Twijfels over instructie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 10:11

Met je instructie moet het hoe dan ook klikken en je moet vertrouwen hebben. Als deze 2 dingen er niet zijn, kan je(denk ik) beter op zoek gaan naar een andere. Dat hoeft helemaal niet met ruzie in mijn ogen. Wel denk ik dat als er een verandering plaats vind dit altijd aan beiden ligt. Een instructie kan misschien te moeilijk zijn of te perfect zodat het al snel saai wordt voor een leerling die (koste wat het kost) al meer wil. In mijn lessen streef ik naar perfectie(op het niveau waar iemand zich op bevindt), probeer ik dingen uit te leggen en probeer ik het leuk en levendig te houden. Als iemand een probleem heeft, sta ik daar altijd voor open om het zo op te lossen dat we samen met veel plezier(dat blijft het belangrijkste!) verder kunnen. Dat geldt natuurlijk voor beide kanten. Als ik merk dat een lesser niet gemotiveerd is of nonchalant is, dan stop ik er liever mee. Ik wil het goed doen of niet. Ik ga dus geen mensen les blijven geven, die niet gemotiveerd zijn, om het geld. Van mijn kant zal ik dat ook netjes aankaarten. Ik denk dus dat instructie en lessers een samenspel is. Waarbij je altijd met respect naar elkaar blijft kijken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 10:31

ik ben het met A8H eens, je moet wel vertrouwen hebben in je instructrice. als je vragen hebt, bespreek het dan met je instructeur en niet met de omgeving, omdat juist die voor jouw twijfels zorgen.

als ik zo je 1e stukje lees, dan klinkt dat allemaal zo gek nog niet. jammer dat het nu verkeerd gegaan is, is er echt geen weg meer terug? misschien als je toegeeft dat het fout was dat met anderen te bespreken en dat je het nu graag met haar wilt doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 18:16

Ik ben IMO niet fout geweest. Ik heb niks kwaads over haar gezegd, verhalen worden enkel verdraait, daar kan ik niet zoveel aan doen (behalve leren voor de volgende keer)
Het klikte gewoon niet, tuurlijk zijn er dingen die ik van haar geleerd heb, tuurlijk heeft ze goede punten, maar ook (voor mij) mindere, heb geen zin om daar hier verder over uit te wijden, voor het via via via weer verkeerd bij haar terecht komt.
Een weg terug is er niet, iig niet van mijn kant.
Haar manier van lesgeven werkt zeer zeker voor diverse combinaties (wat ik om me heen ook zie gebeuren)
Maar voor mij, zeker met mijn eigenwijsheid, niet.
Ik vind het nog steeds een prima meid, maar qua lessen was er met ons 3en (Ik, paard, instr.) geen klik

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:40

xyzutu2 schreef:
Er bestaan echter ook rijmethodes die een losse, doorhangende teugel als een van de belangrijkste kenmerken van paardvriendelijke dressuur beschouwen en die zich volledig daarop richten. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het geval van Claus Penquitt door niet ineens stelling, buiging en een neus op de loodlijn in alle drie de gangen te verwachten, maar te beginnen met stelling en via gymnasticering van het paard de buiging kruigen om vervolgens de gewenste aan de teugel-houding cadeau te krijgen, en dat ook niet meteen in alledrie de gangen, maar via de stap en de jog naar de handgalop tot uiteindelijk de uitgestrekte draf en galop. Ook wordt hier meer aandacht besteed aan andere vormen van been- en teugelgebruik, zoals neckreining en de bugeltritt. Ook gaat Penquitt er van uit dat het niet de mens, maar het paard is die uiteindelijk de hoofdhouding bepaalt. Het hoofd wordt dus niet op allerlei manieren ingesteld op bepaalde hoogtes of dieptes, maar er wordt gewerkt met wat het paard aanbiedt. "Hoofd tussen de knieen? Oke paard, maar hoe je dat in een schouderbinnenwaarts over vier hoefslagen vol wil houden, daar ben ik erg benieuwd naar." Het is dus een andere ingang, vanuit geheel andere aannames om hetzelfde te bereiken. Als je het niet eens bent met het gedachtengoed en de uitvoering van sportdressuur, kun je je ens orienteren op andere aanpakken met andere methodes en andere theorieen. En dat kan Claus Penquitt zijn, Antoine de Bodt, Ernest van Loon, Califorische Western of de la Gueriniere, om maar eens een paar invalshoeken te noemen.

aahhhh, eindelijk nog een penquitt-adept ! dat is nou mijn probleem wat instructie betreft: ik heb absoluut les nodig en besef dat heel goed. maar sinds ik (via zijn boek) zijn methode heb leren kennen, wil ik persé deze soort instructie.
pech voor mij dus, want die is hier nergens te vinden, en met het boek alleen lukt het ook niet, want ik heb iemand nodig die ook mezelf en mijn houding in de gaten houdt. frustratie alom dus Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:44

Maar Stef, ik wil niet L*llig doen, maar heb je de laatste paar jaar niet al verschillende instructeurs gehad?
En met geen 1 klikte het?
Misschien moet je je dan toch eens af gaan vragen wat je verwacht in een les.
Bespreek dat ook eens.
Dan worden dingen aan 2 kanten wat duidelijker

