Paard gaat racen in het bos en op het strand!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Paard gaat racen in het bos en op het strand!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:17

Nou ja bij mij is ze uiteindelijk nooit echt vandoor gegaan omdat ik haar altijd onder controle heb kunnen houden, wel met veel moeite trouwens. Het zou alleen vervelend zijn dat ze dit wel gaat doen bij andere ruiters en ze zichzelf dus bepaald gedrag aanleert.
Ik ga het er ook nog even met mijn instructeur over hebben en ik heb de eigenaar aangeraden om haar op bekend terrein te houden en buitenritten te doen die ze al goed kent want dan voelt ze zich duidelijk meer op haar gemak.
Maar toch wil ik leren en haar eigenaar ook natuurlijk, hoe we haar ten alle tijde kunnen remmen en onder controle kunnen houden. Ik weet dat als mij instructeur erop gaat zitten, ze zo mak is als een lammetje, dus hij zal echt iets doen of uitstralen waar ze rustig van wordt. Merk trouwens sowieso wel dat hoe beter haar conditie wordt, hoe meer praatjes ze krijgt...En ja als ze dus haar gewicht en kracht in de strijd gooit hebben ik en haar eigenaar soms het nakijken. Maar ze is nu 4,5 dus ik hoop niet dat ik 4,5 jaar uitbarstingen te verwerken krijg... ;)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:23

bethje31 schreef:
Nou ja bij mij is ze uiteindelijk nooit echt vandoor gegaan omdat ik haar altijd onder controle heb kunnen houden, wel met veel moeite trouwens. Het zou alleen vervelend zijn dat ze dit wel gaat doen bij andere ruiters en ze zichzelf dus bepaald gedrag aanleert.
Ik ga het er ook nog even met mijn instructeur over hebben en ik heb de eigenaar aangeraden om haar op bekend terrein te houden en buitenritten te doen die ze al goed kent want dan voelt ze zich duidelijk meer op haar gemak.
Maar toch wil ik leren en haar eigenaar ook natuurlijk, hoe we haar ten alle tijde kunnen remmen en onder controle kunnen houden. Ik weet dat als mij instructeur erop gaat zitten, ze zo mak is als een lammetje, dus hij zal echt iets doen of uitstralen waar ze rustig van wordt. Merk trouwens sowieso wel dat hoe beter haar conditie wordt, hoe meer praatjes ze krijgt...En ja als ze dus haar gewicht en kracht in de strijd gooit hebben ik en haar eigenaar soms het nakijken. Maar ze is nu 4,5 dus ik hoop niet dat ik 4,5 jaar uitbarstingen te verwerken krijg... ;)

Ja dat heeft jentle ook. Dingen die voor mij onmogelijk zijn lukt mijn instructrice ook altijd. :') Zo heb ik weken geprobeerd om haar onder de douche te krijgen. Lief praten met allemaal lekkers naar binnen te lokken, maar geen enkele beweging in te krijgen. Na 5 weken was ik het zat en probeerde het niet meer. Tot mijn instructrice voorstelde om het een keer te proberen. Ze stond binnen 2 minuten zonder enkele vorm van geweld uit zichzelf in de douche rustig op een worteltje te kauwen |o

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:34

haha tja, daarom zijn het ook instructeurs omdat ze de x-factor hebben blijkbaar..
Nou ja ik ga het deze week vragen aan hem en als ik nog geniale tips krijg dan zal ik het je laten weten...waarschijnlijk gaat hij zeggen dat ik moet ontspannen en gewoon op mijn billen moet blijven zitten.... :D

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:36

Ja ik hoor het graag hoe meer tips hoe beter! Dat ontspannen en gewoon op je billen blijven zitten is natuurlijk zo, maar soms wel heel moeilijk uit te voeren :j

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:59

Kan je voordat je gaat buitenrijden niet eerst even goed longeren zodat de meeste energie er al uit is?
Misschien dat ze dan ook wat rustiger te rijden is omdat ze al lekker heeft mogen rennen :)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:07

Goeie tip nog helemaal niet aan gedacht :o Kan nu 2 weken niet buitenrijden, maar ga het dan zeker proberen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:13

Jij zegt dat je paard het in de bak super doet en dat er niets verkeerd gaat, volgens mij is dit onmogelijk, en zal de controle die jij denkt te hebben in de bak ook nog sterk verbeterd kunnen worden, wanneer je daar in zal lukken , tjaaaa dan is je probleem voor een heel groot deel opgelost.
Zoek ook hier de fout bij jezelf, en dus niet bij je paard.

