Hoe rust erin krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: Hoe rust erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:29

Mijne kan wel stappen, maar alleen erg snel. Vóór we gedraafd hebben kan ze wél netjes stappen.

Vandaag was ze braaaaf! Kreeg haar zelfs terug op mijn zit, zonder ophouding, en heb amper ophoudingen hoeven geven :D
Ze is echt een beetje gek hoor. De ene dag het super, de andere dag is het bal.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:09

Carmy81 schreef:
Nou mijn paard is zo heet dat stappen er niet eens inzit. Mevrouw gaat meteen dribbelen. Stappen onder het zadel kent ze niet eens ;(

Ja het is allemaal niet zo makkelijk met haar....

Longeer je haar wel eens voordat je er op gaat?

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:44

Er staan echt ontzettend duidelijke tips in dit topic!

Zelf heb ik er net zo eentje, een gigantisch heethoofd. Hij kan ook zo onder me vandaan lopen en ik ben vaak te laat met ophoudingen maken en ook dat 'met-de-rem-erop' is een grote fout van mij! Tijdens les merk ik dat het veel minder is, dan ben ik zelf meer ontspannen waar hij meteen op reageert.

Met springen precies hetzelfde, in parcours nergens last van, maar als er enkel een lijntje staat of een enkele sprong is hij niet meer te houden, ook voor een deel zijn enthousiasme, maar niet geheel de bedoeling.. Iemand hier misschien tips voor? Ik kreeg wel eens de tip om een lijntje te maken met iets van balk - kruisje - balk - kruisje - balk, maar ook dit ziet meneer als een gelegenheid om fullspeed erover heen te vliegen en desnoods balk en kruisje in een keer te nemen.. Ook zijn we bezig met gewoon halt houden voor/na de sprong, een hele happening gezien zijn tempo :') maar dit heeft tot nu toe weinig effect, als hij die hindernis ziet wil hij er het liefst zo snel mogelijk overheen!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:26

Langcara schreef:
Carmy81 schreef:
Nou mijn paard is zo heet dat stappen er niet eens inzit. Mevrouw gaat meteen dribbelen. Stappen onder het zadel kent ze niet eens ;(

Ja het is allemaal niet zo makkelijk met haar....

Longeer je haar wel eens voordat je er op gaat?

Jazeker, alleen de laatste tijd niet, want de longeerbak is onbegaanbaar helaas. Maar lichtpuntje, we gaan morgen verhuizen naar een nieuwe stal. En die is super luxe, dus kan ik mooi weer longeren voordat ik erop ga. Overigens ging het gisteren een heel stuk beter dan eergisteren. Ik moet goed timen met mijn ophouding. Ik was iedere keer te laat. Nu heb ik door wanneer ze gaat versnellen en dan heel snel ophouding, waardoor ik haar nog eigenlijk voor de daadwerkelijke versnelling alweer bij me heb. Hihi ze baalt er wel van, maar ze luisterde gisteren wel erg goed... :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:13

Te laat komen.
Desespereer niet. Daarin ben jij niet de enige. Lees de reactie die boven de jouwe staat. Alle ruiters komen te laat in het begin. En ze komen wel 1000den keren te laat voordat ze EINDELIJK leren op tijd te komen met hun reactie. Zo verging het mij ook hoor. Ik heb het eindelijk toch geleerd, dus zullen jullie het ook leren. Als je maar vast weet waar je naartoe moet, dan kom je er wel.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:57

Ik wi. graag even meelezen en praten in dit topic, want ik mijn paard begint de laatste weken ook erg druk te worden. Hij is nog niet zo lang onder het zadel en eigenlijk is het begonnen sinds we een galopje hebben gemaakt in de bak. Nu heeft hij de smaak te pakken en wil vóóruit! Helaas ontspant hij ondertussen helemaal niet. Het rijdt net of je constant 50 kilo in je handen hebt, en hij loopt volgens mij instructrice dan ook erg op de voorhand. Ik wil helemaal niet met zoveel teugeldruk rijden, maar als ik mijn hand ontspan gaat hij op het gas staan. Nu moet ik van mijn instructrice ook veel strenger zijn in mijn ophoudingen (wanneer nodig), omdat hij soms gewoon doordendert en de rem moet toch goed geinstalleerd zijn (voor ieders veiligheid), maar ik vind het wel naar om zo streng te zijn met mijn hand. Ook is hij nog enorm linksgebogen, en wordt loperig zodra ik op de rechterhand iets vraag. Ik ga morgen weer rijden en dan wat tips uit dit forum meenemen :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:21

