Ineens steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:11

Klieren doen paarden niet. Een paard steigert uit angst of uit protest.

Je moet wel echt loslaten als ze op twee benen staat hoor! Je hebt anders een hele grote kans dat je har omtrekt en dat jullie dus achterover slaan. En jij ligt dan onder je paard hoogstwaarschijnlijk. En 400-500 kilo bovenop je is echt niet leuk.

Ze steigert blijkbaar in dezelfde hoek, begrijp ik dat goed? En ook wel als je op de andere hand rijdt? Of op ander terrein?
Wanneer jouw rijden klopt, heeft ze geen reden tot steigeren. Dan ligt dat dus aan angst. Die hoek is duidelijk eng. Stap eens af en loop eens door die hoek. Lekker ontspannen, stappen. Dan stap je weer op. Je gaat recht de hoek in, tot je niet verder kunt. Laat je paard kijken. Het is blijkbaar spannend. Dan maak je een keertwending om de voorhand. (druk geven met het been en een beetje stelling is voldoende.)
Er even vanuitgaande dat et angst is he!

Ik ben het wel eens met een paar voor mij dat je je meer moet verdiepen in nageeflijk rijden, want dat vind ik bij jou niet goed. Je rijdt haar nu teveel in de krul. Ontspanning moet echt de basis zijn. Van daaruit kun je oprichting vragen.

Succes!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:14

pff, ik zou er mijn moeite niet meer aan verspillen, ze weet het toch beter zegt ze!

Ts, je hebt hier superveel goed commentaar gekregen van mensen die meer weten van paarden dan jij. Als jij het zelfs niet wil proberen (en dan écht doen wat ze zeggen) waarom open je dan een topic? zodat we zeggen! Ocharme ts, sla haar een paar keer hard en het komt wel goed? lekker wat snokken in haar mond en ze zal wel van pijn ophouden?

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:18

Ze steigerd altijd in de zelfde hoek.
Maar alleen maar op de rechterhand.
En ze doet het alleen in de eigen bak.

Ik snap echt niet waarom ze het doet..

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:30

Op de rechterhand alleen.
Dat wijst toch juist op een lichamelijk probleem? Misschien overvraag je je paard.
Dat het niet op vreemd terrein gebeurd, kan komen door spanning en dat je paard dan let op omgeving en niet op jouw (dat hij bijvoorbeeld pijn negeert ). Een paard doet niet zomaar iets, daar is een reden voor :)

Tsja, of een uit de hand gelopen VD kunstje ...

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:32

Zoals ik al eerder heb gezegd,
Even op je tanden bijten en haar er doorheen trekken.
Als ze het altijd op dezelfde plek doet weet je het dus van tevoren.
Trek dr meteen om in die hoek, en blijf been geven.
Dan kan ze geen kant meer op.

Of laat een keer een kraker er naar kijken.
Misschien zit er wel wat vast in zijn rug wat hem zeer doet.

Maar inderdaad je weet het beter en je luisterd niet naar wat we zeggen.
Dus ik zou zo zeggen ga gewoon zo door want dan moet het wel lukken als je het beter weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:45

Dashlover schreef:
Ze steigerd altijd in de zelfde hoek.
Maar alleen maar op de rechterhand.
En ze doet het alleen in de eigen bak.

Ik snap echt niet waarom ze het doet..

Echt? Goh.

En wat ga je doen met het advies hier :) ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:46

Er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar zoals jij het beschrijft, is het waarschijnlijk gewoon gedrag, omdat het paard duidelijke leiding mist.

Belangrijk is dat je 'blijft rijden', ook in het deel van de bak waar het paard lastig gedrag vertoont.
Het paard pakt de kansen die jij hem biedt (doordat je geen goed leiding meer geeft als je bang wordt).

Wanneer het spannend wordt, omdat je al vermoedt dat het paard in die betreffende hoek vervelend zou kunnen doen, raak je gespannen.
Als je gespannen bent, vergeet een ruiter vaak te rijden.
Niet doen!!!
Dat verwardt het paard en daardoor gaat hij ander/niet gewenst gedrag vertonen.
Dat is niet stout, maar logisch... in de ogen van het paard.

Juist voordat je de hoek ingaat, duidelijk aangeven wat je wilt. Jij bent degene die leiding geeft aan het paard. Hij wacht op duidelijke instructies van jou.
Geef hem niet de kans om 'de weg kwijt te raken'.
Als jij leiding geeft, zal hij volgen.
Succes.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:51

Hmm okee.
Ik zal eens proberen om het met longeren wat op te lossen. Misschien helpt die buiging.
Een VD kunstje? Wat is dat?

