Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henrieke_

Re: Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:25

Hoi Allemaal,

Ostheopaat zei dat het zowieso lag aan het veulens krijgen, en dit stapelde zo op..
Maar omdat ze niet zoveel liet zien (ze wilde de oefening niet doen, maar het ging ook wel weer redelijk) ging ze eigenlijk zo door, een sterk paard, die het niet liet zien (niet kleinzerig)
Over 5 weken komt ze terug om te kijken en voelen hoe het gaat, en de behandeling nogmaals.

Uiteraard heb ik mensen met verstand naar mijn zadel laten kijken...

Nogmaals, ik heb nog steeds erg veel vertrouwen in mijn instructrice.
Ik heb natuurlijk 5 jaar achter elkaar moeten stoppen met rijden ivm zwangerschapsverlof van watch me.
Ik kijk hoe het nu gaat, gaat het niet dan zal ik toch eens kijken naar een andere instructie, maar op dit moment ben ik hier nog niet aan toe.

Weet niet wat voor foto's ik moet laten zien? Een foto is zo'n moment opname, en of je daar zoveel op kan zien? :) laat maar weten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:28

Als je instructrice in al die tijd niet gezien heeft dat je paard vast zit van voor tot achter dan heeft die ook wel een paar opfriscursussen nodig.
Dat het jou aanstaat wat ze zegt wil niet zeggen dat het ook de juiste manier is om een paard (jouw paard) te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:30

jammer dat je mijn vraag niet beantwoord hebt. Wat mij wel opvalt is dat je eigenlijk geen hulp wilt, gezien je antwoorden.

Vast gaat een paard niet zomaar zitten, dit kan door verkeerde training maar ook door dracht/bevallen en trauma, maar met training kun je het al een heel eind verbeteren. Echter wordt ik bij het lezen van de berichten niet gelukkig.

Rijden is constant zelf reflectie, verschillende mensen zien werken, horen spreken en van verschillende mensen les nemen. Jij in combi met dit paard en deze instructie zijn niet verder gekomen en bleven in gevecht met het paard en haar taal om jou iets te vertellen. Als je zo verder gaat zal het me niet verbazen dat het paard weer genegeerd wordt en over grenzen moet na een tijdje als het weer eens wat heeft. Dat zou ik echt zonde vinden. Van zo'n dier kan je zoveel leren, maar dan moet je wel naar jezelf durven kijken.

Beeld materiaal in zo'n situatie zal erg fijn zijn...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:33

tja, als ik het zo hoor ben jij niet de juiste amazone voor haar.
Dit is niet slecht bedoelt hoor, maar je hebt t over de juiste ronde houding die ze niet heeft???
en dan zeg je ook nog met 9 jaar kan ze best aan de teugel lopen, alsof dat leeftijd gerelateerd is. dat schudden met het hoofd wat ze deed maar nu bijna niet meer doet door lang vol te houden??? hoe bedoel je dat in hemelsnaam?
Dat hoofdschudden was de eerste alarmbel, een paard doet dat niet voor de lol, het is zelfs moeilijk, zeker al lopend met een ruiter op de rug, toen had je je vragen moeten stellen, of eigenlijk je instructrice. dit is een duidelijk teken van ongemak en/of pijn, zoiets moet je oplossen en niet wegrijden door vol te houden, zij gaf steeds duidelijk aan dat er iets was en jij negeerde haar, dus moest ze zich op een andere manier hoorbaar maken. dat deed ze, maar nog altijd hoor je haar niet, eigenlijk best zielig voor je paard, ze communiceert zich een bult en jij hoort het niet, je bent 20 dus mag nog veel fouten maken hoor, maar je instructrice zou echt beter moeten weten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:35

Ik zou toch ook wat andere instructies gaan 'uitproberen' en daarnaast als je per se wilt bij je eigen instructrice blijven rijden.

Kan toch zorgen voor nieuwe inzichten, nieuwe oplossingen, andere kijk op je paard. Sowieso is het af en toe wel goed eens van iemand anders les te krijgen.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:39

lailapri schreef:
wat wil je dan precies van het paard met rijden. Zou je het haar kunnen vertellen zonder teugels en hoe reageert zedan?

Om toch nog te reageren ;
Ik wil gewoon lekker kunnen rijden, zonder dat ze weg sprint, dit deed ze doordat ik mijn been aanleg, maar daar begon ze aan te wennen.
Ik kan haar rondjes laten lopen zonder dat ik de teugels vast heb, maar zodra ik de teugels weer iets op pak begint gelijk de spanning.
Dit komt dus achteraf door de rug..
hoop dat ik een beetje duidelijk heb uitgelegd..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:42

Met het hoofd schudden lijkt mij al een teken waar je naar had moeten kijken en niet doorheen rijden. Maar daar ga ik verder niet op in, dat is al gezegd.

