Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:23

Algraatje schreef:
Ik heb even een vraag. Ik ben met mijn paard voornamelijk aan de basis bezig en met mijn zit. En daar zit ook gelijk het probleem. Ik zit met mijn bovenlichaam recht, alleen de onderkant.. heb een klein beetje een stoelzit en mijn benen leiden een eigen leventje. Ik drijf niet voordurend, maar merk wel dat hij minder voor mijn been wordt. Misschien dat ik hem dan toch onbewust aanraak.. Ik krijg wel les, maar wil er toch ook in de training meer op letten. Heeft iemand hier tips voor?

op deze was nog niet gereageerd geloof ik he?
als eerst vraag ik hoe ligt jouw zadel? als dat achteroverligt is er al een groot gedeelte van je probleem ontdekt.
ligt het mooi op je paard moet je aan je bekken gaan denken,op het moment dat je je been naar voren steekt liggen je kuiten niet meer aan je paard en wordt drijven een te grote beweging, ook zit je, ook al zit je rechtop te ver achterin de beweging van je paard.
de bedoeling is dat je gaat proberen rechtstandig op je paard te gaan zitten ,voeten onder je lichaam plaatsen.
maar eerst ns kijken hoe je zadel ligt ;) liggen je beugelriemen recht naar beneden (verticaal) of lijkt erop of ze schuin naar achter hangen

Akecheta

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:33

Je zadel kan hier inderdaad een hele grote invloed op hebben :j
Kan ook nog zijn dat je beugelophanging wat verder naar voren ligt bij jouw zadel. Heel irri want daar is niet zoveel aan te doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:44

ik wil nog wel even reageren op de post van yamcha, ik kan in een heleboel mee :j
maar ik ben niet van 1 systeem, of 1 manier en ik keur niet alles af als ik het niet zo doe,en ik baal ervan dat mensen nu denken dat ik zo in elkaar steek ..
ik ben ervoor om heel goed naar je paard te kijken, te luisteren en ik sta wel open voor meerdere manieren.
maar iets dat tegenelkaar inwerkt is voor mij niet iets om over te discussieren, dat is hetzelfde voor mij als been geven met je hand gesloten aan de teugel,dat kan niet.punt.of zijn er mensen die vinden dat dat wel kan?<<) (let op dit is een grapje)
verschillen in training -hoog of laag of achter de teugel . paarden alleen maar terug rijden om op het achterbeen te rijden of juist naar voren. vragen over trainen -waar begin je? bij t scheve paard of bij de scheve ruiter.. er blijft genoeg over.
ik vind jk erg leuk in dit topic en leer veel van het westernhoekje :) bv wat je zei over die stacey met dr travers in galop -en dan hebben we het even snel over zonder zadel en teugels, dat kan dus ja!-ik gebruik heel veel travers in galop,heel goed voor de losgelatenheid ,soepelheid en verruiming van de sprong :j
het mooist vind ik dat je klassiek en moderner met elkaar mengt, er is veel meer kennis paarden zijn veranderd vergeleken met de opzet van de klassieke dressuur. ik lees veel les veel en google veel en ik luister veel, ook denk ik veel na. ik hoop dat degenen die in dit topic meelezen en meeposten dat ook doen en voor hun mening uit durven komen, ik bedoel je hoeft toch geen grand prix te rijden om te constateren dat laura bechtholzheimer dr handen niet kan stilhouden en dat t geen mooi gezicht is? nadenken waar t over gaat, op je stoel of zitbal meevoelen en je ervaringen posten!

oh en gooya mag ik ook kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 04:30

Nou, het was niet de bedoeling dat mensen denken dat jij maar voor een manier bent. En dat bedoelde ik ook niet, ik ben alleen geen voorstander van dingen doen die tegen het lijf van je paard in gaan. Ik had die post niet zo snel moeten plaatsen, werd te fanatiek, en nu is ie nogal zwart wit. Het moet ook niet een grijze bende worden, maar dit was ook niet echt de bedoeling.

