hard, hard , en nog eens hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Re: hard, hard , en nog eens hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:55

Ik doe zelf geen VD, maar parelli. Dus daar weet ik niet zo veel van (of je daar ook echt naar je paard leert kijken enz).
maar misschien kan je dat meisje dat ook een beetje leren, zodat ze wat meer vertrouwen in elkaar krijgen?

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 14:58

Ja , dat is een goed idee , :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:03

joelleollie schreef:
Laura_x_ schreef:
Is de pony verder helemaal gezond? Past het zadel? Heeft het echt geen pijn?

Ik denk anders over. Een pony neemt iemand niet in de maling, een pony kliert niet.

Het zadel past gewoon ,

Ik kan me niet voorstellen dat er geen oorzaak is voor dit gedrag.
Maar kan het meisje geen les nemen? Aangezien je aangeeft dat ze 'bang' is?

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:35

Laura_x_ schreef:
joelleollie schreef:

Het zadel past gewoon ,

Ik kan me niet voorstellen dat er geen oorzaak is voor dit gedrag.
Maar kan het meisje geen les nemen? Aangezien je aangeeft dat ze 'bang' is?

nou het is me verzorgpony , dus ik heb er niet erg veel over te zeggen , maar ik kan het vragen

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:18

ik rijd mijn nog al drukke paard ook nu met een gebroken pelham , zodat hij iets scherper is op het bit. en heb ook een tijdje met elastiek gereden maar dit vond ik geen optie.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:01

xxanoukxx1 schreef:
ik rijd mijn nog al drukke paard ook nu met een gebroken pelham , zodat hij iets scherper is op het bit. en heb ook een tijdje met elastiek gereden maar dit vond ik geen optie.

Hoe werkt zo'n bit precies? Puur uit nieuwsgierigheid.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:16

ik zou er geen pelham bij een shet in hangen.

mijn oude pony deed het ook. die reed ik eerst dan gewoon los, beetje los stappen en klein beetje draven. meestal was die draf maar 2 rondjes of zo omdat ze anders steeds harder ging. ik moest hem toen gewoon uitlaten rennen, en dat deed ik dan, naar ongeveer 10 rondjes was het klaar, en anderzom ook nog ooit. op een volte zetten werkt niet heb ik ook gedaan, maar zo gou je uit die volte komt ging hij ook weer. is je pony na die 20 rondjes rennen moe? dan ga je lekker rijden, dit kennen ze zo en dan worden ze er wel rustig van, dit doe je natuurlijk steeds minder. gaat hij nog steed een beetje hard maar heb je wel al meer control dan eerst? dan ga je heel langzaam draven echt z'n slakke gangetje. dit doe je net zo lang tot hij wacht op jou. wacht hij dan rij je weer wat door, gaat hij dan weer te hard rem je weer en ga je weer heel langzaam draven.
dit werkt bij mij pony heel goed

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:06

xxanoukxx1 schreef:

pelham nee hoor , dat doe ik niet bij mijn pony :n

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:06

het is een hefboomwerking en je kan er 2 teugels aan hangen , is je pony makkelijk trek je aan de bovenste teugel dat heeft de zelfde inwerking als een normaal trensje , maar als je pony weer te hard gaat en niet meer reageert op de eerste teugel dan trek je aan de onderste teugel, en dit heeft dan de werking als een soort stang bit.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:08

xxanoukxx1 schreef:
het is een hefboomwerking en je kan er 2 teugels aan hangen , is je pony makkelijk trek je aan de bovenste teugel dat heeft de zelfde inwerking als een normaal trensje , maar als je pony weer te hard gaat en niet meer reageert op de eerste teugel dan trek je aan de onderste teugel, en dit heeft dan de werking als een soort stang bit.

dit vind ik nog al onverantwoordelijk over komen. een pelham is echt heel heel scherp. ik zou er zelf niet zo maar eentje in hangen.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:10

nicky_rilana nee ik snap het wel.. maar ik gebruik het ook niet zomaar het is op advies geweest van mijn instructeur ;) maarja ieder zijn mening toch

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:15

dan zeg ik slechte instructeur, heb mijn pony wel eens met een pessoa bit gereden alleen met het springen want het was gewoon echt gevaarlijk zo hard ging ze. maar gewoon dressuren heb ik er altijd een gewonen trens in gehad, zelfs helemaal in het begin toen ze zo hard ging ( zie mijn 1e post)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:18

nicky_rilana schreef:
dan zeg ik slechte instructeur, heb mijn pony wel eens met een pessoa bit gereden alleen met het springen want het was gewoon echt gevaarlijk zo hard ging ze. maar gewoon dressuren heb ik er altijd een gewonen trens in gehad, zelfs helemaal in het begin toen ze zo hard ging ( zie mijn 1e post)

hoezo zou het dan een slechte instructeur zijn?
als het nou op mijn paard veel effect heeft , en ik gebruik het ook niet elkedag he, want ik gebruik het alleen als ik met veel paarden bos in ga of ga springen voor de rest rijd ik bitloos ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:27

