Dressuur ligt nogal moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:05

Tendance schreef:
Ik zal hier inderdaad niet meer posten. Je mag me pb's sturen zoveel je wilt en wat je me daarin vertelt vind ik heel vervelend en sneu voor je, maar als ik naar mezelf kijk, sorry maar ik had geen paard aangehouden als lessen niet kon, omdat ik dan veel te bang ben op de verkeerde manier bezig te zijn.
Ik ben niet onrespectvol zoals jij dat zegt, ik geef alleen aan wat volgens mij het enige juiste is.

Maar dat is dan toch juist het probleem dat ik je heb uitgelegd? Ineens was het niet meer mogelijk om te lessen..

Margoed, ik ben doodop en ik denk dat ik maar best eens ga gaan slapen want ik word er alleen maar slechter van

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:07

Als lessen (nog) niet mogelijk (meer) zijn, laat dan de voorkant los en ga lekker buitenrijden.
Dressuurtechnische verbeteringen ga je gewoon niet redden in je eentje.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:09

Mijn mama werd juist wakker en heeft hier als een hoopje tegen gekomen en ze stelde voor om misschien dit alles met mijn instructrice te overlopen. Misschien een goed idee om dat het correcte aan te horen vaan één kant..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:10

xTitanic schreef:
Dit is toch in een rechte lijn rijden? en buiging vragen,
Nou heb even dit snel getekend.
Mijn instructrice is de rode punt en daar moet ik mijn paard naar toe richten maar zelf maken dat hij niet naar binnen valt en zijn schouder uitsteekt. (misschien is het op de tekening iets wat overdreven)
[ Afbeelding ]
Maar hierdoor word hij dus in de les op een correcte manier nagefelijk in stap

De tekening is buiging in de hals en die leid nergens toe .
Je moet stelling aannemen, maar ook weten wat stelling si voor je er aan gaat beginnen, buiging gaat door naar het achterbeen zodat de heup naar voren komt en het been onder gezet kan worden zodat er schoudervrijheid komt dat het paard van zijn voorhand af kan komen,

De basis is al deze dingen eerst weten en dan pas toe gaan passen met de juiste instructrice , ik denk dat jou instructrice niet echt de theorie van het rechtrichten aan jou kan uitleggen,
De basis is eerst normaal op een volte in een jusite stelling en buiging je paard ondwer laten trede, dan komen de zijgangen aan bod, je paard kan niet rechtlopen als hij niet recht gericht is, daar komt een stuk ruiter gevoel bij kijken, als jij niet voelt dat het paard zijn rug weg drukt dan moet je daar maar eens mee aan de gang gaan en het verschil leren voelen, in draf loopt jou paard niet over de rug zeker niet met die buiging in de hals en de hoogte waarop hij loopt, je kan op zo,n paard echt niet fijn doorzitten en als jij dat wel fijn vind dan zet je jezelf vast in je heupen en/of steunt te veel op de beugels, rij dit paard eens een tijdje zonder zadel en kijk of je dan nog zo fijn kan blijven zitten ik denk dta het paard alleen maar meer zijn hoofd omhoog gooit om het nare gevoel gte blokken wat er op zijn rug zit te stuiteren, jij ben het probleem op zijn rug dus doe daar wat aan als je je paard zijn rug goed wil houden, kijk eens wat fot,s van het skelet van het paard zie wat er in de rugge werfel gebeurd als het dier zijn rug wegdrukt met jou erop, dat kan gaan leiden tot kissingspines enz enz, vele paarden hebben rug problemen door verkeert gereden te worden , dus de osteo, de fysio enz moet steeds komen omhet weer op te lossen, maar als je je paard op de jusite manier traint heb je al die mensen niet echt nodig miss af en toe een masseur, maar meer niet, dat scheel enorm veel geld maar ook pijn bij het paard,
Iss zou ik niet met hulp middelen beginnen, want je moet het gaan voelen in jou handen en dat kan niet als je er van alles aan hebt hangen, vaak hebben de paarden die aan bit gelongeerd worden ook verkeerde stelling , want aan bit kun je je paard niet corresct longeren, om de simpelen rede dat je zijn kaak de verkeerde kant op vraagt en het paard dus geen stelling kan aan nemen. Het paard moet zijn schedel verplaatsen om stelling aan te nemen en dat kan hij niet met druk op de onderkaak.
Dus denk dat je idd maar eens wat al steeds gezegt word, in stap moet gaan oefenen , heel veel stap dan komt de draf ook wel, zeker mag je draven maar ga dan niet te veel aan een houding werken maar probeer je zit eens zo zacht te maken dat het paard op je zit lager gaat lopen

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:11

F_Orumster schreef:
Als lessen (nog) niet mogelijk (meer) zijn, laat dan de voorkant los en ga lekker buitenrijden.
Dressuurtechnische verbeteringen ga je gewoon niet redden in je eentje.

