Wanneer beginnen jullie met beleren/inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:16

tinekeubels schreef:
ik heb een hafje van 2 jaar en ik ben nu bezig met longeren en erachter lopen met lange lijnen , het plan is om haar voor de kar te zetten. ik vind dat je er jong moet mee beginnen ! ;)

En heb je ook een onderbouwing om er jong mee te beginnen?

juliedo24

Re: Wanneer beginnen jullie met beleren/inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:16

wow 2 vind ik wel vroeg!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:51

de mijne is net 2 geworden, en ben van plan om haar volgende zomer voor de kar te laten beleren :j

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:02

hoi. mijn jonkei is nu net 3 jaar geworden en loopt op dit moment 2 tot 3 keer in de week 10 tot 15 minuten aan de longe. zadel heeft ie ook al eens op gehad, maar nog niet aan de longe.
van de zomer wil ik hem onder het zadel beleren en als dat goed gaat mag hij eerst weer terug het land in. dan gaan we volgend jaar voorjaar rustig weer verder. dan is hij ook bijna 4 jaar.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:04

wij zijn nu met mijn verzorgpaard bezig, deze word dit jaar 6 :)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 01:02

persoonlijk ben ik voor 5/6 jaar dan zijn ze pas volledig volgroeid.
maar aangezien ik nu bij een handelstal werkt gaan de paarden pas bij ons uit de wei zodra ze 3 jaar zijn, dan beginnen we meteen met alles. longeren paar dagen daarna inrijden.
als 2 jarige word er bij ons niets mee gedaan alleen beetje poetsen soms

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:54

Ik zou een paard beleren wanneer deze 3,5 is en dan er een paar keer opzitten en lekker de hele zomer nog het land in doen en niet rijden. na de zomer langzaam weer beginnen en oppakken.
Het grote voordeel hieraan is dat de paard op 3 jarige leeftijd niet zo sterk zijn en dan kennen ze op 4 jarige leeftijd al wat een zadel is.

2 jaar vindt ik echt te vroeg, ik heb gehoord dat dat zelfs de groei belemmert. dus niet doen.
Dan wel lekker borstellen, hoeven krabben, aan het halster leren lopen etc. Dit scheelt al heel veel op het moment dat je dan bezig gaat met inrijden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:59

Ik heb mijn tinker merrie gekocht toen ze 2,5 was. Met koppelen op de eerste stal is het niet goed gegaan en daardoor mocht ik haar nergens meer aanraken. Daarvoor kwam ze ook al bijna groen uit het land. Ik heb dr eerst een paar maanden bij laten komen op nieuwe land. Toen ben ik veel gaan lopen met dr, en er ontpopte zich opeens een hele dappere dame. Toen benen leren opgeven. En nu fiets ik een paar keer per week met dr. Ze is nu ruim 3. Het is een echte wereldverkenner. Ze trekt er graag op uit om nieuwe dingen te zien en als we dan omdraaien, dan wilt ze bijna niet meer mee haha. Dus nu voorlopig blijf ik fietsen en over 2 maanden ga ik zadel of dekje en singel introduceren. Het grondwerk ga ik straks weer meer oppakken, En ze zal wel richting de 4 gaan als er een voor het eerst iemand op gaat denk ik. Of ze moet zelf eerder aangeven dat dat kan. En dan zal ze lekker met iemand op de rug 1x per week bijv samen buiten gaan lopen. Dus rechtuit.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:45

Ik ga dit jaar mijn welshxhaflinger zadelmak maken, het is een ruin van nu 4 jaar ik vind dat wel een mooie leeftijd maar ik vind dat het niet veel later moet, tussen de 3,5 en 4 jaar vind ik een mooie leeftijd.. ;)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:37

HBZ schreef:
Het grote voordeel hieraan is dat de paard op 3 jarige leeftijd niet zo sterk zijn en dan kennen ze op 4 jarige leeftijd al wat een zadel is.

Hoefd niet persé hoor, Cascade kon op zijn eerste al een volwassen (iets te dikke) man achter zich aan slepen. Liet zich niet pakken toen, en moest met geweld worden gevangen, wat dus niet makelijk is.
Is dus ook al een heel klein beetje gelongeerd op die leeftijd (want de enige manier hoe de eigenaar hem vast kon houden was om hem in de cirkel te zetten), maar dat is maar een of twee keer.
Resultaat, een ontzettend sterke pony van 3 jaar, die je niet vast kunt houden als hij het niet wil. Maar ik met mijn 40 kilo, hou hem met gemak omdat hij bijna nooit ervandoor gaat bij mij :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:44

ligt aan het paard ieder paard groeit anders,de een is af met 3jr en de andere is pas af met 5jr.zo iets moet je zien