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 19:48

Hmmz, valt mee.
Heb er een stel gehad ja, dat klopt, maar 9 van de 10x kon ik er niks aan doen.
weet de namen allemaal niet meer, 1 had ik gevraagd of ie een proefles wilde doen. Ja, was prima. Vond het heel goed gaan (ik dus) gaf op een hele fijne manier les. Dus ik nam hem aan, en toen had ie ineens geen plek meer Verward (waarom accepteer je dan een proefles)
1 klikte niet, omdat ze naar mijn idee veel te veel vroeg van een 3 jarige die net onder het zadel was.
1 ging super, stond ik helemaal achter, maar verhuisde.
Verder op de manege wel in diverse lesjes mee gereden, met verschillende instructeurs, maar dat is nooit voor vast geweest

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:51

Doe nou eens 1 ding, luister voor 100 procent die lesgeeft en doe precies wat diegene wil zonder je eigen kop te volgen. Niet alles wat je denkt hoeft nl. correct te zijn en van 'n 3jarige teveel vragen doe je alleen door trainingen die te lang duren of je moet 'n handige ruiter zijn die trucjes eruitprikt iets wat jij ook niet zo even doet lijkt mij. Geen ja-maar, geen gelul over haar, alleen luisteren naar wat er gezegd wordt en over 3 maanden a een halfjaar verder kijken of het verbetert is. Niet na 3 lessen verbetering verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:29

ingeo schreef:
aahhhh, eindelijk nog een penquitt-adept ! dat is nou mijn probleem wat instructie betreft: ik heb absoluut les nodig en besef dat heel goed. maar sinds ik (via zijn boek) zijn methode heb leren kennen, wil ik persé deze soort instructie.
pech voor mij dus, want die is hier nergens te vinden, en met het boek alleen lukt het ook niet, want ik heb iemand nodig die ook mezelf en mijn houding in de gaten houdt. frustratie alom dus Frusty

Haha!

Een soulmate! Knipoog Ik kan niet zeggen dat ik verslaafd ben aan Penquitt, maar ik moet bekennen dat zijn rijstijl wel de meest volledige (bij mij passende) en zinnige (ofwel bij mijn ideeen aansluitende) is die ik tot nu toe tegen ben gekomen. Er zit een hoop in en ik ben nog niets tegengekomen waar ik het echt niet mee eens ben.

Wel is het zo dat het sec met zijn boek werken nogal wat zelfdenkzaamheid vergt aangezien het een grote omschakeling is voor de ruiter en sommige zaken niet helemaal duidelijk worden als je het zo even leest (handhouding in de zijgangen ten opzichte van de voltes bijvoorbeeld). Toch kun je er een hoop mee en is op elke vraag die het boek opwerpt wel een antwoord te vinden in de praktijk. Ik heb er zelf bij het inrijden van mijn pony's veel plezier van gehad en mijn zusje (die ik het vervolgens leerde) ook. Inderdaad is er geen officiele instructie in Nl/Belgie. Er zijn echter wel officiele instructeurs langs de Duitse grens werkzaam, misschien dat je daar iets mee kunt? Stuur me anders eens een pb, dan gaat dit topic niet te erg off-topic.. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:35

Steef schreef:
Doe nou eens 1 ding, luister voor 100 procent die lesgeeft en doe precies wat diegene wil zonder je eigen kop te volgen. Niet alles wat je denkt hoeft nl. correct te zijn en van 'n 3jarige teveel vragen doe je alleen door trainingen die te lang duren of je moet 'n handige ruiter zijn die trucjes eruitprikt iets wat jij ook niet zo even doet lijkt mij. Geen ja-maar, geen gelul over haar, alleen luisteren naar wat er gezegd wordt en over 3 maanden a een halfjaar verder kijken of het verbetert is. Niet na 3 lessen verbetering verwachten.

nee, kan ik niet, doe ik niet.
Als mijn instructeur zegt dat ik ondersteboven moet gaan rijden omdat dat beter is, dan zet ik twijfels bij mijn instructeur, en loop ik daar niet als een hondje achteraan. Ik heb eigen ideeen, eigen meningen...
Ik sta voor heel veel open, maar ik loop niet klakkeloos achter alles en iedereen aan (en dat zouden meer mensen moeten doen IMO)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:37

Stef, bovenstaande is nou juist de reden waarom er zoveel mensen zijn die niet zo best kunnen sturen. Omdat ze NIET luisteren en altijd maar denken het beter te weten.

Ik ben het dan ook volledig eens met Steef, en dat als iemand die al jaren lesgeeft.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:39

Ik denk niks beter te weten, maar heb wel mijn eigen ideeen. Stom voorbeeld... je instructeur verteld je dat je je paard Taxus moet gaan voeren omdat dat goed voor hem is. Jij loopt klakkeloos achter je instructeur aan, want instructeur heeft gelijk... Het gevolg is uit te rekenen....
Ok, stom voorbeeld, maar zo wordt misschien duidelijk wat ik bedoel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:40

Bovenstaande was precies de reden waarom ik direct bij mn huidige instructeur terecht kon terwijl hij eigenlijk vol zat. Hij heeft al eerder aangegeven dat het wel fijn lesgeven is aan mij omdat ik tenminste doe wat hij zegt Lachen.

