Paard staakt en steigert op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Paard staakt en steigert op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:43

_O- En ik ben heel vriendelijk tegen andere ruiters! :') Dat vind ik een leuke! :D

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:01

Ik zou zeker niet blijven vechten met je paard, jezelf in gevaar brengen is het (voor mij) niet waard.
Mijn paard (ondertussen al 8) staakt ook. Wandelen is geen probleem en is hij nergens bang voor. Op het moment dat ik er op ga zitten draait hij om en loopt hij naar huis. Wil ik dit tegenhouden heb ik een probleem, bokken kan hij als de beste en de strijd word alleen maar heftiger, boos worden helpt ook niet want hij wordt nog bozer! Met andere paarden heb ik ook geprobeerd, sommige paarden loopt hij gewoon niet mee en doet hij dus wat hij ook doet alleen. Andere paarden loopt hij wel mee en raar genoeg wil hij dan voorop lopen! Na 10 min druk doen wordt hij relaxed en loopt hij als een echt western paard laag en chill. Ik blijf gewoon net zo lang wandelen en met dat andere paard mee tot hij alle paadjes kan dromen en zoveel vertrouwen heeft in mij en zichzelf dat hij alleen kan/wil. Geen strijd meer voor mij, te veel moeite, frustratie en bovendien gevaarlijk! heb er al heel lang over gedaan om een goede band met hem op te bouwen (na zijn verleden niet zoveel vertrouwen meer in de mens) deze band moet sterker worden en niet gevuld worden met strijd en frustraties. Maar: de gouden tip is welkom hoor! ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:08

Mijn paard deed dit ook, maar nu heb ik haar al anderhalf jaar en heeft ze meer vertrouwen in mij gekregen. In het begin steigerde ze, later liep ze achteruit en was niet meer vooruit te krijgen. Wat bij mij heeft geholpen is dat iemand gewoon naast haar hoofd meeliep. Als ze dan achteruit ging, pakte diegene haar even bij de teugels en nam haar weer mee naar voren. Ik ben nu zover dat ze met iemand ernaast lopend laatst geen een keer meer is gaan stilstaan. Dit heeft wel veel tijd gekost. Als ik echt alleen ga neem ik maar een klein stukje, misschien 100 meter. Als ze gaat staken hou ik mijn been stil en het enige dat ik doe is het hoofd in de goede richting sturen. Ze gaat vanzelf weer stil staan, ik wacht dan tot ze ontspant en dan doe ik nog 30 meter en daarna ga ik naar stal terug. Ik hoop dit stuk in de lente en zomer uit te breiden tot een staprit van een uurtje.

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:43

hoi,

ik zal eerlijk zijn ik heb niet alle reactie gelezen wat hier staan. maar zou graag toch het volgende willen zeggen. want misschien heb je er wat aan.

ik heb een paardje waar ik alles mee kan doen behalve alleen buiten rijden. dan is hij ook onbetrouwbaar. hij doet dan wel niet stijgeren of bokken maar wat hij wel doet is : bit tussen de tanden en keihard terug naar stal rennen. als ik met hem buiten rij en er zijn meerde paarden bij maakt het voor hem niet uit welke positie hij loopt. voor achter midden het maakt niet uit hij is toch braaf.
heb het vaak geprobeerd en meerdere dingen maar op den duur vond ik mijn veilig heid belangrijker dan alleen buiten rijden. veiligheid gaat voor alles.

ik wens iedereen veel succes want het is geen leuk probleem. als ik de tijd heb ga ik alle berichten rustig lezen misschien staan er voor mij nog dingen bij die ik niet geprobeerd heb

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:54

Nogmaals bedankt voor alle tips, meer zijn welkom :)

Vandaag heb ik een veilige route gekozen (zonder slootjes enzo) en heel veel tijd genomen. Ik heb het rondje uitgereden en ben niet afgestapt. Ik heb geen zweep meegenomen en heb vooral heeeeel overdreven beloond de hele weg. Ze is uiteindelijk achterwaarts springend ergens langs gegaan. Bij de laatste keer hoefde ik alleen nog maar mijn stem te verheffen. Eerst krabbelde ze even en dreigde ze, maar toen ze eindelijk weer in de vooruit stond gaf ik een commanderende stem en ze stapte dapper voort.

