Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:52

ElinaSK schreef:
ik denk dat ik opt moment maar het beste de staldeur open kan laten , zodat ze in en uit kan wanneer ze wil ( zowel in de paddock als in stal )..

Zo ga ik dat dus in de toekomst ook doen met mijn paarden. Ik denk dat dit de beste oplossing is voor je paard.

ElinaSK

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:54

Ja, ik denk wel dat dit idd de oplossing is :j . en straks als ik weer meer kan rijden, maar verder met het weer "rechtmaken" van haar

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:11

Misschien voor de winterperiode een brutale shet erbij zetten die niet opzij gaat wanneer ze wil draaien in de stal en zo haar "gewoonte" doorbreekt,wel zorgen dat ze voldoende buitenkomt en aan het werk gezet wordt,al ga je maar wandelen met haar of naast de fiets wanneer je erzelf niet opdurft met een buitenrit,wordt ze ook meteen gewend aan het verkeer en andere zaken die ze onder de man tegen kan komen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:23

ze is overigens wel verkeersmak hoor ( ze staan 's zomers namelijk aan de weg waar continu verkeer en ook groot verkeer langs komt) . ik denk dat ze anderen gewoon omver loopt , het zit er nl zo in :P want ze hebben hier ook een shetje en die loopt ze altijd te pesten , haha . maar de staldeur open zetten zal voorlopig de enige logische oplossing zijn als ze al niet naar buiten gaat..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:30

[quote="ElinaSK"]Ze staat samen met nog veel meer paarden .
en idd zoals jij zegt nienke ze doet het wat je er er ook neer legt.. maar dat komt vooral omdat ze in het verleden een te kleine stal heeft gehad en toen ontdekt heeft dat ze hem kon verruimen door rondjes te lopen en de zijwand er dus uit te drukken.. nu heeft ze hier echt een ontiegelijk grote stal , maar ze doet het gewoon het is gewoon stereotiep gedrag geworden... helaas is er nooit ingegrepen waardoor ze dus niks doet met wat je ook in dr stal knikkert...

ik weet niet of op dit moment naar het bos gaan verstandig is.. ze is nog erg jong en wil nog wel eens iets niet snappen en buiten kan dat best wat gevaarlijke situaties creeeren..[/quote]

Volgens je eigen schrijven toch niet! Ze gaat ook pas iets snappen door veel te doen,maar dan moet jij dat zelf wel kunnen leren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:38

Wat zoek jij supergoed naar een oplossing, TS! Echt bravo. Mss is het allemaal nog niet ideaal, maar je probeert wel wat binnen de mogelijkheden. Gelukkig ga je niet in op allerlei toeters en bellen die alleen de symptomen bestrijden.

Stalgebreken als deze ontstaan vaak als veulens worden gespeend. Luchtzuigen en weven zijn het meest voorkomend. Door de stress die ze door het afspenen krijgen (abrupt bij hun moeder vandaan, soms zelfs alleen in een box of stal), leren ze door dergelijk stereotiep gedrag het leven een beetje aangenamer te maken (voor de volledigheid: luchtzuigen ontstaat vaak agv een maagzweer wat vaak bij afgespeende veulens voorkomt). Ook al staat ze lange tijd 24/7 buiten, als ze weer op stal komt vertoont ze hetzelfde gedrag. Dit is geleerd en bevestigd.

Haar voorliefde om voltes te lopen ohz of in vrijheid wijt ik toch aan blokkades in haar lijf. Heb je de mogelijkheid een goede osteopaat naar haar te laten kijken/behandelen? Ik weet niet waar je woont, maar Skippy1 is bij mij geweest en ik ben heel tevreden. Ze is ook nog eens gedragsdeskundig, dus mss 2 vliegen in 1 klap.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:43

Paddenpad schreef:
Ze staat samen met nog veel meer paarden .
en idd zoals jij zegt nienke ze doet het wat je er er ook neer legt.. maar dat komt vooral omdat ze in het verleden een te kleine stal heeft gehad en toen ontdekt heeft dat ze hem kon verruimen door rondjes te lopen en de zijwand er dus uit te drukken.. nu heeft ze hier echt een ontiegelijk grote stal , maar ze doet het gewoon het is gewoon stereotiep gedrag geworden... helaas is er nooit ingegrepen waardoor ze dus niks doet met wat je ook in dr stal knikkert...

ik weet niet of op dit moment naar het bos gaan verstandig is.. ze is nog erg jong en wil nog wel eens iets niet snappen en buiten kan dat best wat gevaarlijke situaties creeeren..

