Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:09

Je geeft die "vakantie" aan je paard volgens mij meer voor jezelf omdat je dan zélf het idee hebt dat jij met een schone lei kunt beginnen. Dat kan ook een goede reden zijn trouwens. :) Wat je paard betreft is het denk ik niet nodig en aangezien paardrijden toch je hobby is, kun je net zo goed mórgen beginnen met nieuwe succeservaringen! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-06-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:09

Share schreef:
Zit er wel genoeg ruimte tussen de kaak en het atlas?

Heel eerlijk?
dat weet ik echt niet, ben er nu een stuk over aan het lezen :)*

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:09

Ts. ik versta je probleem zeker wel, maar denk niet dat het enige zin heeft om jou te helpen op deze manier, je rommelt echt maar wat aan op deze manier.
Het kan zo alleen maar erger worden vrees ik.
Neem les of blijf van het paard weg.
Dit klinkt vrij grof , en ik besef dat zeker zelf ook wel, maar zoals je nu bezig bent das echt vragen om moeilijkheden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:11

stefje schreef:
Een les van 2 uur... jemig wel lang zeg. 5 kwartier stappen...? Ik zou gesloopt zijn. Eerlijk gezegd denk ik: je paard ook. Is dat echt nuttig? (niet cynisch bedoeld, maar wel een vraag :-))

Verder herken ik je frustraties heel goed. Ik vind een eigen paard rijden (dus elke keer hetzelfde paard rijden) een zoektocht naar de juiste manier. Hoe vaak doe je wat, wat werkt goed voor jouw paard? Je kunt daar nog wat in experimenteren. Houdt je paard van regelmaat, of juist van afwisseling, van veel rustdagen tussendoor, of juist veel werken. Misschien een factor.

van 5 kwartier stappen worden we niet moe, we gaan ook geregeld langer naar het bos, denk aan 2 tot 2,5 uur :D
en ja, het was zeker nuttig, ik heb daar veel van geleerd, alleen denk ik dat ik het bij het stappen had moeten laten, maar wilde zelf de draf nog even oppakken..., dat had ik beter niet kunnen doen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:12

aeolusnr1 schreef:
Ts. ik versta je probleem zeker wel, maar denk niet dat het enige zin heeft om jou te helpen op deze manier, je rommelt echt maar wat aan op deze manier.
Dit klinkt vrij grof , en ik besef dat zeker zelf ook wel, maar zoals je nu bezig bent das echt vragen om moeilijkheden.

Bedankt voor je advies ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:13

aeolusnr1 schreef:

Dit vind ik echt kort door de bocht.. :(
TS geeft aan les te hebben, en probeert van alles om er achter te komen wat het paard mankeert..
Een iets vriendelijker benadering vind ik hier wel op z'n plaats..

stefje

Re: Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:14

aeolusnr1, kun je toelichten wat je bedoelt met 'rommelen'? Dan wordt misschien je punt helderder :-)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:14

Elco schreef:
aeolusnr1 schreef:

Dit vind ik echt kort door de bocht.. :(
TS geeft aan les te hebben, en probeert van alles om er achter te komen wat het paard mankeert..
Een iets vriendelijker benadering vind ik hier wel op z'n plaats..

Bedankt voor je reactie hierop, maar zo'n reactie had ik wel kunnen verwachten.
Gelukkig krijg ik in dit topic juist heel veel goede tipc en zet ik alles op een rijtje, daar ben ik erg blij mee

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:15

... net zo vriendelijk blijven reageren als je paard even niet doet wat je wilt en voilá, helft van je probleem al opgelost. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:16

Lotus83 schreef:
[naam] schreef:
Zit er wel genoeg ruimte tussen de kaak en het atlas?

Heel eerlijk?

Top dat je je inleest.. Je kan je natuurlijk voorstellen dat wanneer dat elkaar bot op bot raakt, ze onrustig wordt in de aanleuning.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:17

Elanor schreef:
Je geeft die "vakantie" aan je paard volgens mij meer voor jezelf omdat je dan zélf het idee hebt dat jij met een schone lei kunt beginnen. Dat kan ook een goede reden zijn trouwens. :) Wat je paard betreft is het denk ik niet nodig en aangezien paardrijden toch je hobby is, kun je net zo goed mórgen beginnen met nieuwe succeservaringen! *\o/*

Ik zoek de "vind ik Leuk" (en je hebt me door) knop

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:18

Share schreef:
Lotus83 schreef:

Heel eerlijk?