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:46

Toen mijn haflinger 3 was heb ik regelmatig een krukje naast hem gezet, en geaaid over hem heen zodat hij wende aan beweging aan de kant waar je niet staat. Hij heeft toen ook al wel eens een zadeltje op gehad. Dat jaar ook een beginnetje gemaakt met grondwerk. Toen hij ongeveer 3,5 was beginnen met wat hangen, maar nog met weinig gewicht, en toen hij bijna 4 was ben ik er eens op gaan zitten in de wei. Nu is hij 4 jaar en 2 maanden en hebben we net onze twee eerste buitenritjes erop zitten. Verder nog niets in de bak gedaan, en longeren doe ik ook nog niet, ben toch een beetje bang voor de overbelasting van de benen met longeren. Mijn haf blijft sowieso de hele zomer weer onbereden, omdat ik geopereerd ga worden, maargoed dat vind ik als ik naar zijn leeftijd kijk sowieso geen probleem. En dan zie ik mijzelf er wel voor aan om in de winter niet te gaan rijden omdat ik het te koud vind, dus waarschijnlijk wordt het weer wat als hij 5 is. :)

Keona: Dat gaat voornamelijk om het uiterlijk denk ik, en een paard kan natuurlijk ook jong van binnen zijn enzo.. Maar groeischijven staan daar volledig los van, die sluiten niet eerder bij een paard wat er 'af' uitziet dan bij een paard wat er nog puppy uitziet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:15

dat van de groeischijven dat weet ik,maar met een slungel ga je niet al beginnen dat wacht je nog 6/12mnd en bekijkt hem dan eens dat bedoel ik er mee.en als je wilt dat groeischijven dicht zijn dan zou iedereen toch wel tot 6jr moeten wachten want dan is de rug pas klaar.ik zet mijn jonge paarden eerst in de 2 wieler zo worden ze sterker en word de rug niet belast,benen zijn bij 3,5 dicht
Sodeletuut schreef:
Toen mijn haflinger 3 was heb ik regelmatig een krukje naast hem gezet, en geaaid over hem heen zodat hij wende aan beweging aan de kant waar je niet staat. Hij heeft toen ook al wel eens een zadeltje op gehad. Dat jaar ook een beginnetje gemaakt met grondwerk. Toen hij ongeveer 3,5 was beginnen met wat hangen, maar nog met weinig gewicht, en toen hij bijna 4 was ben ik er eens op gaan zitten in de wei. Nu is hij 4 jaar en 2 maanden en hebben we net onze twee eerste buitenritjes erop zitten. Verder nog niets in de bak gedaan, en longeren doe ik ook nog niet, ben toch een beetje bang voor de overbelasting van de benen met longeren. Mijn haf blijft sowieso de hele zomer weer onbereden, omdat ik geopereerd ga worden, maargoed dat vind ik als ik naar zijn leeftijd kijk sowieso geen probleem. En dan zie ik mijzelf er wel voor aan om in de winter niet te gaan rijden omdat ik het te koud vind, dus waarschijnlijk wordt het weer wat als hij 5 is. :)

Keona: Dat gaat voornamelijk om het uiterlijk denk ik, en een paard kan natuurlijk ook jong van binnen zijn enzo.. Maar groeischijven staan daar volledig los van, die sluiten niet eerder bij een paard wat er 'af' uitziet dan bij een paard wat er nog puppy uitziet.

maloutje211

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:02

ik verzorg een pardje van bijna 3 of net 3. nu longeer ik gewoon met halster, en niet te lang, maar om benen te strekken en conditie, ook af en toe een wandelingetje. volgend jaar gaan we hoofdstelletje omdoen. bij zijn oudere verzorgsters is er oo al op hem gestapt met hoofdstel. i vind wel dat dat te vroeg is gebeurt, maar an er niks meer aan veranderen

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:41

Luister naar je paard!

Ik heb dan een haflo arabier veulen staan.
Maar die kan ik straks als ze 2 a 2.5 is prima mee beginnen.
Die mag dolgraag bezig zijn, poetsen, wandelen, spelletjes, ze vind alles leuk.
Maak het op die leeftijd vooral niet intensief en houd het leuk.
Ze kan dan al prima commando's aanleren. en aardig wat respect krijgen.
Ook heb ik er niets op tegen om haar op 2.5 jarige leeftijd zadelmak te maken. (nee nee, dat betekend heus niet precies 2.5. Kan ook wat ouder zijn. Als de pony er aan toe is en prima ontwikkeld is... sjah ze zijn op die leeftijd toch nog erg speels. puberen nog niet zo.. vinden alles wel grappig. totdat ik er 2 of 3 keer 5 min op gezeten heb en ze het beetje snapt. Swinters gewoon lekker in stal + overdag buiten. Lekker laten groeien die hap. )
En dan van het voorjaar als ze 3 zijn rustig beginnen met weer herhalen wat ze als 2.5 geleerd hebben. dan rijden 2 dagen in de week ong 15 min.
rustig op bouwen tot 3.5 jarige en dan kun je wat intensiever gaan trainen. 4 a 5 keer in de week.
(nogmaals, ligt eraan hoe je paard ontwikkeld is. De ene is mooier en vroeger ontwikkeld en kan wat meer aan het werk dan de ander de andere minder/niet.)

