Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:51

Is dit de pony die bij Uliska stond? Staat ze nu alleen?

Als dat zo is denk ik dat het diertje zic veveeld omdat het geen maatje meer heeft om mee te spelen/bijten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:57

Wat leert de shet ervan dat jullie er 2 minuten opzitten? Niet veel. Dus in dit stadium zie ik er eerlijk gezegd de toegevoegde waarde niet van. Eerst moet die opvoeding goed zitten. Daar heb je de gene voor nodig die het dier dagelijks verzorgd, want ook tijdens de dagelijkse verzorging moet de pony zich goed gedragen. En beleren heeft in mijn ogen niet zoveel zin als je dat eens in de 2 weken doet. Dat kun je beter een paar dagen achter elkaar kort herhalen, daar leren ze meer van.

En sorry, 37 jaar ervaring, maar niet weten hoe je zogenaamd shettengedrag afleerd? Dan zou ik echt vraagtekens zetten bij de kennis van de eigenaresse. Dat is gewoon basisopvoeding. Dan kun je echt beter naar iemand zoeken die jullie wel kan uitleggen hoe je wanneer moet reageren en waarom. Dat kunnen wij ook niet uitleggen vanachter de pc, daarvoor moet je de pony in het echt zien.

En lange lijnen? Kent het dier überhaupt de stemhulpen enz wel? Ik denk dat je beter eerst kunt beginnen met longeren, zorg dat ze in alle gangen braaf loopt en goed op de stemhulpen reageert. Die stemhulpen kun je ook al bij het wandelen oefenen. Daarna kun je eventueel de lange lijnen erbij pakken, dan zul je zien dat de rem en het voorwaarts al veel makkelijker gaat. En als je gaat slepen zorg dan dat je echt iemand bij je hebt die ervaring heeft met het beleren van jonge menpaarden, want het kan echt goed fout gaan als er wat mis gaat.

Die opmerking over het missen van een maatje vind ik ook erg goed, paarden kunnen vervelend worden als ze een maatje missen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:15

prugelpiet schreef:
in de opvoeding gaat nk sverkeerd
de opveding van veulen is niet goed gegaan ze heeft 2 jaar rondgesjokt dat er niks mee gedaan is!
en nu vragen wij hoe we dit kunnen oplossen.

Het is toch heel normaal dat een veulen de eerste 3 jaar rondsjokt? Liefst met soortgenoten.
Als ze 3 zijn dan ga je ze opvoeden en dat moet heel consequent, zeker bij een shetlander. Die lachen je echt uit als je ze niet de baas bent. Daarom heeft ze ook de oortjes naar voren als ze stout is.

Mijn advies zou toch zijn om hulp te zoeken, iemand met ervaring kan je laten zien waar het verkeerd gaat.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:18

Ik denk dat jullie maar beter jullie paardenproblemen niet op bokt moeten zetten als jullie geen hulp willen.
Ik heb zelf ook een shet en ik heb hem al letterlijk sinds mijn geboorte en het zijn idd hele slimme pony's en niet verstandig om kinderen er alleen mee te laten ''prutsen'' en al helemaal niet als ze net 3 is.
37 jaar paarden zegt ook niet alles want wat doet hij/zij dan die 37 jaar met paarden? Rijd ze al 37 jaar jonge paarden of rijd hij/zij 37 jaar op een manege dat is echt een heel erg groot verschil in ervaring. ;)
En als jullie ''begelijder'' het allemaal zo goed weet waarom kom je dan op bokt met dit probleem?

Ik weet dat het niet leuk is als de antwoorden op jullie negatief overkomen maar het is alleen maar om jullie te helpen. :j

Dus ik zeg lees alle antwoorden nog eens door en haal alle tips eruit en gebruik die. Overwegen kan echt geen kwaad.

Ik heb nog 1 laatste tip: ga geen vrijheidsdressuur doen met de shet want ik weet uit ervaring dat sommige shets het als een soort irriteer het baasje spelletje gaan gebruiken :P .

