ontbloten van de tanden tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: ontbloten van de tanden tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:35

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:37

KBTP schreef:
Wat een vervelend probleem, ik heb het nog nooit gezien, wel paarden die het uit extreme stress doen maar dat lijkt me hier niet het geval.

Ik volg even.

Klopt, mijn paard deed het de eerste keer toen hij op de wasplaats stond, maar het is daar zo donker, met witte muren, net een slachthuis :') Echt kauwen en zijn mond opendoen en trippelen op de plaats...

Ik volg even mee want tijdens het rijden trekt mijn paard zijn lippen ook zo omhoog en doet hij hetzelfde als jouw paard en heb al zonder sperriem, zonder neusriem en zelfs zonder bit gereden, maar hij bleef het doen. Soms deed hij niets met zijn mond maar dan begon hij weer... Heel frusterend om te weten dat je er niets aan kan doen en er geen medische oorzaak is ( DA en tandarts waren allebei al langsgekomen en er was niets mis...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:40

Vie neemt het bit ook prima aan. Dus misschien dan toch gewoon een trekje van dr..

Ik zit op mn telefoon en kan hem niet openen.. Bitseats.. Dat is het afronden van de eerste kiezen toch?
Halverwege augustus zal de tandarts weer komen, dus zal hem er dan eens naar vragen.

Idd heel lastig heleenn. Maar misschien maken wij ons drukker dan nodig is ;-)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:48

Share schreef:
Nee, een rubber bit heb ik niet geprobeerd.. Eigenlijk omdat ik een paard ken dat vol blaren zat na gebruik van een rubber bit. Paard maakte ook weinig speeksel aan dus dat ging branden\schuren. Sindsdien ben ik huiverig voor rubberen bitjes...

Geeft niet hoor zooist, maar wat was dan je gedachte erachter?

Met een belaste rug of een onbelaste rug zou je verschil kunnen hebben. Als dat er zou zijn dan zou je in die richting kunnen zoeken. Er blijkt geen verschil te zijn dus ook geen reden om daar verder te zoeken.

Hoewel ik er vanuit ga dat je een goed passend zadel hebt ed.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:48

Ik kwam er een halfjaar geleden achter dat mijn paard ook 'lacht' als ik aan het rijden ben.. Maar hij doet het nu alleen nog maar als hij in zijn eigen houding mag/kan lopen.. op het moment dat ik met hem aan de slag ga is het vrijwel weg.. maar geef ik hem lange teugel om uit te stappen dan begint hij weer te 'lachen'

Dus als ik hem goed losrij en voor elkaar heb is het weg..
Als hij gespannen is doet die het wel vrij continue, jury heeft er de vorige keer bij mij niks over gezegd..

op deze foto kun je zien hoe ver hij ze laat zien ;)
http://farm9.staticflickr.com/8013/7325 ... 5c97_z.jpg

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:50

Het Sharon, ik zie je topic nu pas, maar die nieuwe van mij doet dit soms ook tijdens het rijden en longeren. Terwijl hij ook een super mooi gebit heeft en inmiddels al 16 jaar is en goed opgeleid. Mijn inziens is dit gewoon 'een trekje' inderdaad, zoals een mens wel eens zijn tong uitsteekt of op een lip bijt tijdens concentratie, dat idee heb ik ook met het ontbloten van de tanden. Een ander paard bij ons op stal heeft dat ook als hij heel geconcentreerd aan het werk is, dan trekt hij zijn onderlip weg en zie je dus zijn tanden, terwijl de ruiterhand heel zacht is en dat paard echt op je pinken te rijden is. Ik denk dat, zoals jij beschrijft, al zoveel heb laten nakijken en geprobeerd, dat het inderdaad gewoon een trekje is.

Ze doet toch goed haar best? Ze accepteert het bit? en je merkt toch niet dat ze pijn heeft? Ik denk dat de jury daar wel doorheen kan kijken, als ze goed kijken naar jou hand en de teugelvoering.