Anyhow, dat dit de juiste instructrice voor jou is wil natuurlijk niet zeggen dat die dat ook is voor je paard. Goed dat je er iemand bij hebt laten komen en dat ze behandeld wordt.

Toch is bij verschillende mensen lessen niet verkeerd hoor :)

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:42

lailapri schreef:
jammer dat je mijn vraag niet beantwoord hebt. Wat mij wel opvalt is dat je eigenlijk geen hulp wilt, gezien je antwoorden.

Vast gaat een paard niet zomaar zitten, dit kan door verkeerde training maar ook door dracht/bevallen en trauma, maar met training kun je het al een heel eind verbeteren. Echter wordt ik bij het lezen van de berichten niet gelukkig.

Rijden is constant zelf reflectie, verschillende mensen zien werken, horen spreken en van verschillende mensen les nemen. Jij in combi met dit paard en deze instructie zijn niet verder gekomen en bleven in gevecht met het paard en haar taal om jou iets te vertellen. Als je zo verder gaat zal het me niet verbazen dat het paard weer genegeerd wordt en over grenzen moet na een tijdje als het weer eens wat heeft. Dat zou ik echt zonde vinden. Van zo'n dier kan je zoveel leren, maar dan moet je wel naar jezelf durven kijken.

Beeld materiaal in zo'n situatie zal erg fijn zijn...

Ik durf ook echt naar mezelf te kijken! begrijp me niet verkeerd..
Maar ik denk (en de ostheopaat ook) dat de rug echt het grootste probleem is.
Ik ga weer opnieuw beginnen, lang en laag, geen druk.

De taal van het paard is inderdaad een punt, en daar ben ik vanavond ook achter gekomen.
Ik had er nooit zo naar gekeken, en dat is misschien heel erg, maar wordt nu wel met mijn neus op de
feiten gedrukt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:50

Henrieke_ schreef:
Ik kan haar rondjes laten lopen zonder dat ik de teugels vast heb, maar zodra ik de teugels weer iets op pak begint gelijk de spanning.

Dat kan niet door de rug komen, als ze last heeft van de rug heeft ze dat zodra jij erop zit, of je de teugels nu vast hebt of niet.
Als ze ontspannen is als je de teugels loslaat en verstrakt als je ze oppakt dan ligt het toch echt aan jouw manier van rijden, of beter; je teugelvoering.
Waarschijnlijk ben je te dwingend? Rijd je teveel op teugelhulpen? Als ze rennerig wordt, hoe rijd je haar dan terug?

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:54

anneliesdj schreef:
Henrieke_ schreef:

Dat kan niet door de rug komen, als ze last heeft van de rug heeft ze dat zodra jij erop zit, of je de teugels nu vast hebt of niet.
Als ze ontspannen is als je de teugels loslaat en verstrakt als je ze oppakt dan ligt het toch echt aan jouw manier van rijden, of beter; je teugelvoering.
Waarschijnlijk ben je te dwingend? Rijd je teveel op teugelhulpen? Als ze rennerig wordt, hoe rijd je haar dan terug?

Ze heeft last van haar rug als ze in de bepaalde houding moet lopen, rug omhoog moet zetten. En de ostheopaat zei:
Het is een heel lief en hard paard.. Een ander paard had je er allang afgebokt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:55

Het blijft een interactie tussen jullie 2 of 3 en daarin moeten alle partijen inspraak hebben. Veroordeel niet maar vraag waarom. Vaak beginnen dingen klein en naar mate de tijd vordert en het probleem genegeerd wordt, komt het grote verzet.

Wat betreft het omhoog rijden in de oprichting, wat als je dit van achter uit doet dus meer het gewicht naar achter en dan als het paard opricht met je handen volgen en weer lichte ontspannen verbinding zoeken. Ongeacht of ze wel of niet in een krulletje loopt. Eerst zal ze sterker moeten worden en meer balans moeten krijgen.

Iets medisch en als dat het geval is hoop ik dat de osteopaat het niet los gemaakt heeft, heeft ze geen kissing spines oid?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:57

Hoe loopt ze dan als je niet aan de teugels zit? En hoe gaat ze lopen als je ze wel oppakt?

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:57

lailapri schreef:
Het blijft een interactie tussen jullie 2 of 3 en daarin moeten alle partijen inspraak hebben. Veroordeel niet maar vraag waarom. Vaak beginnen dingen klein en naar mate de tijd vordert en het probleem genegeerd wordt, komt het grote verzet.