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:34

Shet is gewoon niet opgevoed.
Denk ook niet dat 2 kinderen dat kunnen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:44

DoxLover schreef:
Vilar schreef:
Het zou kunnen dat jullie te snel gaan met alles wat jullie hem willen leren.
Verder kun je maar beter niet op de shet gaan zitten, daar is het dier nog veel te jong voor.

nee hoor is ze niet

Ooohh nou als jullie het zeggen, wie zijn wij dan om er wat van te zeggen?
Spring er op, knal de zweep er over als ze niet luistert en succes er mee! Gewoon ff doorpakken.
:roll: :evaw:

Dus omdat ze 3 is geworden betekend het dat ze automatisch klaar is om gereden te worden? Dus je kan er nu op gaan zitten en rijden en dat moet allemaal maar gewoon goed gaan want ze/hij is nu 3 dus dan moet dat maar gewoon lukken?

Wat hebben jullie aan voorbereiding gedaan? Hebben jullie haar gelongeerd met zadel, hebben jullie erover heen gehangen, hebben jullie het voorzichtig en geleidelijk opgebouwd? Of zijn jullie er gewoon op een goede dag in eens *plof!* op gaan zitten?
Wat heeft jullie begeleider (die met 37 jaar ervaring) jullie geleerd? Hoe hebben je dit aangepakt?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:37

yvonnedv schreef:
Is dit de pony die bij Uliska stond? Staat ze nu alleen?

Als dat zo is denk ik dat het diertje zic veveeld omdat het geen maatje meer heeft om mee te spelen/bijten.

Ja die stond bij Uliska

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:39

nee hoor is ze niet[/quote]

Ooohh nou als jullie het zeggen, wie zijn wij dan om er wat van te zeggen?
Spring er op, knal de zweep er over als ze niet luistert en succes er mee! Gewoon ff doorpakken.
:roll: :evaw:

Dus omdat ze 3 is geworden betekend het dat ze automatisch klaar is om gereden te worden? Dus je kan er nu op gaan zitten en rijden en dat moet allemaal maar gewoon goed gaan want ze/hij is nu 3 dus dan moet dat maar gewoon lukken?

Wat hebben jullie aan voorbereiding gedaan? Hebben jullie haar gelongeerd met zadel, hebben jullie erover heen gehangen, hebben jullie het voorzichtig en geleidelijk opgebouwd? Of zijn jullie er gewoon op een goede dag in eens *plof!* op gaan zitten?
Wat heeft jullie begeleider (die met 37 jaar ervaring) jullie geleerd? Hoe hebben je dit aangepakt?[/quote]

Neehee ! We hebben alles rustig aan geoefend ..... Goed spieren gekweekt en goed op gewicht gebracht en we zitten er nog geen 2 minuten op ? En we rijden niet met zweep ? gewoon ff opzitten stukje stappen en eraf ? Het is echt niet zo als jij denkt en als ook meerdere mensen denken ? We zijn er eerst over heen gaan hangen met benen op de grond . Toen ging dat goed toen zonder en dat ging ook goed alleen het probleem is dat ze bij lange lijnen bokt en steigert ... misschien snapt ze dat niet? We leren alles rustig aan omdat ze ook nog een jonge pony is en het niet een twee drie rap gaat.. En we hebben nog geen eens een zadel en hoofdstel en we longeren haar wel..
We hebben op alles gekeken of we het goed deden en of er iets mis is gegaan en.. Als je er op zit is het echt en schatje en heeft ze er plezier in.. Leuk oortjes naar voren en ontspannen .. Vele oefeningen hebben we al gedaan ...
Laatst bijgewerkt door Hillady op 27-05-12 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:40

Maar hoe hebben jullie haar daar op voorbereid dan? Jullie zijn niet echt duidelijk in jullie antwoorden, zo kunnen wij ook geen goede tips geven :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:44

capopjekop schreef:
Maar hoe hebben jullie haar daar op voorbereid dan? Jullie zijn niet echt duidelijk in jullie antwoorden, zo kunnen wij ook geen goede tips geven :)

