik losgooien van mijn denk lijstje :)


liespower goedzo!

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:21

liespower94 schreef:
Okee ik ga mijzelf tot hero bekronen.
Na in een korte tijd 2 keer MET het paard gevallen te zijn,
ga ik nu starten op een nieuw paard, bodyprotector om, ik ben er klaar voor,
voel me wel echt een hero, uchum not xd

Go, go, gooooooo, Liespower *\o/* *\o/* *\o/* Hartstikke goed van je +:)+

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:31

Polderpaard schreef:
Dat is nou net het lastige van angst, het is slecht te beredeneren. Als het je elke keer een stukje beter lukt door te zetten en je op jouw manier de angst verkleind, komt het ook wel. Het hoeft niet altijd in reuze stappen ;)

Ik zeg altijd beter 1 mini stapje vooruit dan 1 hele grote stap vooruit want dan is de kans dat je 10 stappen terug weer kan beginnen groter.
Ik doe alles lekker op mijn eigen gemak en heb nergens haast mee.
Lukt het vandaag niet, proberen we morgen.

marleeentje

Berichten: 983
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Aan de zuid hollandse kust

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:52

Goede instelling Booster!

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:43

Inderdaad! Zo kan ik het ook alleen maar doen. Als ik mezelf teveel ga forceren en gepushed voel door anderen, wordt ik juist nerveuzer. Lekker op het eigen tempo en mezelf geregeld uitdagen en een klein schopje geven om een grens te verleggen, dat werkt voor mij het beste :)

_jennifer17_
Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:30

Hoi!

Ik meld me ook even, rij al jarenlang op verschillende pony's, paarden. Afgelopen augustus 2,5 maand met jong paard begonnen (ging echt super met rijden). Maar in die tijd 5x eraf gevallen met opstappen, we deden het heel rustig, hangen, voelen, belonen en pas bij ontspanning opstappen.

Helaas heeft ze die 5x opeens zwart voor d'r ogen gekregen en ging ze als een rodeokoe door de bak (bolle rug) dus blijven zitten was geen optie. De laatste keer een hersenschudding en gekneusde rug aan over gehouden, toen is ze 6 weken naar een professionele stal gegaan om verder te beleren. Nu is ze terug en pak ik samen met een ander meisje haar weer op (dit meisje heeft ervaring met jonge dieren en heeft er nu al 3x opgezeten). Het is de bedoeling dat zij er eerst opgaat en ik daarna, zodat ik dat kritieke punt van de 1e x opstappen even kan ontwijken.

Alleen: ik ben nog steeds echt bang, als ik eraan denk krijg ik er buikpijn van en ik weet dat ik er door moet (heb wel op ander paard gezeten tussendoor, maar daar is de angst niet aanwezig.. ik koppel het dus echt aan dit paard).

Morgen is het de bedoeling dat ik er op ga nadat het meisje erop heeft gezeten.

Tips om mezelf rustig te houden? Paard merkt natuurlijk ook mijn spanning, ik zie trouwens bij het opstappen van dat meisje nog steeds een soort spanning in de ogen van het paard. Dat maakt het dat ik haar nog niet vertrouw..

Wat een verhaal (oja, tussendoor ging het dus steeds wel goed met rijden in die 2,5 maand, het waren echt momentopnamen)

marleeentje

Berichten: 983
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Aan de zuid hollandse kust

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:05

Jennifer, ik heb hetzelfde probleem gehad als jij. Mijn paard is ook sinds jongs af aan al gespannen met opstijgen. Ook al heel wat keer fout gegaan, maar gelukkig met minder ernstige verwondingen als jij. Wel met gevolg dat ik ook bang werd om op mijn paard te stappen. Ik durfde er ook niemand anders op te zetten, want zou ook niet willen dat diegene zich zou bezeren, dus moest het echt zelf oplossen.

Wat ik me nog wel even afvraag na het lezen van je verhaal... op welk moment gaat je paard er precies vandoor? Op het moment dat je je been over het zadel zwaait? Of het moment dat je zit en aan de slag wil gaan? (of iets daar tussenin?) Ik wil graag met je meedenken.