stephanie404 schreef:
Killed schreef:
met terug nemen moet je niet 1keer hangen aan je teugels maar kleine ophoudingen maken :)

Misschien kan je buiten draven voorlopig even achterwege laten en eerst in de piste oefenen met tempowisselingen, versnellen en vertragen wanneer JIJ het wil :)

Veel succes

Nee neem ook niet in 1 keer terug. In de bak gaat het super met tempowisselingen en doet ze precies wat ik wil. Maar buiten lijkt het wel of het een ander paard is.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:18

Ow maar ik weet ook van mezelf dat ik nog veel tekort kom hoor. Ik heb mijn paardje nu sinds oktober. Heb hiervoor ongeveer 8 jaar niet gereden. Dus ben eigenlijk wel weer een beginneling. De eerste 2 maanden ging echt waardeloos in de bak. Maar krijg nu les van een hele goeie instructrice en we zijn nu echt al met sprongen vooruitgegaan. Wil niet beweren dat ik een z ruiter ben ofzo. Maar voor ons niveau doen we het echt super. Dat bedoelde ik ermee.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:21

Ik ben trouwens aan het kijken naar een zadel voor buitenrijden waar ik lekker stevig in zit. Ik denk dat ik me dan al veel gelukkiger ga voelen. Ik ben niet bang voor haar want ze bokt niet of zo...maar ik zit gewoon niet altijd even stevig in het veelzijdigheidszadel wat ze nu heeft.
Ben aan het kijken naar een Zaldi Schooler...schijnt een "bokproof" zadel te zijn. Het is een spaans campera zadel. Zal haar goed staan en ik hoop dat het goed zit en is heel geschikt voor dressur en buitenritten. Ik weet dat het niet aan het zadel ligt dat ze soms zo fris is maar als ik me zekerder voel op haar rug dan straal ik dat ook naar haar uit. Bovendien ligt het zwaartepunt in spaanse zadels iets verder naar achter zodat ik haar beter zal kunnen remmen op mijn zit. Heb nu toch de neiging om naar voren te gaan zitten omdat ze me in feite naar voren trekt als ze zich sterk maakt..

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:29

Nou heb een paar weken niet buiten kunnen rijden door het slechte weer en omdat ik van de hoefsmid moest wachten tot ze ijzers had(ze heeft klaarblijkelijk snel slijtende hoeven) en we toch wel stukken over de weg moeten om naar het bos te gaan. Gister eindelijk ijzers gekregen. Vandaag een martingaal halen. Laatste paar dagen topics over gelezen en heb toch het idee dat het ons misschien gaat helpen. Dus duimen. Zal misschien vandaag en anders het weekend weer lekker naar het bos en strand gaan dus zal even laten weten hoe het is gegaan.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:31

Bethje31: Ik denk dat ik ook uit onervarenheid snel naar voren val. Hoor graag of een ander zadel je helpt :j

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:17

trek je hem toch gewoon 1 keer goed over de kop wedden dat hij de eerst volgende keer zich wel bedenkt zo dra die druk in zijn mondje voelt. en misschien met martegaal naar buiten ?? Of een 2e mee nemen handig is weet ik niet ik had zelf net zo iets met mijn vorige pony en die werd van een ander paard er bij nog veeeeeeeeel drukker en vreemder

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:16

sill: denk dat ze daar nog gestresster van word >;)

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:09

tinaaz schreef:
Ik zou haar lekker laten lopen, op het moment dat ze moe word gewoon door laten galopperen omdat jij dat wilt, daarna terugnemen en hetzelfde nog een aantal malen doen, zodat het je eigen tempo word ipv haar.

Mijn paard deed dit ook! Wij hadden altijd bepaald plekker waar we versnelden. Op een gegeven moment werden de paarden woest als ze niet harder mochten op die plekken! Ik meerdere dingen geprobeerd maar zoals deze quote werkte toch het beste.
Je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:37