Ik zal het proberen om nog meer been te geven.
En hem minder de kans geven.

Ik ben inderdaad gespannen vlak voor die hoek.
Probeer ik vaak te ontspannen, maar lukt niet altijd.. ;(

Ik luister wel naar wat het gezegd word. Maar als er word gezegd van kijk naar de tanden. Maar ik heb al gezegd dat er al naar de tanden zijn gekeken.
De tanden zijn namelijk aan bekeken en was niks aan de hand.
Ook de hoeven zijn laatst bekapt.

Schemerdier

Re: Ineens steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:03

ok, het is al goed dat je tenminste wil luisteren :)

voorwaarts gaan is echt heel belangrijk! en NIET TEVEEL druk !! hoe zou jij het vinden moesten ze je de hele tijd pijn doen?

Wat misschien ook kan helpen als het alleen in de ene hoek is, om te beginnen met een cirkel waar ze wel goed voorwaarts op loopt zonder te steigeren. En dan altijd een half metertje ofzo opschuiven naar de hoek.
Héél langzaam zodat én jij én je paard het bijna niet merken. Totdat jullie allebei probleemloos de hoek passeren :D

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:14

Hoe oud is het paardje want als het nog geen 4.5 is dan is het paard nog aan het wisselen en kan het best zijn dat zij in deze vier maanden een losse kies of tand heeft zitten (of een tand of kies onder een nog zittende) en kan daar hinder van ondervinden.
DUs ook al is het nog maar net 4 maanden geleden en het paard is nog zo jong dan kan het toch best een oorzaak zijn.
Mijn merrie is tot ze vijf werd elk half jaar gecontroleerd en dat was hard nodig omdat sommige doppen (kiezen) er niet vanzelf uitgingen en ze daar hinder van kreeg tijdens het rijden.
Somsd had ik de tandarts er dus wel drie keer per jaar bij omdat ze pijn in haar mond had.
En laat haar eens nakijken op wolfskiezen daar kunnen sommige paarden ook last van krijgen doordat het bit juist op die plek er tegen aankomen

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:21

Idd. klieren doen paarden niet.

Als ik naar jouw foto's kijk zie ik een paard dat in een enorme valse knik loopt, heel veel spanning heeft en een ruiter die haar handen vastzet en hard is in haar handen. Dan is het niet zo gek dat ze omhoog komt. Denk maar eens na: jij geeft been, en je gaat 'vragen' (wat je sowieso NOOIT moet doen), dan geeft je 2 tegengestelde hulpen. Je zegt 'vooruit' (been geven) maar ook 'hé, ga langzamer, je mag niet naar voor!' (het 'vragen'). Ze kan dus niet naar voren en niet achteruit --> er is nog maar 1 weg: omhoog.

Dus, ik denk dat dit zal helpen:
- Loslaten aan de voorkant. Dan bedoel ik niet je teugels los gooien, maar een minimale druk houden
- Niet 2 tegenstrijdige dingen zeggen
- Nooit, maar dan ook nooit meer vragen of zagen of rukken of plukken of wat dan ook om haar nageeflijk te krijgen. Dit kan je als ruiter niet, nageeflijk worden doet een paard helemaal zelf, ieder paard.
- Rechtrichten
- Een andere instructrice zoeken
- Helemaal medisch laten controleren
- Het zadel laten controleren
- Kijken of het bit wel goed is.

Met wat voor bit rij je?

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:23

Maar moet ik dan voor het steigeren ook al druk een beetje druk op de teugels doen, of alleen onder het steigeren?

Goeie tip!

De merrie is 9 jaar. dus uitgegroeid.
Ik rij met een standaard bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:24

Nee, tijdens het steigeren helemaal geen druk en naar voren rijden. Naar voren jagen als het even moet.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:28

Gewoon weinig druk, net zo weinig als waarmee je altijd rijdt. Voel je dat ze echt omhoog komt, geef je wel je teugels los en jaag je haar naar voren.

Wat is een standaard bit? Ongebroken, dubbelgebroken, enkelgebroken, watertrens, bustrens, d-trens, dik, dun? Dit kan ook allemaal een rol spelen!

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:33

Het is een dubbel gebroken bit.

Okeedankje.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:33

Zo weinig mogelijk druk als nodig! Merk je dat je een beetje kan lossen, dan doe je dat! (natuurlijk ook geen enorme waslijnen he :P)
En zoals al gezegd hierboven ; GEEN druk als ze steigert! dan moet ze echt naar voor naar voor naar voor, en dat gaat niet als je trekt aan je teugels :)

Dubbel gebroken bit vind ik persoonlijk heel goed :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:36

Dubbelgebroken bit is opzich goed, maar voor sommige paarden ligt het te onrustig in de mond. Zelf gaan mijn voorkeur uit naar een ongebroken bitje, dit ligt stil en werkt niet scherp in (ligt natuurlijk ook aan hoe streng jij zelf bent). Misschien zou je dit bitje kunnen proberen als de andere oplossingen niet helpen?