Over die 2 paarden waar ik het net over had, daarmee willen wij dit jaar ook gaan starten, dus ik ben ook erg benieuwd of wij er opmerkingen over zullen krijgen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:51

Heb je een filmpje van het rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:00

Zooist, bedankt voor de aanvulling. Ik rijd momenteel wel even zonder zadel omdat het zadel niet meer goed ligt en ik nog geen geschikt ander zadel heb. Maar ze doet het dus ook al vanaf het begin. Al vanaf het moment dat we haar ging longeren en voorbereiden op het zadelmak maken. Dus vermoed ook niet dat het uit haar rug komt.

Quelee en Romy ook bedankt voor de reactie! Ik begin langzaam aan ook te denken dat het gewoon een dingetje van Vie is. Maar wil nog wel een aantal dingen die in dit topic zijn aangedragen, proberen.

The stig, ik heb geen filmpje.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:08

Mijn pony heeft dit vervelende trekje helaas ook. Ik heb ook alles laten nakijken (bit, zadel, rug etc.). Heb een ander bit gekocht (dubbel gebroken aurigaan) en hierdoor is het minder geworden. Ik vermoed dat het echt gewoon een tik is van hem (hij is in het verleden niet heel vriendelijk (in)gereden, dus misschien is dat de oorzaak). Heb er ook over nagedacht om bitloos te gaan rijden, maar dat is helaas niet voor ons/mij weggelegd en zolang dat m'n pony er geen echte 'last' van heeft, gaan we gewoon lekker door :) tijdens het rijden valt het trouwens ook neit storend op (zowel met als zonder sperriem), alleen als we een meningsverschil krijgen en hij onder mijn hulpen uit wilt komen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 05:28

Ik rij de mijne met een leren bitje ideaal.
Heb ook nog wel gewoon een myler erin hangen hoor maar ik heb geen neusriem en geen sperriem.. vind ik onzin maar helaas als je wedstrijden rijdt noodzakelijk en dat rij ik niet meer dus lekker laten lopen.

En hem eens op een kaptoom rijden, wel met het bit erin maar niet de teugels daaraan maar die heb je dan aan de ogen van de neusriem eens kijken wat hij dan doet.

Vaak als ze eemaal zichzelf deze gewoonte hebben aangeleerd blijven ze het doen, net al met de tong naar buiten lopen.
Dan kan je dichtsnoeren wat je wilt maar dat helpt dan niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:34

Met hackamore eens proberen? Heb je ook dubbelgebroken geprobeerd? Enelgebroken ben ik niet zo fan van ongebroken?

Misschien vind ze de druk op de tong vervelend. Heeft ze en dikke tong, dan misschien myler..
Zou mooi zijn als je ruitersportzaak ze laat proberen 1 keer dan kan je rustig zoeken

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:03

lastig probleem inderdaad, zeker als je in de toekomst wedstrijdplannen hebt

ga toch mee met het al eerder gegeven advies om eens een lage neusriem
te proberen (misschien van iemand lenen ?) die heeft toch een andere
inwerking dan een gecombineerde, misschien vindt ze die fijner

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:08

sperriem strakker?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:15

max66 schreef:
sperriem strakker?

Ja dat is dé oplossing :')

Gewoon aansnoeren die handel, wat we niet zien dat is er ook niet.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:26

Ik wilde het al niet zeggen Jameyskatje :') sperriem strakkker maken is gewoon symptoom bestrijding.

Bedenk je maar eens goed, dat je paard ook door zijn neus ademt, dus wanneer je die sperriem lekker straks aantrekt en flink gaat rijden, krijgt je paard niet genoeg zuurstof binnen, lijkt me. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de bloederige wonden die je eraan kunt overhouden :=

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:34

Waarom zoekt iedereen het meteen in dierenartsen, osteopaten, tandartsen, bitten, etc? Tuurlijk, goed dat je het overweegt als optie, maar ik denk dat dit echt een rijtechnisch 'probleem' is. Ik zou gaan werken aan de nageeflijkheid, want ik heb het idee dat hij overal net niet nageeft en een beetje zo recht en strak tegen je hand blijft aanlopen, wat zich dan uit in iets als tanden ontbloten en deels een stukje spanning.