Elk paard is te rijden op een trensje, wordt toch altijd gezegd? :)
Daarbij komt. Waarom de symptomen stoppen, met een scherp bit, en niet het probleem, het feit dat je een paard niet onder controle kunt houden? (Waarom doe je er anders een scherper bit in?). Niet aanvallend bedoeld, maar zo denk ik erover.

Ik ben zelf geen voorstander van scherpe bitten (en al die hulpteugels). Ik rijd in de bak het liefst bitloos, buiten hebben we er wel een bit in (puur voor de zekerheid).

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:35

Laura_x_ schreef:
Daarbij komt. Waarom de symptomen stoppen, met een scherp bit, en niet het probleem, het feit dat je een paard niet onder controle kunt houden? (Waarom doe je er anders een scherper bit in?). Niet aanvallend bedoeld, maar zo denk ik erover.

Ik ben zelf geen voorstander van scherpe bitten (en al die hulpteugels). Ik rijd in de bak het liefst bitloos, buiten hebben we er wel een bit in (puur voor de zekerheid).

om ongelukken te vorkomen voor mezelf en het paard is het gewoon veiliger om dus met een bitje te rijden waarme hij goed te sturen is en terug te nemen, dus ik kan al dat commetaar niet begrijpen, misschien zijn jullie nog van die penny meisjes die alles zielig vinden ofzo maar om mijn paard verder te krijgen met springen is dit helaas nodig,en ik heb goede les dus weet hoe ik met het bit om moet gaan en ga niet als een gek trekken, dus het is allemaal gewoon prima te doen.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:37

Laura_x_ schreef:

ik rijd niet met een scherp bit , ben der helemaal niet voor :n
ik rijd ook liever bitloos :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:39

xxanoukxx1 schreef:
Laura_x_ schreef:

om ongelukken te vorkomen voor mezelf en het paard is het gewoon veiliger om dus met een bitje te rijden waarme hij goed te sturen is en terug te nemen, dus ik kan al dat commetaar niet begrijpen, misschien zijn jullie nog van die penny meisjes die alles zielig vinden ofzo maar om mijn paard verder te krijgen met springen is dit helaas nodig,en ik heb goede les dus weet hoe ik met het bit om moet gaan en ga niet als een gek trekken, dus het is allemaal gewoon prima te doen.

dan is je paard dus gewoon te sterk. ik ben echt geen penny maar gewoon helemaal geen voorstander van een pelham.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:42

nicky_rilana schreef:

om ongelukken te vorkomen voor mezelf en het paard is het gewoon veiliger om dus met een bitje te rijden waarme hij goed te sturen is en terug te nemen, dus ik kan al dat commetaar niet begrijpen, misschien zijn jullie nog van die penny meisjes die alles zielig vinden ofzo maar om mijn paard verder te krijgen met springen is dit helaas nodig,en ik heb goede les dus weet hoe ik met het bit om moet gaan en ga niet als een gek trekken, dus het is allemaal gewoon prima te doen.[/quote]
dan is je paard dus gewoon te sterk. ik ben echt geen penny maar gewoon helemaal geen voorstander van een pelham.[/quote]

oke dat kan ik ben geen voorstander van het het harde getrek aan een normaal trensje, dan trek ik liever wat zachter aan een enkel gebroken pelhammetje. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:48

xxanoukxx1 schreef:

Ik ben voor de veiligheid, ook als het betekend om minder vriendelijke hulpmiddelen te gebruiken, MAAR wel in sitiuaties waarbij je niet anders kan...
Corrigeren dus...om je paard daarna weer correct de basis te kunnen rijden..
Wanneer je het moet gebruiken om je paard vérder te krijgen, dan zit jer basis er niet in....

