Hoe te trainen om voldoende impuls te behouden in appuyeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Re: Hoe te trainen om voldoende impuls te behouden in appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:22

Kopt helemaal. Toch is het moeilijk om het in de praktijk toe te passen. Ik had biv. onvoldoende stelling in het appuyeren. Dan zal ik toch echt eerst een ophouding met binnenhand aangevuld met binnenbeen moeten doen. Anders snapt mijn paard toch niet wat ik wil. Na 2x is de ophouding + beenhulp al veel verfijnder. Met als doel bijna niets doen :)

En ik vraag me toch altijd weer af hoeveel mensen daadwerkijken het gevoel hebben dat ze hun paard met stokjes (dus vooruit denken met je handen) kunnen rijden. Ik sta altijd weer versteld van de terugwerkende teugelhulpen op wedstrijd! En daarna denk ik = hoe is het mogelijk dat die paarden wel braaf appuyeren zonder impuls verlies :+)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:14

Nog effe up-date:

Zondag een nieuw zadel meegekregen van de zadelmaker om deze week uit te proberen. Tot mijn grote verbazing gaat appuyeren, wijken, middendraf een stuk makkelijker. Dit zadel geeft veel schoudervrijheid dus denk dat mijn ouder zadel toch te veel drukte op de schouder. Was niet te zien bij aanpassen maar Ol geeft wel duidelijk aan wat hem wel en niet lekker ligt!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:17

Goed materiaal is ook heel erg belangrijk! :))

Maar dat is wel fijn zeg!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:58

Ideaal! :j

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:56

Ik oefende dit met mijn instructeur altijd (toen ik nog op een paard reed waarmee ik die kunstje kon doen, mijn 3 jarige paard van nu ziet me aankomen als ik hem zal vragen te apuyeren :') ) . Maar igg we deden dan de halve lang zeide SB, travers en dan in middendraf er weer uit, of onder het travers overgang maken naar stap en dan weer naar draf, apuyeren in midden draf, of in middendraf er uit en in middendraf erin. Allemaal oefeningen zodat de kunstje op hoog tempo in de kunstje kwam, eerst misschien wat te hard. Maar dat was wel weer te corrigeren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:58

Kunstje? We hebben het hier niet over het circus hoor :D

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:00

Zooist schreef:
Kunstje? We hebben het hier niet over het circus hoor :D

Haha :') heus wel :Y)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:44

Speak for yourself!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:26

aap uit de mouw, men rijd kunsjes, ik rij dressuur

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:43

Volgens mij zijn de meeste tips die ik hier gelezen heb juist gericht op het trainen, dressuur, van het paard ipv het kunstje appuyeren aan te leren. Dat ervaar ik juist als erg positief.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:15

Rijdt kleine stukjes in een zijgang en rijdt daarna weer een stukje rechtuit waarbij je het paard direct op je hulp voorwaarts (hoger tempo) rijdt. Vaak rijdt men te lang de oefening(zijgang) door. Beter is een paar goede passen te rijden en niet te lang in de zijgang doorgaan.
Wat ook wel wil helpen is zowel in je gewone basiswerk als in je zijgangen tempowisselingen te rijden. Niet hele grote verruimingen maar steeds weer controleren of het paard voor het been is en ook weer terug te rijden is.
Succes!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:44

@ Doma_clasica: Helemaal mee eens. Ik word net als vele anderen wel eens overmoedig door te lang door te gaan. Aan de andere kant moet je ook wel wat "over" hebben thuis voordat je op wedstrijd gaat.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:08

Zooist schreef:
Speak for yourself!

Ditto. Als je een appuyement wil rijden voor "het kunstje" itself, ga je volledig voorbij aan het doel ervan.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:21

nickynicole schreef:
@ Doma_clasica: Helemaal mee eens. Ik word net als vele anderen wel eens overmoedig door te lang door te gaan. Aan de andere kant moet je ook wel wat "over" hebben thuis voordat je op wedstrijd gaat.

Een paard weet het verschil niet tussen een goed stukje en wat een slechte oefening is. Dus kun je beter proberen een klein stukje een goede oefening te rijden dan wat langere slechte stukken.
Ook de slechte stukken gaat een paard onthouden omdat hij dus geen onderscheid kan maken tussen goed of slecht.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:47

Dames, ik zie het zelf ook niet als een kunstje hoor, heb het er wat ongelukkig neergezet, maar dat gewoon om even het apuyment te verwoorden in mijn verhaal :') .. Doma_classica kleine stukjes zijgangen rijden en dan weer lekker actief voorruit :j

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:50

Je zou je paard voor de oefening voorwaarts kunnen vragen, mocht hij/zij hier rennerig van worden kan het zijn dat hij/zij de oefening zwaar vind. Vraag dan enkele pasjes en ga daarna diagonaal in middendraf. Probeer ook te schakelen in de oefening zelf.
Daarnaast zorg dat alles klopt voor je de oefening inzet. Dit probleem heb ik zelf ook waardoor het snel rommelig word, ook wil ik dan zelf te veel doen waardoor ik het forceer. Ontspan, blijf ademhalen.
Voor ieder paard is het anders, probeer verschillende dingen uit dan kom je jou oplossing vanzelf tegen.

Succes..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:59

grytsje, zijwaardse gangen zijn verzamelde gangen, en schakelen? naar welke versnelling?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:28

Moll schreef:
grytsje, zijwaardse gangen zijn verzamelde gangen, en schakelen? naar welke versnelling?

Het zijn zijwaarTse gangen Moll. ;)
Maar even een vraag aan jou. Waarom zijn volgens jou zijgangen altijd in verzameling?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:36

je vraagt naar de bekende weg

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:47

Moll schreef:
je vraagt naar de bekende weg

Aan je antwoord te lezen weet je het zelf niet. Maar ik wil het je wel vertellen.
Jouw bewering dat zijgangen alleen in verzameling gereden kunnen worden is fout. Je kunt een zijgang in diverse tempi rijden en zelfs in dezelfde zijgang schakelen naar diverse tempi.
Dus wat Grytsje schreef was zo raar nog niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:56

Schakelen in zijgangen is juist een hele fijne oefening om ze snel in het achterbeen te krijgen vind ik.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:49

En wijken is een zijgang evenals schouderbinnen,toch heb ik nog nooit ergens gelezen dat ik die alleen in de verzamelde draf uit kan voeren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:18

wanneer men voorwaarts gaat rijden in een b.v Sb zal het paard zich zelf recht maken in de rug en over de schouder komen, en de Sb doen omzetten in een verkapt wijken voor de kuit, dit zie je terug in BV de wedstrijden waar te hoog in tempi woord gereden en het paard de achterhand naar de wand plaatst ook in het appuyeren waar te hoog woord in gereden en het paard niet meer in wil buigen en van het achterbeen afkomt.

het doel van de zijgangen zijn om het dier te buigen en op het achter been te plaatsen wanneer er te hoog in tempi gereden woord in deze oefeningen komt het van het achterbeen af en zal zijn rug blokkeren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:22

Wat je schrijft is niet waar Moll. Ik denk dat je het nog niet helemaal begrepen hebt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:22

Voorwaarts of arbeidsdraf is nogal een verschil.