Jouw instructrice heeft helemaal gelijk en jij bent niet lief door niet strenger te zijn in je ophoudingen. Je moet reactie EISEN.
Je paard loopt op de voorhand, en gaat niet door het lijf. Dit is heel slecht voor hem. Dus het is kiezen of delen, je eist dat hij terug komt op je ophouding zodat jij je hand kunt ontspannen, of je doet iets halfs waar geen reactie op komt en waar je geen stap mee verder komt.
En als je je hand ontspant, geef hem maar even de kans om weer weg te schieten. Dan geef je meteen weer zo'n ophouding, streng genoeg om reactie te krijgen.
NIET ontspannen, dát is oneerlijk naar het paard toe. Zorg dus dat je dat kunt en dat gaat alleen als hij terug komt op jouw ophouding.

Als hij loperig wordt op de rechterhand, stel je hem naar links, dus naar buiten toe. En als hij dan het tempo blijft lopen dat jij aangeeft, en hij geeft na, dan ga je hem voorzichtig en geleidelijk proberen of zijn linker lengtebuigingspieren wat op willen rekken. En dat mag je maar éven doen (dat moment mag maar kort duren, het moet ophouden vóórdat hij het moeilijk krijgt en tegendruk gaat geven en bit aan die kant gaat vastpakken), anders ga je hem dusdanig ongemak bezorgen dat hij zich weer vast gaat zetten. Deze oefening kun je dan steeds herhalen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:26

@ Gwahir: Geloof me het is echt moeilijk in het begin, maar je moet het echt precies zo doen zoals Langcare schrijft. Het heeft mij ontzettend geholpen. Ik had ook constant de rem erop, omdat ze er anders vandoor ging. Ik ben echt een ruime week bezig geweest voordat ik echt door had wanneer en hoe streng ik nou precies met mijn ophouding moet zijn. En ja in het begin lijkt het zielig, want ik moet ECHT een FLINKE ophouding maken. Maar ik krijg reactie en meteen los !! Dan gaat zij meteen weer ervandoor en ik meteen weer ophouding. Dit heb ik een week lang moeten doen, KONSTANT, was echt niet leuk !!

Maar......... joehoeeee het werkt !! Mevrouwtje voelt nu precies aan wanneer ze versnelt hoef ik alleen nog maar mijn hand de sluiten en voila..... de rem is gemonteerd !!! Natuurlijk gaat het de ene dag beter dan de andere en soms probeert ze nog wel even en dan moet ik weer een flinke ophouding maken. Maar geloof me, je gaat blij wezen als het eindelijk begrepen wordt door je paard.

@ Langcara: Toppie, ontzettend bedankt :)
Eindelijk is het geen trekspel meer, maar gewoon netjes luisteren naar de baas *\o/*
Gisteren avond ging het super goed, we zijn er nog lang niet want ze is een vreselijke hittepetit, maar het kwartje begint te vallen ;)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:36

ik volg dit topic ook even
ik heb ook echt een hete haflinger, het gaat wel stukken stukken beter als jaren geleden, dan draaide ik de volte op en vroem ze was weg.
Nu kan ik als ik loslaat met rust de volte op, zelf pak ik nog wel de spanning en mijn houding is ook zo bagger.
waardoor mijn pony daar denk ook zeer op reageert.
ER staan hier wel echt super tips waar ook IK iets mee ga doen.
Met die ophoudingen werkt bij mij wel de rust komt er op een gegeven moment wel in maar als ik gegalopeerd hebt denkt ze dat ze in elke hoek weer moet galoperen of als ik maar een figuur maak
dat ze weer in galop moet.
Ik probeer het eruit te rijden of door ff te gaan stappen en langzaam weer aan te draven maar vaak begint het verhaal opnieuw.

en hang ik zo onderhand weer in de teugels, laatste tijd werk ik nu wel veel met ophoudingen en gaat echt stukken beter. ze heeft nog wel is dat ze echt moet racen opeens maar dan maak ik een flinke ophouding dat ze echt onder haar tempo looopt en dan loopt ze wel ff weer goed.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:45

lieskehh schreef:
ik volg dit topic ook even
ik heb ook echt een hete haflinger, het gaat wel stukken stukken beter als jaren geleden, dan draaide ik de volte op en vroem ze was weg.
Nu kan ik als ik loslaat met rust de volte op, zelf pak ik nog wel de spanning en mijn houding is ook zo bagger.
waardoor mijn pony daar denk ook zeer op reageert.
ER staan hier wel echt super tips waar ook IK iets mee ga doen.
Met die ophoudingen werkt bij mij wel de rust komt er op een gegeven moment wel in maar als ik gegalopeerd hebt denkt ze dat ze in elke hoek weer moet galoperen of als ik maar een figuur maak
dat ze weer in galop moet.
Ik probeer het eruit te rijden of door ff te gaan stappen en langzaam weer aan te draven maar vaak begint het verhaal opnieuw.

