4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: 4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:14

Maar waarom ben je zo tegen het 'naast je paard werken' als het alternatief zandhappen is? Ik zeg nu niet dat je als een volleerde natural aan de slag moet. Maar je kan toch ook het eerste kwartier van je les aan de hand stappen en andere paarden op je af laten komen?
Nu zit je gewoon in een vicieuze cirkel van angst en spanning. Eigenlijk te wachten totdat het een keer serieus misloopt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:17

Ik denk dat je met grondwerk meer kunt oplossen dan je denkt :)
Als jij je steeds schrap blijft zetten weet jou paard dus dat er iets gaat gebeuren.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:25

http://www.youtube.com/watch?v=5p4ZgZFCOQY

dit is een filmpje maar onder het filmpje staat een site waar ze er meer uitleg over geven hoe je dit kan aanpakken. Misschien heb je er wat aan ;)

( er was ooit een beter filmpje met een schimmel dan kon je de oefeningen goed zien maar die kan ik niet vinden )

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 15:17

Gini schreef:
Maar waarom ben je zo tegen het 'naast je paard werken' als het alternatief zandhappen is? Ik zeg nu niet dat je als een volleerde natural aan de slag moet. Maar je kan toch ook het eerste kwartier van je les aan de hand stappen en andere paarden op je af laten komen?
Nu zit je gewoon in een vicieuze cirkel van angst en spanning. Eigenlijk te wachten totdat het een keer serieus misloopt.

Ik vind er naast meelopen in de les ook heel wat anders als wat hiervoor omschreven werd. Ik heb ook niet gezegd dat ik dat niet wil. Maar ik ga geen uur in een les met haar lopen of thuis aan de hand allerlei oefeningen doen als er geen ander paard in de buurt is.

@ LexLester: dat filmpje (en nog 1) staat al op de 1e of 2e pagina geloof ik :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:45

Mijn vorige jonge paard was ook zo bang van tegenliggers.. kwamen ze vanaf de achterkant voorbij gereden was er niks aan de hand.
Alleen draaide mijn paard niet om, maar kwam eerst heel erg terug om vervolgens grote angst-sprongen naar voren te maken..

Toch ben ik op wedstrijd gegaan, in de hoop dat ie zo overdonderd was van alles dat ie volledig op mij moest vertrouwen.
En dat werkte.. ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:11

Haha nou die stap durf ik nog niet aan :+ Althans, nu nog niet. Vooral omdat veel concoursen nu erg groot zijn en als ze dan los komt ik er denk toch druk mee wordt. Maar t kan zo maar eens zijn dat zoiets wel helpt ja :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:56

Was ook wel een binnenwedstrijd hoor, zodat ie niet te ver weg kon ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:58

Het binnenseizoen duurt nog lang... dus hopelijk kan ze al eerder mee :j

mirthexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:03

had ik ook met mn verzorgpaardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:07

rowo schreef:
Voor ik erop ga, longeer ik en dan merk ik er eigenlijk niet echt iets aan als er wat om haar heen stappen?

Aangezien ze het met longeren niet echt doet, is het misschien een idee om haar eerst te longeren, daarna even er op te gaan aan de longeerlijn (terwijl iemand anders longeert), en dan pas los te gaan rijden?
Misschien maak je de stap tussen longeren en rijden dan wat kleiner.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:11

