Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:51

Kinke schreef:
Ik stel voor dat jullie eerst de topicgeschiedenis van deze bokker checken....

:D daarom durfde ik het ook niet te vragen. Ik ben bang voor het antwoord.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:52

Bij mijn paard is het opgelost met dit speciale bit. :D
Voor paarden die de tong naar buiten gaan brengen.
Op dit bit brengt hij zijn tong niet naar buiten omdat dit bit een goede inwerking heeft daar tegen.
Ik heb in het begin fouten gemaakt. met mijn paard dat ik verkeerde dingen heb gebruikt voor zijn tong,
Daar leer je ook weer van, en fouten gaan maken is menselijk he, ;)

MoSt81

Re: Tong naar buiten, ontspanning of protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:55

maar welk bit is dit dan? Misschien dat andere mensen daar dan ook baat bij kunnen hebben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:20

Dat lijkt me nogal een onvriendelijk bit dan, als de tong eigenlijk met dwang in de mond wordt gehouden.

patbaelemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:18

Ik stel voor dat jullie eerst de topicgeschiedenis van deze bokker checken....
Bij mijn paard is het opgelost met dit speciale bit
beste allemaal, ik ben nieuw bij BIT.NL en kan nog niet goed overweg met alle mogelijkheden van dit forum.. waar vind ik topicgeschiedenis ?
kan men me gewoon niet zeggen welk bit hij/zij gebruikt ? ik zal dit niet zomaar in de mond steken van mijn paard; ik ben geen 10 jaar meer :-) (47 !) ik overleg eerst alles met mijn lesgever vooraleer ik iets doet en in mijn huidige lesgever heb ik vertrouwen.
Indien het om het correctiebit van sprenger gaat (recht bit met middenin een verhoogstuk om tongvrijheid te geven) dan weet ik waarover u het heeft.
Helpen jullie me aub.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:29

Berichtengeschiedenis kun je checken door op profiel te klikken, linksonder haar berichten en dan op zoek gebruikers berichten.
Welk bit zij gebruikt is voor ons allemaal een raadsel denk ik. Ze heeft al vanalles met haar zogenaamde paard uitgespookt. tot aan pantys om de tong aan toe.

Enne welkom om BOKT.nl......

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:35

Nou sorry maar dat knopje zit er bij mij niet op. Misschien kun je gewoon even tekst en uitleg geven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:42

onder het bericht dat iemand plaatst staat een knopje "profiel' en een knopje "pb'. Als je profiel aanklikt kom je in het profiel van desbetreffende bokker. Rechtsboven kun je de berichtengeschiedenis van die bokker aanklikken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:44

dit is wat ik te zien krijg bij jouw profiel:

Laatst bezocht: 0 min geleden
Totaal aantal posts: 6029
[2.10 berichten per dag]

Profiel laatst bewerkt: 19-03-11 08:02
Profielviews: 2137 (Sinds 1 juli 2008)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:00

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:22

Dit filmpje heeft al best wel vaak op bokt gestaan. :j
Dat is niet de reden dat een paard met ze tong naar buiten gaat lopen.
Bitloos is niet vriendelijker, als met een bit gaan rijden.
Een enkelgebrokentrens prikt alleen in het ,gehemelte als je met je handen bij je knieën zit met het rijden.
Als je Handen naast elkaar houd en stil houd, en niet te breed zet, kan de enkelgebrokentrens ook niet in je paard zijn gehemelte gaan prikken. als je anders gaat leren rijden. en een bit gaat gebruiken wat bij je paard past, dan kan het tongprobleem overgaan.
Onderneem je geen actie dan blijf je met dit probleem rondlopen.
Een tongprobleem gaat in principe nooit over ,je zult er altijd alert op moeten zijn en je eigen rijkunsten gaan verbeteren.
Door dat ik nu anders ben gaan rijden, en bepaalde spieren bij mijn paard beter los ga werken.
Houd hij zijn tong naar binnen, ga ik weer op de oude mannier rijden, zo als ik eerst deet ,dan komt zijn tong meteen weer naar buiten.
De drukverdeling van het bit is heel belangrijk, dat je niet je gewicht op een teugel gaat vastzetten, als die van mij zijn tong naar buiten gaat brengen, haal ik alle druk van binnenteugel er af die er op staat. en dan doet hij zijn tong weer naar binnen.
Die van mij zet alle druk op een kant van het bit, vast en omdat ik in het begin dan ook weer druk ging zettten op die kant, dat werkt averechts tegen je, je bent nooit sterker dan een paard je moet slimmer zijn dan je paard. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:36

Goh, dat heb je snel voor elkaar gekregen, je lijkt wel een prof zoals je al deze tips neer zet.
Wel fijn voor je dat het "tongprobleem" is opgelost, goed les gehad zeker.

