Paard doet mond open met stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:29

Succes!

En ik wilde nog effe een keer onderstrepen dat vooral begeleiding bij het gebruik van S&T belangrijk is. Iemand van de grond kan een aanvulling zijn op jouw gevoel.

(txt weggehaald... moet gewoon niet meegaan met dat gel*l)

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:33

eventjes een update, ik heb dus opnieuw les wekelijks *\o/* hij lest zelf bij edward gal, en het klikt voorlopig super.
Dus zoals voorheen had ik een probleempje zoals in de titel omschreven met SenT dat hij zijn mond opent.

Hier in dit topic is alles een beetje voorgekomen, van te veel ijzer in de mond als marteltuig, maar ook over aanleuning probleem en zo voort.

Nu heb ik ook het trucje van hooi eventjes voor jullie geprobeerd en :j :j :j ik had reactie evenwel een lichte knabbel reactie en zabbel reactie maar zijn mond bleef lichtjes gesloten _/-\o_ dus bedankt paddenpad.

Masada en ambre en misschien nog andere hebben het eigenlijk bij het juiste einde.
Dus ik heb mijn lesgever zijn les laten geven zonder enige kennis van mij en mijn paard te geven.
Hij vroeg ook niet wat het probleem was of welke problemen er zijn.
Hij zag gewoon alles waar ik mee worstelde, alles wat op mij protecol staat en terug keert telkens , zei hij ook direct. Dus had een goed gevoel bij.
Maar mijn grootste zorg daar kwam niet aan bod, zijn open mond!!!! Dus na de les vroeg ik hem dit direct. Zijn antwoord was daar zou ik nu mij geen zorgen overmaken als je paard zich prettiger in zijn lichaam gaat voelen, komt dit volledig goed.

Waarom hebben Masada en Ambre gelijk, Het komt uit mijn aanleuning en dan vooral het rechtgerichtheid.
Onbewust rij ik al maanden met iets meer druk links en zet mijn paard zich vast in de rug.
Dus lekker voorwaarst rijden van de hand weg. En wat ik voor de eerste kaar hoorde maar wat voor jullie bekend zou klinken is mijn teugel lucht geven!!!!! :P dit hoor je in belgie niet zo vaak dat een hand lucht moet geven. :o wij gebruiken er andere termen voor.

Dus ik zit eventjes op een roze wolk <3 want ik zag onmiddelijk resultaat en men huiswerk is deze week dus ook alleen daar aan werken iets ronder instellen, voorwaarts rijden , en lucht geven ;) niet nageven maar lucht geven :) en rechtrichten.

Alle andere tips zijn nog welkom, want men plukje hooi blijft voorlopig toch eventjes een trucje, ook al schuimt hij dan mooi groen. Maar dan zeg ik gewoon dat het een nieuw kleurtje is en het staat hem wel :')
Laatst bijgewerkt door Colani op 17-01-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mas

Re: Paard doet mond open met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:06

Wat een fijn verhaal. Super om te horen dat je direct verschil merkt. Goed ook dat je toegeeft gemerkt te hebben dat een deel van de spanning bij jou vandaan komt, top.
Ik wens je ontzettend veel succes!!!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:44

Mooi TS dat het met het hooi gelukt is!!
Het is een stukje spanning omzetten in ontspanning en het zabbel effect van het hooi help daar een handje in en de rest komt vanzelf met goed lesnemen en wanneer je paard gewend is aan de nieuwe bitten.

Vaak zijn het de paarden die wat hoger in het bloed staan en dan wat nerveuzer worden voor veranderingen,maar het komt vast goed ook met die van jou!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:53

Erg leuk om te lezen dat je er zo fanatiek mee bezig bent. En super dat je nu huiswerk hebt waar je mee aan de slag kan.

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:18

Maar verandering van bitten heb ik nog niet gedaan. Hij vond wat ik gebruikte super liggen in zijn mond, dus ga dit voorlopig niet veranderen.
En een echt bloed type paard is het nu ook niet. Was hij op sommige momenten maar wat heter. Maar ja mijn doel is nu niet direct hoge toppen de scoren, maar een mooi percentage dit jaar zodat ik volgend jaar nog een stapje hoger kan. Nu vandaag was hij wel een beetje stijf , de les was niet zo zwaar, maar het rechtrichten is percies toch niet te onderschatten.
Ik zit nu nog met een dilemma, train ik nu verder met SeT of zouden jullie dit afwisselen met een gewoon trensje?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:30