Goed spieren gekweekt en goed op gewicht gebracht en we zitten er nog geen 2 minuten op ? En we rijden niet met zweep ? gewoon ff opzitten stukje stappen en eraf ? Het is echt niet zo als jij denkt en als ook meerdere mensen denken ? We zijn er eerst over heen gaan hangen met benen op de grond . Toen ging dat goed toen zonder en dat ging ook goed alleen het probleem is dat ze bij lange lijnen bokt en steigert ... misschien snapt ze dat niet? We leren alles rustig aan omdat ze ook nog een jonge pony is en het niet een twee drie rap gaat.. En we hebben nog geen eens een zadel en hoofdstel en we longeren haar wel..
We hebben op alles gekeken of we het goed deden en of er iets mis is gegaan en.. Als je er op zit is het echt en schatje en heeft ze er plezier in.. Leuk oortjes naar voren en ontspannen .. Vele oefeningen hebben we al gedaan ...

capopjekop

Re: Sinds een paar weken bokken steigeren.. normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:45

Maar hoe bereiden jullie haar voor dan? En hoe heb je spieren gekweekt? Hoe heb je haar de lange lijnen aangeleerd?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:49

capopjekop schreef:
Maar hoe bereiden jullie haar voor dan? En hoe heb je spieren gekweekt? Hoe heb je haar de lange lijnen aangeleerd?

nou hoe we haar spieren hebben gekweekt is zo : Wandelen er over hangen lage sprongetjes kleine vrijheids dressuur oefeningen ( vind ze ook leuk (: ) Ook er over hangen en dan en stukje mee lopen . Nou lange lijnen zo : Eerst de stuur basis en stem comando's ze doet met sturen braaf.... Alleen ik denk dat ze het raar vind dat ze haar hoofd omhoog moet houden ... Stap = Braaf Draf = Ook heel braaf Galop = Nog goed oefenen want daar bokt ze wel wat mee Maar.. Met oortjes naar voren..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:52

En welke spieren hebben jullie nu getraind dan? En hoe heb je het sturen enz geleerd? Hoe lang zijn jullie hier nu mee bezig?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:54

capopjekop schreef:
En welke spieren hebben jullie nu getraind dan? En hoe heb je het sturen enz geleerd? Hoe lang zijn jullie hier nu mee bezig?

Met lange lijnen ... Ff denken 4 -5 maand ? Voor al spieren in de rug .. Weet niet hoe ik dat nou kan beschrijven over hoe we sturen hebben geleerd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:57

Ik vraag me af of dat voldoende is om spieren in de rug te kweken. Ik heb altijd geleerd dat je dat met rijden/longeren krijgt wanneer je paard voorwaarts neerwaarts loopt. Mijn shetten lopen met wandelen niet nageeflijk en van nature lopen ze op de voorhand, dus ik denk met wandelen ook.

Maar hoe heb je het sturen dan geleerd, heeft ze daar geen problemen mee? Doen jullie dat aan een gewoon halster of ook met bit?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:59

capopjekop schreef:
Ik vraag me af of dat voldoende is om spieren in de rug te kweken. Ik heb altijd geleerd dat je dat met rijden/longeren krijgt wanneer je paard voorwaarts neerwaarts loopt. Mijn shetten lopen met wandelen niet nageeflijk en van nature lopen ze op de voorhand, dus ik denk met wandelen ook.

Maar hoe heb je het sturen dan geleerd, heeft ze daar geen problemen mee? Doen jullie dat aan een gewoon halster of ook met bit?

Alleesn met halster

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:00

prugelpiet schreef:
Bizzybijtje schreef:
Jawel, de opvoeding gaat wél verkeerd want je pony bokt en steigert.

wij hebben haar toch niet opgevoed!?
en we doen alles verkeerd omdat we 1 keer in de week komen hooguit afentoe 2 x en soms twee weken niet?
we doen dus alles verkeerd omdat we 20 km verderop wonen?

Spieren trainen? ik was hier al de weg kwijt na dit bericht, je kan een paardje niet beleren door 1 keer in de week je gezicht te laten zien, hoi hier ben ik weer en nu ga jij doen wat ik zeg want ik wil dat.
Zo werk het niet bij paarden en dan is het niet gek dat ze gaan staken, ja ze vind het leuk dr oortjes naar voren, ze neemt je in de zeik, waarom omdat je dr 6 dagen laat staan, ik zou daar ook opstandig van worden.

