een elastiek is niks mis mee ik gebruik een stiek soms en me paard loopt nu super fijn waarom hij heeft steun aan het stiek al ik me buitenteugel er niet bij houd niet constant met stiek rijden want dan raakt ze er aan gewent en wordt ze irritant als je geen stiek om heeft
vur
Geplaatst: 12-10-13 12:23
In dit geval is naar mijn mening de halsverlenger onder het zadel de verkeerde weg. Als het een kwartier duurt voordat TS zich kan ontspannen, doe dan eerst een kwartier oefeningen zonder paard (op de grond) om los en opgewarmd te raken. Als je een probleem hebt met je handen, ga dan niet aan de voorkant van je paard zitten, maar los eerst je eigen probleem op door je op je houding en zit te concentreren. Zoals je het nu aanpakt, is het volgens mij de omgekeerde wereld. Je paard aan de longe trainen met hulpmiddelen om hem een beter lichaamsgebruik te leren, lijkt mij prima.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 12-10-13 12:41
Ik kan hoe dan ook geen enkel voordeel bedenken van de halsverlenger onder het zadel. Dat ze de oren naar voren heeft terwijl de elastiek strak staat doet me eerder vermoeden dat ze iets gezien heeft overigens. Niet "dat ze er geen last van heeft." IMO ben je toch beter af met een lesgever die je daadwerkelijk dit paard goed kan laten rijden zonder die stomme elastiek (nee, die is niet nodig, integendeel, die werkt je vrees ik enkel tegen), daar heb je op lange termijn veel meer aan!
amillia
Geplaatst: 12-10-13 17:48
Vind een elastiek helemaal niets, die werken teveel als je ze niet nodig hebt en te weinig op de momenten dat je hem wel nodig hebt.
Maar ben niet tegen hulpteugels, bijzetten vind ik met longeren zelfs nodig wil je er echt wat mee bereiken en je paard verbeteren. Onder het zadel kan een hulpteugel net dat kleine zetje in de goede richting geven, maar je zal alsnog moeten rijden. Maar er zijn zoveel hulpteugels dat het lastig kan zijn de juiste voor jouw doel te vinden. Thiedemann vind ik ook een absoluut onding, maar een martingaal kun je eigenlijk niets verkeerds mee doen als deze niet te kort staat. Heb je dat al is geprobeerd? Daarmee heeft ze alle bewegingsvrijheid, maar kan ze haar hoofd niet te hoog houden of omhoog slaan.
Ook een tip voor je handen: pak het uiteinde van je rechter teugel in je linkerhand(of andersom) en laat hiertussen +- 20cm(teugelbrug). Dan houd je je handen automatisch rustiger, beter bij elkaar(je zet nu je handen vaak breed en drukt ze naar beneden) en kun je niet te veel aan je binnenteugel trekken(zoals de eerste collage links onder).
DebbieNL
Geplaatst: 20-11-15 02:08
heb niet alles gelezen.. maar veel mensen hebben zo'n elastiek strak aangesnoerd zodat t paard in een bepaalde houding "moet" lopen... Dat werkt natuurlijk niet..
ik gebruiksinds kort toch ook een elastiek omdat mijn paard veel te heftig reageert op mijn handen, en ik dus echt meer moet leren ze echt stil te houden... Voor haar, was ik paarden gewend waar je best wat kracht bij moest gebruiken omdat ze totaal gevoelloos waren voor alle hulpen.. En nu heb ik een eigen paard en die is dus super goed op de hulpen.. maar ze gaat niet uit zichzelf over dr rug lopen en is ook nog eens erg voorwaards dus ben ik al snel geneigd een hoop met mijn handen op te willen lossen.. dat resulteert in een gefrustreerd paard en ruiter... Het elastiek gebruikte ik al met longeren en hij staat zo afgesteld dat als zij daar loopt waar ze zou moeten lopen het elastiek los hangt... Aangezien ze dat snel genoeg doorhad vond ik t geen kwaad kunnen om dit ook eens onder t zadel te doen.. Ze loopt dan zoals ze moet lopen zonder enige druk en heerlijk ontspannen.. Dan heb ik de tijd om meer aan mezelf te werken.. Dit wissel ik nu dus af met ene keer wel andere keer niet..