Luis1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:18

Zoals het omschreven wordt, klinkt het fantastisch. Ik ben naar twee jaar niet rijden opnieuw begonnen. Met een kapotte knie en een ander paard die ook twee jaar niets heeft gedaan. Komt ook nog bij kijken dat ik een stoere huis,tuin en keukenpony gewend was. Overal langs en door. Madame van nu is toch een stuk kijkeriger en minder stoer.. (wel veeeeel mooier! ;)) Ik moet weer heel erg wennen aan het rijden, zij moet wennen aan het werken en ondertussen ook nog aan elkaar onder het rijden. Voordat ik haar begon te rijden heb ik haar veel gepoetst en geknuffeld dus we kennen elkaar wel! Met rijden ben ik wat angstig.. met rijden flappert zij haar hoofd op en neer. Wat kan ik om te beginnen daar aan doen..? Drijven helpt maar even..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:04

Welkom, moeilijk te beoordelen waar de onrust in het hoofd vandaan komt. Ik zou eerst kijken of jou hand en arm wel mooi mee is met de beweging van je paard. Past je zadel en hoofdstel wel super. Ligt je bitje wel fijn in de mond? En kan nog wel even door gaan. Probeer zo veel mogelijk dingen uit te gaan sluiten.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:19

Even een stipje! Heb jullie topic al vaker doorgelezen, en het spreekt mij zeer aan vooral omdat het grootste gedeelte hier echt op gevoel rijd! :j

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:59

Twee dingetjes:
Ik denk dat Yamcha beter niet van 'wij' in haar posts kan spreken, dat scheelt verwarring.
Daarnaast zie ik dat de input van veel mensen gewenst is en nadrukkelijk ook van Justkid, maar Zooist liever niet meer dus. Dat vind ik jammer.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:33

Wat mij betreft is iedereen die zijn hart bij de paarden heeft welkom. Zeker de mensen die willen nadenken en discussiëren
over hoe we beter onze paarden kunnen begrijpen en kunnen trainen.
En dat het soms in een discussie hoog oploopt zie ik als iets wat daar bij hoort. Zie het een beetje als: een relatie zonder ruzie is een relatie zonder passie (onder mensen dan hé). Als we het altijd maar eens waren met elkaar dan hoeven we hier ook niet te discussiëren, en als iemand een duidelijke mening heeft over iets zie je dat dus terug in zijn antwoorden, maar getuigd wel van passie.
Het moeilijke van het internet en dus deze topic. Is dat het niet eenvoudig is om je tekst zo neer te zetten dat iedereen begrijpt wat je bedoeld. Je mist in een stuk tekst een hoop info die je in een real live gesprek (intonatie en houding) wel hebt. En als je iemand persoonlijk kent lees je zijn teksten ook al anders.
Zolang mensen nadenken over het gene gezegd is en wat ze zelf hebben geplaatst, dan bereiken we toch wat we willen, dat we nadenken en dus leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:29

:D

Dat is het :D

Ik ben gepassioneerd (dat wel) maar tact is niet zo een sterk punt van mij.....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:10

ZZonneglans schreef:
Twee dingetjes:
Ik denk dat Yamcha beter niet van 'wij' in haar posts kan spreken, dat scheelt verwarring.
Daarnaast zie ik dat de input van veel mensen gewenst is en nadrukkelijk ook van Justkid, maar Zooist liever niet meer dus. Dat vind ik jammer.
Ik snap er m.b.t. Zooist er helemaal niks van waarom ze geen input meer zou willen geven in dit draadje.
Ik lees een bult praktijk ervaring terug in haar postings & nog veel meer logica. :? (confused)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:23

Om mij is iedereen welkom, hoor :).

Peetstap, ik heb bewondering voor jou :) je rijdt op een manege, en om dan toch met een andere manier van rijden bezig te zijn vind ik stoer, dat is niet makkelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:24

ZZonneglans schreef:
Twee dingetjes:

Ik lees ook regelmatig mee in dit topic (en de andere topics), maar ik vind het belachelijk hoe er aan de berichten van Zooist getwijfeld werd. Ik ben overtuigd van de kunde van Zooist en ik twijfel ook niet aan haar "paardvriendelijkheid".

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:44

Hier nog een vaste meelezer die zich verwonderd heeft over de verkapte beschuldigingen over het zogenaamde verkeerde lesgeven van Zooist. Ik persoonlijk lees haar posts erg graag. (en de posten van andere bokkers for what it's worth). En het valt me op dat ze al meerdere keren op de vingers is getikt, tijdje geleden omdat ze zogezegd mgeen verhalen had over de basis maar al met haar galopwissels en appyementen bezig was en dat werd niet gewaardeerd. Jammer, want ook dat hoort nog gewoon bij de basis.