Maar dit alles hangt echt TOTAAL van je paard en soort paard/pony af.
Je hebt er ook paarden tussen zitten die er nog absoluut geen behoefte aan hebben of aan toe zijn.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:56

Ik heb er geen richtlijn voor.

Op dit moment een merrie van 2 jaar, en doe alles op haar tempo en totaal geen planning. Zo heeft ze laatst voor t eerst een zadel op haar rug gehad. Niet omdat het mijn planning was maar omdat ik met n kunstof zadel in mijn handen stond en ik haar in mijn andere hand had. Hem gewoon op haar rug gelegd en in de bak rondjes gestapt ( zadel lag los ). Zo hoefde ik hem niet te dragen en kon zei wennen aan iets op haar rug.

En eigenlijk doe ik dat met alles, spontaan gewoon omdat een situatie zich voor doet. En echt longeren wil ik vanaf 3 gaan doen .en er op bij 3,5. Maar ze ziet er heelk puppy uit. Dus k ga t denk ik nog wel uit stellen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:10

malih schreef:
Ik heb er geen richtlijn voor.

Op dit moment een merrie van 2 jaar, en doe alles op haar tempo en totaal geen planning. Zo heeft ze laatst voor t eerst een zadel op haar rug gehad. Niet omdat het mijn planning was maar omdat ik met n kunstof zadel in mijn handen stond en ik haar in mijn andere hand had. Hem gewoon op haar rug gelegd en in de bak rondjes gestapt ( zadel lag los ). Zo hoefde ik hem niet te dragen en kon zei wennen aan iets op haar rug.

En eigenlijk doe ik dat met alles, spontaan gewoon omdat een situatie zich voor doet. En echt longeren wil ik vanaf 3 gaan doen .en er op bij 3,5. Maar ze ziet er heelk puppy uit. Dus k ga t denk ik nog wel uit stellen.

dit heb ik inderdaad ook zo gedaan, veulen gebruikt als zadeldrager :D
let er wel op, als je effectief gaat rondstappen, dat je het zadel wel min of meer aansingelt, ze kunnen door een rilling van hun rug het zadel laten schuiven, en het zou erg jammer zijn als paardlief bang wordt van het zadel, omdat die van zijn rug gegleden is!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:27

Ik heb er heel bewust voor gekozen zadel niet aan te singelen, die keus heb ik gemaakt omdat t zadel totaal niet goed op haar ligt. ( te groot, te breed te lang) Maar het zadel schoof veel, maar t maakt der niks uit, hebben nog even door de bak gerend saampjes. En ook toen lag t zadel los, en ook dat maakte der niks uit. Ag, volgende keer speelt ze voor kapstop als ik geen zin heb om mijn jas te dragen :P

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:47

Het ligt er aan hoe het paardje in zijn bouw is. Maar meestal rond een jaar of 4

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:05

malih schreef:
Ik heb er heel bewust voor gekozen zadel niet aan te singelen, die keus heb ik gemaakt omdat t zadel totaal niet goed op haar ligt. ( te groot, te breed te lang) Maar het zadel schoof veel, maar t maakt der niks uit, hebben nog even door de bak gerend saampjes. En ook toen lag t zadel los, en ook dat maakte der niks uit. Ag, volgende keer speelt ze voor kapstop als ik geen zin heb om mijn jas te dragen :P

met de mijne deed ik dat eerlijk gezegd ook hoor, maar ik heb dan ook trekpaarden die niet vlug onder de indruk zijn van iets :D
met een warmbloedje zou ik het persoonlijk niet echt aandurven, dat zijn toch al wat minder koele kikkers :D

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:08

Ik ben begonnen toen ze 5 en half was.
Ze was nog erg baby dus heb haar nog een poosje in duitsland laten staan, (ook vanwege ruimte en eigenaar)
Hierna pakte ze alles erg goed op.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:02