ik herken het probleem. Mijn oude merrie, als 4 jarige bij de pony's gestart en totaal geen probleem gehad met wegspringen/omdraaien. Het jaar erop was ze uitgegroeid naar een paard en zijn de problemen begonnen. Proberen voorwaarts te blijven rijden was bij mij de optie. Uiteindelijk is het goedgekomen. Bij haar heb ik me wel eens afgevraagd of het de grote was. Bij de pony's was zij een van de grootste en bij de paarden weer een 'kleintje'.
Nu rij ik een 5 jr nakomeling van haar. Zelfde probleem met losrijden op wedstrijd. In de baan gaat het goed. Het typische is, ik ben met haar in het outdoorseizoen begonnen, elke wedstrijd draaide ze wel. Indoorseizoen totaal geen problemen gehad. Terwijl ik daar meer angst voor had aangezien de ruimte kleinder is. Nu buiten weer hetzelfde probleem. Mijn paard is alweer wat verder dan die van jou en nu geef ik dus nu 'brul' ik een keer 'let op' als ze opzij wil springen. Wat toch wel werkt. Meer on haar af te leiden van het andere paard en de aandacht bij mij te houden. Verder probeer ik op het moment dat ik een passerend paard zie haar aandacht op de vragen, even een seconde of wat duidelijk stelling te vragen, pasje naar voren/terug te rijden. In iedergeval iets te doen waardoor ze haar aandacht bij mij moet houden. Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan op een paard waar nog niet alle knoppen op zitten. Ik heb namelijk mijn twijfels,ook bij mijn eigen of het wel daadwerkelijk angst is. Waarom binnen niet en buiten wel. Waarom bij jou aan de longe niet en onder het zadel wel. En je thuis geen problemen hebt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:20

Blijheid schreef:
rowo schreef:
Voor ik erop ga, longeer ik en dan merk ik er eigenlijk niet echt iets aan als er wat om haar heen stappen?

Aangezien ze het met longeren niet echt doet, is het misschien een idee om haar eerst te longeren, daarna even er op te gaan aan de longeerlijn (terwijl iemand anders longeert), en dan pas los te gaan rijden?
Misschien maak je de stap tussen longeren en rijden dan wat kleiner.

Op vreemd terrein longeer ik haar ook altijd eerst hoor :j Eerst in het kleine bakje, samen met een ander jong paard en dan daar er eerst ook op.

@ Vajrami: thuis rijdt ik alleen, dus daar is het probleem sowieso niet. En als ik er langer op zit en ze moe wordt, gaat het ook beter. Maar ja, t moet niet de bedoeling zijn volgens mij om haar eerst goed munt te rijden.
Hoe het bij mij binnen zal gaan kom ik pas over een paar maand achter als we naar binnen gaan helaas. T is bij jou dus nooit echt over gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:50

Dat snap ik, maar dat bedoel ik niet :)
Ik bedoelde dat je in de bak waar je les hebt eerst longeert, en dan je instructeur (of iemand anders) even laat longeren terwijl jij er al op zit (en de rest losrijd) en dan pas van de lijn af.
Als ze aan de lijn geen problemen heeft met andere paarden om zich heen, maar wel als ze onder de man is, dan zou ik dus op die manier een tussenstap maken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 07:53

Dat zit er met een clubles bij ons helaas niet in. :n

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:24

Rowo:volgens mij is het uiteindelijk wel goedgekomen, moet wel even heel diep in mijn geheugen graven. Kan je evt niet eens een vriendin vragen om samen bij jouw in de bak te komen rijden. Om uit te sluiten of ze het thuis ook doet of alleen op vreemd terrein.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:23

Blijheid schreef:
Dat snap ik, maar dat bedoel ik niet :)
Ik bedoelde dat je in de bak waar je les hebt eerst longeert, en dan je instructeur (of iemand anders) even laat longeren terwijl jij er al op zit (en de rest losrijd) en dan pas van de lijn af.
Als ze aan de lijn geen problemen heeft met andere paarden om zich heen, maar wel als ze onder de man is, dan zou ik dus op die manier een tussenstap maken.