Dan zit je wel met een stijf paard, niet? Dus lijkt me dan ook geen goede oplossing
(sorry als ik dan precies weer er iets anders er lijk op te vinden, maar het is toch juist? )

F_Orumster

Re: Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:16

Dat is wel zo, maar kan minder kwaad dan ''aanmodderen'' zoals je denkt dat dressuur moet.
Zonder les proberen bepaalde dingen na te streven vind ik minder diervriendelijk dan met een stijve plank met losse teugel door het bos te gaan.

(Ik dacht vroeger, voor ik les kreeg, ook een 'plaatje' na te rijden, vind het vreselijk als ik daaraan terugdenk!)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:23

@Midgie
Ten eerste, mijn instructrice kan het wel. Misschien ligt het dan wel fout bij mij wat ik zeg.
Dat hij niet kan recht lopen als hij niet rechtgericht is spreekt een beetje voor zich..
En ik voel absoluut wanneer mijn paard zijn rug weg drukt, want ik denk niet dat ik ergens zeg dat hij mooi over de rug loopt op élk plaatje dat ik hier heb geplaatst. Ik was eens aan het rijden in stap, dus die kwartier oefeningen en toen kwam hij naar beneden ik voelde écht goed hoe zijn rug bol kwam te staan dan ik gewoon uit reactie luidop 'wow' zei zonder ik het wist. Sinds dien ben ik het goed beginnen voelen!
Misschien ben ik bij het doorzitten er al zo hard aan gewend dat ik gewoon goed kan doorzitten. Maar idd wanneer hij naar beneden komt in draf is het echt fijner om er op te zitten.
En ik zal voortaan dan maar veel stapoefeningen doen.
De helft van je antwoord op de basis wist ik, dus 50% van de basis beheers ik al, maar of ik het correct kan toepassen/gebruiken dat is natuurlijk een ander verhaal hé

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:25

Ik ben het niet eens met stappen, ik vind draf een veel handigere gang, en galop ook.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:27

F_Orumster schreef:
Dat is wel zo, maar kan minder kwaad dan ''aanmodderen'' zoals je denkt dat dressuur moet.
Zonder les proberen bepaalde dingen na te streven vind ik minder diervriendelijk dan met een stijve plank met losse teugel door het bos te gaan.

(Ik dacht vroeger, voor ik les kreeg, ook een 'plaatje' na te rijden, vind het vreselijk als ik daaraan terugdenk!)

En dus ben ik onder jou ogen nu minder diervriendelijk, of wat bedoel je juist?
En dat aanmodderen, waar zeg ik dit dan? Want dit is totaal niet hoe ik dressuur in kijk. Misschien heb ik dat ergens gezegd maar dan bedoel ik het als zitten aanmodderen omdat ik het dan helemaal verkeerd bezig ben, als je begrijpt wat ik bedoel.
Heb helaas nergens bos om me heen of ik moet al 1 km over een drukke weg gaan. Ik had toen al lang de dressuur genegeerd en elke dag in het bos gereden :+

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:28

F_Orumster schreef:
Ik ben het niet eens met stappen, ik vind draf een veel handigere gang, en galop ook.