Mijn paard is van 2 mei 2009, we zijn al sinds zijn geboorte bezig geweest met halster omdoen en laten wennen aan mensen (hij kreeg de fles dus was snel gewend).
toen hij samen met zijn moeder de wei op mocht (2 maanden oud ong. denk) begonnen we met aan het halsterttouw meelopen. (gewoon losjes achter zijn moeder aan).
elke dag geborsteld en hoeven optillen enz.
toen hij bijna één was werd zijn moeder verkocht en begonnen we met wandelen en kwam de hoefsmid.
hij was ong. anderhalf toen hij gecastreerd werd (aangezien hij met alleen maar merries op de wei zou staan en we het veiliger vonden) ook begonnen we met dekje erop, (pony)zadel erop en we begonnen met longeren, dit deden we met een captoom en opbouwend van 1 min. stappen aan de hand naar stappen, draven en 1 rondje galopperen.
hij was 2 toen we begonnen met dubbele longeerlijn en later ook met een bit en hoofdstel omdat hij veel te sterk werd (hij was ondertussen al 1.73 m hoog)
toen kwamen we erachter dan meneer cornage had.
dus laten opereren en 3 maanden laten bijkomen. Het geneesde mooi en hij zag er weer uit al de oude mr. Ed.
DA zei dat hij weer rustig aan gelongeerd mocht worden, dat hebben we weer rustig opgepakt en op 3 jarige leeftijd begonnen we met hangen, erop zitten in stal.
ondertussen zijn we naar een andere stal gegaan i.v.m. bak en reisgeld (was bija 300 euro per maand)
nu is hij 3,5 jaar en 1.84 m hoog en we rijden nu op hem. we rijden zo'n half uurtje en dan 25 min. daarvan alleen maar stappen. die andere 5 min draven of ook stappen. Hij is super braaf en we kunnen gewoon met hem de weg over, er kunnen vrachtwagens, trekkers, busjes en nog veel meer langs komen en hij zet geen stap verkeerd.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:39

Ik heb mijn pony gekocht toen ze bijna 4 was, en ze zijn met haar begonnen toen ze 3.5 was. Dat vind ik persoonlijk ook wel een mooie leeftijd. Afgelopen winter kwam iemand met een pony van nog geen 3 al naar de les, en die was dus ook al een tijd onder het zadel. Dat lijkt me echt niet goed voor de rug van die pony?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:02

Eddie_L_ schreef:
Mijn paard is van 2 mei 2009, we zijn al sinds zijn geboorte bezig geweest met halster omdoen en laten wennen aan mensen (hij kreeg de fles dus was snel gewend).
toen hij samen met zijn moeder de wei op mocht (2 maanden oud ong. denk) begonnen we met aan het halsterttouw meelopen. (gewoon losjes achter zijn moeder aan).
elke dag geborsteld en hoeven optillen enz.
toen hij bijna één was werd zijn moeder verkocht en begonnen we met wandelen en kwam de hoefsmid.
hij was ong. anderhalf toen hij gecastreerd werd (aangezien hij met alleen maar merries op de wei zou staan en we het veiliger vonden) ook begonnen we met dekje erop, (pony)zadel erop en we begonnen met longeren, dit deden we met een captoom en opbouwend van 1 min. stappen aan de hand naar stappen, draven en 1 rondje galopperen.
hij was 2 toen we begonnen met dubbele longeerlijn en later ook met een bit en hoofdstel omdat hij veel te sterk werd (hij was ondertussen al 1.73 m hoog)
toen kwamen we erachter dan meneer cornage had.
dus laten opereren en 3 maanden laten bijkomen. Het geneesde mooi en hij zag er weer uit al de oude mr. Ed.
DA zei dat hij weer rustig aan gelongeerd mocht worden, dat hebben we weer rustig opgepakt en op 3 jarige leeftijd begonnen we met hangen, erop zitten in stal.
ondertussen zijn we naar een andere stal gegaan i.v.m. bak en reisgeld (was bija 300 euro per maand)
nu is hij 3,5 jaar en 1.84 m hoog en we rijden nu op hem. we rijden zo'n half uurtje en dan 25 min. daarvan alleen maar stappen. die andere 5 min draven of ook stappen. Hij is super braaf en we kunnen gewoon met hem de weg over, er kunnen vrachtwagens, trekkers, busjes en nog veel meer langs komen en hij zet geen stap verkeerd.

Ik dacht eerst van PFF! Zo jong en dan al longeren, maar als ik verder lees schrijf je dat je pas met 3 rustig aan ging hangen, je hebt voor alles de tijd genomen...

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:21

Mijn 2 jarige heeft al vanaf veulentijd een dekje op haar rug gehad, voetjes geven, halster om, meelopen halthouden enz. Veel in de hand.
Ze heeft nu een paar keer een dekje met een longeersingel omgehad en een hoofdstelletje zonder teugels over het halster en aan de hand mee laten lopen. Geen probleem.
Zadel er een paar keer opgelegd, geen probleem.
Volgend voorjaar beginnen met 2-3 keer in de week longeren en erop stappen. maximaal 20 minuten stappen, klein drafje en als dat goed gaat een paar keer mee naar buiten nemen. Dan de winter lekker met rust laten en het jaar daarna kijken waar ze aan toe is en rustig oppaken.