Mocht zijn oplossing dan niet werken dan roep ik echt wel en dan geef ik ook aan wat ik voel wat mn paard doet (en dat het gevoel en het plaatje dus niet altijd kloppen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:42

Ik ga helemaal met Pipo mee.
Zet je eigen ideeen eens aan de kant, want zo best is je basis niet.
Helemaal niet erg, maar als je toch wel eens verder wilt komen, moet je misschien net wat minder eigenwijs zijn en van je oude ideeën afstappen Lachen
Want je merkt nu dat die oude ideeën je paard niet netjes laten lopen.
Tijd voor wat anders dus, desnoods op kop op je paard, maar als hij dan wel goed loopt Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:48

zijn geen oude ideeen hoor
ik heb 2x les gehad op Lodewijk, van Kim, en dat ging er eerlijk gezegd toch heel anders aan toen (maarja, Kim woont in overijssel, ik in brabant)
Zelfde geld voor Merilyn en Lovely. Allemaal mensen die me hebben zien rijden, allemaal mensen waar ik (tnx!!!) advies van heb mogen ontvangen, en dat ging er allemaal heeeeeel anders aan toe

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:49

Zeker 'n stom voorbeeld omdat je er vanuit moet gaan dat je instructeur meer weet als jij weet en dat hij je dus kan helpen om jou beter te maken. En als hij zou denken dat jouw paard beter zou worden van Taxus zou ik dat advies opvolgen. Niet dat ik me dan kan voorstellen dat het 'n goede instructeur is, maar dit gaat over rijden en niet over voeren.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:51

Vergeet niet dat advies geven anders is als iemand lesgeven. Als je aan iemand lesgeeft verwacht je dat er geluisterd word en verwacht je dat jouw aanwijzingen opgevolgd worden om de combinatie beter te maken.

Als je iemand advies geeft is het vrijblijvend wat je ermee doet, adviezen zullen vaak net wat subtieler gegeven worden.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:58

Mwah, ik vind wel dat je kritisch kan blijven.

Ik ben overigens super tevreden met mijn instructrice (en merk ook echt vooruitgang), maar soms dan krijg ik advies en dan voelt het alsof mijn pony niet reageert zoals ik zou willen (lekker vaag omschreven). Ik vraag het dan altijd gewoon en zeg wat ik vind. Niet op een manier alsof ik een discussie wil aangaan, maar gewoon als extra uitleg.

Vraagtekens plaatsen mag best vind ik, maar leg je twijfels dan ook bij je instructrice neer en niet bij een ander. Mijn instructrice kan dan altijd uitleggen hoe en waarom en dan snap ik ook weer waarom ik het op die manier moet doen.

Overigens doe ik wel altijd precies wat mijn instructrice zegt dat ik moet doen (althans, dat probeer ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:58

stef schreef:
Zelfde geld voor Merilyn en Lovely. Allemaal mensen die me hebben zien rijden, allemaal mensen waar ik (tnx!!!) advies van heb mogen ontvangen, en dat ging er allemaal heeeeeel anders aan toe

Heeej, daar was ik bij Lachen.

Toen wij die middag samen aan de gang gingen, heb ik geprobeerd om je wat tips en adviezen mee te geven waar je bij een volgend ritje nog eens aan zou denken. Dat moeten dan simpele, duidelijke adviezen zijn omdat je ze in je eentje moet kunnen proberen. Daarbij wist ik dat het slechts een lesje was voor de gelegenheid en dat ik dus niet elke week zou zien hoe het ermee ging en ik dus ook geen vervolg kon geven. Dat maakt het allemaal wel wat beperkt natuurlijk Lachen.
Maar ik vond wel dat je goed luisterde en probeerde uit te vogelen hoe het werkte bij Jamaica. Maar zelfs basisdingen vergen soms gewoon wat meer oefening dan die paar keer dat je ze in 1 lesje kunt rijden. Dus als je bijvoorbeeld de hoeken meer in wilt rijden, dan eist dat gewoon wat meer oefening dan in 1 les. Meestal is het pas na een paar ritjes dat je denkt *aha, ik hoef er minder moeite voor te doen*. En dat is dus in een notedop het leerproces. Daarom is het noodzakelijk om niet op te geven en om te accepteren dat het soms even duurt voordat het helemaal goed is. Niet opgeven omdat het niet in 1 keer lukt en vooral niet ongeduldig of boos worden omdat het niet meteen 100% gaat. Iedere keer weer opnieuw proberen van voren af aan, zo goed als je kunt. En dat geldt voor elke oefening. Aldoende merk je wel wat er fout gaat en daar doe je iets aan enzoverder.
Paardrijden is niet makkelijk, maar het is het belangrijkste om geduld te houden en om niet op te geven. Consequent proberen te zijn met je paard en jezelf Lachen.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:15

je vertelde dat je een afspraak had met een andere instructeur. Hoe is dit afgelopen?