dior_bokt schreef:
Dit filmpje heeft al best wel vaak op bokt gestaan. :j
Dat is niet de reden dat een paard met ze tong naar buiten gaat lopen.
Een enkelgebrokentrens prikt alleen in het ,gehemelte als je met je handen bij je knieën zit met het rijden.
Als je Handen naast elkaar houd en stil houd, en niet te breed zet, kan de enkelgebrokentrens ook niet in je paard zijn gehemelte gaan prikken. als je anders gaat leren rijden. en een bit gaat gebruiken wat bij je paard past, dan kan het tongprobleem overgaan.
Onderneem je geen actie dan blijf je met dit probleem rondlopen.
Een tongprobleem gaat in principe nooit over ,je zult er altijd alert op moeten zijn en je eigen rijkunsten gaan verbeteren.
Door dat ik nu anders ben gaan rijden, en bepaalde spieren bij mijn paard beter los ga werken.
Houd hij zijn tong naar binnen, ga ik weer op de oude mannier rijden, zo als ik eerst deet ,dan komt zijn tong meteen weer naar buiten.
De drukverdeling van het bit is heel belangrijk, dat je niet je gewicht op een teugel gaat vastzetten, als die van mij zijn tong naar buiten gaat brengen, haal ik alle druk van binnenteugel er af die er op staat. en dan doet hij zijn tong weer naar binnen.
Die van mij zet alle druk op een kant van het bit, vast en omdat ik in het begin dan ook weer druk ging zettten op die kant werkt dat averechts tegen je, je bent nooit sterker dan een paard je moet slimmer zijn dan je paard. :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:50

dior_bokt schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens. Daar zou ik de oplossing ook niet willen zoeken. maar ik geloof ook niet dat een paard altijd last van zijn tanden heeft bij een tongprobleem, zie bijvoorbeeld Scandic. Dat paard ken ik toevallig en had bij het inrijden al problemen met de aanleuning en heeft altijd een top-begeleiding gehad van veterinairen en ruiters.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:42

Abacab

Als je voor bitloos gaat kiezen los je het probleem niet op, dan ontwijk je alleen het probleem.
Dat is ook de reden dat ik niet voor bitloos heb Gekozen.
Abacab bedoel je dit filmpje. ?
http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4 ... _embedded#!
Mijn paard doet precies het zelfde met zijn tong. als dit paard op het filmpje . hoe hij zijn tong naar buiten gaat brengen.
Ik rij alleen mijn paard niet zo diep, als op het filmpje.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 05-01-12 16:49, in het totaal 3 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:43

dior_bokt schreef:
Op dit bit brengt hij zijn tong niet naar buiten omdat dit bit een goede inwerking heeft daar tegen.
Ik heb in het begin fouten gemaakt. met mijn paard dat ik verkeerde dingen heb gebruikt voor zijn tong,
Daar leer je ook weer van, en fouten gaan maken is menselijk he, ;)

Wat voor bit is dat dan?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:40

mika11

Ik ben aan het kijken hoe ik de link, van het bit hier naar toe ga krijgen. :j
Is er ook een bokker, die weet wat de oorzaak is van dit filmpje
waarom het paard zijn tong naar buiten gaat brengen.
Mijn paard doet precies het zelfde met zijn tong als dit paard,
Kan iemand mij vertellen,Hoe dit nou precies gekomen kan zijn, of mischien ken je iemand die daar verstand van heeft.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:45

dior_bokt schreef:
mika11

Ik ben aan het kijken hoe ik de link, van het bit hier naar toe ga krijgen. :j
.

Wat is de naam/merk dan van het bit?
Is dan makkelijk genoeg om zelf even op google een plaatje erbij te vinden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:17

Ik vind dat filmje ook overdreven.. maar het geft wel aan dat de bekende heel vriendelijke bitten nog steeds heen onvriendelijk gebruikt kunnen worden..

Dus als de TS zegt "er licht een heel zacht bitje in" sluit dat niet uit dat het het paard weerstand tegen het bit heeft.

De tong eruit kan komen door een slecht gebit maar de oorzaak is 9 van de 10 keer bij de ruiter te vinden.
Welk bit er ook in ligt. Tong erui betekent ook dat ie de mond open houd en niet mooi ontspannen dicht, dat heeft vaak met aanleuning te maken.

Volgens mij hoeven we daat niet heel erg lang over te praten en is iedereen het daat ongeveer wel mee eens. Paarden die zich dit een keer aanwennen leer je het bijna niet meer af helaas.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:30

Janski

Mijn paard loopt niet met zijn mond open. tijdens het rijden.
Hij brengt alleen zijn tong naar buiten, en zijn mond is verder keurig gesloten, tijdens het rijden.
Die van mij begint er al mee met instappen,alleen als je teugels los gaat laten doet hij hem weer naar binnen.
Dus alles moet ik een beetje met gevoel gaan in spelen hoeveel druk hij kan hebben.
tongproblemen zijn wel voor een groot deel af te gaan leren, als je de juiste instructeur hebt.
Ik ben het met je eens, iets gaan aan leren gaat makkelijker, dan iets weer gaan afleren,

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:41

Mond dicht en tong eruit??? Waar steekt je paard zijn tong dan langs, beetje vreemd want gisteren zei je nog dat je het opgelost had, zie onderstaand bericht, wie snapt het nog, ik niet.