en hang ik zo onderhand weer in de teugels, laatste tijd werk ik nu wel veel met ophoudingen en gaat echt stukken beter. ze heeft nog wel is dat ze echt moet racen opeens maar dan maak ik een flinke ophouding dat ze echt onder haar tempo looopt en dan loopt ze wel ff weer goed.

Je zegt dat je houding bagger is en dat je spanning pakt.
Wat bedoel je daar precies mee?

Ik kan een paar tips geven voor je houding:
- druk je borstbeen naar voren en trek je kin ietsjes in.
Dan zit je supernetjes op je paard en dusdanig in balans dat je het paard niet hindert. Probeer de spanning van het paard met jouw eigen lichaam te absorberen en het af te laten vloeien.
Dat doe je door heel lui te zijn (hoewel je dus niet als een aardappelzak onderuit mag zakken, dus lui zijn terwijl je toch rechtop blijft zitten). Lui zijn doe je door heel goed op je ademhaling te letten. Goed dóórademen en daar niet in stagneren. Vooral bij het uitademen laat je lichaam helemaal los en ontspant het zich. Verder goed scharnieren in je enkels en knieen. Door extra door te zakken in je gewrichten, absorbeer je de spanning in je paard en vloeit die via jou af.

Ik vind het heel mooi dat ik mensen hiermee geholpen hebt. Het duurt inderdaad een tijd dat het kwartje valt bij je paard, maar net doen of je gek bent en doorgaan. Uiteindelijk vindt het paard het toch wel prettig als jij je hand ontspant en dat ook blijft doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:55

Als het paard geen slechte ervaringen heeft met rijden, zie je dit gedrag vaak bij werkwilligheid.
Dit soort paarden moeten vanaf het moment dat ze in de hand zijn al bezig zijn als het ware. En dit heeft niet te maken met lopen maar in eerste instantie met mentaal bezig zijn.

Rust is heel belangrijk. Stap je op terwijl je paard niet stil staat of spanning vertoont in het lichaam zal het paard snel onder je weg stappen en zal het paard ook niet met de aandacht bij jou zijn.
Stap je pas op als je paard tot rust is gekomen en met de aandacht bij jou is dan zul je zien dat je paard bereid is te wachten als jij er op zit en pas weg stapt als jij dat vraagt.
Zo ook met het rijden. Maak direct contact en stel het paard in halt al in de juiste houding. Varieer in je werk en leg de lat niet te laag. Doe veel variatie bij losmakende oefeningen (wijken) en rij veel variatie in figuren. Maar het belangrijkste, rijd deze figuren correct dus een ronde volte en niet ovaal. Niet te groot en niet te klein, meerdere achter elkaar zodat ze overlappen maar je niet op dezelfde blijft etc etc.
Rijdt ook niet te lang maar wel intensief, dat wil dus zeggen zet je paard ook mentaal aan het werk dus put hem niet een uur uit door veel te draven en te galopperen. Stap liever 20 min en dan echt aan het werk, in de juiste houding, de juiste oefeningen zodat het paard verbeterd etc. Dan zul je zien dat er veel meer rust in het rijden komt omdat je paard ook snapt waar hij of zij mee bezig is en dat het een waarde heeft, namelijk een lichaam die beter en losser voelt en is.
Dit soort problemen kunnen prima rijkunstig opgelost worden zonder duw en trek spel.

Via het internet is het moeilijk hier juist antwoord op te geven want ieder paard is weer anders en ieder probleem moet dus ook weer anders opgelost worden. Daarom is de juiste begeleiding wel heel erg belangrijk.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:30

Langcara: met mijn houding bedoel ik dat ik dus mijn voeten naar voren druk en heel erg in het zadel ga staan, dus met andere woorden ik geef haar de ruimte te gaan rennen want ik maka mijn eigen alleen amar lichter.