Top dat je je inleest.. Je kan je natuurlijk voorstellen dat wanneer dat elkaar bot op bot raakt, ze onrustig wordt in de aanleuning.

Ik ga dat stuk even uitprinten en morgen meenemen

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:18

Elanor schreef:
... net zo vriendelijk blijven reageren als je paard even niet doet wat je wilt en voilá, helft van je probleem al opgelost. :D

:= Was alles maar zo makkelijk!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:19

Elanor schreef:

:D :D :D

dat probeer ik ook echt...., maar soms (zoals vandaag) krijg ik het niet voor elkaar
dat was tijdens mijn les ook, 1 van de eerste dingen die ze zijn, blijf rustig praten sluit jezlef niet af (want dat doe ik, ik ga me opvreten) en blijf vooral rustig ademen (ja, ook dat is een serieus iets, als ik bozig wordt)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:20

prinero schreef:
Elanor schreef:

:= Was alles maar zo makkelijk!

Prien, ze doelt op iets wat hier boven staat geloof ik

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:31

Lotus83 schreef:
Elanor schreef:

dat probeer ik ook echt...., maar soms (zoals vandaag) krijg ik het niet voor elkaar
dat was tijdens mijn les ook, 1 van de eerste dingen die ze zijn, blijf rustig praten sluit jezlef niet af (want dat doe ik, ik ga me opvreten) en blijf vooral rustig ademen (ja, ook dat is een serieus iets, als ik bozig wordt)

Probeer dan als je merkt dat je, je begint te ergeren enz dat je dan gewoon stopt met rijden of iniedergeval niet doorgaat met echt rijden ga eventjes aan een lange teugel stappen en tel een paar keer tot 10.. sommige zeggen niet stoppen maar op zo'n moment kan je beter stoppen dan dat je problemen op zoekt. ;)
ik vind dat Elanor erg goed verwoord ook hoe ik het bedoel.. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:41

Wat ik eigenlijk niet snap is dat je de schuld bij jezelf zoekt -O-
Als je bij een paard na 2 jaar training niet eens simpel de teugels aan kan nemen en weg kan draven is er naar mijn idee iets mis bij het paard zelf
En als toch je 2 uur les( %) )krijgt en het probleem nog steeds niet opgelost is gaat er dan bij niemand een belletje rinkelen??
Wie weet heeft dit paard een niet passend zadel, artrose, kissing spines of wathever!
Paard is ook al op leeftijd..

De traningsadviezen die hier gegeven worden waar zijn die eigenlijk op gebaseerd?
Op een paar getypte stukjes?
Als je eens goed kijkt naar de bespiering bij dit paard zie je dat de hals en de strekkers van de schouders knalhard zijn
Welke oefening (en) zouden jullie dan adviseren?
Persoonlijk zou ik met zo'n paard niet eens aan de slag gaan voordat dit éérst opgelost is!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:52

unamie schreef:
Wat ik eigenlijk niet snap is dat je de schuld bij jezelf zoekt -O-
Als je bij een paard na 2 jaar training niet eens simpel de teugels aan kan nemen en weg kan draven is er naar mijn idee iets mis bij het paard zelf
En als toch je 2 uur les( %) )krijgt en het probleem nog steeds niet opgelost is gaat er dan bij niemand een belletje rinkelen??
Wie weet heeft dit paard een niet passend zadel, artrose, kissing spines of wathever!
Paard is ook al op leeftijd..

De traningsadviezen die hier gegeven worden waar zijn die eigenlijk op gebaseerd?
Op een paar getypte stukjes?
Als je eens goed kijkt naar de bespiering bij dit paard zie je de hals en de strekkers van de schouders knalhard zijn
Welke oefening (en) zouden jullie dan adviseren?
want persoonlijk zou ik met zo'n paard niet eens aan de slag gaan voordat dit losgemaakt is!

Waarom zou ik de schuld niet OOK bij mezelf zoeken?
Er zijn genoeg ruiters die het altijd bij het paard zoeken en niet naar zichzelf kijken
Ik kijk naar beiden.