Ik ben heel blij met vandaag :)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:25

*\o/* Whoehoew!! Je ziet... It works :D Goed gedaan, ik hoop dat het in stijgende lijn blijft voortgaan en dat jullie nog vele leuke ritten samen kunnen maken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:17

Joehoe!! Goed hoor! Nu nog even volhouden (probeer ook andere veilige routes) en dan kunnen jullie hopelijk weer lekker ontspannen buiten rijden!

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:37

Kan het ook zijn dat ze bang vooriets is dat aan die weg ligt ?
mijn pony heeft precies hetzelfde , en die is bang voor koeien ..
En ja , precies op die weg ligt een boerderij koeien !
Ik ben gewoon afgestapt en heb met haar aan de hand er langs gelopen .
Nog steeds wel beetje staken maar zachtjes tegen haar praten & geruststellenen we waren er langs ! :D

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:32

Hm interessant.. Hoop dat iemand toevallig een oplossing heeft voor mijn draakje..

Ik heb mijn paard nu al bijna 1,5 jaar.. En hoe meer buitenritten ik maak, hoe erger het wordt.. Ik kan niet eens het pad van stal met haar afrijden.. Vandaag ging het redelijk, had gelukkig iemand die met me meereed.. Maargoed, eindelijk het pad af, ik dacht joepie. Geen probleem meer.. Jawel hoor. Elke 10 stappen die ze zette, stond ze stil. Eerst ging ze met wat been wel weer verder, maar hoe verder weg we waren, hoe erger het werd. Steeds weer stoppen, omdraaien (alleen maar rechtsom).. Ik probeer haar steeds weer terug te draaien (kan alleen rechtsom, linksom wil ze niet, loopt dan achteruit of komt omhoog) en als ik weer omgedraaid ben draaft ze eigenlijk meteen weer aan om bij het andere paard aan te sluiten..
En dan gaat het weer een tijdje goed, en dan begint het feest weer.. steeds weer opnieuw tot ze helemaal niet meer vooruit wil nadat ik haar weer teruggedraaid heb.. Wil niet eens meer stilstaan, loopt als een gek achteruit.. Desnoods de sloot in, tegen bomen aan....
Stukje naast haar verder lopen en dan weer opstappen heeft geen zin, want dan stap je op en zet ze geen stap meer vooruit, alleen nog maar terug..

Het is echt niet zo dat ze ergens bang voor is.. Tenminste, niet voor een of ander geval dat ze ziet of hoort.. Paard is 100% verkeersmak, normaal gesproken superbraaf en heel koel in haar hoofd.. Misschien is ze bang om stal achter te laten..
Maar ik ga al een tijdje niet meer in mijn eentje op buitenrit, altijd met zn tweeen of meer, en dan doet ze het ook..

Ook aan de hand is het feest.. Neem haar tegenwoordig aan een longeertouw + hoofdstel + zweep mee, zodat ze wel doorloopt.. Als ik haar bijtik als ik naast haar sta, loopt ze wel, maar als ik haar bijtik met mn zweep als ik erop zit, gebeurt er helemaal niets...

Heeft er iemand een oplossing?

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:44

Annellinde, waarschijnlijk is je paard bang om zonder ander paard op pad te gaan en heeft hij dus niet genoeg vertrouwen in jou. Je zou eraan kunnen gaan werken dat vertrouwen te vergroten door bijvoorbeeld grondwerk

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:07

Dorien_68 schreef:
Annellinde, waarschijnlijk is je paard bang om zonder ander paard op pad te gaan en heeft hij dus niet genoeg vertrouwen in jou. Je zou eraan kunnen gaan werken dat vertrouwen te vergroten door bijvoorbeeld grondwerk

Maar ook met andere paarden meegaan is een ramp.. Ook dan loop ik tegen dat probleem aan....