Voorwaarts denken, vanuit je been naar je hand toe rijden, je paard laten nageven en dan direct je hand ontspannen. Niet losgooien, maar een hele vriendelijke verbinding behouden. En dan niet quasi nageven, maar gewoon echt rond en dat hoofd laten vallen(geen lang en laag).
Want daar waar ze het hoofd laat zakken op de foto's, is de mond ook direct dicht. Op de andere foto's blijft ze zo eng hoog en strak in de hals en strak tegen je hand aan en ook strak in het lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:52

Allemaal bedankt voor de tips! Aansnoeren gaan we zeker niet doen.

Smeetjoew die foto's die jij zie zijn van toen ze 4 weken zadelmak was. Voorwaards is ze zat. Ook als ze goed van acchter naar voor en nageefelijk is, loopt ze met dr lip omhoog. Die lip optrekken begint eigenlijk al bij het indoen van het hoofdstel op de poetsplaats. dus of het echt helemaal rijtechnisch is weet ik niet maar misschien is het idd met meer km maken en de juiste ondersteuning kwa nageefelijkheid dat het terzijnertijd minder wordt De tijd zal het leren denk ik zo.
Toch ook heel erg bedankt voor je visie!! Vind jou aandragingen altijd erg waardevol :j

Edit, ze loopt overigens juist vaak niet tegen het bit aan.. Ik heb soms juist het idee helemaal niksi n mn handen te hebben, letterlijk niks.. Alsof ze zelf de verbinding wegneemt. Hoop dat je snap wat ik bedoel?? Daar misschien ook nog tips voor?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:34

jameyskatje schreef:
max66 schreef:
sperriem strakker?

Ja dat is dé oplossing :')

Gewoon aansnoeren die handel, wat we niet zien dat is er ook niet.

Ik krijg zelf namelijk altijd te horen dat ik mijn sperriem strakker moet doen, vandaar...
Het bit ligt dan namelijk stiller in de mond.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:47

Geef je ook wel eens bv een stukje appel als het bit in is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:19

Nee, ik geef eigenlijk nooit iets met het bit in omdat mevrouwtje daar helemaal niks mee kan uiteindelijk spuugt ze het gefrustreerd uit. Maar ik kan wel is appelstroop op het bit doen dat ze er een beetje op zuigt bijv! Hihi wel heeeeel tytpisch vandaag, had dr even aan de longe gehad. En ze had het best een beetje warm. Toen ik het bit indeed deed ze even dr lippen van elkaar maar tijdens het longeren heb ik het eigenlijk nauwelijks gezien.. Ze was ook redelijk 'tam' dus misschien doet ze het toch een beetje als ze zich opfokt.

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:08

Heb je ook al eens een groter bitje of een kleiner bitje geprobeerd?

Misschien vind ze rijden zo leuk dat ze al een bigsmile heeft vanaf het moment dat je het hoofdstel in doet. grapje hoor xd

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:24

Ben ik de enige die het huidige bit te dik vindt?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:28

Het kan zijn dat ze het bit gewoon vies vindt. Heb je al eens een ander materiaal geprobeerd zoals bv een leren bit, ijzer (paarden vinden roest lekker), koper (ik weet niet zeker of ze echt van 100% koper zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 00:20

Jasmijn159, waar zie jij een huidig bit dan? ;-) Bovendien heb ik zoals in het topic ook al wel aangegeven is, rekening gehouden met dat er niet veel ruimte zou kunnen zijn in de mond en dus ook dunnere bitjes geprobeerd. Mijn vriend had van zijn oude paard nog een dunner snaffle bitje liggen, en daar bleef ze het ook gewoon bij doen. Ik begin me er een beetje bewust van de worden dat dit misschien gwn een btje een ding is van haarzelf. Halverwege augustus komt de tandarts weer en dan overleg ik nof eens goed. Al denk ik ook dat hij zegr kilometers maken :j

Akhal_teke, ja al geprobeerd.. Behalve leer nog niet maar kreeg daar een pb over van iemand, waardoor ik toch twijfel of ik dat ga proberen.

Nogmaals, vandaag heb ik haar er nauwelijks op kunnen betrappen. Dus daar was ik al blij mee :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:02

In de openingspost.. maar lees net dat je al dunnere bitten hebt geprobeerd :)