Ben nog steeds bezig een ander zadel hoewel mijn instructeur zegt dat het niet uitmaakt wat voor zadel je zit. Als je zit goed is dan heb je geen speciaal zadel nodig. Heb sowieso wat zitlessen gehad toevallig en ik merkte dat mijn friesje veel mee reageert op mijn zit dat ik dacht. Ik kan haar letterlijk harder en zachter laten gaan met mijn zit, in de binnenbak dat wel...
Ik rij haar ook met martingaal maar wel met een heel zacht bitje, dubbelgebroken watertrens. Ze heeft ook een zwaarder bit gehad maar daar werd ze alleen maar feller van, vooral als ik haar probeerde te remmen.
Vorige week buiten goede remproef gehad weer. Was superlekker weer dus heel veel hondjes overal. Hond 1 sprong zo het ruiterpad op vlak voor de paarden. Andere twee paardjes gingen eigenlijk in een rengalop ervandoor. Mijn paard mocht van mij wel galopperen maar het moest in een redelijk normaal tempo. Dus ik heb haar gewoon kort gehouden, ik zat wel een beetje in verlichte zit omdat het een hele vlotte galop was, maar het ging eigenlijk heel goed. Er zat ongeveer 10 meter tussen haar en de andere paarden en ze was wel heel alert maar ging er niet vandoor. Hond 2 besprong haar vanuit de struiken van achter. Ze ging er niet vandoor maar gaf een flinke trap naar achter met beide benen, was stiekum een beetje trots op haar..
Ze probeerde 1 keer uit te breken aan het begin van de rit omdat ze een ander paard zag werdraven. Toen op advies van andere ruiter haar stevig kort genomen en eigenlijk direct aan de teugel gereden met stelling. Dit hielp. Mijn paard geeft redelijk duidelijke signalen..als ze heel alert is en ervandoor wil dan houdt ze haar hoofd heel hoog met de oortjes gespitst. Ik heb dan nul controle. Als ik haar dan direct aan de teugel rij en een tikje geef met de zweep dan let ze weer op mij en gaat het wel weer...
Maar goed het blijft proberen en oefenen. En blijven buitenrijden. Hoe vaker ze het doet hoe kalmer ze zal worden, hoop ik maar. Elke keer is het weer spannend...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:28

[/quote]
Ja dat heeft jentle ook. Dingen die voor mij onmogelijk zijn lukt mijn instructrice ook altijd. :') Zo heb ik weken geprobeerd om haar onder de douche te krijgen. Lief praten met allemaal lekkers naar binnen te lokken, maar geen enkele beweging in te krijgen. Na 5 weken was ik het zat en probeerde het niet meer. Tot mijn instructrice voorstelde om het een keer te proberen. Ze stond binnen 2 minuten zonder enkele vorm van geweld uit zichzelf in de douche rustig op een worteltje te kauwen |o[/quote]

Als ik dit bovenstaande lees, ben jij te zacht naar je paard. Je moet proberen meer te gaan denken van ik wil dit dus jij doet dat. En niet denken van stel dat hij nou eens hard gaat ( dan haak ik even in op je probleem) Probeer duidelijk te laten weten aan je paard dat jij de baas bent.
Wat ook nog kan gebruiken is een slofteugel, dit kun je gebruiken totdat het paard rustiger gaat. Omdat jezelf al aangeeft dat je paard het hoofd omhoog steekt (werkt een martingaal niet voldoende, is eigenlijk ook alleen voor springen) Als jij gewoon correct rijdt met een slof is er niets aan de hand, maar kun jij je paard wel net het hoofd laag houden wanneer dat nodig is.

Wat je ook altijd nog kunt proberen is om eerst het paard te rijden in de bak en daarna het bos in. Zodat de eerste frisheid eraf is.

Het paard zomaar laten lopen (zoals iemand hiervoor omschreef) lijkt mij niet verstandig en vooral niet veilig voor jou en je paard.

En naast je paard lopen is in mijn ogen lang niet zo veilig dan als je erop zit, bovenop een paard kun je meer vertellen dan ernaast.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:02

ze klinkt wel erg fris. Krijgt ze niet teveel krachtvoer?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:56

HBZ: Ja dat klopt ben ook veel te lief voor d'r maar probeer er wel een beetje verandering in te brengen als het nodig is.
Marita:Nee ze krijgt niet teveel krachtvoer.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:04