2rambolove2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:38

Meschien heeft ze ergens last van, laat er een kraker of je zadelmaker komen om te kijken ;) en probeer het is op een vriendelijke manier op te lossen ;) meschien heeft ze vertrouwen nodig :) maar als ze je egt in de maling neemt kn je haar wel wat harder aan pakke hihi tip maar hoor had het ook met mijn pony ;)

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:40

haha nee okee. Dat begrijp ik. Gewoon slappe teugel..

Ja, dat vind ik ook het beste.
Ik wil zolang mogelijk een ander bit uitstellen.
Want eerst deed ze het niet met dit bit.

Het is wel een stress kip haha. Want ze ziet overal spoken.
Vroeger heeft ze voor de kar gelopen met kleppen. En was dus niks gewent..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:43

niet te slap, je moet nog controle hebben! maar zeker niet trekken als het niet nodig is of als je haar aan de teugel 'wil laten lopen'.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:47

Nee okee,
Zo is het duidelijk.
Zal het morgen proberen.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:31

senna21 schreef:
Er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar zoals jij het beschrijft, is het waarschijnlijk gewoon gedrag, omdat het paard duidelijke leiding mist.

Belangrijk is dat je 'blijft rijden', ook in het deel van de bak waar het paard lastig gedrag vertoont.
Het paard pakt de kansen die jij hem biedt (doordat je geen goed leiding meer geeft als je bang wordt).

Wanneer het spannend wordt, omdat je al vermoedt dat het paard in die betreffende hoek vervelend zou kunnen doen, raak je gespannen.
Als je gespannen bent, vergeet een ruiter vaak te rijden.
Niet doen!!!
Dat verwardt het paard en daardoor gaat hij ander/niet gewenst gedrag vertonen.
Dat is niet stout, maar logisch... in de ogen van het paard.

Juist voordat je de hoek ingaat, duidelijk aangeven wat je wilt. Jij bent degene die leiding geeft aan het paard. Hij wacht op duidelijke instructies van jou.
Geef hem niet de kans om 'de weg kwijt te raken'.
Als jij leiding geeft, zal hij volgen.
Succes.

Dit is nou echt een goede tip, niet het gelijk op instructie gooien of dat het paard lichamelijk mankeert!
Hier kan de TS tenminste wat mee!

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:36

StableDoor schreef:
Gewoon weinig druk, net zo weinig als waarmee je altijd rijdt. Voel je dat ze echt omhoog komt, geef je wel je teugels los en jaag je haar naar voren.

Wat is een standaard bit? Ongebroken, dubbelgebroken, enkelgebroken, watertrens, bustrens, d-trens, dik, dun? Dit kan ook allemaal een rol spelen!

ik vind dit een deels goede oplossing. Als je voelt dat ze omhoog wil komen vooruit en en desnoods op een volte zetten, maar waarom gelijk die teugels los? dan heb je 1 helemaal geen contact op je teugel en 2 een paard kan het ook opvatten van ; toe red je maar! en dat kan averechts werken want het paard heeft jou leiding nodig. altijd contact houden ( Lees: niet trekken oid) leid je paard naar waar je hem wil hebben..

tenzij ze al kaarsrecht omhoog staan, dan lijkt het me niet handig je teugels op contact te houden. maar dat wil je natuurlijk ook voorkomen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:21

Moderatoropmerking:
het lijkt erop dat de sfeer hier her en der wat grimmiger wordt. Graag elkaar met wat vriendelijkheid en respect benaderen

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:54

Sharissael schreef:
StableDoor schreef:

ik vind dit een deels goede oplossing. Als je voelt dat ze omhoog wil komen vooruit en en desnoods op een volte zetten, maar waarom gelijk die teugels los? dan heb je 1 helemaal geen contact op je teugel en 2 een paard kan het ook opvatten van ; toe red je maar! en dat kan averechts werken want het paard heeft jou leiding nodig. altijd contact houden ( Lees: niet trekken oid) leid je paard naar waar je hem wil hebben..

tenzij ze al kaarsrecht omhoog staan, dan lijkt het me niet handig je teugels op contact te houden. maar dat wil je natuurlijk ook voorkomen.

Als ze gaat steigeren gaat ze al schuin, dan gaat ze met de voorbenen de hoefslag af.
Is het dan wel een goed idee om haar dan de volte op te zetten?
Want ze is bang in die ene hoek.