Stelling vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:06

Dat ik het van de hals af haal betekend niet dat de druk veranderd ;)

Jessica_D

Re: Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:13

Is de druk dan op beide teugels nog steeds gelijk?
Waar krijgt jou paard dan de ruimte om stelling/buiging aan te nemen?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:44

voor binnenstelling nemen we eigenlijk de binnenteugel wat terug (wij doen dit door de teugel van de hals te houden) met de buitenteugel geef je wat mee ter compensatie

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:47

Ik hou de druk op mijn binnenteugel constant en geef ruimte aan mijn buitenteugel zodat mijn paard de ruimte krijgt om te buigen. De mate van ruimte bepaald de buiging

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:52

Ik geef ruimte op de buitenteugel. Binnenteugel 8ets meer druk.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:00

@Jessica_D: maar jou paard kan misschien al in stelling lopen. Als beloning neem ik de druk op de binnenteugel weg als ze het goed doet, dus uiteindelijk bekomen wij hetzelfde effect, niet?

@_Naomi_: ik dacht wel dat je het net zo deed als ik ;-)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:06

Debra, hoe bedoel je?

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:10

@debravanesch Ja idd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:18

Het in de juiste stelling laten lopen begint met nageven!
Als een paard met zijn hoofd bij god op tafel zit, dan kan hij onmogelijk een juiste stelling aan nemen.
Je moet een goed getraind paard hebben, dan kan je n.l ook contra stelling vragen. Blijft het paard gebogen in de wending naar zeg links, maar zijn hals en hoofd kijken de andere kant op dus rechts. ( heel simpel uitgelegd!!)
Maar het begint met de ontspanning en het aan nemen van het bit/teugels/ hand ruiter.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:20

@_Naomi_: wel je geeft meer druk met je binnenteugel. Dit bekom ik door de binnenteugel wat open te doen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:13

Binnen hand tegen de hals iets hoger richting buiten oor, buitenhand ook iets van de hals gesloten houden , binnen been op de cingel voorwaarts drijven, buitenbeen iets naar achteren, als begrenzing voor het uitzwaaien achterhand, binnen heup naar voren waardoor je binnen knie iets zakt, zo krijg je lengte buiging. Trekken aan de binnen teugel geeft als straks het paard meer gesloten gaat van uit de achteruit dan word het achterbeen geblokkeerd door de binnen teugel, waardoor het paard op den duur verzet gaat plegen, omdat de meeste ruiters aan de binnen teugel blijven trekken, zo dus het paard geen ruimte krijgt om achterbeen goed onder te zetten

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:37

hmmm, ok, probeer ik eens

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:07

debravanesch schreef:
hmmm, ok, probeer ik eens

je kan het altijd proberen, kost niets misschien is het nog makkelijk ook. en is het een beetje gelukt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:48

Ik heb jullie tips opgevolgs. Gaat steeds beter! Springt nu ook in de goede galop aan :j

Dank allen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:48

Hier lukt de stelling ook al aardig, alleen het aanspringen op de rechterhand. Maar hier merk ik ook vooruitgang

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:48

Montyjansen, ik heb het vandaag gedaan zoals je zei. Ging ook redelijk goed (hoewel ze er vandaag overduidelijk geen zin in had)

Vandaag maar 4 keer verkeerd aangesprongen voordat ze juist zat. Beter als dat anderhalve uur van vorige keer

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:02

debravanesch schreef:
Montyjansen, ik heb het vandaag gedaan zoals je zei. Ging ook redelijk goed (hoewel ze er vandaag overduidelijk geen zin in had)

Vandaag maar 4 keer verkeerd aangesprongen voordat ze juist zat. Beter als dat anderhalve uur van vorige keer

Als het niet makkelijk lukt met aanspringen kan je de binnen hand zelfs zo ver naar het buiten oor laten wijzen dat de teugel halverwege tegen de hals drukt.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:19

Dit laatste snap ik niet zo goed?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:11

Dan duw je met je binnen hand de teugel halverwege de hals naar buiten, dan trek je niet aan de teugel, waardoor je het binnen been niet blokkeert, dan moet hij wel goed aanspringen, dan kan je ook goed met je binnen been blijven drijven voor de buiging en het voorwaarts houden.(zo kan je ook de lengte buiging er gemakkelijk in houden).

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:35

Ah ok.

Vandaag niet lang gereden, ze liep een beetje mank, bleek dat ze een wondje op haar knie had. Niets erg, was niet warm, niet dik en het was dicht, maarja als wij een rapje op onze knie hebben is het ook niet handig.
Ze deed het nogthans prachtig, zelfs op haar slechte kant. Op een rechte lijn liep ze heel mooi in stelling zonder dat ik druk moest geven, ook het teugelgebruik was minimaal

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:35

dit laatste was wel in stap (dus voor dat we het manken merkte. Maar toch een mooi begin

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:19

Mijn manier van stelling geven is ook binnenhand iets van de hals buiten hand contact en duidelijk met binnen been aangeven. Zodra er stelling is je arm ontspannen waardoor de druk weg valt..

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:30

Debra wat een goede tip is om in de goede galop aan te springen is, is dat je naar de binnenschouder van het paard kijkt. Als deze naar achter gaat geef jij de hulp met je binnenbeen dat hij aan moet galloperen, de binnenschouder moest alweer naar voren gaan en daarom ga je ook sneller in de goede galop! Dit werkt echt! Probeer er maar eens op te letten! :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 07:19

En dan de wending rijden met de binnen hand tegen de hals, doe je door met je binnen heup naar de richting gaat zitten,zo als of je daar normaal gesproken heen zou lopen vanuit je aansluiting met je kuiten ,die er voorzorgen dat je heupen in die richting gaan, dan wijs je ook met beide handen in die richting , met de buitenhand gesloten tegen de hals duwen en de binnen hand op de zelfde afstand houden, van elkaar met kleine kneepjes alsof je een beetje zenieuwachtig ben, blijft hij ook dan meestal nageeflijk.
Zo neem je hem mee in de richting die jij wil, wel zorgen dat je niet met je binnen arm terug werkt. 8-)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:11

goeie tip voor het aanspringen, zal er gebruik van maken.