Ik zie nu pas dat ik jou ook verkeerd begrijp :+

Longeren als ik erop zit heb ik nog nooit gedaan, behalve de 1e paar keer toen ik erop zat. Ze doet met longeren dus niet zo veel, maar dan zit ik er ook niet op, ik longeer haar dus zelf.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:35

Neem haar mee als handpaard.
Kies een ander (braaf) paard waar jouw merrie op kan vertrouwen. Het is wel belangrijk dat beide paarden elkaar mogen en het leidende paard en rustig dier is dat vertrouwen uitstraalt.
Rijd met het paard wat onder het zadel is door de rijbak met jouw merrie aan de hand ernaast (de ruiter houdt jouw merrie dus ook vast, bij voorkeur aan een lijn langer dan een halstertouw en korter dan een longeerlijn. BV een leadrope.). En passeer op deze manier de andere paarden in de rijbak. Begin met één ander paard op redelijke afstand. Langzaam ga je dichterbij en kan je meer paarden toevoegen.
Het leidende paard zal jouw merrie leren dat passerende en tegemoetkomende paarden niet eng zijn.
Langzaam maar zeker zal jouw merrie leren hoe het "trucje" werkt.
Als ze dit probleemloos doet gaat er een ruiter op jouw merrie. De ruiter van het leidende paard houdt jouw merrie niet meer vast, maar jouw merrie wordt wel nog steeds op dezelfde positie gereden (dus naast het leidende paard, alleen nu zonder touwtje). Als ze ook hierbij niet meer bang is bouw je de afstand tussen jouw merrie en het leidende paard steeds verder uit.

Belangrijk in dit trainingsprogramma is wel rust, vertrouwen, tijd en geduld. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:39

Casarell schreef:
Mijn vorige jonge paard was ook zo bang van tegenliggers.. kwamen ze vanaf de achterkant voorbij gereden was er niks aan de hand.
Alleen draaide mijn paard niet om, maar kwam eerst heel erg terug om vervolgens grote angst-sprongen naar voren te maken..

Toch ben ik op wedstrijd gegaan, in de hoop dat ie zo overdonderd was van alles dat ie volledig op mij moest vertrouwen.
En dat werkte.. ;)

Ik heb er ook zo een gehad, ook echt een uitdaging tijdens springwedstrijden na de sprong tijdens het inrijden :') Soms sprong ze gewoon tegen de boarding op... Die mankeerde echt niks, was denk ik gewoon erg onderdanig of een keer goed klappen gehad. Het werkt wel minder maar soms schrok ze nog steeds wel. Gewoon veel doen werkt toch echt het beste.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:56

Vajramani schreef:
ik herken het probleem. Mijn oude merrie, als 4 jarige bij de pony's gestart en totaal geen probleem gehad met wegspringen/omdraaien. Het jaar erop was ze uitgegroeid naar een paard en zijn de problemen begonnen. Proberen voorwaarts te blijven rijden was bij mij de optie. Uiteindelijk is het goedgekomen. Bij haar heb ik me wel eens afgevraagd of het de grote was. Bij de pony's was zij een van de grootste en bij de paarden weer een 'kleintje'.
Nu rij ik een 5 jr nakomeling van haar. Zelfde probleem met losrijden op wedstrijd. In de baan gaat het goed. Het typische is, ik ben met haar in het outdoorseizoen begonnen, elke wedstrijd draaide ze wel. Indoorseizoen totaal geen problemen gehad. Terwijl ik daar meer angst voor had aangezien de ruimte kleinder is. Nu buiten weer hetzelfde probleem. Mijn paard is alweer wat verder dan die van jou en nu geef ik dus nu 'brul' ik een keer 'let op' als ze opzij wil springen. Wat toch wel werkt. Meer on haar af te leiden van het andere paard en de aandacht bij mij te houden. Verder probeer ik op het moment dat ik een passerend paard zie haar aandacht op de vragen, even een seconde of wat duidelijk stelling te vragen, pasje naar voren/terug te rijden. In iedergeval iets te doen waardoor ze haar aandacht bij mij moet houden. Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan op een paard waar nog niet alle knoppen op zitten. Ik heb namelijk mijn twijfels,ook bij mijn eigen of het wel daadwerkelijk angst is. Waarom binnen niet en buiten wel. Waarom bij jou aan de longe niet en onder het zadel wel. En je thuis geen problemen hebt.

