Dressuur zonder privé les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Dressuur zonder privé les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:14

xvanny... kan je vertellen wat jou situatie is... hoe vaak je rijdt, wat voor paard, wat voor les etc. dan kunnen we ook gerichtere tips geven... want al dat gepraat over ophouding/halve ophoudingen etc... dat hoeft voor jou nog niet echt van toepassing te zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:16

haha nee dat is waar, was een beetje offtopic wss :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:19

Ik denk dat het eraan ligt hoe ervaren je paard is, hoe goed de instructeur voor de groep, hoeveel mensen er in de groep zitten, of de groep op ongeveer gelijk niveau zit of heel erg gemengd is, of je al een achtergrond hebt in dressuur en dus met een kleine opmerking alweer een eind verder kunt,..

Het maakt imo een groot verschil of je een paard hebt waar alle knoppen op zitten en zich braaf laat narijden zolang jij het goed doet, lest bij een goede ervaren instructeur die korte duidelijke instructies geeft en de aandacht goed kan verdelen over de groep, je lest in een groepje van max. 6 personen die allemaal met hetzelfde bezig zijn en het scheelt helemaal als jij zelf al de nodige theoretisch background hebt OF je rijdt met een onervaren, onwillig of vastgereden paard, bij iemand die er alleen staat omdat die zo goedkoop komt lesgeven maar weinig skills heeft, in een groep van 20 ruiters waar de ene Z rijdt en de andere zijn eerste galopje nog moet maken en jij kunt kleine opmerkingen nog niet interpreteren of plaatsen omdat je het niet in een groter geheel kunt plaatsen :D

Mijn meest correcte antwoord is denk ik: onder de juiste condities is het mogelijk om in een groepsles goed te leren dressuren maar het duurt langer dan bij priveles en je zult ook eerder stappen terugzetten omdat je dingen misschien niet goed begrepen hebt of toch verkeerd toepast.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:20

Inderdaad.. maar Evelijn, wat betreft haar situatie.. dat hoeft toch niet echt hé? Nou als ik kijk naar die van mij heb ik alle respect waarom ze bv het geld niet heeft voor haar lessen!
Maar misschien heb ik nu wel een mis opvatting en bedoel je met haar situatie iets totaal anders :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:28

Nou jij hebt een eigen paard tot je beschikking en daar moet je het mee doen.. dat is jouw situatie. Ik bedoel dan kan iemand dus wel zeggen neem privéles... maar echt beter leren paardrijden... tja dan kan ik ook kunnen zeggen koop een goed gereden ZZ paard en ga wekelijks lessen bij Adelinde maar dat is dan gewoon niet passend bij de situatie.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:31

Als je met meerdere mensen privé les neemt spreiden sommige instructeurs de kosten, als je zo'n instructeur vind en iemand(en) die mee wil(len) rijden kun je les krijgen met een klein groep je voor de helft 1/3 1/4 van de kosten.

Daarbij kun je van een goede groepsles ook veel leren.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:06

Je kan ook priveles doen, maar bijv. 2 x per maand. Doe ik ook. Zoveel duurder is dat niet (in mijn geval zelfs goedkoper)en je krijgt alle aandacht, waardoor je beter gaat rijden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:06

Zonder les kan je ongetwijfeld ook verder komen, maar alleen als je echt weet hoe de vork aan de steel zit en je je erg bewust bent van wat jij doet en wat jouw paard onder je doet.
Dat gevoel heb ik bij jou niet, TS. Ik zou dus toch proberen een lesje mee te pakken

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 18:42

Sorry ik ben een poosje niet online geweest wegens wat omstandigheden, maar ik ben weer tot leven :)
Ik zal dit keer wat duidelijker zijn over mijn situatie. Ik heb namelijk vanaf september een leasepaard. En dat betekent dat ik dan als ik wil in principe elke dag kan komen rijden en ik heb ook 1 x per week groepsles.
Maar ik snap de ophoudingen nog steeds niet bepaald...