Probleem one rein stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Probleem one rein stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:40

Ja, maar het is ook weer niet zo dat hij vanuit de volle galop ineens stilstaat hè? Er zitten wel een aantal pasjes tussen.
Bovendien trek je niet om, je leert om op een lichte druk het paard zelf 'om te laten kijken'. Je ziet in het filmpje ook dat er meestal nog een pasje of twee achteraan zitten. Da's niet erg, het gaat erom dat hij binnen een korte tijd/afstand stilstaat.

Ghehe precies :D op zich heb je wel altijd dat één kant van je paard sterker is, dus je zou met die kant kunnen beginnen omdat het daar net iets makkelijker is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:44

Magrathea schreef:
Ja, maar het is ook weer niet zo dat hij vanuit de volle galop ineens stilstaat hè? Er zitten wel een aantal pasjes tussen.
Bovendien trek je niet om, je leert om op een lichte druk het paard zelf 'om te laten kijken'. Je ziet in het filmpje ook dat er meestal nog een pasje of twee achteraan zitten. Da's niet erg, het gaat erom dat hij binnen een korte tijd/afstand stilstaat.

Ghehe precies :D op zich heb je wel altijd dat één kant van je paard sterker is, dus je zou met die kant kunnen beginnen omdat het daar net iets makkelijker is.

Maar als een paard op die lichte druk z'n hals zou buigen is hij volgens mij niet in blinde paniek want dan reageert die toch op de dagelijkse hulpen die je vraagt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:46

Nee, want dat is niet je dagelijkse hulp :) dat is het hele punt. Je moet iets anders vragen dan wat je normaal doet, en daar bouw je het reflex in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:50

Volgens mij komt dit al meer in de richting? http://www.youtube.com/watch?v=qMV8JFahOHc
In mijn ogen buigt het paard gewoon fijn in, op lichte vraag, zonder evenwicht te verliezen. Spijtig dat er geen filmpje in beweging is, maar misschien staat dat ook nog wel ergens :Y) (heb verder geen idee wat hij uitlegt trouwens, ik kijk enkel, heb geen geluid :+ ).

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:54

Even gepikt van Clinton Anderson

Citaat:
The One Rein Stop is the first thing I teach every single rider in my clinics as soon as they get on the horse’s back. Why? Because once they realize that they can stop their horses anytime, anywhere, whenever they want, you wouldn’t believe the amount of confidence it gives them. I often refer to the One Rein Stop as the emergency handbrake because that’s exactly what it is. If you can stop your horse anytime you don’t feel secure in the saddle, you’ve just given yourself control of the situation. Riders who are insecure have a lack of control – their horse is running off, bucking, etc., and they don’t know how to stop him. He’s in control of the situation. They’re not. Once you know how to slide your hand down one rein and bring the horse to a complete stop, you’ll be able to take control and be a leader before any of that bad stuff even happens.

Voorbeeldfilmpje : http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL#/watch?v=02j2xF3P8nU

Iets beters kon ik zo niet vinden... Anderson heeft zijn videos goed verstopt....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:57

[***] schreef:
Volgens mij komt dit al meer in de richting? http://www.youtube.com/watch?v=qMV8JFahOHc
In mijn ogen buigt het paard gewoon fijn in, op lichte vraag, zonder evenwicht te verliezen. Spijtig dat er geen filmpje in beweging is, maar misschien staat dat ook nog wel ergens :Y) (heb verder geen idee wat hij uitlegt trouwens, ik kijk enkel, heb geen geluid :+ ).

Zeer interessant filmpje, ik ga dit ook eens doen :j
Echter niet relevant voor deze discussie :) Deze man vertelt hoe je met 'one rein' (één teugel) moet rijden, als oefening voor jezelf en je paard om meer vertrouwen in je rijden te krijgen, en om niet afhankelijk te zijn van beide teugels. Wat je ziet wat hij in het begin doet, is gewoon de hals flexibel maken en zorgen dat het paard netjes reageert op één teugel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:58

njiloj schreef:
Even gepikt van Clinton Anderson

Citaat:
The One Rein Stop is the first thing I teach every single rider in my clinics as soon as they get on the horse’s back. Why? Because once they realize that they can stop their horses anytime, anywhere, whenever they want, you wouldn’t believe the amount of confidence it gives them. I often refer to the One Rein Stop as the emergency handbrake because that’s exactly what it is. If you can stop your horse anytime you don’t feel secure in the saddle, you’ve just given yourself control of the situation. Riders who are insecure have a lack of control – their horse is running off, bucking, etc., and they don’t know how to stop him. He’s in control of the situation. They’re not. Once you know how to slide your hand down one rein and bring the horse to a complete stop, you’ll be able to take control and be a leader before any of that bad stuff even happens.

