Staken en ervaring met een cantos of belizar afstamming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:47

Misschien is een filmpje wel handig, al vanaf het begin dan zodat ook duidelijk is wat er vooraf gaat aan dat staken.
Want er wordt nu wel gezegd dat ze klappen moet hebben maar zoals ook gezegd werd; ze is nog heel jong en nauwelijks onder het zadel. Daarbij weten wij niet hoe gelongeerd wordt, hoe gereden wordt aan de longe, hoe geregen wordt voor ze begint met staken enz.

Casarell schreef:
Helaas heeft mijn paard dat van Casantos mee gekregen.. als zijn hoofd op NEE staat, is het bij hem ook NEE.. :+
Echt staken kan ik het niet noemen, maar wel alles verzinnen om er onderuit te komen..
En de volgende dag loopt ie weer als een zonnetje...

Tjah er zit natuurlijk wel Goodtimes achter.
Maar evengoed, Cantos staat er niet om bekend vervelende paarden te geven, karakter is wat anders dan lastig of vervelend zijn.
Er wordt nogal makkelijk geroepen dat een paard vervelend is terwijl het er dan vaak op neerkomt dat het gewoon geen halfdooie sul is.

Zoals ik zei was Cantos ook niet vies van een rondje met de beentjes in de lucht maar hij ging daarna altijd lekker aan het werk. En dan heb je het wel over een hengst die buiten het rijden om weinig zijn stal uit komt. Ik heb tijdens mijn stage heel wat dwarse paarden gezien, Cantos was daar nooit een van.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:57

Niks negatiefs over Cantos hoor.. vind het een groot verlies nu hij er niet meer is.. _/-\o_

Er wordt alleen heel vaak gekeken naar het vaderbloed, terwijl de moeder ook haar bijdrage levert..
En dan heb je ook nog het verhaal van welk gen er 'gedragen' wordt en wel gen er 'getoond' wordt..
Om nog maar te zwijgen over wat er doorgegeven wordt :+

Daarom zei ik dit ook al eerder:
Citaat:
Wellicht een stukje karakter, icm vrouwelijke hormonen, icm spierpijn ivm groei..
Maar het is aan de ruiter om hiernaar te luisteren en dit in goeie banen te leiden..

Verder ken ik de hele situatie niet, dus lijkt het me ook niet van toepassing om van achter mijn pc advies te geven.. :o

anneliesdj

Re: Staken en ervaring met een cantos of belizar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:02

O zo bedoelde ik het ook niet hoor, als je negatief bent over Cantos heb je er geen kleinkind van staan toch?
Maar ik ben wellicht bevooroordeeld :P

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:06

Veel vragen en veel antwoorden!

Om even de vraag te beantwoorden waar ze gelongeerd wordt is in de bak. Of binnen of buiten. Longeercirckel hebben we helaas niet. Nu is de eigenaar wel bereid om een longeercirkel af te zetten! Dus dit gaat ook gebeuren ivm haar balans.

Graag hoor ik wel graag of ze gelongeerd moet worden gewoon los met kopstel of met alle tierelantijntjes. Wij hebben het tot nu toe altijd nog gewoon los met kopstel gedaan. Maar misschien is dit voor haar geen optie.

Daarbij zal ik zo spoedig mogelijk eens een filmpje maken. Mijn instructeur gaat een x op haar rijden om te kijken wat er nu echt aan de hand is. Hopelijk weet ik dan weer meer!

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:12

Romanoff schreef:
Denkd at het ook met spieropbouw, groei e.d te maken heeft.

Die van mij was ook beleerd, maar toen wij er mee aan de slag gingen, was 10 min longeren en kon ik er 7 min op rijden, dan was hij al bekaf.
Alsj e dan juist doorvroeg dan werd hij ook boos, na behoorlijk wat maanden verder kunnen we nu 30 min echt redleijk fanatiek rijden, ook met figuren etc. Maar het belangrijste blijft nog steds voorwaarts, en ontspanning.
Ik weet van mijn paard dat hij ontzettend veel energie nodig had voor het groeien, spieropbouw e.d.

Ohz is vrij inspannend voor die jonge dieren, en de een laat zich niet even makkelijk bewerken als de ander.

Die van mij heeft echt wel karakter, als het hem niet zint mept hij ook wel eens naar je been, als je dan rustig verder rijd doet hij het wel voor je, maar hij laat wel merken dat hij het niet overal mee eens is.
Ze hoeven ook niet altijd Ja en amen te zeggen.

Jij hebt ook nog een merrie, als ze echt ene beettje merriemerrie is krijg je daar nog je handen vol aan :D

Ik zou zeggen, neem je tijd! Laat haar ook dingen VERwerken, het longeren voor het rijden afbouwen.
Ze hoeft morgen niet al in de L te lopen toch?

Hoe meer je haar met respect maar CONSEQUENT behandeld en het rustig opbouwd, hoe meer plezierj e straks van deze dame hebt!

@ Svdijk; Zweepje zweepje. Helaas werkt dat niet voor elk paard. Die van mij gaat dan totaal door het lint (als je erop zit) :n Tenzij je levensmoe bent, kun je het een poging wagen, die poging heb ik 1x gedaan. Noooit weer! :=
Tuurlijk heeft die van mij wel eens een correctie tik gehad, en weet hij ook donders goed waneer hij zn grens overgaat.