_jennifer17_
Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:51

marleeentje schreef:
Jennifer, ik heb hetzelfde probleem gehad als jij. Mijn paard is ook sinds jongs af aan al gespannen met opstijgen. Ook al heel wat keer fout gegaan, maar gelukkig met minder ernstige verwondingen als jij. Wel met gevolg dat ik ook bang werd om op mijn paard te stappen. Ik durfde er ook niemand anders op te zetten, want zou ook niet willen dat diegene zich zou bezeren, dus moest het echt zelf oplossen.

Wat ik me nog wel even afvraag na het lezen van je verhaal... op welk moment gaat je paard er precies vandoor? Op het moment dat je je been over het zadel zwaait? Of het moment dat je zit en aan de slag wil gaan? (of iets daar tussenin?) Ik wil graag met je meedenken.


Ja ik hoor best veel jonge paarden met opstapproblemen (achterover klappen etc.)
Ze doet het zodra ik zit (m'n vader had haar dan nog vast) en als hij haar tot bewegen aanzette, door lichte teugeldruk dan opeens was het rodeo.. puur uit angst niet uit gemenigheid. De eerste keer dacht ik nog dat het zou komen doordat ze m'n been plotseling voelde, maar dat hebben we opgelost door m'n vader de eerste beweging te laten maken. Ze is wel heel snel en met agressie (zweep) zadelmak gemaakt (niet bij ons hoor), dus misschien was ze bang dat ze klappen kreeg van m'n vader, lastig dat je niet in zo'n paardenhoofd kunt kijken..

Als ik eenmaal 3 passen stap had gedaan en ze was rustig dan kon ik er al heerlijk mee wegrijden, dan is m'n angst ook direct weg.

Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:51

Ik volg nu lessen natural horsemanship met mijn paard om meer respect en vertrouwen te krijgen

marleeentje

Berichten: 983
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Aan de zuid hollandse kust

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:28

mijn paard ging er al vandoor voordat ik er goed op zat. Terwijl ik mn been over het zadel slingerde, zette hij het op een lopen. Soms had ik mazzel, dan kon ik blijven zitten, soms ook niet... Iemand mn paard vast laten houden ging ook niet, hij kwam recht omhoog en rukte zich los, echte paniekactie. Ik heb het samen met mijn springinstructeur opgelost. Ik moest van hem de linker teugel kort nemen, zodat mn paard naar mij toe gesteld was. Rechts begrenzen. Die van mij reageerde daarop door rondjes te gaan draaien, maar hij kon alleen om mij heen draaien vanwege de linker stelling. Net zolang wachten totdat hij stil staat en dan stap voor stap verder. Net als met zadelmak maken in kleine stapjes. Pas verder als hij netjes ontspannen blijft staan. Ook al duurt dat een kwartier. En dan weer een klein stapje verder, totdat ik er op zat. Deze methode heeft mij geholpen, omdat het steeds met ontspanning ging, maar ik wel controle had. Van mn instructeur moest ik ook met linkerstelling weg stappen, dus direct een volte draaien, voor het geval hij er vandoor wilde gaan. Weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt, jouw probleem is toch net wat anders. Veel succes in ieder geval! Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd!

_jennifer17_
Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:10

Jeetje dat is ook eng zeg Marleen!
Wel dapper dat je door hebt gezet en nu gaat het goed?
Dat met hoofd naar binnen heb ik ook gedaan, kreeg ik inderdaad al als tip maar dat hielp niets.

De update: ze heeft het vandaag weer gedaan, nu niet bij mij maar bij het andere meisje. Was bijna 'blij' dat ze het deed.. ligt het in ieder geval niet aan mij. Nu kon ik het eens vanaf de grond zien, ze stapt op, 2 passen naar voren en opeens kop tussen de benen en bol staan. Het meisje kon de beugelriem (om de hals) vastpakken en bleef zitten, ik had er echt respect voor want wat was ze eng bezig. Na 5 minuten stopte ze en het meisje is dus wel door het gedrag 'heen gebroken', ergens lijkt me dat wel goed.

Nu gaan we haar voorlopig bij dat meisje op stal zetten en kan zij er de komende weken flink mee aan de slag, want zoals ze nu is stap ik er niet op. Niemand begrijpt waarom ze het doet, konden ze maar praten..