Succes, je wil tips; of zet haar dichter bij, of stop er mee want 1 keer in de week en 6 dagen niet????? pffft

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:02

wij hebben haar toch niet opgevoed!?
en we doen alles verkeerd omdat we 1 keer in de week komen hooguit afentoe 2 x en soms twee weken niet?
we doen dus alles verkeerd omdat we 20 km verderop wonen?[/quote]

Spieren trainen? ik was hier al de weg kwijt na dit bericht, je kan een paardje niet beleren door 1 keer in de week je gezicht te laten zien, hoi hier ben ik weer en nu ga jij doen wat ik zeg want ik wil dat.
Zo werk het niet bij paarden en dan is het niet gek dat ze gaan staken, ja ze vind het leuk dr oortjes naar voren, ze neemt je in de zeik, waarom omdat je dr 6 dagen laat staan, ik zou daar ook opstandig van worden.

Succes, je wil tips; of zet haar dichter bij, of stop er mee want 1 keer in de week en 6 dagen niet????? pffft[/quote]

Als je ons de moed in de schoenen wil laten zakken: Het lukt je toch niet !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:06

Toch heeft ze wel een punt. Zoals ik eerder al zei heb je er bij beleren meer aan om enkele dagen achter elkaar kort te oefenen dan een keer per week langer.

Mss kunnen jullie beter naar de tips kijken ipv meteen in de verdediging te schieten. Kan de eigenaresse tussendoor niet wat oefenen? Of mss een verzorgster voor de andere dagen zoeken?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:09

Dit zijn de stappen die we hebben gedaan ! Longeren stemcomando's de pony laten wennen an de teugels om ze over de rug heen te halen, Halthouden Sturen moeten ook nog werken aan van hand veranderen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:11

Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van, je past steeds je berichten aan, zodra er weer mensen reageren. Waarom zeg je dat niet meteen als ik vraag hoe jullie het haar allemaal geleerd hebben?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:13

capopjekop schreef:
Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van, je past steeds je berichten aan, zodra er weer mensen reageren. Waarom zeg je dat niet meteen als ik vraag hoe jullie het haar allemaal geleerd hebben?

ik dacht dat je bedoelde met rijden

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:15

Essentie is 1 keer per werk is te kort, je moet er vaker heen of vragen of iemand anders hem goed traint,

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:16

femke85 schreef:
Essentie is 1 keer per werk is te kort, je moet er vaker heen of vragen of iemand anders hem goed traint,

Ze wonen heel achteraf .En we krijgen geen hulp van de eigenaar zelf

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:19

Ja dus dat hoort toch ook bij het beleren en we hadden het ook over lange lijnen, dus ik vind het maar een beetje raar allemaal. Dus nog een laatste tip en dan ben ik wel klaar met dit topic, want het schiet niet op met ontwijkende antwoorden.

Zoek iemand die jullie goed kan begeleiden en ervaring heeft met het beleren van jonge paarden. Een shet is ook gewoon een paard en moet ook gewoon goed beleerd worden. Zeker met mennen kan er veel fout gaan als je het niet goed oppakt, dus zoek iemand die veel ervaring heeft met mennen. Ze zijn misschien klein, maar dat wil niet zeggen dat het niet gruwelijk fout kan gaan, dus zorg dat jullie het zo veilig mogelijk leren. Dus goed tuig, goede wagen, goede begeleiding. En zoek dan iemand die de shet vaker kan trainen, want 1x in de week/2 weken is ook niet echt eerlijk tov het dier. De shet moet werken, maar staat ondertussen veel stil. En probeer ervoor te zorgen dat de eigenaresse weer een maatje voor de shet zoekt, want als ze met zijn 2e zijn kunnen ze spelen en hoeft de shet dat drukke gedrag niet op jullie uit te oefenen. En met rijden eerst nagaan of jullie niet te groot zijn, want dat kan het gedrag ook verklaren. Succes ermee :)