Wat betreft het omhoog rijden in de oprichting, wat als je dit van achter uit doet dus meer het gewicht naar achter en dan als het paard opricht met je handen volgen en weer lichte ontspannen verbinding zoeken. Ongeacht of ze wel of niet in een krulletje loopt. Eerst zal ze sterker moeten worden en meer balans moeten krijgen.

Iets medisch en als dat het geval is hoop ik dat de osteopaat het niet los gemaakt heeft, heeft ze geen kissing spines oid?

Kijk! hier heb ik wat aan!!

Ik ga eerst kijken of dit helpt, gaat het niet goed, ga ik verder onderzoek doen!

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:58

anneliesdj schreef:
Hoe loopt ze dan als je niet aan de teugels zit? En hoe gaat ze lopen als je ze wel oppakt?

Meestal rustig als ik de teugels los heb, en zodra ik het oppak, begint ze sneller te lopen, harder, grotere passen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:00

Henrieke_ schreef:

Ik ga eerst kijken of dit helpt, gaat het niet goed, ga ik verder onderzoek doen!

Maar wat weerhoudt je dan van nieuwe instructie uit te proberen? Krijg je wellicht nog veel meer 'nieuwe' bruikbare feedback.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:03

Skygirl schreef:
Henrieke_ schreef:

Maar wat weerhoudt je dan van nieuwe instructie uit te proberen? Krijg je wellicht nog veel meer 'nieuwe' bruikbare feedback.

Ja dat is een goede, ik vind haar gewoon heel fijn, en heb echt het idee dat ik nog heel veel kan leren van haar..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:06

ik heb ook een lesklant met een instructrice erbij, en dat ook nog bij mij in de bak. Mevrouw is tevreden, paard reageert goed. Ik kan me niet in alles vinden maar hin helpt het. Mijn deel is nu te zorgen dat ze een team blijft en niet contant excusses zoekt in vanalles om niet naar zichzelf te hoeven kijken. werkt prima zo en paard is tevreden, das pas belangrijk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:07

Henrieke_ schreef:
Skygirl schreef:

Ja dat is een goede, ik vind haar gewoon heel fijn, en heb echt het idee dat ik nog heel veel kan leren van haar..

Dat kan ook, maar je kan ook bij verschillende mensen lessen. :)

Je hoeft ook niet gelijk over te stappen naar een andere. :P Maar af en toe les van iemand anders dan je vaste instructie kan sowieso erg nuttig zijn.

Hoeft geen gebrek van de instructie te zijn, soms valt je eigen kwartje gewoon net iets sneller bij iemand anders. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:10

Rustig met haar hoofd laag, wanneer je de teugels oppakt gaat het hoofd omhoog, neus vooruit?
Het zit wel in de rug, maar jouw manier van rijden en mn teugelvoering is daar de direkte oorzaak van.
Ze zet zich vast tegen wat gaat komen, je moet veel losser contact hebben, eerst vlot vooruit op je been, 'van achter naar voren' dus de achterhand goed activeren, van daaruit krijg je vanzelf aanleuning, niet afdwingen.
Zoek een goede instructeur, die kan je hiermee helpen, je huidige instructeur ziet het blijkbaar niet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:10

Hie heet ze? Mag via pb hoor..

Nogmaals ik weel een hele kundige instructeur, die weet hoe je een paard moet opleiden, Annelies heeft wel gelijk, als je paard zo vast zit, heeft je instructie wat gemist, of het wel gezien maar niet de vaardigheid om het voor jou duidelijk over te brengen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:14

Of het is een 'geen gelul, trek hem in de krul' instructeur...

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:16

Nee, dat is ze absoluut niet..

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:17

soms kan iemand anders je net even een andere kijk erop geven en past die instructeur en ziet ze net het punt waar je vast loopt. Het kan zijn dat je eigen instructeur je al op de goede weg stuurt maar net niet het laatste beetje lukt dan kan iemand anders misschien net dat laatste beetje wel weten. En een instucteur kan voor al je andere paarden wel goed werken maar misschien niet voor dat ene paard met jou als combinatie.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:19

natuurlijk daar zit wat in..
Maar misschien vallen nu alle puzzelstukjes wel op elkaar, na haar behandelingen, en
gaat het stukken beter?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:26

en dan als je alle stukjes heb verzameld en gestapelt kun je er een plaatje van proberen te maken oftewel beginnen te puzzelen. Maar wie zegt dat je nu alle stukjes vind bij deze instructeur en deze behandeling. Misschien eens een clinic of workshop volgen (desnoods zonder paard of samen met je instructrice) bij een heel andere manier van trainen als je nu doet. Misschien zitten er hier en daar nog heel wat puzzel stukjes verstopt die een panorama beeld van je puzzel kunnen maken.