Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xyzutu2 schreef:Er bestaan echter ook rijmethodes die een losse, doorhangende teugel als een van de belangrijkste kenmerken van paardvriendelijke dressuur beschouwen en die zich volledig daarop richten. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het geval van Claus Penquitt door niet ineens stelling, buiging en een neus op de loodlijn in alle drie de gangen te verwachten, maar te beginnen met stelling en via gymnasticering van het paard de buiging kruigen om vervolgens de gewenste aan de teugel-houding cadeau te krijgen, en dat ook niet meteen in alledrie de gangen, maar via de stap en de jog naar de handgalop tot uiteindelijk de uitgestrekte draf en galop. Ook wordt hier meer aandacht besteed aan andere vormen van been- en teugelgebruik, zoals neckreining en de bugeltritt. Ook gaat Penquitt er van uit dat het niet de mens, maar het paard is die uiteindelijk de hoofdhouding bepaalt. Het hoofd wordt dus niet op allerlei manieren ingesteld op bepaalde hoogtes of dieptes, maar er wordt gewerkt met wat het paard aanbiedt. "Hoofd tussen de knieen? Oke paard, maar hoe je dat in een schouderbinnenwaarts over vier hoefslagen vol wil houden, daar ben ik erg benieuwd naar." Het is dus een andere ingang, vanuit geheel andere aannames om hetzelfde te bereiken. Als je het niet eens bent met het gedachtengoed en de uitvoering van sportdressuur, kun je je ens orienteren op andere aanpakken met andere methodes en andere theorieen. En dat kan Claus Penquitt zijn, Antoine de Bodt, Ernest van Loon, Califorische Western of de la Gueriniere, om maar eens een paar invalshoeken te noemen.
! dat is nou mijn probleem wat instructie betreft: ik heb absoluut les nodig en besef dat heel goed. maar sinds ik (via zijn boek) zijn methode heb leren kennen, wil ik persé deze soort instructie.
(waarom accepteer je dan een proefles)ingeo schreef:aahhhh, eindelijk nog een penquitt-adept! dat is nou mijn probleem wat instructie betreft: ik heb absoluut les nodig en besef dat heel goed. maar sinds ik (via zijn boek) zijn methode heb leren kennen, wil ik persé deze soort instructie.
pech voor mij dus, want die is hier nergens te vinden, en met het boek alleen lukt het ook niet, want ik heb iemand nodig die ook mezelf en mijn houding in de gaten houdt. frustratie alom dus

Ik kan niet zeggen dat ik verslaafd ben aan Penquitt, maar ik moet bekennen dat zijn rijstijl wel de meest volledige (bij mij passende) en zinnige (ofwel bij mijn ideeen aansluitende) is die ik tot nu toe tegen ben gekomen. Er zit een hoop in en ik ben nog niets tegengekomen waar ik het echt niet mee eens ben.
Steef schreef:Doe nou eens 1 ding, luister voor 100 procent die lesgeeft en doe precies wat diegene wil zonder je eigen kop te volgen. Niet alles wat je denkt hoeft nl. correct te zijn en van 'n 3jarige teveel vragen doe je alleen door trainingen die te lang duren of je moet 'n handige ruiter zijn die trucjes eruitprikt iets wat jij ook niet zo even doet lijkt mij. Geen ja-maar, geen gelul over haar, alleen luisteren naar wat er gezegd wordt en over 3 maanden a een halfjaar verder kijken of het verbetert is. Niet na 3 lessen verbetering verwachten.
.

stef schreef:Zelfde geld voor Merilyn en Lovely. Allemaal mensen die me hebben zien rijden, allemaal mensen waar ik (tnx!!!) advies van heb mogen ontvangen, en dat ging er allemaal heeeeeel anders aan toe
.
.
.