Ik denk weleens, maar dat is gewoon een gedachte hoor, dat het haar een beetje kwalijk genomen wordt dat ze niet meegaat in het vermenselijken van paarden. Dat ze te nuchter is.

Terwijl ik er van overtuigd ben dat haar paarden graag voor haar werken.

Ik vind het gewoon jammer dat het zo loopt nu. Ik lees graag meerdere visies en haal daar mijn dingen weer uit.

De keertwending van Zooist vind ik heel logisch. Zou je de andere kant op gaan zitten dan draait het paard mijns inziens om het midden ipv de achterhand. En dus voer je de oefening niet goed uit.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 08-04-12 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:50

Ooow nieuw topic. Even bijlezen.
Ik zou vandaag eerst een half uur longeles hebben en daarna los. Maar toen ik op mijn paard zat, moest mijn instructrice het longeertouw nog halen. Ook zo knullig om stil te blijven staan en te wachten. Dus ik zeg, laat maar, ik stap wel, kijken hoe het voelt. En gelijk figuren geoefend, in draf, in galop. <3
Af en toe een beetje spanning maar who cares! Ik heb heerlijk gereden :D
En een filmpje voor de liefhebber

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:56

Gaaf joch, vast houden dat gevoel, filmpjes ben ik gek op....

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:58

Voor degenen met filmpjes wil ik het ook wel graag.
Hopelijk kan ik er nog wat van opsteken. :j

Zelf zou ik JustKid en Zooist erg graag in dit topic blijven zien.
Ik kan ontzettend veel met hun posts :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:59

Leuk Sirius!!! Stoer van je!

En nogmaals: wat mij betreft is iedereen welkom :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:03

Zo ook ik meld me maar weer eens. Hoop gedoe gehad met suus wat me veel tijd en energie heeft gekost.
Vrijdag constrateerde de hoefsmid dat suus haar hoefbeen aan het zakken is... dus hoefbevangenheid.
Nu ben ik daar niet helemaal in thuis (althans nu wel volgens mij)... maar na uitleg en overleg besloten haar die dag nog op de foto te zetten. .... Beide voorbenen was zichtbaar dat hoefbeen ruimte had en dus aan het zakken was... niet dramatisch maar wel ingrijpen noodzakelijk. Suus loopt prima en vertoonde en vertoont nog steeds geen sympthomen.. nu staat ze op ijzers met zooltje en Vettec siliconen voor tegendruk en vering. Suus staat nu op stal en krijgt alleen hooi.... Heeft me veel energie gekost en ben best ff ervan van slag geweest. Maak me direct zo'n zorgen over mijn meisje dat ik me schuldig voel.. Want ik heb niet goed voor haar gezorgd.

Zo nu weer ontopic.

Ik heb de discussie gelezen tussen voornamelijk Knollentuin en Zooist. Ik snap beide gedachten, uitleg etc.
Echter moet ik toegeven dat ik het erg onprettig vond om te lezen. Vond de aanval op Zooist niet fijn en ook erg jammer dat het zo moet gaan.
De post van Yamcha erachter aan over hoe het zou "moeten" zijn... tja ook dat vind ik te ver gaan.. soort van..of je denkt ook zo of je hoort hier in dit topic niet thuis.

Jammer dat de discussie niet met meer respect kan plaatsvinden. Nu haken mensen af terwijl dat juist niet de bedoeling is. Althans lijkt mij!

Ik vond de vrijheid om in dit te discuseren over mening vna rijden en de gedachten daar achter erg fijn. Nu krijg ik erg het gevoel dat ik het met "deze" manier eens moet zijn of anders krijg ik het vuur aan mijn schenen en word mijn mening / idee / gevoel mss niet geaccepteerd of in iig gerespecteerd.