Voorbeeldfilmpje : http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL#/watch?v=02j2xF3P8nU

Iets beters kon ik zo niet vinden... Anderson heeft zijn videos goed verstopt....

Als je al zover bent dat je dergelijke situatie's ziet aankomen heb je helemaal geen ORS nodig.
En ik geloof er niets van dat een bokkend paard daarmee ophoud als je een ORS toepast, die zal eerder de lucht in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:00

Ohja, I see, was zo'n lange titel dat ik niet goed gelezen heb blijkbaar :+
Maar is dit niet de basis van de ORS dan? Dat je paard reageert door inbuigen op een lichte vraag aan de teugel?

Ik heb nog deze gevonden, heb ze niet volledig bekeken, gewoon stukjes (en zonder geluid).
Hier zie je vanuit draf, soms zie je het paard gewoon fijn stoppen, soms draait hij rond, ik neem aan dat dit op vraag van de ruiter is? Dat het er vanaf hangt hoever hij doorvraagt? http://www.youtube.com/watch?v=NYesTnOEUrA

En hier is het vervolg, zit volgens mij meer actie in (en een bokkend paard :Y) ): http://www.youtube.com/watch?v=kQRLjdfO ... ure=relmfu

Wat jullie?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:05

Magrathea schreef:
Nee, want dat is niet je dagelijkse hulp :) dat is het hele punt. Je moet iets anders vragen dan wat je normaal doet, en daar bouw je het reflex in.

Lijkt me heel sterk dat een paard in echte paniek dan wel op een lichte druk zou reageren.
Maar dat zal vast aan mij liggen.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:12

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:13

En wat is het nut van het eindeloos oefenen? Het moest toch een reflex zijn juist omdat je het niet oefent?

En ik vin die filmpjes ook niet leuk ogen, vooral het tweede filmpje. Hij stapt erop en trekt eerst het paard 5 meter achterwaarts. Dat hij daarna bij het bokken een ORS toepast kan ik ergens wel inkomen maar heeft imo weinig nut. Maar waarom blijft hij maar doorgaan? Op een gegeven moment is het paard gewoon braaf en blijft hij steeds na 2/3 galopsprongen een ORS doen, paard mag nog geen half rondje gewoon lopen.
Sorry maar ik erger me er gewoon aan, paardenpesterij is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:19

Neem aan dat dit is om te demonstreren? Anders kunnen er geen filmpjes gemaakt worden natuurlijk .. En als je het maar 1 of 2x doet krijg je weer 'dat is geluk hebben'-reacties volgens mij :+

Waar staat dat je het eindeloos moet oefenen?
Het lijkt me logisch dat je moet oefenen dat het bewegen van je hand en de daaropvolgende reactie van het hoofd van het paard een gewoonte wordt, een reflex. Dat je dan elke keer je erop stapt even kijkt of het nog werkt kan ik ook inkomen. Waar zie jij eindeloos oefenen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:21

Ik doelde op de filmpjes die jij hebt geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:24

Ah, ik was op paardnatuurlijk aan het lezen, mijn fout :Y)
Volgens mij doet hij het op de filmpjes 100 keren puur om te doen, om te laten zien dat het elke keer werkt en zo mensen een voorbeeld te geven. Demonstreren dus. Want zoals gezegd als je het maar éénmaal laat zien dan is het geluk hebben ... en het laten zien wanneer het echt nodig is (in blinde paniek) is zo moeilijk, je moet het maar kunnen voorspellen :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:29

Precies. En tot je paard het helemaal goed kan moet je natuurlijk veel oefenen, anders werkt het niet. (Natuurlijk leer je het dan niet aan op één dag, maar dat snapte je zelf ook wel)
En om te demonstreren moet je het inderdaad een paar keer doen, maar ik ga er maar even vanuit dat ze dit alleen voor het filmpje nu doen en niet de hele dag door als ze erop zitten

Leuke filmpjes! (Iig die met die palomino, prachtig paardje trouwens <3 heb het tweede deel daarvan ook gekeken. Vind het ook netjes dat hij vermeldt dat hij zijn sporen niet gebruikt om voorwaarts te gaan, en dat hij het niet heeft over dat ze 'for sale' is maar 'up for adoption' :Y) )

Ik moet concluderen dat ik een foutje heb gemaakt in mijn denken, namelijk dat je toch de achterhand omzet bij de ORS. Zelf kent mijn leasepaard geen ORS, heb het alleen zien doen en heb mezelf er ook over ingelezen omdat ik het zelf ook nog eens wil gaan aanleren :Y) maar het is eigenlijk wel logisch zoals het op PN wordt beschreven. Ik ga de wiki zo maar eens bijwerken :)

