Pony mooi nagevelijk, maar geen 'schuim'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:48

_Apple_ schreef:
Ik had trouwens even niet gekeken naar hoe de paarden liepen op de foto's, maar ik keek eigenlijk gewoon naar het schuim.
Maar ik hoorde meerdere dingen, suikerklontje, zure appels en appelstroop.
Maar welke werkt nou het beste? En met appelstroop, moet je dat gewoon over het bit smeren, of uitwrijven?

:\
waarom al die moeite om je paard aan het schuimen te krijgen? Waarom?

Apple

Re: Pony mooi nagevelijk, maar geen 'schuim'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:50

Zoals jij het omschrijft is het gewoon prima met je pony. Beetje 'lippenstift'. Sommige paarden schuimen nu eenmaal veel, sommigen helemaal niet.

Niets aan de hand.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:51

Het enige punt van al die "foefjes" om je paard extra te laten kwijlen (want meer dan een dun laagje is gewoon kwijlen = niet goed) is de looks. Maar al die extra kwijl/schuim/speeksel, zorgt er dan toch juist weer voor dat het voor het paard oncomfortabel is lijkt me. Dat schuim wil namelijk ergens heen en omdat het niet in de keel kan, komt het naar buiten. Dus waarom zou je het je paard vervelender willen maken?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 17:05

Ik had laatst een zuur appeltje gegeven net voordat het bit erin ging. Ik had trouwens wel gewacht tot hij alles op had gegeten. Het werkte wel, maar ik merk gen verschil met rijden eigenlijk. En om nou iedere keer van die zure Granny Smith appels te kopen, nee, dat hoeft niet!
En nu ik heb gemerkt dat het eigenlijk helemaal geen verschil maakt, vind ik het prima zoals het is, gewoon niet tot een beetje.
Ik had me namelijk wel eens laten vertellen dat schuimen goed was. Sommige mensen die ik kende hadden ook paarden die dat deden. Maar 1 iemand daarvan die rijd altijd heel gespannen, teugels strak, zagen en dan flink been erop. Vanuit stilstand. En dan draaft ze aan en gaat ze rijden, komt haar pony omhoog met zijn hoofd, dan weer stilstaan, kort houden en flink met de sporen erin en verder. En zo gaat dat dus heel lang door.
Wat ik doe, is als mijn pony wat sneller loopt, rustig terugnemen en dan komt mijn pony al, als ik dat gewoon zo houd dan gaat het helemaal goed. Mijn pony doet dus eigenlijk alles zelf. En af en toe geef ik weleens een kneepje, maar dat is niet zo vaak nodig.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:34

_Apple_ schreef:
Sommige mensen die ik kende hadden ook paarden die dat deden. Maar 1 iemand daarvan die rijd altijd heel gespannen, teugels strak, zagen en dan flink been erop. Vanuit stilstand. En dan draaft ze aan en gaat ze rijden, komt haar pony omhoog met zijn hoofd, dan weer stilstaan, kort houden en flink met de sporen erin en verder. En zo gaat dat dus heel lang door.

Ik moet gewoon bijna huilen als ik dit lees... Zo verschrikkelijk zielig.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:11

_Apple_ schreef:
Maar 1 iemand daarvan die rijd altijd heel gespannen, teugels strak, zagen en dan flink been erop. Vanuit stilstand. En dan draaft ze aan en gaat ze rijden, komt haar pony omhoog met zijn hoofd, dan weer stilstaan, kort houden en flink met de sporen erin en verder. En zo gaat dat dus heel lang door.

Op die manier bereik je dus echt he-le-maal niets :n Mocht je geïnteresseerd zijn in een correcte dressuurmatige opvoeding (waar schuimen geen doel is maar een bijwerking van een ontspannen, verzameld paard), dan kan ik je adviseren je eens te verdiepen in het scala der africhting en mocht je een stapje verder willen zetten, je ook te verdiepen in de klassieke dressuur. Ik vind dat de moderne dressuur de kunst vernacheld en er een trucje van maakt met dwang en incorrecte beweging, en dit vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het bij de gemiddelde ruiter in de achtertuin gaat :n Nogmaals, schuimen is nooit een doel, zelfs in de moderne dressuur niet (je krijgt niet meer punten in de GP als je paard overmatig schuimt). Het is een bijwerking van de opgerichte houding, aanleuning en ontspanning. Soms wordt het veroorzaakt door een chemische reactie door de stofjes in het bit, dwang of door allerlei foefjes, maar dat doe je echt niet voor je paard, maar voor je eigen goeddunken. En een ruiter die vind dat "het mooie plaatje" voor het paard gaat moet zich IMO eens achter de oren krabben. Als je paard fijn loopt, niets aan doen, niet lopen kloten en gewoon accepteren dat jouw paard geen overmatige speekselproductie heeft.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:07