Handige tips heb je er neergezet zal er s op gaan letten :j
Ik ga heel gauw met een holle rug rijden voortaan heel slecht en als we de volte opdraaien ga ik bij voorbaat al naar voren zitten omdat ik maar denk dat ze gaat rennen en dan juist gaat ze rennen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:31

lieskehh schreef:
Langcara: met mijn houding bedoel ik dat ik dus mijn voeten naar voren druk en heel erg in het zadel ga staan, dus met andere woorden ik geef haar de ruimte te gaan rennen want ik maka mijn eigen alleen amar lichter.

Handige tips heb je er neergezet zal er s op gaan letten :j
Ik ga heel gauw met een holle rug rijden voortaan heel slecht en als we de volte opdraaien ga ik bij voorbaat al naar voren zitten omdat ik maar denk dat ze gaat rennen en dan juist gaat ze rennen.

Aha, dan zet jij dus druk op de wreef van je voet vermoed ik, en dan ga je jezelf uit de beugel drukken en doe je het tegenovergestelde: i.p.v. door je enkels te zakken zodat je hiel ver naar beneden zakt, ga je je tenen als laagste punt in de beugel doen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:23

Hoi allen!

Gisteren en vandaag weer gereden met mijn paard en vooral gisteren erg streng geweest :S Heb inderdaad ook het idee gehad dat ik de hele tijd bezig was met ophouding-los-ophouding-los, maar ik merkte al wel een verschil met eerder toen ik zelf ook bang was om los te laten. Moet het wel nóg korter doen denk ik, soms houd ik nog te veel vast. In draf vond ik het nog heel moeilijk het tempo te controleren, maar in stap ging het al veel beter. Af en toe liet hij eindelijk het bit los, en begon te kauwen in plaats van de hele zijn zijn tanden op elkaar te klemmen. Daarop kon ik dan ook beter wat stelling vragen, ook op zijn 'slechte' hand. Minpunt was dat hij af en toe ineens ging opkrullen, zodat ik ineens niks meer in mijn hand had, en dan toch weer aandribbelen. Daarop heb ik dan toch maar weer been gegeven, want opkrullen is ook weer niet de bedoeling. Halthouden vind hij enorm moeilijk, hij smokkelt er steeds een stapje bij, en als hij stilstaat gaat hij soms met zijn hoofd slaan omdat hij het er eigenlijk niet mee eens is (ookal ontspan ik mijn hand). Maar al met al denk ik dat het wel vooruit zal gaan als ik met de tips aan de gang blijf :)

@lancara: uit je voorgaande tips (waarvoor veel dank!) begrijp ik dus dat ik rechtsom beter met buitenstelling kan rijden zolang hij nog verkrampt, vastpakt of versnelt zodra ik stelling rechts vraag. Maar kan ik er ondertussen iets aan doen dat hij door mijn binnenbeen valt als ik rechts afwend? Als ik bijv een volte rijd rechtsom wandelt hij met buitenstelling enorm naar binnen, maar hij lijkt er niks van te snappen als ik probeer hem te begrenzen met mijn binnenbeen. Hij gaat dan (uiteraard) alleen versnellen :) Heb je hiervoor misschien ook een tip?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:59

Dat halthouden pas oefenen op het einde van het rijden, als hij de energie er wat uitgelopen heeft en niet meer zo fel is.

Maar het klopt, zolang je paard op rechts vastpakt, hem maar naar buiten stellen.
In het begin versnellen paarden heel veel als je een eenzijdige kuitdruk geeft. Ze begrijpen de eenzijdige kuitdruk niet, en soms denken ze dat ze er voor moeten (weg)lopen. Soms is het zelfs een beetje vluchtgedrag.
Ik herken overigens wel dit gedrag want ik heb een fries onder het zadel gehad met hetzelfde euvel, maar dan op links. Niet naar binnen vallen, maar eerder nog naar binnen storten.

Ik ging dan beide handen naar buiten brengen op de volte of in de wending, en ik ging veel stappen en schouder naar binnen zetten op de lange zijde, de hele zijde door.

Maar soms hielp dat nog niet. En dan ging ik het over een andere boeg gooien; jij wilt naar binnenvallen? Jij zult naar binnenvallen, net zolang totdat je er tureluurs van wordt! En dan bleef ik hem stoicijns naar binnenstellen, hij viel maar naar binnen, nog meer, nog meer, totdat hij op een piepkleine volte zat waardoor hij zichzelf in de weg kwam te zitten. En vanuit dat punt ging ik proberen of ik hem eens naar buiten kon drijven met binnenbeen.
Onderschat dit probleem trouwens niet; een paard valt tegen het binnenbeen, omdat hij het moeilijk vindt om aan de buitenkant de spieren te verlengen. En hij kán dan dus niet voor het binnenbeen naar buiten. Daarin moet je hem oefenen.

Door schouder naar binnen te zetten. Dat deed ik ook zo met die fries.
Nu moet je niet denken dat dat zomaar lukte, want dat kon hij natuurlijk niet. Hij viel door mijn binnenbeen naar binnen. En tóch ging ik door met die oefening! En dan kwam ik dus ver van de hoefslag af en helemaal aan de overkant uit, maar af en toe voelde ik hem toch even zijwaarts gaan en dáár deed ik het voor. Dat waren de eerste momenten dat hij op de juiste manier ging reageren op mijn binnenbeen. En die momenten ging ik uitbouwen. Als het in de stap goed ging, deed ik het ook eens in draf, maar niet lang. Want in draf moet je dan doorzitten en het paard moet dan wel nageeflijk zijn, anders kun je niet doorzitten en hinder je hem extra in de rug. Waardoor hij kort wordt in de beweging.

Waar je aan moet denken als je de schouder naar binnen zet:
- niet alleen het paard moet naar binnenstellen, jijzelf óók. Draai je bovenlichaam naar binnen, zodat je rechterschouder naar voren komt. Je handen niet veranderen, zij gaan vanzelf al mee waardoor de buitenteugel vanzelf tegen de buitenhals komt te liggen en de binnenteugel er van af.
- Door zelf die stelling naar binnen te nemen, breng je al ene beetje een "vouw" in je paard. Je binnenbeen begint dan namelijk al vanzelf een beetje te drukken, en je buitenbovenbeen drukt daardoor de buitenschouder wat naar binnen.
- Gebruik die buitenteugel goed om te voorkomen dat hij al te veel van de hoefslag af komt (dat zul je bij lange na niet gaan voorkomen, maar in ieder geval is de druk op de buitenteugel wel het belangrijkst). Met de binnenteugel mag je stelling vragen maar slechts zoveel als het lijden kan. Zodra je voelt dat er spanning komt op die binnenteugel van het paard uit, moet jij daar ontspannen.

Dus de oefening gewoon proberen door te zetten, ook al merk je dat het mislukt en je helemaal niet uit komt waar je uit wilt komen. Het gaat om die 2 stappen die het WEL lukt om opzij te gaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:06

Maar voordat je hieraan wilt werken toch eerst die rust er in zien te brengen en eerst de tempocontrole op orde hebben. Dat wilde ik nog even aanvullen.

En zet die knop bij jezelf om en eis reactie waarop je METEEN kunt loslaten. En láát dan ook echt los. Lui zijn!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:18

Thnx Langcara! Leuk om te lezen hoe jij het met die Fries hebt opgelost (mijn paard is ook half Fries).
Gisteren had ik weer les en hebben we veel aan de tempocontrole gewerkt. Mijn instructrice let er ook op dat ik niet te lang blijf 'vasthouden' aan een ophouding, zodat ik op tijd loslaat en het geen touwtrekoefening wordt. Mijn paard is nog jong (hij wordt in juni 4) en is zowel vol energie als onervaren. Hij vind het dus eigenlijk allemaal best moeilijk, dat rondlopen met mij op zijn rug, en probeert daar onderuit te komen door te gaan rennen. Het gekke is dat als ik op een lange zijde rijd (waarvan je zou denken dat het makkelijker is om als paard je evenwicht te houden) hij er meteen vandoor sjeest en ik er nauwelijks een rem op krijg. Bovendien kan ik bijna geen rondje door de bak maken op die manier, omdat hij enorm afgeleid is en álles wil bekijken :) Dat wil zeggen kop omhoog, nek er op, oortjes gespitst en niet gevoelig voor menige hulp :) Daarom rijd ik dus veel wendingen met hem, zodat hij op mij blijft letten en ik zijn tempo beter kan controleren. Maar, het ging al beter, want op een volte liet hij liet gisteren af en toe wel los en echt, het was een verademing! Ik was dus al erg trots op hem dat hij het zo goed deed :) Maar, ik hoef hem maar een meter recht te stellen en: kaken op elkaar, maakt zich lang en ZOEFFFF! Toch nog best moeilijk dus, ik ben bang dat hij doorheeft dat op de volte wegrennen gewoon niet lukt, maar het zodra ik recht wil stellen het toch meteen weer probeert (vooral in draf trouwens, stap gaat beter). Veel rechte stukken rijd ik dus niet, alleen in stap. Maar in stap kan ik dus wel gaan proberen wat je hierboven beschreef, om de schouder opzij te zetten. Het is wel hard werken zeg :) Maar mijn instructrice zegt dat áls ik heb straks goed aan het lopen heb, ik er een heel leuk paard aan krijg :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:28