Haha nee ze hoeft niet morgen in 't L te lopen! Daar is nog tijd genoeg voor. En streken heeft elk paard maar die voor benen moeten wel aan de grond blijven! Daarbij is ze niet erg aan het stressen. Alleen als ze moet wordt. Mijn instructeur gaat een x op haar ''rijden'' en dan gaat hij een training bedenken zodat ze niet ''moe'' wordt en dus ook niet gaat staken. Mocht het probleem daar niet liggen moeten we weer verder kijken.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:14

Over de moeder van het paard:

Ik weet niet wat precies haar afstamming is! Ik weet wel dat zij niet altijd een lievertje is geweest. Laatste jaren wel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:23

Wat betreft jouw vraag mbt longeren.. ik zou er niks aan hangen verder.. laat ze eerst haar eigen balans zoeken ;)
Maar wel op een afgezet stuk zodat je ook niet aan dr hoofd hoeft te hangen als ze te ver van je af loopt..

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:25

Casarell schreef:
Wat betreft jouw vraag mbt longeren.. ik zou er niks aan hangen verder.. laat ze eerst haar eigen balans zoeken ;)
Maar wel op een afgezet stuk zodat je ook niet aan dr hoofd hoeft te hangen als ze te ver van je af loopt..

Oke dankjewel! Ik ga aan de slag

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:58

Janneke0301 schreef:
Mocht het niet de afstamming zijn dan moet er iets anders aan de hand zijn. Het is een merrie van Cantos. 15-05-2008 geboren. Ze is nu 3maanden bezig met allerlei dingen. Hiermee bedoel ik aan het touw lopen het woord ''ho'' snappen en het leren omgaan met de mensen en de mens met haar. Na een maand zijn we begonnen met haar te longeren wat overigens erg goed ging en nog altijd gaat. We zijn haar gaan leren wat stap draf en galop was. Nadat ze dit goed en wel onder de knie had hebben we haar gezadeld. Eerst alleen het hoofdstel om aan het bit te wennen en na een paar x het zadel erop. Hierbij had ze in het begin al wat klachten. Zoals wegrennen. Het is bekend dat ze een beetje singelvrees heeft en nogal graag met haar achterbenen trapt als ze singel vast word gemaakt. Dit is netjes opgepakt en hiermee wordt geoefend. Ook hier zien we steeds meer resultaat. Dan longeren we haar een aantal rondes. En dan is dit ook voorbij. Nadat ze het zadel begon te accepteren werd er een pop opgezet en naar mate dat beter ging is er geoefend met een echt persoon. Eerst hangen, dan een x opstappen, er weer af etc. Nu zijn we alweer 1 maand verder en zijn we zover dat we er makkelijk op kunnen stappen en aan de longe stap draf en galop onder de man kan. Los aan de longe kan ze stap en draf tot dat we deze problemen kregen die hierboven omschreven werden. Daarbij ben ik een ding vergeten te vertellen. De eerste x dat ze zo tegenstrijdig deed was waarschijnlijk omdat er een ander zadel op lag wat teveel drukte. Hiervoor is een ander gekomen en dat past goed. Alles ligt daarbij vrij! Maar hierna ging ze nog steeds door. Daarbij is ze nogal ongeduldig. Ze gaat met haar voorbenen stampvoeten als ze 2 min stil moet staan.

Als het dan fout gaat dan gaat ze bokken ( en flink!), steigeren en met haar voorbenen slaan. Je kan dan ook echt zien dat ze kwaad is. Of het dan staken is of moe zijn. Ik kan het er niet uithalen. Dit doet ze nadat ze los gelongeerd is en even onder de man heeft gestapt en gedraafd.

Singelvrees kan duiden op een scheve rib/wervel. Ik kan uit je verhaal niet halen of de osteopaat haar specifiek hier op heeft onderzocht en of de rug en ribben daarbij zijn gecontroleerd. Dit kan erg veel pijn geven, bij allerlei bewegingen.

Als een paard zo duidelijk kwaad is, dan kan het bijna niets anders zijn dan iets lichamelijks, is mijn bescheiden mening..... Tuig kan goed liggen, maar het probleem kan elders zitten, bv in de benen/voeten. Is ze röntgenologisch gekeurd? Of zijn er überhaupt wel eens foto's gemaakt? Zoja, wat kwam daar uit? Verder is spierpijn zeker een optie. En heb je ook wel eens een andere singel geprobeerd? Of er een schapenbontje om gedaan? Misschien vindt ze de singel niet fijn?

Verder denk ik dat het paard heel sensibel is. Klopt dat? Geef je grote hulpen bij het voorwaarts gaan? Sommige paarden zijn zo gevoelig dat een grote hulp ze echt zeer doet, dus een kleine hulp zou dan misschien beter zijn. Het kan ook dat ze bij het zadelmak maken omgeklapt is of dat ze haar te ruw voorwaarts hebben gejaagd, waardoor ze nu een negatieve associatie heeft met voorwaarts gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:56

De singelvrees heb ik overheen gelezen, dat is wel iets om op te letten idd.
Bij zo'n jong paard mag dat eigenlijk niet gebeuren. Dus of iets lichamelijks of ze heeft echt al heel vervelende associatie's met rijden.