Volgens je eigen schrijven toch niet! Ze gaat ook pas iets snappen door veel te doen,maar dan moet jij dat zelf wel kunnen leren.

ja, klopt daarmee bedoelde ik dat ze andere dingen zoals paaltjes, felgekleurde dingen, takken etc " eng " vind en dan besluit dat ze toch maar de andere kant op te gaan. Ik zou eerst samen met nog iemand naar buiten gaan als het zo ver was , maar diegene komt opeens niet meer -.-' . en ik vertrouw het nog niet alleen. dus wacht ik tot het weer beter wordt en dan ga ik samen met de eigenaar naar het bos , hij gaat dan zn draver trainen en ik constance :P

Marion71 schreef:
Wat zoek jij supergoed naar een oplossing, TS! Echt bravo. Mss is het allemaal nog niet ideaal, maar je probeert wel wat binnen de mogelijkheden. Gelukkig ga je niet in op allerlei toeters en bellen die alleen de symptomen bestrijden.

Stalgebreken als deze ontstaan vaak als veulens worden gespeend. Luchtzuigen en weven zijn het meest voorkomend. Door de stress die ze door het afspenen krijgen (abrupt bij hun moeder vandaan, soms zelfs alleen in een box of stal), leren ze door dergelijk stereotiep gedrag het leven een beetje aangenamer te maken (voor de volledigheid: luchtzuigen ontstaat vaak agv een maagzweer wat vaak bij afgespeende veulens voorkomt). Ook al staat ze lange tijd 24/7 buiten, als ze weer op stal komt vertoont ze hetzelfde gedrag. Dit is geleerd en bevestigd.

Haar voorliefde om voltes te lopen ohz of in vrijheid wijt ik toch aan blokkades in haar lijf. Heb je de mogelijkheid een goede osteopaat naar haar te laten kijken/behandelen? Ik weet niet waar je woont, maar Skippy1 is bij mij geweest en ik ben heel tevreden. Ze is ook nog eens gedragsdeskundig, dus mss 2 vliegen in 1 klap.
[/quote]

dankje :) . ik weet verder ook niks van haar verleden, het enige wat ik nu weet is dat ze op een te kleine stal heeft gestaan... en ze heeft ooit eens haar hele been kapot gehad waardoor ze maanden lang alleen maar op stal mocht staan #) . waarschijnlijk heeft het haar gedrag daardoor verergergd...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:46

Dat kan heel goed de oorzaak zijn. Lees je m'n laatste alinea ook?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:46

Ja, ik heb het gezien :) . zou inderdaad ook nog een beste optie kunnen zijn !!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:58

Ik moet hierbij aan de goudvis denken die in een ronde viskom steeds dezelfde kant opzwemt en daardoor scheefgroeid.
Wel vreselijk dat een jong dier zo'n gewoonte ontwikkeld heeft,zou er ook niet tegen kunnen dit aan te moeten zien.

Kan de eigenaar niet wat meer met haar gaan doen of dat jullie een aantal keer per week voorlopig in een binnenbak gaan rijden zodat ze te moe is om in haar stal te gaan draaien.
Denk dat ze gewoon teveel energie heeft en deze op het moment niet kwijt kan en daardoor in haar "verveelgewoonte" vervalt.

Geen buurman/vrouw in de buurt die wel een berijdbare bak hebben waar je voorlopig gebruik van mag maken?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:00

Goed zo!
Pb haar anders 'ns. Mss weet ze wel een goeie in jouw buurt. Zij zit in de regio Apeldoorn maar komt ook bij mij in Dalfsen. Ik heb echt 'wonderen' na een behandeling gemerkt. Als je daarover meer wilt weten, pb je me maar.

PS: ik krijg geen gage of fee hoor. Ben alleen heel tevreden.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:06

Paddenpad schreef:
Ik moet hierbij aan de goudvis denken die in een ronde viskom steeds dezelfde kant opzwemt en daardoor scheefgroeid.
Wel vreselijk dat een jong dier zo'n gewoonte ontwikkeld heeft,zou er ook niet tegen kunnen dit aan te moeten zien.

Kan de eigenaar niet wat meer met haar gaan doen of dat jullie een aantal keer per week voorlopig in een binnenbak gaan rijden zodat ze te moe is om in haar stal te gaan draaien.
Denk dat ze gewoon teveel energie heeft en deze op het moment niet kwijt kan en daardoor in haar "verveelgewoonte" vervalt.