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:55

superwoman schreef:
xxanoukxx1 schreef:

Ik ben voor de veiligheid, ook als het betekend om minder vriendelijke hulpmiddelen te gebruiken, MAAR wel in sitiuaties waarbij je niet anders kan...
Corrigeren dus...om je paard daarna weer correct de basis te kunnen rijden..
Wanneer je het moet gebruiken om je paard vérder te krijgen, dan zit jer basis er niet in....

je snapt wel wat ik bedoel toch, als ik nu door blijf rijden met een tresje en ik de heletijd moet trekken dan kom ik al helemaal niet meer terug bij de basis. maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel toch.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:56

TS: Het hard gaan komt vaak uit onbalans. Denk aan fietsen, wanneer je stil gaat staan, val je om...
Pony's kunnen natuurlijk stout zijn. Maar bedenk wel dat ze de ruimte nemen die de ruiter ze geeft. Het draait altijd om techniek. Op de foto zag het er niet verkeerd uit, máár het kan best zijn dat deze pony er wel moeite mee heeft. Je kunt het zien aan de beweging, vooral het verschil tussen met en zonder ruiter kan een hoop duidelijkheid geven.
Ik weet niet hoe jij probeerd om vaart te verminderen? Het kan zijn dat jer gaat trekken en dat zorgt juist vaak voor extra snelheid/tegenwerken van de pony. Afremmen doe je doormiddel van kleine hulpen op het juiste moment. Kleine,korte ophoudingen dus.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:07

xxanoukxx1 schreef:
je snapt wel wat ik bedoel toch, als ik nu door blijf rijden met een tresje en ik de heletijd moet trekken dan kom ik al helemaal niet meer terug bij de basis. maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel toch.

Haha, sorry hoor, maar ik moet hier wel om lachen...
De basis train je door stapje voor stapje te werken.
Dus niet door een grote sprong te maken en dan "terug" te werken.
Dat betekend dus terug gaan naar het begin en kleine stapjes nemen, bijv 1 balkje of 1 hindernis en zorgen dat je contole houdt en dat langzaam opbouwen...

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:12

Haha, sorry hoor, maar ik moet hier wel om lachen...
De basis train je door stapje voor stapje te werken.
Dus niet door een grote sprong te maken en dan "terug" te werken.
Dat betekend dus terug gaan naar het begin en kleine stapjes nemen, bijv 1 balkje of 1 hindernis en zorgen dat je contole houdt en dat langzaam opbouwen...[/quote]

weetje laat het mij nou maar gewoon doen op de manier van mijn instructeur en mezelf.. dit gaat ook over alleen maar in het bos met meerdere paarden en tijdens het springen, verder rijd ik altijd bitloos, dus doe nou maar niet zo zielig en als of jij weet hoe het helemaal moet want jij probeert wel slim te doen, maar je kent mijn hele paard niet dus beter zit je niet zo overal commetaar op te geven, ik zou wel even willen weten hoe jij rijdt , jij zit zeker lekker je paard met sporen te prikken ofzo, we doen allemaal wel eens iets op een andere manier.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:22

xxanoukxx1 schreef:
Laura_x_ schreef:

Ik ben dus totaal geen pennymeisje, bedankt ;)
Tuurlijk, je eigen veiligheid gaat voor. Maar waarom de symptomen verdoezelen en het echte probleem niet aanpakken?

Als je een scherp bit nodig hebt om je paard verder te krijgen, moet je je toch afvragen of de basis er wel in zit.
Ik neem aan dat het hier om een eerlijk paard gaat.

Ach, iedereen heeft zo zijn of haar trainingsmethoden. Daar is helemaal niks mis mee, iedereen is immers anders, maar ik vind dat je wel met wat meer respect kan reageren. Om nou zomaar iemand voor pennymeisje uit te maken omdat diegene een ander idee over het trainen heeft, vind ik in ieder geval niet kloppen ;)

En aan een reactie op Anouk ga ik me niet wagen ;)

Laten we elkaar gewoon respecteren en in de waarde laten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:27

xxanoukxx1 schreef:
weetje laat het mij nou maar gewoon doen op de manier van mijn instructeur en mezelf.. dit gaat ook over alleen maar in het bos met meerdere paarden en tijdens het springen, verder rijd ik altijd bitloos, dus doe nou maar niet zo zielig en als of jij weet hoe het helemaal moet want jij probeert wel slim te doen, maar je kent mijn hele paard niet dus beter zit je niet zo overal commetaar op te geven, ik zou wel even willen weten hoe jij rijdt , jij zit zeker lekker je paard met sporen te prikken ofzo, we doen allemaal wel eens iets op een andere manier.

Aanval de beste verdediging? Zo ook met het schrijven dat andere in dit topic penny meisjes zijn?
Ik vind je advies niet goed en dat mag ik hier schrijven.
btw is het niet kennen van het paard niks met het rijden van de basis te maken. Succes verder ;)