Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Simone0308 schreef:TS, ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus je zult ongetwijfeld al goede tips hebben gehad, maar je filmpje herinnert me heel erg aan mijn eigen paard, dus wie weet heb je nog wat aan mijn verhaal.
Toen ik mijn paard kocht heb ik op de trainingsstal waar ze stond 1x proefgereden (wel meerdere keren gaan kijken). Ze was daar zadelmak gemaakt en licht aangereden en het rijden daar ging eigenlijk heel goed. Toen ze bij mij op stal kwam heb ik haar eerst even laten wennen en na een tijdje wil ik gaan rijden. Ook eerst gelongeerd met zadel e.d. en aangezien dat goed ging ben ik erop gestapt. Eigenlijk ging het exact hetzelfde als op het filmpje, paard zette 1 stap en ging helemaal los. Daarna nog een paar keer geprobeerd (ook door anderen), maar het ging gewoon helemaal niet. Toen heb ik besloten om haar stil te zetten qua rijden en alleen nog grondwerk te gaan doen. Ook heb ik haar helemaal door laten lichten, o.a. door een osteopaat en net als jouw paard bleek ze behoorlijk vast te zitten. Nu ben ik anderhalf jaar en een hoop grondwerklessen verder en sinds een paar weken zijn we het 'rijden' weer aan het oppakken. Rijden tussen aanhalingstekens, omdat we weer helemaal vanaf nul zijn gestart met hangen e.d. en het nu eigenlijk alleen nog maar bestaat uit stappen aan de longe en het wegnemen van mijn angst. Paard geeft er eigenlijk niets meer om, aangezien ze me nu veel meer vertrouwt.
Mijn conclusie is dat ik veel te snel en teveel wilde en dat mijn paard daar nog helemaal niet aan toe was (ze was net een paar maanden 3 toen ik haar kocht). Door haar wat rust te geven en alles op haar tempo te doen zijn we een heel stuk verder gekomen. Ik weet niet hoe oud jouw paardje is, maar ik wil je in ieder geval adviseren om inderdaad weer helemaal opnieuw te beginnen met grondwerk en daar ook lessen in te nemen. Diegene kan je ongetwijfeld helpen bij de dingen die je tegenkomt en zo kun je haar uiteindelijk alsnog zelf beleren als je wilt. Ga niet zelf lopen rommelen, daar krijg je alleen maar spijt van. Ik weet trouwens niet in welke richting je bezig bent met grondwerken, maar gezien de regio waar je woont kan ik je Janna de Vries aanbevelen, van haar leer ik ontzettend veel en zij helpt me nu bij het verder beleren van mijn paard.
Veel succes!