Geen buurman/vrouw in de buurt die wel een berijdbare bak hebben waar je voorlopig gebruik van mag maken?

de overburen hebben een bak.. die denk ik nu het een aantal dagen droog is geweesd etc wel weer redelijk berijdbaar is.. hij is alleen erg zwaar.
normaal rijd ik hier achter de paddock daar is het nl vrij snel droog en niet zwaar.. ik probeer er zo veel mogelijk te zijn en ze gaat er ook minstens elke dag uit , alleen niet zo lang als zou moeten.. maar vanaf volgende week ( als het droog blijft ) . ben ik wel van plan meer te gaan doen met haar .

Marion71 schreef:
Goed zo!
Pb haar anders 'ns. Mss weet ze wel een goeie in jouw buurt. Zij zit in de regio Apeldoorn maar komt ook bij mij in Dalfsen. Ik heb echt 'wonderen' na een behandeling gemerkt. Als je daarover meer wilt weten, pb je me maar.

PS: ik krijg geen gage of fee hoor. Ben alleen heel tevreden.

ik zal er eens even overnadenken :P . de eigenaren zijn sws niet de beroertste om als er wat met de paarden is er gelijk geld aan uit te geven. ze zei namelijk laatst ook dat ze wat stijf oogde aan 1 kant en dat er toch wat aan gedaan moest worden :P .

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:12

Het is ook niet de bedoeling dat wanneer je een paard 1x per week rijdt meteen zware arbeid geeft maar dit geleidelijk aan opbouwt.
Waarschijnlijk zijn haar rechter spieren nu korter dan links dus uitkijken dat je bij het rijden ook niet te hard de rechter spieren gaat oprekken om je paard recht te maken.

Ook zal er eerst een oplossing gevonden moeten worden aan het rondjes draaien anders kan de osteopaat wel iedere week langskomen en heeft dus weinig nut voor langer termijn,is wel lekker voor haar portemonnee natuurlijk!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:14

klopt, dat dacht ik net ook ( van de osteopaat)

opbouwen doe ik zeker wel , aangezien het ook nogeen jong paard betreft wat nog niet veel conditie heeft. dankje voor de tip trouwens :Y)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:22

Ja ik zeg het ivm blessures die dan veroorzaakt kunnen worden door kleine scheurtjes die je dan in de spieren krijgt.

Het is een combinatie van alles wat er nu moet gaan gebeuren dus: rustige en regelmatige conditie en spieropbouw in combinatie met een goede instructeur/begeleider,eventuele goede osteopaat en het afleren/voorkomen van rondjes draaien in de stal.

Hoe zit het met het voer,want nu ze niet zoveel werk verricht heeft ze ook weinig krachtvoer nodig wat overtollig energie dat zich kan gaan uiten in nervositeit op stal kan verminderen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:25

Ja, klinkt logisch in mijn oren :)

het voer is hier aangepast op prestatielevering . de draver die binnenkort weer moet koersen krijgt uiteraard meer krachtvoer. de paarden die van hun pensioen staan te genieten krijgen de basis. en zo krijgt constance ook de hoeveelheid om minimaal 1x per week of eventueel vaker te presteren. Maar ze is natuurlijk ook nog jong en ze is ook super vrolijk. als ze na een nacht op stal buiten komt gaat ze eerst een kwartier racen ;P

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:29

Maar als er blokkades zitten krijg je die er met trainen, laat staan 1x per week, echt niet uit. Problemen moet je imo oplossen en daarna voorkomen. Als je 1 van beide niet doet, heeft wat je ook doet weinig zin. Dat geldt voor een behandeling van de osteo maar ook voor je training.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:31

daar heb jij ook een punt ;)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:35

Neem aan dat de eigenaar dan draversbrok of prestatiebrok voert?Of krijgen de paarden die niet werken gewoon basisbrokken?

In de prestatie en draversbrok zit namelijk nogal er veel energie en dat zou voor jouw verzorgpaardje weleens veel te veel kunnen zijn en een kilo basisbrok zou voldoende zijn in combinatie met voldoende hooi die niet al te eiwitrijk is.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:43

Marion71 schreef:
Maar als er blokkades zitten krijg je die er met trainen, laat staan 1x per week, echt niet uit. Problemen moet je imo oplossen en daarna voorkomen. Als je 1 van beide niet doet, heeft wat je ook doet weinig zin. Dat geldt voor een behandeling van de osteo maar ook voor je training.