In de link van njiloi staan de dingen die ik heb proberen uit te leggen trouwens duidelijker beschreven :Y) oa 'raakt je paard dan niet uit balans' en 'waarom zou hij wel op het reflex reageren'

Edit: oh Sabine, je tweede link is ook het tweede deel := die bok heb ik gemist geloof ik?
Hij zegt ook dat dit de eerste keer is dat ze ohz galoppeert, dus het is niet zo raar dat ze een beetje raar loopt. Je ziet ook dat als ze rustig galoppeert, hij haar 'normaal' terugneemt.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 21-07-12 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:35

Volgens mij zijn dat 2 aparte onderdelen zeg maar :j De ORS is het stoppen op zich, maar als je paard dan opnieuw zou willen vluchten kan je door middel van doorvragen (ook weer aangeleerd) je paard laten omdraaien richting het gevaar, wat soms nog wel eens wil helpen (en anders zie je vast wel een moment om eraf te springen :Y) ). Of ja, zo begrijp ik het toch .. Het is dus niet de bedoeling dat je paard met een ORS standaard omdraait, en het is al helemaal niet de bedoeling dat die dit doet terwijl die nog aan het rennen is. En verder is het het doel dat je paard al buigt als je je hand nog maar verplaatst, waardoor je paard met het buigen bezig is en niet meer aan het gevaar denkt/kalmeert.

Ik zie er op zich wel wat in :j Of ik het ooit zelf zou durven is weer een ander verhaal, ik blijf ergens toch met een angst zitten dat de pony gewoon onderuit gaat, maar dat is vast ongegronde angst :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:43

Je pony is echt niet zo klunzig dat hij direct over zijn voeten struikelt hoor.. denk ik :)
Wat ik bedoel, is da tje gewoon een beetje vertrouwen moet hebben. Hij zal zichzelf echt wel overeind kunnen houden (maar mogelijk niet als je zijn hoofd ineens in rengalop omtrekt, nee :Y) )

In reining wordt iets vergelijkbaars continue gedaan :D
http://www.youtube.com/watch?v=1qGic7vj8Ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:48

Hmmja, maar ik ben al zo'n handige met rijden :+ En die pony van mij, het is een geval apart, die kan rare manoevres maken :Y) :)) Maar op zich ben ik er wel een beetje mee bezig, ben nu met hem het inbuigen aan het oefenen, wel door hem naar mij toe te "trekken", of te vragen (handtarget), maar ik ga het ook doen zoals op paardnatuurlijk staat, hebben we weer een andere manier, hij wordt lekker soepel en het begin is gemaakt, kunnen we nog zien wat we ermee doen :) Onder het zadel in stilstand is ook zeker nog een optie, evenals het wegdraaien waardoor die moet onderzetten (of zou moeten onderzetten, hij kan vanalles :P ). Dus dan zijn we er al zowat :Y) En dan zie ik wel of ik het tegen die tijd in stap durf :))

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:51

levensgevaarlijk! :(

ik zie me in volle rengalop al ineens die kop omtrekken, gaan we met z'n tweeen over de kop 8)7
staan we wel stil ja :+

allemaal geinig zolang je in een rijbak bezig bent of op een veldje

ik denk dat zulke flauwekul meer is voor de ruiter als voor het paard
de ruiter denkt dat hij zijn paard altijd baas kan en durft dus te rijden
tegen de tijd dat een ruiter dit goed kan uitvoeren, kan hij inmiddels zo goed rijden dat hij het niet meer nodig heeft

een paard snel op de cirkel vragen werkt altijd vertragend
en ineens zijn kop rond trekken zal wel afremmen bij de meeste paarden
maar bij diegene die echt geschrokken is en met het bit tussen zijn kiezen vertrekt zal het echt niet werken

een veel eenvoudige en paardvriendelijke methode is:
het paard omzetten op het moment dat het paard in het zweefmoment zit(in de galop)
als alle 4 de benen in de lucht zitten kan een paard zich niet verzetten

het is het trukje wat schaatsers op noren gebruiken om te stopen
die zetten in één keer hun schaatsen dwars op het ijs
zo kun je door je eigen lichaam ineens een kwart slag te draaien en met je teugels je paard mee te nemen, je paard een kwartslag draaien
dan staat hij na landing ineens een hele andere kant op , dat werkt zeer verhelderend voor een paard
is hij ineens weer bij zinnen :j

