Ik denk dat het eraan ligt hoe ervaren je paard is, hoe goed de instructeur voor de groep, hoeveel mensen er in de groep zitten, of de groep op ongeveer gelijk niveau zit of heel erg gemengd is, of je al een achtergrond hebt in dressuur en dus met een kleine opmerking alweer een eind verder kunt,..
Het maakt imo een groot verschil of je een paard hebt waar alle knoppen op zitten en zich braaf laat narijden zolang jij het goed doet, lest bij een goede ervaren instructeur die korte duidelijke instructies geeft en de aandacht goed kan verdelen over de groep, je lest in een groepje van max. 6 personen die allemaal met hetzelfde bezig zijn en het scheelt helemaal als jij zelf al de nodige theoretisch background hebt OF je rijdt met een onervaren, onwillig of vastgereden paard, bij iemand die er alleen staat omdat die zo goedkoop komt lesgeven maar weinig skills heeft, in een groep van 20 ruiters waar de ene Z rijdt en de andere zijn eerste galopje nog moet maken en jij kunt kleine opmerkingen nog niet interpreteren of plaatsen omdat je het niet in een groter geheel kunt plaatsen
Mijn meest correcte antwoord is denk ik: onder de juiste condities is het mogelijk om in een groepsles goed te leren dressuren maar het duurt langer dan bij priveles en je zult ook eerder stappen terugzetten omdat je dingen misschien niet goed begrepen hebt of toch verkeerd toepast.