2 jaar training; ik ben pas het laatste jaar fanatieker gaan rijden en zoals eerder gezegd, goede en slechte periodes.
Paard op leeftijd, ja 14 is idd erg oud.

2 uur les; 5 kwartier stappen en zoals eerder gezegd het probleem in stap is opgelost.

sorry, maar ik heb niet de indruk dat je alles goed gelezen hebt, foto is niet up to date, paard loopt zeker wel soepel door het lijf, alleen niet als ik erop zit, dus ja, ik denk dat een groot deel bij mij ligt.
zadel ligt wel goed, en ik rijd ook zonder zadel en ook dan heb ik goede en slechte periodes

een paar getypte stukjes? waar doel je precies op?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:54

de ts zegt dat het paard nagekeken is door een dierenarts enz. die zou zoiets toch wel opgevallen zijn dan.? of iniedergeval vermoedens van hebben gehad.? en de foto's zijn van een tijdje terug waar ts ook over aangeeft dat het paard nu heel anders is geworden.

En TS 14 is niet erg oud.. ;)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:12

Ik zou dr gewoon met pensioen laten gaan. 14 is echt op leeftijd, kan je niets meer mee beginnen :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 00:12

XxLiEsJuHhxX schreef:
de ts zegt dat het paard nagekeken is door een dierenarts enz. die zou zoiets toch wel opgevallen zijn dan.? of iniedergeval vermoedens van hebben gehad.? en de foto's zijn van een tijdje terug waar ts ook over aangeeft dat het paard nu heel anders is geworden.

En TS 14 is niet erg oud.. ;)

Nee, ik weet het, 14 is zeker niet oud, maar goed, daar mag ieder zijn mening over hebben.

Pff, dierenartsen, mijn vaste dierenarts is er vorig jaar iets te vaak bij geweest maar niet vanwege rug- en of beenproblemen of wat dan ook, want die heeft ze niet :n

maar; ik ga in de tussentijd wel om me heen kijken naar een goede ostheopaat en ook Margriet lenting houd ik in mijn achterhoofd.

Ik wil gewoon dat het het weer goed gaat en vooral leuk wordt, voor ons allebei, en als dat de hele zomer duurt, prima.
Morgen krijgt ze toch vrij :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 00:13

prinero schreef:
Ik zou dr gewoon met pensioen laten gaan. 14 is echt op leeftijd, kan je niets meer mee beginnen :D

*proest*

daarom gaat anky met haar 18 jarige Salinero naar de Olympische Spelen (als ze het voor elkaar krijgt)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 07:48

Nagekeken door een Dierenarts zegt helemaal niets!
Er worden dagelijks legio paarden goedgekeurd die vol spier en andere problemen zitten
die helemaal niet opgemerkt worden.
De kennis die een Dierenarts van wervels heeft is zeer beperkt
tenzij ze een aanvullende opleiding gedaan hebben zoals osteopathie of manuele therapie
Kennis van spieren hebben ze nauwelijks of zelfs helemaal niet
dus wat voor waarde heeft het oordeel van een Dierenarts op dit gebied?

Als ik het zo lees heeft dit paard nooit enige hulp gehad van een fysio/osteopaat en/of goede masseur
Terwijl dit bij een goede verzorging en eerlijke training onmisbaar is
Bijna elk paard is wel 1 of meerdere keren uitgegleden in het land of ligt wel eens vast in de box
Daar krijg je spiertrauma's van en die kun je niet even zo maar even wegtrainen
Spierproblemen zijn nl nooit op te lossen door training!

De schouder en hals problemen heeft ze dus nog steeds..

Verder lijkt het me heel verstandig om rug en halsfoto's van dit paard te laten maken bij een goede kliniek

Succes en wijsheid in je training.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:15

Lotus83 schreef:
Elanor schreef:

probeer eens om dan aan een lange teugel te gaan stappen en een liedje te zingen, dan moet je wel rustig ademen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:28

Mijn eerste gedachte was ook haal hier een goede osteopaat bij en laat hem eens goed doormeten. Een goede osteo zou je kunnen vertellen waar het probleem vandaan komt en meezoeken naar de oplossing.