Oke even een update. Vandaag naar het bos geweest sinds toch uhm denk een maand. Afgelopen woensdag ijzertjes gekregen en dat vond ze toch wel heel raar hoor zat aldoor naar haar eigen voeten te kijken hahaha _O- Had qua bit een dun dubbelgebroken watertrensje(die had ik van de oude eigenaar meegekregen, maar ben sinds gisteren overgestapt op een Dubbelgebroken bustrens. Had ook een martingaal omgedaan. Vond het wel een beetje spannend om met een nieuw bit te rijden, want ja deze is wat zachter dus ze kon wel denken dat ze er lekker vandoor mocht. Maar het ging echt super *\o/* . We zijn naar het bos gestapt en in het bos kleine stukjes gedraafd en daarna weer gestapt en uitvoerig beloont. Daarna kleine heuveltjes opgegaan en zodra we boven waren gelijk in stap en ZE DEED HET *\o/* *\o/* *\o/* Ook met oversteken van wegen ging ze stilstaan weliswaar niet zo lang maar toch al een hele verbetering(waar we natuurlijk nog verder aan moeten werken. Ze werd af en toe nog wel wat heet maar in te houden. Merk toch wel dat het ook aan mijn zit ligt want heb getest en zodra ik blijf doorzitten gaat ze rustiger draven. Denk dat ik toch in verlichte zit te veel naar voren ga. Maar daar ga ik dan maar extra op oefenen. Vandaag dus alleen maar gestapt en stukken gedraafd. Galop nog maar even achterwege gehouden laten we eerst maar weer wat vertrouwen in elkaar krijgen :wave:

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:29

Leuk voor je. Veel blijven oefenen dus en letten op wat je zelf doet. Succes!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:32

Klinkt goed TS!
Had je beetje ok weer? Hier echt rot weer vandaag. Geen lekker weer om buiten te rijden.
Hoop dat het morgen een beetje opknapt..hoewel paardje vind dit frisse weer onwijs lekker...gaat ze alleen maar harder van haha..

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:34

Ja is echt super lekker weer hier. Blauwe lucht en zonnetje alleen harde koude wind. Ja jentle vond die wind ook wel lekker hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:32

[quote="aeolusnr1"]Jij zegt dat je paard het in de bak super doet en dat er niets verkeerd gaat, volgens mij is dit onmogelijk, en zal de controle die jij denkt te hebben in de bak ook nog sterk verbeterd kunnen worden, wanneer je daar in zal lukken , tjaaaa dan is je probleem voor een heel groot deel opgelost.
Zoek ook hier de fout bij jezelf, en dus niet bij je paard.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik heb een ander type paard (arabier) maar die is ook in de bak een zonnetje en buiten een heel ander verhaal. En die even lekker laten uitrennen is niet erg verstandig omdat ze dan 1. niet meer stopt (houdt t wellicht wat langer vol dan een fries) en 2. zo allemachtig achterlijk hard gaat dat het onverantwoord is voor de omgeving.
Overigens vind ik een paard tegen een boom parkeren ook niet zo'n best advies: mijn paard zou dan zeker niet stil staan: ze draait of op het allerlaatst nog even 180 graden om er opnieuw vandoor te gaan of gaat rakelings langs de boom en laat mijn knie ergens achter bij die boom...
Wat ik probeer is haar idd aan het werk (dressuur) te zetten in het bos en zo consequent mogelijk te zijn: net zo lang teruigzetten in stap en opnieuw beginnen tot ze in mijn tempo kan aandraven. Soms ben ik daar een uur mee bezig en is het niet (volledig) gelukt. Mijn paard is overigens wel veel relaxter als ze met een ander (rustig) paard samen is, dus dat scheelt voor mij een hoop.
Gelukkig voor je dat het nu al een keer beter is gegaan. Heel veel blijven oefenen en elkaar goed leren kennen is denk ik het beste wat je kan doen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:21

Kun je haar niet eerst doodmoe rijden/longeren in de bak? Misschien niet zo vriendelijk, maar als je er dan op zit heeft ze misschien de zin niet meer om keihard te crossen, dan doe je een klein drafje en beloon je haar :D

En volgende keer als ze wat minder moe is, en als ze dan toch weer gaat rennen, omgooien, terug rijden, moe maken en dan er weer op naar het zelfde stukje en weer aandraven. Als ze het dan goed doet weer belonen met rust.

Op een gegeven moment is ze er dan wel klaar mee dat als ze gaat rennen ze in de bak rondjes moet lopen tot ze er duizelig van word en daarna ook nog weer naar buiten moet..

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:30

Nou vandaag naar het strand geweest en het ging weer slecht. In het bos was ze nog braaf, maar op het strand was het weeeeeeer racen. Net dat ik dacht dat ik het onder controle had :( . Ik heb bijna alles geprobeerd. Kleine stukjes draven, voltes rijden, kleine ophoudingen i.p.v gaan hangen, zwaar maken etc. Maar niks bleek te helpen :o Alleen haar laten gaan durfde ik niet aan hoor :n . Beetje teleurgesteld -:(- . Maar het was wel een mooie rit en mooi weer _/-\o_ haha