Zie, weer een andere commentaar hey hallooo, wat moet ik nu doen? haha.
stay cool Nenah 8-)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:34

Ja... je vraagt aan een topic met veel gebruikers en die zullen allemaal iets anders zeggen... en vinden... daarom zijn er ook zoveel die aangeven dat het enige wat je vooruit gaat helpen is les van een goede instructeur. Het liefst elke week... maar als dat niet lukt elke twee weken of elke maand... iig regelmatig.
Ik zou het geld wat je nu hebt gebruiken voor nu even fanatiek les (elke week) en dan over drie maanden ofzo het afbouwen naar 1x per maand... als je dan nog steeds geen geld genoeg hebt voor elke week les.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:35

Met aanmodderen bedoel ik dat je te onervaren bepaalde doelen probeert zelfstandig te bereiken.
Die doelen vallen niet zelfstandig te bereiken, en al helemaal niet door ''aan te modderen'' waarmee ik doel op de slof, waarmee ik doel op dat je wel heel hard zit te vragen om nageving (filmpje, je ziet dat jij stevige kneepjes geeft) en voorkeur geeft aan een pakket ipv een paar lessen die je van dat geld had kunnen betalen. Je begint met aan de voorkant te werken, maar goed ruggebruik en nageven bereik je niet door alleen aan de voorkant te zitten.

Nogmaals, ik vind het juist erg goed van je dat je kritisch naar jezelf kijkt hoor!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:37

Evelijn schreef:
Ja... je vraagt aan een topic met veel gebruikers en die zullen allemaal iets anders zeggen... en vinden... daarom zijn er ook zoveel die aangeven dat het enige wat je vooruit gaat helpen is les van een goede instructeur. Het liefst elke week... maar als dat niet lukt elke twee weken of elke maand... iig regelmatig.
Ik zou het geld wat je nu hebt gebruiken voor nu even fanatiek les (elke week) en dan over drie maanden ofzo het afbouwen naar 1x per maand... als je dan nog steeds geen geld genoeg hebt voor elke week les.

Oke, erg bedankt voor de tip. Vind dit een goed idee!. Als ik volgende week thuis kom zal ik proberen nog in de zomer elke week les nemen en dan wanneer school begint wanneer ik ook minder tijd heb maar 1 keer in de maand te rijden.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:41

Maar nu ga ik echt slapen. Een hele vermoeiende dag gehad. We zijn op de boot geweest met zo'n band er achter en we maakten een iets te scherpe bocht in een hoge snelheid en de band ging omhoog en kantelde dan om. En echt waar die val in het water was alsof je op de grond knetterde. Ik dacht dat ik ging flauw vallen ofzo, gelukkig niet. Maar ik had ontzettend veel hoofdpijn en had schrik om er nog op te gaan, heb het dan toch gedaan :+ Dan heb ik nog kneebording gedaan voor de eerste keer en mijn rug deed ontzettend veel pijn en armen ook. Oh god ik ga stijf zijn morgen, begin het nu al te voelen! Maar dit is dus totaal ff serieus offtopic. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:28

Allerlaatste vraag. Waarom ga je springen als je de dressuurbasis nog niet goed voor elkaar hebt?
Dressuur is de basis voor het springen. Het zijn niet 2 geheel verschillende sporten...
Springen is in principe enkel dressuur met hindernissen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:38

F_Orumster schreef:

Bij wat paarden met meer tempetament is draf ok, maar als je als ruiter in stap al niet weet wat rechtrichten si dan kun je dat in draf al helemaal niet want dan moeten de hulpen hetzlefde zijn en je moet een onafhankelijke zit hebben om je hulpen juist door te laten komen en als je na 3 kwartier pas voelt dat je paard los word wat blijkbaar door vermoeiheid is ben je niet juist aan het dressuren maar je paard aan het verzuren.Dus draf is bij deze ruiter nog helemaal niet van toepassing, ja in het bos met losse teugel, dat an geen kwaad als je het paard niet te veel stoort in de rug en in de mond,

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:47

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:15

Precies, je kan het nu nog het makkelijkst annuleren (daar heb je recht op om te kunnen doen).
En je kan kijken wat de bieb heeft aan boeken, dat is nog gratis voor je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:23

Nou ik zou toch zeker dat pakket aanschaffen, waarom niet , de tehorie is miss nog belangrijker dan het rijden zelf, hele veel ruiters hebben dus echt geen idee waar ze op zitten, ja op een paard , maar hoe draagt je paard je en hoe leer je een paard dragen die boeken vind je niet snel in de bieb.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:28

Dat pakket is 100 euro!! Daar kan ik 5 lessen van bijna 45 minuten van rijden.
Theorie is belangrijk maar theorie toepassen in de praktijk is nu veel belangrijker. TS is 15 jaar en heeft naar mijn inziens veel meer aan goed les waarbij de instructrice de theorie rustig in kleine stukjes haar bij brengt... wil ze dan toch nog meer uit boeken leren dan kan ze misschien eerst aan instructrice vragen of die wat boeken te leen heeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:33

midgie schreef:
Nou ik zou toch zeker dat pakket aanschaffen, waarom niet , de tehorie is miss nog belangrijker dan het rijden zelf, hele veel ruiters hebben dus echt geen idee waar ze op zitten, ja op een paard , maar hoe draagt je paard je en hoe leer je een paard dragen die boeken vind je niet snel in de bieb.

