Pony inrijden, nu nog erop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:24

BlueStar schreef:
petra1970181 schreef:
Zijn jullie ook altijd zo blij dat ze niet kunnen praten :P

ik wel.......heel erg zelfs :j

Pfff ik moet er niet aan denken als ze terug kunnen praten, heb ik oordopjes nodig :D

hahaha ook maar als t paard alles door verteld wat ik vertel o jeeeeeeeeeee

petra1970181

Re: Pony inrijden, nu nog erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:10

ga vanavond prut mutsen(heb ik hier geleerd)
nog geen idee wat ik ga prutten maar weet zekers dat ik ga mutsen(zal me niks verbazen als ik morgen typ dat ik gemutst heb en n blauwe teen nagel heb of zo) :?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:27

Gewoon zorgen dat je pony zo erg gewend is aan het zadel en hangen dat het niet eens meer nodig is om een rodeo te geven, mensen denken vaak dat dat 'nodig' is als ze dat voor de 1e x dat je erop gaat doen, maar dat is in mijn ogen echt flauwekul, paarden doen dit uit angst en stress, dus dat betekend gewoon dat ze nog niet genoeg voorbereid zijn. Als jij nu al denkt dat je pony dat gaat doen, zou ik nog maar even verder gaan met het rustig opbouwen als je erop gaat hangen e.d.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:29

Tjaa... als een paard je niet vertrouwd kom je er ook niet op, nog al logisch lijkt mij.
3 week tijd is laaaannnggg niet genoeg om het vertrouwen van je paard te winnen, tenzij je 6 uur per dag met het dier bezig bent, wat vast niet is gebeurt. Mischien nog even wachten en gewoon gaan wandelen enzo.. ;)
Als ze dan wat meer vertrouwen in je heeft nog een proberem.

andere oplossing: wegbrengen naar iemand die er nog meer verstand van heeft

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 18:09

Even een berichtje. Kwam erachter dat ik aan de meeste adviezen van hier niet veel had en ben gewoon op mijn gevoel afgegaan wat het beste was. Hij is nogal voedsel gericht en heb hier gebruik van gemaakt.
1 begeleider die hem beloond met brokjes en ik ben steeds naast hem gaan lopen... via een krukje gehangen maar dit vond hij enger dan met je voet in de beugel. dus ben dan ook daarmee verder gegaan, totdat ik helemaal kon hangen terwijl hij ontspannen bleef, toen met brokjes hem een paar passen laten doen totdat hij dat ook prima vond(was 2e keer al goed, 1e keer vind hij nog ff eng). En afgelopen dinsdag ben ik gaan zitten... en wat blijkt.. no problem! Hij gaf geen kik en heb een paar rondjes gestapt. Gister weer herhaald. maar hangen kon ik weglaten, was niet meer nodig. Weer paar rondjes gestapt en ging weer super!

Ben nu dus een maand bezig en kan nu zitten zonder spanning! En zo ga ik rustig aan verder!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:49

Mooi dat je het zo hebt opgelost.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:40

Fijn dat het je gelukt is om door het stadium hen te komen! Wat je een volgende keer nog kan proberen wanneer het probleem zich voordoet is hem eerst een pasje achterwaarts te laten lopen ipv voorwaarts. Dit zorgt levert vaak veel minder spanning op en minder onbalans. Wanneer hij netjes een paar pasjes achterwaarts is gegaan vraag je hem een pas voorwaarts en dit bouw je dan weer uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:41

themi schreef:
Fijn dat het je gelukt is om door het stadium hen te komen! Wat je een volgende keer nog kan proberen wanneer het probleem zich voordoet is hem eerst een pasje achterwaarts te laten lopen ipv voorwaarts. Dit zorgt levert vaak veel minder spanning op en minder onbalans. Wanneer hij netjes een paar pasjes achterwaarts is gegaan vraag je hem een pas voorwaarts en dit bouw je dan weer uit.

Achterwaarts zou ik noooooit doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:45

ze vinden het ook vaak eng dat je boven ze bent (met hangen). Wat je ook veel kan oefenen met poetsen is op een hoge opstap of stoel ernaast te gaan staan en zo zijn rug en manen en hoofd te poetsen, dan wennen ze aan je boven ze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:37

Wat piezze zegt doe ik ook bij het zadelmak maken, echt zoveel mogelijk gekke dingen daarnaast, op een krukje ernaast staan springen en huppelen, beugels en riemen over het zadel gooien en weer met een klap naar beneden halen,vanaf je krukje erover liggen en op de andere kant van het zadel kloppen en prutsen plus de plek waar je benen komen of kunnen komen aaien en bekloppen, plastic zakken erover en erlangs. Uiteindelijk ook stukken landbouwplastic aan het zadel binden en zo longeren, dat gaat natuurlijk wapperen en herrie maken door de wind en zien ze ook hoog achter zich fladderen.
Zolang ze daar nog voor gaan rennen/bokken stap ik niet op.
Voordeel van dit stukje africhting: stel je zit er straks voor de eerste keren op, paard springt opzij voor een ritselend struikje oid, jij verliest wat balans en je been verschuift of nog erger: jij zelf :D , dan raken ze niet zo in paniek omdat je ineens ergens anders aan zijn lijf zit waardoor je in de africhting weer terug bij af bent.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:52

het zijn verschillende dingen wat een paard eng kan vinden.
- het gewicht
- geluid wat in 1x van boven komt (1x gehad, de 4e keer dat ik er op ging aan de longe, ging ik wat zeggen haha.. toen gingen we ff snel)
- met hangen kun je veel minder goed meegaan in de beweging van het paard
- het wennen. (ik heb ook een paardje ingereden, en eerst dacht ik dit komt niet goed..dus durfde steeds niet te zitten, totdat ik er genoeg van had en gewoon ging kijken wat er gebeurd. 4 stappen sneller en toen dacht hij.. ooh is dit het)

je weet het dus nooit, elk paard is anders.
en ts heeft het nu opgelost, en volgens mij was een prof niet altijd nodig. we hebben geen idee hoe goed ts i. en ik denk dat het goed is dat je hulp vraagt als dat nodig is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:19

Fijn dat je het zo aangepakt hebt, want kauwen ontspant.
Ga vooral zo door en heel veel plezier met de pony!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:53

Hee, mooi dat het zo gelukt is. Liefde van het paard gaat ook door de maag :). Inderdaad alles eerst bevestigen voordat je de volgende stap gaat doen, liever even langer wachten dan te snel gaan.