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:07

spatter schreef:
levensgevaarlijk! :(

ik zie me in volle rengalop al ineens die kop omtrekken, gaan we met z'n tweeen over de kop 8)7
staan we wel stil ja :+

allemaal geinig zolang je in een rijbak bezig bent of op een veldje

ik denk dat zulke flauwekul meer is voor de ruiter als voor het paard
de ruiter denkt dat hij zijn paard altijd baas kan en durft dus te rijden
tegen de tijd dat een ruiter dit goed kan uitvoeren, kan hij inmiddels zo goed rijden dat hij het niet meer nodig heeft

een paard snel op de cirkel vragen werkt altijd vertragend
en ineens zijn kop rond trekken zal wel afremmen bij de meeste paarden
maar bij diegene die echt geschrokken is en met het bit tussen zijn kiezen vertrekt zal het echt niet werken

het paard omzetten op het moment dat het paard in het zweefmoment zit(in de galop)

het is het trukje wat schaatsers op noren gebruiken om te stopen
die zetten in één keer hun schaatsen dwars op het ijs
zo kun je door je eigen lichaam ineens een kwart slag te draaien en met je teugels je paard mee te nemen, je paard een kwartslag draaien
dan staat hij na landing ineens een hele andere kant op , dat werkt zeer verhelderend voor een paard
is hij ineens weer bij zinnen :j

Dan ben je toch al veel te laat. Als je pas met de one rein stop begint als je al in volle rengalop zit dan reageer jij zelf dus niet op tijd. Voor alle mensen die NIET het reactievermogen van een pantoffeldiertje hebben is dit de manier om te VOORKOMEN dat je paard er in volle rengalop vandoor gaat.

En waar ga jij een cirkel vragen op een bospad??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:16

spatter schreef:

Laat dit nu net zijn wat je vraagt bij de ORS! (Het paard omzetten)
Ik vraag me alleen af waarom jij denkt dat een paard bij een 'gewone' ORS snel zal struikelen en niet wanneer hij in het zweefmoment zit? Ik had een onvoldoende voor dynamica maar ik kan me toch indenken dat dat veel minder goed uitpakt dan een meer subtiele vraag

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:29

One Rein Stop is volgens mij net zoiets als een slofteugel: Degenen die goed genoeg kunnen rijden om het juist te kunnen toepassen......Hebben hem helemaal niet nodig.

Grappig ook wel dat beiden als noodrem kunnen worden gebruikt.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:36

Peppertree schreef:
One Rein Stop is volgens mij net zoiets als een slofteugel: Degenen die goed genoeg kunnen rijden om het juist te kunnen toepassen......Hebben hem helemaal niet nodig.

Grappig ook wel dat beiden als noodrem kunnen worden gebruikt.

Je weet nooit wanneer je de one rein stop nodig zult hebben. Het heeft ook niets met goed kunnen rijden te maken. Je paard kan schrikken of je nu goed kan rijden of niet. Bij bokken kan het wel wat uimaken, een slechte ruiter zal een paard eerder irriteren waardoor hij bokt dan betere ruiter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:35

Magrathea schreef:
Je pony is echt niet zo klunzig dat hij direct over zijn voeten struikelt hoor.. denk ik :)
Wat ik bedoel, is da tje gewoon een beetje vertrouwen moet hebben. Hij zal zichzelf echt wel overeind kunnen houden (maar mogelijk niet als je zijn hoofd ineens in rengalop omtrekt, nee :Y) )

In reining wordt iets vergelijkbaars continue gedaan :D
http://www.youtube.com/watch?v=1qGic7vj8Ik

Wat een ontzettend slechte vergelijking, heb je wel enig idee hoe een paard zijn lichaam gebruikt?

En nee, als je in rengalop zijn hoofd omtrekt kan een paard zich heel moeilijk overeind houden.
Ik vind het dom om tegen iemand die al zijn twijfels heeft te zeggen dat ze maar wat 'vertrouwen' moet hebben.
Stap jij ook zonder zadel en hoofdstel op je paard onder het mom van 'vertrouwen'?

En ik had vragen/argumenten hierboven genoemd die nog steeds niet beantwoord zijn.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:47

Ik heb niet veel verstand van western, maar een rollback en slidingstop worden volgens mij niet gereden door het paard zijn nek in eens om te buigen.

Akhal_Teke: Volgens mij heeft het aanleren van een ORS wel degelijk te maken met goed ruiterschap. Je moet het kunnen timen en er een bepaalde reflex van kunnen maken. Zonder ruitergevoel en vertrouwen kan dat niet.

Als een paard al volledig is doorgereden en een ORS 'gemonteerd' heeft gekregen en hier ook perfect op reageert kan een minder vaardige ruiter deze misschien wel toepassen.