De theorie in dat pakket is, op z'n zachtst gezegd, nogal omstreden en slecht onderbouwd.
Als je dan toch iets op het gebied van theorie wilt, er zijn genoeg goede boeken over het skala der ausbildung, biomechanica van het paard, etc. Ook te lenen bij de bieb.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:08

Tendance schreef:
Allerlaatste vraag. Waarom ga je springen als je de dressuurbasis nog niet goed voor elkaar hebt?
Dressuur is de basis voor het springen. Het zijn niet 2 geheel verschillende sporten...
Springen is in principe enkel dressuur met hindernissen.

Ik weet het, maar als ik het graag doe en zo graag een sprongetje van 60 cm spring ga ik echt geen 3 jaar wachten. Mijn paard is namelijk spring gefokt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:11

Je moet ook geen uur blijven stappen, dat is ook wel heel lang.
Als je vanuit stap aan wil draven moet hij wel actief zijn, maar niet sneller gaan zoals jij zegt voor je aandraaft.
Hij moet van achteren leren aansluiten, als je hem juist net voor je aan wil draven stuk sneller laat stappen en
dan aandraaft gooi je denk ik alles weg.

Maar goed, heb je nog nooit zien rijden dus kan er ook niet veel zinnigs over zeggen.

Ik zou wel kiezen voor les ipv het pakket.
Als ik bedenk hoe blij ik altijd ben met de tips in de les, kan ik me niet voorstellen dat jij het eigenlijk niet heel erg mist.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:11

F_Orumster schreef:
Met aanmodderen bedoel ik dat je te onervaren bepaalde doelen probeert zelfstandig te bereiken.
Die doelen vallen niet zelfstandig te bereiken, en al helemaal niet door ''aan te modderen'' waarmee ik doel op de slof, waarmee ik doel op dat je wel heel hard zit te vragen om nageving (filmpje, je ziet dat jij stevige kneepjes geeft) en voorkeur geeft aan een pakket ipv een paar lessen die je van dat geld had kunnen betalen. Je begint met aan de voorkant te werken, maar goed ruggebruik en nageven bereik je niet door alleen aan de voorkant te zitten.

Nogmaals, ik vind het juist erg goed van je dat je kritisch naar jezelf kijkt hoor!

Ik probeer helemaal niets aan e voorkant te forceren, die slof ja, dat is fout maar dat is dan ook het enigste.. Ik ga echt niet trekken en sleuren of kneepjes geven om hem nagefelijk te krijgen :n in één filmpje kan je dit niet zien.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 18:15

midgie schreef:
F_Orumster schreef:

Bij wat paarden met meer tempetament is draf ok, maar als je als ruiter in stap al niet weet wat rechtrichten si dan kun je dat in draf al helemaal niet want dan moeten de hulpen hetzlefde zijn en je moet een onafhankelijke zit hebben om je hulpen juist door te laten komen en als je na 3 kwartier pas voelt dat je paard los word wat blijkbaar door vermoeiheid is ben je niet juist aan het dressuren maar je paard aan het verzuren.Dus draf is bij deze ruiter nog helemaal niet van toepassing, ja in het bos met losse teugel, dat an geen kwaad als je het paard niet te veel stoort in de rug en in de mond,

Ach komaan, dan zijn er duizende ruiters die al 10 jaar rijden nog 3 jaar alleen moeten stappen.
Ik heb alles gelezen over rechtrichten op paardenbegrijen.nl, dus ik weet wat het inhoud
En mijn lesgeefster heeft het ook al uitgelegd LETTERLIJK met handen en voeten :') en getekend op het bord dat hangt in de piste.
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 24-07-12 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt