Achterhand zakt weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:15

Sammie schreef:
Het paard is zes jaar. Lijkt mij niet dat de term rust roest hier van toepassing is..

Natuurlijk.... ligt eraan in hoeverre het paard al getraind is, en sterker nog: correct getraind.
Juist dit soort paarden moet ook veel buiten lopen, uitgroeien (alle paarden eigenlijk, maar goed), en kun je beter niet te vroeg belasten.
Mijn merrie is nu 7, heeft hetzelfde probleem, en zet ik nu pas echt in.
Een paard van 6 betekent niet automatisch dat het volop in training is.... liever niet zou ik willen zeggen.
Mijn ruin is nu 6, en daar begin ik nu ook mee..... eerder niet.

Schakel wel kundig advies in. Raadpleeg een DA en zorg dat je iemand vind die jou kan helpen een passend trainingsplan te maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:22

sallandval schreef:
Ik ben het met de da-halers eens... TS; je kunt het leuk vinden of niet maar een gewoon gezond paard zakt niet weg tijdens het rijden! Eerst na laten kijken voordat je er weer op kruipt en het risico loopt te vallen.

Er is 'wegzakken' en 'wegzakken'....
Kundig advies inwinnen is altijd verstandig, dan weet je waarmee je dealt.

Toch is het onzinnig te stellen dat een paard dat gezond is nooit door de achterhand zal 'zakken'... en dat is breed, wegglijden, verminderde coördinatie, slapte...
Een paard dat langgelijnd is, te snel of juist te traag groeit, een paard dat gebouwd is als een 'duiker', slappe kniebanden heeft, zal eerder dergelijke problemen ondervinden.
Maar zijn ze daarmee onoverkomelijk? Nee. Komt het veel voor en groeien de meeste paarden hier overheen. Ja. Kun je dit verhelpen met gerichte training. Ja.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:23

Ariebren schreef:
Ook een jaarling, twee jarig,6 jarig, enz, mag niet wegzakken in zijn achterhand.
Da erbij halen !!!

95% van de Bokkers hebben totaal geen verstand van paarden.

Eerste zin is niet perse 'waar'.

Tweede zin raakt aan de waarheid, maar ook dan is een fijne uitleg meer op z'n plaats.... daar kan men iets van opsteken!

linda_arnold

Re: Achterhand zakt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:32

DA na laten kijken.

Onze ruin vertoonde dit gedrag ook, maanden hebben we gewerkt aan een sterke achterhand. Veel overgangen, rechte stukken, bijgezet longeren om de achterhand spieren en de rug te activeren. Het weg zakken werd echter een stuk minder. Helaas ben ik twee weken geleden met hem over de kop geslagen, achterhand zakte weg......waardoor hij voor struikelde.........

Diagnose: sesambandje dwars door midden. Ondanks dat dit paard bij ons geen ene pas kreupel heeft gelopen en er zelfs mee door de buigproeven is gekomen, was het sesambandje waarschijnlijk al opgerekt en/of beschadigd. Het rechts achter wegzakken was indirect een (diogonaal) gevolg van het probleem voor. Hadden wij hem eerder op het wegzakken laten checken, hadden we de complete scheuring kunnen voorkomen.

Ik zeg niet dat jou fries hetzelfde heeft, maar beter gecheckt dan er mee onderuit. Ook ivm je eigen veiligheid.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:33

linda_arnold schreef:
DA na laten kijken.

Onze ruin vertoonde dit gedrag ook, maanden hebben we gewerkt aan een sterke achterhand. Veel overgangen, rechte stukken, bijgezet longeren om de achterhand spieren en de rug te activeren. Het weg zakken werd echter een stuk minder. Helaas ben ik twee weken geleden met hem over de kop geslagen, achterhand zakte weg......waardoor hij voor struikelde.........

Diagnose: sesambandje dwars door midden. Ondanks dat dit paard bij ons geen ene pas kreupel heeft gelopen en er zelfs mee door de buigproeven is gekomen, was het sesambandje waarschijnlijk al opgerekt en/of beschadigd. Het rechts achter wegzakken was indirect een (diogonaal) gevolg van het probleem voor. Hadden wij hem eerder op het wegzakken laten checken, hadden we de complete scheuring kunnen voorkomen.

Ik zeg niet dat jou fries hetzelfde heeft, maar beter gecheckt dan er mee onderuit. Ook ivm je eigen veiligheid.

_/-\o_

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:50

sallandval schreef:
linda_arnold schreef:
DA na laten kijken.

_/-\o_

Daar kun je een buiging voor maken, maar vergeet niet dat dit een op zichzelf staande ervaring is.
Mijn merrie is langgelijnd en gewoonweg slap, en ja... geen ideale bouw om om eenvoudig onder te treden, maar niet onmogelijk.
Hoe ik weet dat er verder niets speelt? Omdat ik het dier volledig ondersteboven heb laten keren.... geen kosten gespaard.

Dus ja, een buiging is op z'n plaats wanneer je ermee bedoelt dat men het paard eerst moet laten onderzoeken voordat men flink aan het trainen slaat.

Maar nee, het is niet op z'n plaats wanneer je ermee wil zeggen dat er perse iets 'mis' moet zijn met dit dier....

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:27

ik zou er voor de zekerheid ook maar een da bij halen! wij hadden dit ook met ons paard..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:39

Luckystory schreef:
Punt is net dat die DA niet veel zal kunnen 'prutsen' en dat je met zoiets al bijna direct aangewezen bent op een kliniek. .

Jij hebt een glazen bol?

Nu ga je toch iets te veel af op je (negatieve) ervaringen. Je zegt eerst dat je niet weet wat het is en dat zelf proberen dus best kan, maar vervolgens ben je er wel zeker van dat je hiermee op een kliniek terecht kom. :+ Onzin. Wij weten enkel dat het paard met regelmaat door zijn achterhand zakt, de rest zijn aannames. Door achterhand zakken, meerdere malen per rijtoer en per week is voor mij méér dan voldoende reden om NIET zelf te gaan prutsen. DA laten komen, heb ik liever voor Jan Doedel dan straks een afgekeurd paard met oh, sorry wist ik niet. Ik dacht het geen kwaad kon.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:39

luckystory,

je kunt het allemaal niet beter verwoorden. ik ben het zo meer dan 100% met je eens.
maar ja, dan moet je waarschijnlijk je eerst blut betalen zoals wij aan allerlei (achteraf bezien) stompzinnige testjes en vergezochte onderzoeken voordat je er realistisch tegenaan kijkt.
dingen die zo vaag zijn (dus uiteraard geen wonden en dat soort dingen) daar kan niemand wat mee, behalve dierenartsen die inderdaad flink eraan verdienen en graag de meest nieuwe en revolutionaire testen erop los laten.
maar ieder zijn eigen mening.

maar je moet natuurlijk wel veilig kunnen rijden dus als het echt erg is moet er uiteraard wel een dierenarts bij komen maar dan zal er ook wel een duidelijk aanwijzbare oorzaak zijn.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:51

TS, mijn 4,5 jarige fries heeft dit ook wel eens, 1 of 2 keer per les, vooral bij galop en draf. Ze heeft het alleen binnen. Buiten zakt ze niet door haar achterhand, sterker nog, buiten gaat ze volledig in de turbo met rengalop en alles.
Heb het idee dat het bij haar een combinatie is van verlies van concentratie en ook nog steeds een enigzins slappe achterhand. Dressuur is nog erg moelijk voor haar. Omdat ze buiten zo goed loopt maak ik me er niet zo heel veel zorgen over. Als ze los loopt dan loopt ze ook als een zonnetje met bokken en alles erop en eraan.
IK ga er een beetje vanuit dat na het komende zomerseizoen (alleen maar naar buiten) dat het een stuk beter moet zijn. Het is nu al enorm veel beter dan een half jaar geleden.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:10

Ninx schreef:
Daar kun je een buiging voor maken, maar vergeet niet dat dit een op zichzelf staande ervaring is.
Mijn merrie is langgelijnd en gewoonweg slap, en ja... geen ideale bouw om om eenvoudig onder te treden, maar niet onmogelijk.
Hoe ik weet dat er verder niets speelt? Omdat ik het dier volledig ondersteboven heb laten keren.... geen kosten gespaard.

Dus ja, een buiging is op z'n plaats wanneer je ermee bedoelt dat men het paard eerst moet laten onderzoeken voordat men flink aan het trainen slaat.

Maar nee, het is niet op z'n plaats wanneer je ermee wil zeggen dat er perse iets 'mis' moet zijn met dit dier....

Met dat doel plaatste ik het bericht niet, :o aangezien wij aan het trainen zijn gegaan in overleg met de keurende DA, Osteopaat/Acupuncturist en instructrice. Alle partijen dachten dat het aan zijn lange gelijnde rug en te weinig bespiering lag. Aangezien het struikelen minder werd en zo'n 1/2 twee maal per maand nog voor kwam en het paard zich prima herstelde. Tja dan kan het lompheid, niet oplettendheid, ongeconcentreerdheid, toch missende bespiering zijn......tot dat je er mee omver gaat.....

Het doel van mijn bericht is de veiligheid van TS. Ik heb het complete paard op me gehad, nadat ik er op m'n kop was afgeknald. Heb geluk gehad dat ik het kan na vertellen zonder kleerscheuren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:55

Wat ook nog een oorzaak kan zijn is het volgende.
In de Openings post staat dat ze sinds 3 weken op een nieuwe stal staat.
Het paard zakt door de achterhand, hoofdzakelijk in draf en de voltes.
En het probleem gaat zich nu pas voordoen.
Het kan zijn dat het paard heel erg moet wennen aan de bodem van de bak.
Hij kan dus "scheppen" met een hoef.
Ik bedoel dus, of de toon van de hoef is lang, en of hij zet de voorkant van de voet wat meer naar beneden gericht neer.
Een goed gebouwd en gezond paard moet altijd landen op de verzenen van de hoef.

Misschien kan de hoefsmid, hier uitsluitsel in geven.

Of laat een filmpje maken.
Voorlopig is het Bokt advies gratis, dus wie weet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:23

Ninx schreef:

ja, dát en het feit dat het gevaarlijk kan zijn dat íe wegzakt.

Citaat:

dat hoor ik ook niemand zeggen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:21

Sammie schreef:
Jij hebt een glazen bol?

Nu ga je toch iets te veel af op je (negatieve) ervaringen. Je zegt eerst dat je niet weet wat het is en dat zelf proberen dus best kan, maar vervolgens ben je er wel zeker van dat je hiermee op een kliniek terecht kom. :+ Onzin. Wij weten enkel dat het paard met regelmaat door zijn achterhand zakt, de rest zijn aannames. Door achterhand zakken, meerdere malen per rijtoer en per week is voor mij méér dan voldoende reden om NIET zelf te gaan prutsen. DA laten komen, heb ik liever voor Jan Doedel dan straks een afgekeurd paard met oh, sorry wist ik niet. Ik dacht het geen kwaad kon.

Ik weet wel behoorlijk goed welke opties er de revue meer dan waarschijnlijk zullen passeren met dit probleem, inderdaad.
Zoals ik al schreef, heb ik namelijk exact hetzelfde aan de hand gehad met mijn paard en het hele medische circuit wel gehad toen.
En door scha en schande wordt men wijzer.

Ik vond het indertijd op een bepaalde moment noodzakelijk om wel uit te zoeken wat er precies mee aan de hand was. Omdat het paard enkele keren op zeer ongelukkige momenten gevallen was en daardoor andere blessures had opgelopen. En ik zelf ook eens gewond raakte door een val van haar. (Ze ging oa. eens door de achterhand terwijl ze steigerde en klapte neer op haar rug waarna ze een hele tijd kreupel liep. En ze viel ook eens helemaal plat terwijl ik erop zat.)
Dus toen vond ik het wel belangrijk om het fijne van de zaak te weten.
En dan kan ik jullie inderdaad vertellen dat je een gewone huis-tuin en keuken DA, je weinig sluitende antwoorden gaat kunnen geven.
En je vrij snel aangewezen zult zijn op een kliniek.
En dat je je daarbij moet afvragen of je bereid bent om meteen al dat circuit in te gaan, met alle consequenties die daarbij komen kijken? Of dat je misschien beter het paard eerst wat tijd geeft om zich te ontwikkelen in de training?
En niemand heeft het hierbij over het kapot trainen van het paard, alleen over basiswerk.

De TS vraagt naar meningen en ik zou persoonlijk bij een relatief jong paard dat alleen af en toe door de achterhand gaat tijdens het rijden, niet meteen een DA inschakelen. En wat de TS beschrijft dat het paard het altijd al had maar dat het nu meer voorkomt sinds het paard wat meer gespannen is, vind ik ook alleen maar 'logisch'.
Tenzij er natuurlijk nog andere indicaties zijn dat er mogelijk meer aan de hand is? Zoals inderdaad een spierprobleem. (Maar dat merk je meestal ook nog aan andere dingen.)
Maar als het alleen gaat over wat de TS in de OP schrijft, neen dan niet. :n Dan vind ik het niet noodzakelijk zorgwekkend.
Misschien dat ik het eens zou navragen als ik de DA toch voor iets anders nodig heb. Maar ik zou er niet expres voor bellen.

Ik vind de suggestie dat ik problemen met geld zou hebben trouwens totaal ongepast.
IK heb vaak genoeg al een paard op de operatietafel gehad. Soms tegen beter weten in...
Maar dat betekent niet dat ik een filantropische instelling ben ten voordele van de portemonnee van de DA.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:26

Ik ga niet quoten, maar Luckystory geeft een goede reactie.
Heel veel paardrij problemen worden veroorzaakt door de kennis en kunde van de ruiter.
Daarnaast sta ik er verbaasd over hoeveel kennis en kunde aanwezig is bij instructeurs en smeden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:33

Goede quote Lucktstory en Ariebren jouw suggestie dat het kan liggen aan de bodem vind ik ook heel interessant. Zoals ik al zei mijn paard doet het alleen binnen en soms na het rijden heeft ze hele grote kluiten in haar hoeven vastzitten (turf) Dat kan niet makkelijk lopen! Buiten heeft ze dit probleem niet en zakt ze ook nooit door haar benen hoewel de paden waar ze op moet lopen vrij zwaar zijn (duinen).
Hmm ga het eens onderzoeken...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:17

Dan heb je het probleem te pakken.
Als de bodem uit "kleef" spul bestaat moeten meer paarden er last van hebben, vooral de paarden op ijzers.
Een paard loopt heel moeilijk met ballen rotzooi in zijn hoeven.
Natte sneeuw kan dit probleem ook veroorzaken.
Geeft ijsballen in de beslagen hoefr.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:50

Denk zeker dat dat het is dan...Daar moet ik dan wel even over gaan nadenken want ze heeft ijzers omdat we veel met haar buitenrijden en veel op de weg ook.
Of andere paarden er ook last van hebben kan ik moeilijk inschatten. Misschien heeft zij er meer last van door haar gangen. Ze stampt meer en ze tilt haar benen anders op dus vandaar dat het meer vast gaat zitten.
Alternatief is zonder ijzers rijden....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:55

Andere bodem lijkt mij beter. Klinkt als een bagger bodem.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:49

Het is helaas niet mijn eigen bak dus ik kan niet zomaar de bodem vervangen.
Dan is het makkelijker om haar zonder ijzers te rijden. Het schijnt mogelijk te zijn om ook op harde ondergrond te rijden zonder ijzers als je paard er maar aan gewend is..
Zal het er eens met de hoefsmid over hebben..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:09

Ariebren schreef:
Heel veel paardrij problemen worden veroorzaakt door de kennis en kunde van de ruiter.
Daarnaast sta ik er verbaasd over hoeveel kennis en kunde aanwezig is bij instructeurs en smeden.

In deze post geef je nog aan dat het triest gesteld met de kennis en kunde van ruiters, en dat daar wellicht het probleem ligt of dat het paard niet correct/ gezond is gaf je in een eerdere post al aan.

Vervolgens zeg je dat de klonterige turfbodem debet zal zijn aan het probleem... hetgeen ik zelf ook het meest waarschijnlijk acht.

Wat is mijn punt? Ik ben ontstelt hoeveel negatieve posts er geplaatst worden over defecte paarden, slechte ruiters, dramatische instructeurs.... terwijl het probleem al vanaf post 1 zo helder lijkt: het paard glijdt alleen weg (lijkt dus weg te zakken) op turf, heeft geen problemen op andere ondergrond... Nou, dat heb ik GP paarden zelfs zien doen in een banketstaaf aangelegde ring.

En dus: volgens mij is het veel vruchtbaarder om een iets positiever insteek te hanteren Ariebren. Wanneer je mensen graag iets wil bijbrengen, werkt dat altijd beter wanneer je dit prettig brengt. Wanneer je direct in de afzeikmodus schiet, klappen mensen alleen maar dicht...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:30

De ts is Ssas. De turfgrond is bij betje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:50

Sammie schreef:
De ts is Ssas. De turfgrond is bij betje.

Hihihi... dat schiet niet echt op zo... moet toch mijn ogen eens laten nakijken wellicht....
Laatste stukje blijft wat mij betreft wel terzake doende: iets bijdragen aan de kennis van ruiters doe je alleen met een positiever insteek denk ik!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:17

Ninx schreef:
Ariebren schreef:

In deze post geef je nog aan dat het triest gesteld met de kennis en kunde van ruiters, en dat daar wellicht het probleem ligt of dat het paard niet correct/ gezond is gaf je in een eerdere post al aan.

Vervolgens zeg je dat de klonterige turfbodem debet zal zijn aan het probleem... hetgeen ik zelf ook het meest waarschijnlijk acht.

Wat is mijn punt? Ik ben ontstelt hoeveel negatieve posts er geplaatst worden over defecte paarden, slechte ruiters, dramatische instructeurs.... terwijl het probleem al vanaf post 1 zo helder lijkt: het paard glijdt alleen weg (lijkt dus weg te zakken) op turf, heeft geen problemen op andere ondergrond... Nou, dat heb ik GP paarden zelfs zien doen in een banketstaaf aangelegde ring.

En dus: volgens mij is het veel vruchtbaarder om een iets positiever insteek te hanteren Ariebren. Wanneer je mensen graag iets wil bijbrengen, werkt dat altijd beter wanneer je dit prettig brengt. Wanneer je direct in de afzeikmodus schiet, klappen mensen alleen maar dicht...

Juist door ietwat degenerend te reageren maak je soms iemand wakker.
Nu ook gaf TS pas vrij laat aan dat er bodemspul in de hoeven bleef plakken.
Terwijl er in de OP gezegd werd dat de bak een goede bodem had.
Een probleem oplossen gaat het beste door te praten en gedachtes te spuien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:36

Er wordt het e.e.a. door elkaar gehaald. De slechte bodem is niet bij ts(x_sas), die heeft al geruime tijd niet meer gereageerd. De slechte bodem is bij bethje31.

Degenerend reageren kan ook iemand tegen je in het harnas jagen, zeker als je probeert over te komen dat je het wel even beter weet en dat op die manier ook duidelijk maakt.