Ik zou eerst afwisselen met een gewoon trensje en het aantal keer dat je op s&t rijdt uitbreiden tot wanneer je er altijd mee rijdt. Ik heb bij mijn paard echt duidelijk gevoeld dat hij er eerst nog niet klaar voor was om continu op s&t te lopen, dus ik heb toen afgewisseld, na een tijd merkte ik duidelijk dat hij klaar was om volledig over te schakelen naar s&t en dat heb ik dan ook gedaan.
Aangezien jij zegt dat je paard heel erg fijn om de trens loopt, zou ik dus voor afwisselen kiezen. Je gaat het zeker voelen wanneer hij klaar is om volledig op s&t over te schakelen!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:37

Dat vind ik een moeilijk iets afwisselen of niet. Volgens mijn instructrice moest ik juist volhouden met S&T. Door af te wisselen moest ik steeds weer opnieuw beginnen (hij kwam erg terug in tempo op de stang en krulde zich op)... Door vol te houden is dat probleem verholpen. Nu nog netjes die tong er onder houden :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:39

Ik zou juist ff niet afwisselen,pas wanneer je paard volledig gewend is aan de st&tr zou ik weer af en toe op trens gaan rijden.
En dan nog alleen wanneer je paard makkelijk omschakeld.Sommigen kunnen maar moeilijk tegen veranderingen en dan kom je soms in een druk wedstrijdseizoen niet toe aan het trainen op trens.
De meesten van mij zijn makkelijk met wisselen dusdan kan ik gerust de dag voor een wedstrijd nog op trens rijden.
Lekker werken aan die aanleuning dmv rechtrichten en idd lucht geven wanneer het paard nageeft zodat hij de kaak kan ontspannen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:45

Ik denk dat het heel erg paardafhankelijk is. Ik zou zeggen, probeer eens een langere tijd alleen met s&t te rijden en probeer eens met afwisselen. Je zal dan snel voelen waar hij het beste op reageert en waar je het meeste vooruitgang met je s&t boekt?
De mijne kon het echt niet verwerken, altijd s&t. Die had er in het begin zeker deugd van om regelmatig ook op trens te werken. Dan ging het daarna op s&t weer wat beter. Tot hij het helemaal geaccepteerd & verwerkt had :)

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:06

Zeker afhankelijk per paard. Ik rij alleen op trens als we strand gaan crossen. Anders te veel teugels in mijn handen die in de knoop raken ;)

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:54

Oke dus het best hou ik de trainingen op SeT , maar mijn wandelingen kan ik dan gewoon op men trensje doen dan. Het was maar een vraag, want ja als je zo een 5 maal in de week riidt wist ik niet wat het beste is, ik probeer het weer eens uit een tijdje SeTdan. Ik ga men eerste wedstrijd pas doen al ik er nu klaar voor ben. Als ik nu ga moet ik het gevoel hebben dat het goed zit. Het vorige seizoen was holder de bolder, en ik ben er door geraakt, maar nu wil ik er de eerste wedstrijd staan samen met men jongen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:56

Colani schreef:
Waarom hebben Masada en Ambre gelijk, Het komt uit mijn aanleuning en dan vooral het rechtgerichtheid.
Onbewust rij ik al maanden met iets meer druk links en zet mijn paard zich vast in de rug.
Dus lekker voorwaarst rijden van de hand weg. En wat ik voor de eerste keer hoorde maar wat voor jullie bekend zou klinken is mijn teugel lucht geven!!!!! :P dit hoor je in belgie niet zo vaak dat een hand lucht moet geven. :o wij gebruiken er andere termen voor.

Dus ik zit eventjes op een roze wolk <3 want ik zag onmiddelijk resultaat en men huiswerk is deze week dus ook alleen daar aan werken iets ronder instellen, voorwaarts rijden , en lucht geven ;) niet nageven maar lucht geven :) en rechtrichten.

Wat leuk dat je nog een reactie terug plaatst. :j
Succes verder.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:06

Wavy heeft hier ook flink last van gehad.
Heb er in totaal 10 verschillende bitten een stangen in gehad. Van babystang tot pompstang..
Heb nu een aurgentaan bit en stang in hangen. Hier loopt hij gewoon veel beter op!.
Moet eerlijk zeggen dat de aanleuning nu ook beter wordt en de mond open wordt al veel minder.
Dus ik denk dat dit bij de aanleuning gezocht moet worden..
Leen anders wat bitten, anders heb je dadelijk net z'n verzameling die ik in de garage heb liggen ;)

Succes!

edit: zie dat je de oplossing al gevonden hebt! Super!