Klinkt precies als mijn oudste merrie behalve dat zij in het outdoorseizoen beter loopt dan in het indoorseizoen :')
Die van mij heeft ook perioden dat ze eerst flink op de rem schiet van tegemoetkomende paarden om daarna (als ze de kans krijgt) naar links/rechts te springen. Mijne heeft er vooral last van op de momenten dat ze juist geconcentreerd op mij is. Paarden van achteren of opzij geven weinig problemen.
Vorig jaar had ik een wedstrijd waarbij we konden losrijden in een 20x60 bak. Totaal aantal ruiters zullen een stuk of 10 zijn geweest, ruimte zat dus. Vriendin van me reed er ook met haar merrie die als 2 druppels water lijkt op mijn jongste merrie (= dochter van mijn oudste merrie). Ik op de hoefslag en mijn vriendin kwam ons tegemoet op de binnenhoefslag. Tussenafstand was zo'n 5 meter en opeens schiet mijn merrie vol in de rem en springt de boarding in :? Terwijl ze de tijd ervoor gewoon andere paarden heeft gepasseerd.
Ik heb haar toen ongenadig uitgescholden en 1-2 trappen voorwaarts 'geramd' :o M.n. voor een stemverheffing is ze erg gevoelig en daarna... liep ze dus gewoon weer verder >;)
Outdoorseizoen 2011 ging redelijk goed omdat ik zelf altijd wat rustiger stukken opzocht om in te rijden en erg goed op de mederuiters lette waar zij reden. Indoorseizoen ben ik na half november gestopt, dat is geen doen met haar in een 20x40 bak (of zelfs nog kleiner) en 15+ ruiters/paarden.

Mijn oplossing dus: met lef rijden, eventueel de huid volschelden ( :') ) en outdoor rijden. Bij aankomende jaarlijkse inenting wil ik nog wel even haar ogen laten controleren voor de zekerheid maar ik vermoed dat het daar niet aanligt omdat ze er geen last van heeft bij 'bekende' paarden.

Edit: owja, en mijn merrie is dus de baas thuis in d'r mini-kudde :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 07:50

eline_di schreef:
Belangrijk in dit trainingsprogramma is wel rust, vertrouwen, tijd en geduld. Succes!

:j klopt! We hebben iig de tijd, dus dat scheelt weer. Dan komt de rest vanzelf.

Vnvd gaat ze weer mee naar les. En ipv longeren en erop, ga k maar eens aan de hand door de bak stappen. Kijken of ze dan ook zo reageert.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:29

Nou... dat was redelijk geslaagd. Eerst in het kleine bakje aan de hand anderen tegemoet stappen. De anderen gingen eerst halthouden als ik passeerde, later bleven ze stappen. Ik eerst op de binnenhoefslag, later buitenom. Later in de grote bak nog ff... Eerst was het eng, later werd het normaal. Alleen schimmels blijven eng :+ Onder het zadel sprong ze 1x op zij voor een tegemoet komend galopperend paard.

Eens zien of ik haar zondag mee kan nemen op concours, aan de hand op het losrijterrein.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:31

Fijn dat deze aanpak hielp! Schimmels zijn ook heel eng natuurlijk ;)
Benieuwd hoe ze het op het concoursterrein gaat vinden :j

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:34

Ik moet eigenlijk een keer met Wolles in de buurt oefenen :P

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:03

Mijn 6 jarige ruin doet dat ook, in de clublessen gelukkig niet meer omdat hij de paarden inmiddels wel goed kent.
Hij doet het ook op wedstrijd, en dan vooral bij grote onbekende paarden. Maar soms ook van pony's.
(Hij springt dat vooral opzij, of wil nog wel eens een sprintje trekken)
Op een druk concour is inrijden ook echt super lastig.
Ik denk dat het met veel vetrouwen en geduld goed zal komen. (dat hoop ik tenminste!)
Suc6!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:59

Fijn dat het gewerkt heeft :) En ik vind opzij springen voor een tegemoetkomend galopperend paard ook wel een hele vooruitgang!

Gaat goedkomen denk ik zo :j