Ja, zo denk ik er nu dus ook over. En laatst was er een instructrice, en die zei heel mooi: 'Teugeltjes even wat losser, want het is veel te warm, dus wij willen lekker niks doen.'
Daar bedoelt ze dus mee: Ga even rustig doen, je pony gaat ook als hij en jij rustig zijn en niet onder dwang. En díe pony, die schuimde zo vreselijk veel. En toen ze normaal reed, schuimde die pony ook niet erg veel, maar gewoon normaal.
Maar zij wil het liefste dat haar pony altijd perfect is en dat zij de beste is, maar goed, zij had haar pony nog geen maand en de eerste 5 wedstrijden waren al gereden, terwijl ze nog maar nét van een manegepony af was, 3 jaar ervaring, op manegepony's. En dan verbaast zijn dat je slechte punten hebt, dat je pony met zijn hoofd vogels staat te kijken en dat jij heel anders moet rijden. Blijkbaar dachten hun dus dat de oplossing nog meer wedstrijden rijden dé oplossing was!
Nou nou....

Rakkermonty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:23

Rij gewoon lekker bitloos net als het woord bitloos is het ook pijnloos. Met bit is met pijn. Waarom zou je voor pijn kiezen als het ook pijnloos kan. Niet elke pony schuimt zo veel misschien schuimt je pony niet zo veel. Kijk A.U.B. Het filmpje:de effecten van het bit deel 1 en of paarden met bit en bitloos. Of kijk de werking van het bit deel 1

Niet elke pony schuimt evenveel!
Laatst bijgewerkt door Rakkermonty1 op 11-05-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:26

Rakkermonty1 schreef:
Rij gewoon lekker bitloos net als het woord bitloos is het ook pijnloos. Met bit is met pijn. Waarom zou je voor pijn kiezen als het ook pijnloos kan. Niet elke pony schuimt zo veel misschien schuimt je pony niet zo veel. Kijk A.U.B. Het filmpje:de effecten van het bot deel 1 en of paarden met bit en bitloos. Of kijk de werking van het bit deel 1

deze reactie slaat nergens op, idd niet elke pony schuimt, de mijne ook niet echt behalve als ze heel veel aan t Kouwen is maar bitloos is ook pijn als je t verkeerd gebruikt het bit of bitloos ding is net zo streng als de hand van de ruiter
mijn instructiese zij laatst tegen mij je hand is het vriendelijkst bij t rijden, benen gebruik je om te "straffen" als t paard trekt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:30

Nathachou schreef:
_Apple_ schreef:
Sommige mensen die ik kende hadden ook paarden die dat deden. Maar 1 iemand daarvan die rijd altijd heel gespannen, teugels strak, zagen en dan flink been erop. Vanuit stilstand. En dan draaft ze aan en gaat ze rijden, komt haar pony omhoog met zijn hoofd, dan weer stilstaan, kort houden en flink met de sporen erin en verder. En zo gaat dat dus heel lang door.

Ik moet gewoon bijna huilen als ik dit lees... Zo verschrikkelijk zielig.

Ik dus ook. Kan er zó niet tegen. :(

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:32

Rakkermonty1 schreef:
Rij gewoon lekker bitloos net als het woord bitloos is het ook pijnloos. Met bit is met pijn. Waarom zou je voor pijn kiezen als het ook pijnloos kan. Niet elke pony schuimt zo veel misschien schuimt je pony niet zo veel. Kijk A.U.B. Het filmpje:de effecten van het bit deel 1 en of paarden met bit en bitloos. Of kijk de werking van het bit deel 1

Dit is echt klinkklare onzin. Een bit doet niet pijn zolang je het juiste bit maar hebt voor jou paard. De filmpjes ervan zijn overdreven.
Verder schuimen sommige paarden gewoon minder dan andere. Valt niet veel aan te doen, en ik zou het ook niet doen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:35

Met bit is niet pijn. Trekken met bit is pijn.
Helaas doet het overgrote deel van de ruiters dit wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:48

Rakkermonty1 schreef:

Met de verkeerde ruiter is alles pijn.
Een ruiter die een paard pijn doet door kracht te gebruiken, moet zich diep schamen.

Een bit is geen pijn, als het niet voor pijn en ontwijkende doelen wordt gebruikt.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:49

Mijn pony schuimde eerst altijd links heel erg maar rechts weinig (was ook niet door de rechterkaak wou niet inbuigen naar rechts)
Heb nu net vorige week 1 lesje gehad, wat bleek ik zat zelf scheef waardoor ik mijn pony blokkeerde
Maar dat terzijde
Nu ik er goed oplet of ik recht zit, mn heup niet inknik, niet naar buiten ga hangen etc goed met mn pony meebewegen etc laat ze los en schuimt ze minder
MAAR
ze is een stuk ontspannender in haar mond en losser etc
Ze heeft nu een klein lippenstift schuim op d'r lippen (onderkant zijkanten eigenlijk niet)
Ik ben blijer met minder schuim en een fijn ontspannen paard dan 1 die (veel) schuimt en die niet ontspant of er tegen aanhangt..