Toch moet dat kunnen, hem recht vooruit laten gaan over de lange zijde. HIj heeft niet weg te vluchten, dat is ongehoorzaamheid.
Gewoon hele strenge ophouding maken aan de buitenkant als hij dat doet. En herhalen als hij daarna opnieuw versnelt.
Het klinkt niet als een gemakkelijk paard, en hij klinkt in zijn gedrag ook erg "fries".

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:32

Ik vind de tips van Langcara erg fijn klinken! Die neem ik mee :-)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 07:51

Mijn pony gaat de laatste tijd best redelijk! Ze reageert goed op de ophoudingen!
Alleen nu wil ze zich nog wel eens op gaan krullen en haar rug wegdrukken. Lastig op te lossen! Hoe kan ik dit het beste doen?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:59

Dat komt waarschijnlijk doordat je een heftige ophouding maakt en niet op het juiste moment na geeft. Met alleen ophoudingen maken kun je het tempo wel beinvloeden maar daar alleen voor is een ophouding niet bedoeld.
Je paard kruipt nu achter de teugel om de druk op de teugel te ontzien. Daarom dat de een pony die snel loopt/druk is niet gecorrigeerd moet worden door aan de voorkant tegen te houden. Dit kan namelijk ook rijkunstig opgelost worden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:38

Ik probeer ook te oefenen met zwaar zitten. Maar als ze ertussen uit piept reageert ze daarr niet meer op :+

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:37

Ik bedoel ook niet zwaar zitten maar zoals iemand al eerder in dit topic verteld heeft is het belangrijk met rust te beginnen en het paard aan de gang te houden. Veel figuren rijden en oefeningen in die figuren (zoals wijken). Als je het paard namelijk aan de gang houdt dan zul je merken dat het snelle lopen zo over gaat. Een paard moet getraind worden als je er op zit en als je een paard traind zal hij of zij nooit over het tempo gaan, dit is namelijk een stress reactie of een reactie om onder het werk uit te komen of een reactie van niet meer weten hoe of wat, je moet een paard duidelijke aanwijzingen geven wat jij van hem of haar verwacht.

Door constant je hand te sluiten of terug te trekken als je paard harder gaat leert je paard niet in het juiste tempo te lopen. Ze hoeven hun mond maar gesloten te houden en de verbinding is weg, hierdoor kan een paard nog harder gaat lopen of achter de teugel kruipen, er is te veel druk op de mond dus het paard weet geen raad en probeert dat te ontzien of sommige gaan er tegen in.
Daarom dat, dat geen oplossing is voor dit probleem.

Biinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:41

Wat ik altijd doe, is met een druk paard, juist net iets meer overgangen en figuren te rijden, en veel bezig zijn
zodat het paard zich op jou blijft concentreren.
en tussen door gewoon eens een paar rondjes laten 'crossen' (niet te hard) maar gewoon een
beetje los teugeltje en even de overtollige energie eruit halen.

Wat ik ook vaak zie is dat het paard te veel eten krijgt en te weinig beweging, of meer eten krijgt dan nodig is
(meestal brok, dat het paard zijn energie niet kwijt kan en te veel energie bronnen binnenkrijgt) of dat het paard
dag en nacht hooi krijgt en gewoon te snel eet en door blijft eten, dat je daar ook wel degelijk op moet letten

ik zeg maar opties! :Y)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:52

Nell_ schreef:
Mijn pony gaat de laatste tijd best redelijk! Ze reageert goed op de ophoudingen!
Alleen nu wil ze zich nog wel eens op gaan krullen en haar rug wegdrukken. Lastig op te lossen! Hoe kan ik dit het beste doen?

Eerst beneden het basistempo gaan rijden zodat er rust in komt middels die ophoudingen.

Als ze zover is dat ze ontspannen is, dan kun je met je benen gaan rijden. Want dat is namelijk nodig als een paard zich opkrult. Een paar passen voorwaarts drijven en je hand ietsjes kantelen zodat de onderkant van je hand wat naar voren komt waardoor je iets of wat ruimte erbij geeft aan de voorkant.

Hierop moet ze haar passen wat verruimen en komt ze wat meer met de neus tegen je hand aan.