Ik hoop dat ook dat er in een volgende discussie meer respect naar elkaar word uitgeoefend... soms moet je denken maar niet doen! Dus iets minder fel is soms de oplossing om het een fijne discussie te houden

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:07

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:09

Jeetje Sabm das niet fijn, mooi dat je er op tijd bij bent voorkomt een hoop ellende

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:10

ZZonneglans schreef:
Twee dingetjes:

Helemaal mee eens. Soms wordt het 'nieuwe rijden' bijna gebracht als een geloof, dat is niet zoals ik het zie. Ieder doet het op zijn eigen manier, we hebben met elkaar gemeen dat we het beste met ons paard voor hebben. We kunnen zo een boel van elkaar leren, maar het moet dan wel een dialoog blijven, geen top-down van een aantal mensen.
De manier waarop Z op een gegeven moment aan de kant gezet werd door Yamcha (...sorry ik zet het er gewoon bij) zo van 'jij rijdt Z en je hebt het alleen maar over changementen' was verre van chique.
Maar het is dan ook wel weer wat overgevoelig om meteen af te haken. Op een forum communiceer je nou eenmaal alleen met elkaar via tekst en dat komt soms anders/harder aan dan wanneer je IRL zou praten. Als iedereen daar gewoon rekening mee houdt, is er niets aan de hand. Ik ben het ook lang niet altijd met alles eens, maar soms lees je er dan toch gewoon even overheen?

Ik heb vrijdag voor het eerst sinds tijden weer concours gehad en paard vond het eng! Filmpje komt nog op Youtube zal jullie tzt de link geven. Ze vond de speakers eng en het juryhok eng en de (omwaaiende) boompjes naast de hindernissen eng. Eerst een rondje BB gedaan, met meer spanning dan ik gehoopt had. Ze stopte op 4 omdat ze daar richting juryhok moest. Nog even overwogen om me af te melden voor de B, maar uiteindelijk toch maar van start gegaan onder het mom van 'we zijn hier nu toch en afgroeten kan altijd nog'. Verdorie weer een stop op 4! (mijn eigen schuld, had haar beter in de gaten moeten houden) Verder best een fijn rondje, ik was wel trots dat we gewoon zonder aarzeling over een paar stevige oxers zweefden (naja het blijft B hè, maar ik blijf me druk maken over de hoogte van de hindernissen...suf maar waar), en dat ik haar in de lijntjes lekker durfde laten door galopperen.

Jullie hadden het over verschillende paarden en verschillende methodes. Geloven jullie ook dat er paarden zijn die van nature stugger zijn? Ik merk bij Venna heel erg dat ze op gang moet komen, als ik voor de eerste keer aandraaf kan ik de aanleuning echt nog wel even vergeten. Heb ik een stuk gegaloppeerd dan gaat het beter, maar het duurt vrij lang voor ze los laat, m.n. links. Zijn er paarden waarbij je dat gewoon moet accepteren, of bestaat dat niet en is er dan altijd iets aan de hand?

@SabM; sterkte met Suus! enig idee wat de reden is? heeft ze in het jonge gras gestaan oid?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:18

Fijn rhys dat je weer op pad bent geweest.
Ik denk zeker dat je verschil hebt in souplesse bij paarden en hun opstart ritueel. Leer je paard kennen en weet waar zijn sterke en zwakke punten zitten. Leer hoe je hem het beste kan ondersteunen om het gevraagde werk te doen. Denk wel dat je altijd moet blijven zoeken/openstaan of je paard iets onder de leden heeft. Ook al lijkt het of er niets zit, soms komt er toch wat naar boven. Spreek uit ervaring.
Maar het hoeft niet in te houden als ze er langer over doen om warm en los te worden, dat ze dan iets hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:27

stoer hoor rhys dat springen, heb t ook ooit gedaan omdat paard t zo leuk vond. Maar dat gaat snel met punten,ik moest op gegeven moment m toen ben ik gestopt, werd me te gek..1 ok maar een heel parcours...phoe!
Ja ik zie veel verschil tussen paarden, wbt stijfheid.
Het kan een idee zijn om eens t magnesiumgehalte te laten meten van je paard. Google er maar eens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:28

Pfff SabM, heftig...... fijn dat ze nog wel goed loopt, in dit stadium kan het goed herstellen hoor :)

Ff filmpje van Sirius bekijken :)

Rhys: denk dat het net is als bij mensen, dat de een van nature gewoon soepeler is dan de ander?