Bij mijn paard is het opgelost met dit speciale bit.
Daar leer je ook weer van, en fouten gaan maken is menselijk he,

dior_bokt schreef:
Janski

Mijn paard loopt niet met zijn mond open. tijdens het rijden.
Hij brengt alleen zijn tong naar buiten, en zijn mond is verder keurig gesloten, tijdens het rijden.
Die van mij begint er al mee met instappen,alleen als je teugels los gaat laten doet hij hem weer naar binnen.
Dus alles moet ik een beetje met gevoel gaan in spelen hoeveel druk hij kan hebben.
tongproblemen zijn wel voor een groot deel af te gaan leren, als je de juiste instructeur hebt.
Ik ben het met je eens, iets gaan aan leren gaat makkelijker, dan iets weer gaan afleren,

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:45

bigone

Het is opgelost bij mijn paard. ik gaf alleen een voorbeeld aan Janski wat mijn paard precies met zijn tong deet tijdens het rijden,
Om een idee te gaan krijgen, wat hij precies met ze tong deet.
Niet elk paard brengt op de zelfde mannier zijn tong naar buiten.
Ik heb ook aangeven dat mijn paard wel zijn tong weer naar buiten gaat brengen, als je op de oude mannier verder gaat van rijden.
Bij die van mij moet je goed gaan aanvoelen hoeveel druk hij nodig heeft, en je moet er heel erg op gaan letten dat je even veel druk houd op beide teugels. Ik werk hem nu op een andere mannier los, en daar door laat hij zijn spanning los uit zijn lijf.
Het tongprobleem los je met kleine beetjes op. dat gaat niet zomaar weg op de een of andere dag.
Als hij zijn tong wel weer naar buiten gaat brengen, dan laat ik hem anders inbuigen en dan houd hij zijn tong weer naar binnen. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:18

Zo, dus alle tips uit je 35 topics hebben dus toch geholpen :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:25

dior_bokt schreef:

dior_bokt schreef:
Ik heb ook aangeven dat mijn paard wel zijn tong weer naar buiten gaat brengen, als je op de oude mannier verder gaat van rijden.
Bij die van mij moet je goed gaan aanvoelen hoeveel druk hij nodig heeft, en je moet er heel erg op gaan letten dat je even veel druk houd op beide teugels. Ik werk hem nu op een andere mannier los, en daar door laat hij zijn spanning los uit zijn lijf.

Ik ben je even kwijt... Is het nou het nieuwe speciale bit, of de manier van rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 07:33

Maar welk bit is het nu?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:22

Het is de manier van gaan rijden.
Het gaat niet van de een of andere dag over.
Je moet zelf een groot deel weten hoe het paardenlichaam in elkaar zit, en hoe het paard zijn lichaam beweegt, en hoe je bepaalde spieren goed los kan gaan werken.
Dat je paard weer zijn tong naar binnen gaat houden.
Het wil niet zeggen ,wat bij mijn paard wel goed werkt .dat het bij jullie paarden ook goed gaat werken. ;)
Je moet eerst het medische gedeelte gaan uitsluiten, dan het Harnachement na laten gaan kijken. of dat helemaal in orde is.
Elk paard heeft een voorkeur voor een bepaald soort bit. :j en dit moet je gewoon gaan uittesten waar je paard het beste op gaat lopen,
En niet gaan lopen piepen als het bit niet werkt je paard heeft hier een paar weken de tijd voor nodig, om aan het nieuwe bit te gaan wennen.
je moet er zelf ook aan gaan wennen als je zelf nieuwe schoenen hebt gekocht.
Ik ben er normaal gesproken er op tegen om een ander bit te gaan gebruiken, omdat je dit Rijtechnisch moet gaan oplossen.
Bij die van mij is het een gewoonte gaan worden, om bij het minste geringste de tong naar buiten te gaan laten hangen.
Vandaar dat ik voorlopig met dit bit blijf rijden. Watertrens Turnado.

Je hebt een aantal bitten die helpen bij paarden die de tong naar buiten gaan brengen.
1 de watertrens Turnado, 2 sprenger bit ultra soft, 3 ongebrokentrens, 4 bitten die veel tongvrijheid geven.
rubbere tonglepel die kan je aan je trens vastmaken.
Dus er is genoeg keuze op de markt. het is gewoon een kwestie van uittesten.