Vandaar dat ik ook de combinatie heb neergezet.

TS moet er zelf ook aan werken samen met de eigenaar anders is het zinloos iedere week of om de twee weken een osteopaat te laten komen op langer termijn heeft het dan geen effect en dat lijkt mij wel de bedoeling!

Wanneer een paard goed getraind wordt,de juiste huisvesting heeft,een goed zadel en verder geen trauma's opgelopen heeft door een val of dergelijke heb je geen osteopaat nodig.

Mensen doen tegenwoordig net of dat dat standaard bij paardenhouden hoort,maar het is juist een bevestiging dat je dan fout bezig bent of hij moet gevallen zijn of vastgelegen hebben dat er iets scheefgeschoten zit wat een blokkade kan veroorzaken maar dan ga ik naar de dierenarts en die hebben vaak gediplomeerde osteopaten die aangesloten zijn bij een praktijk.

Veel kun jezelf met het correct rijden van je paard voorkomen of corrigeren,kun je dat niet dan heb je inderdaad een aantal keer per jaar of sommigen per maand een osteopaat nodig.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:48

Paddenpad schreef:
Neem aan dat de eigenaar dan draversbrok of prestatiebrok voert?Of krijgen de paarden die niet werken gewoon basisbrokken?

In de prestatie en draversbrok zit namelijk nogal er veel energie en dat zou voor jouw verzorgpaardje weleens veel te veel kunnen zijn en een kilo basisbrok zou voldoende zijn in combinatie met voldoende hooi die niet al te eiwitrijk is.

ik weet niet precies wie wat krijgt :P weet wel dat de paarden die echt prestaties moeten leveren daar ook speciaal voer voor krijgen . Ik geloof dat constance ook gewoon idd basisbrok krijgt, af en toe misschien wat haver ( wat misschien wel helemaal niet zo'n goeie keuze is maar goed daar ga ik me verder niet mee bemoeien) en voldoende hooi uiteraard.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:53

Helemaal met je eens, Paddenpad. Qua rijderij zou je nooit een osteo nodig moeten hebben en dat heb ik gelukkig ook nog nooit gehad (doe ook m'n best dat zo te houden en dat heb ik grotendeels zelf in de hand).

Van 't zomer heb ik voor het eerst een osteo bij 2 van m'n paarden gehad. Beiden zijn al jaren met pensioen, dus kunnen niet vastgereden zijn. 1 van deze paarden is vorig jaar heel erg ziek geweest en kwam er maar niet echt bovenop. Na de behandeling van de osteo is ze echt weer de oude (hoe lastig dat soms ook is). De ander heeft een scheef bekken door een trauma.
De osteo die ik noemde is gediplomeerd. Ik meen dat je via Icreo kunt zien wie daadwerkelijk een opleiding hebben gevolgd. Net als bij hoefsmeden zijn er ook veel prutsers op de markt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:03

de buurman had ook een pony die steeds rondjes rechtsom draaide op stal
zodra ze binnen kwam begon ze
ook met een veulen erbij in de box, er lag bijna de hele dag hooi in de box maar daar denderde ze gewoon doorheen

ze liep ook kreupel en heeft bobbels op de knie
de boer [ 75jr] fokte met 2 merries en ging minderen en omdat ze kreupel liep wilde hij ze naar de slager brengen
gelukkig heeft bokster Goya haar overgenomen en nu staat ze 24/7 buiten en is niet kreupel meer en word ze weer bereden

ze heeft jaren rondjes gelopen,maar nu blijkt dat er weinig schade is gelukkig
ze had een redelijk grote box en kwam er overdag uit met de groep in de paddock,maar toch verveelde ze zich waarschijnlijk op stal
we hebben haar ook weleens vast gezet als we daar bezig waren,en dan bleef ze rustig maar durfde dat niet te doen als er niemand was

ze zal nu niet meer op stal komen en op de wei blijven, en het mooiste is dat er op gereden kan worden
we zijn heel blij dat er door jaren draaien dezelfde kant op geen blijvende schade is.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:36

ik ga ook echt mn best doen om het voor mn paardje beter te maken :P

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:14

even een update over constance inmiddels lijkt de oplossing gevonden te zijn ... ze komt er nu meer en vaker uit , plus dat ze op stal meer stro heeft dan normaal... en nu is ze daar lekker mee aan het piezelen.. en ik ben nu 2 dagen achtereen geweest en geen van de dagen was ze nog bezig met rond te lopen..