Haflinger geen verbetering met dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Haflinger geen verbetering met dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:53

Uiteraard gaat er niks boven goede les. Dit is mij dan ook geleerd door een professionele trainer.
Ik denk trouwens dat een beweging naar voren en omhoog duidelijk is, maar zeker niet 'pijnlijker' voor het paard. Bij een achterwaartse beweging kun je harder trekken dan bij de voorwaarts-op beweging aangezien je armen dan een heel eind gestrekt zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:09

Tigra_ schreef:
Duhelo schreef:

jup, dat prefereer ik ook, maar hangt af van paard tot paard.
in het geval van de ts zou ik zeker ook voor de loslaat manier kiezen.
als ik mijn eigen merrie rij ga ik eerder een ophouding geven, daar zij gewoon weet wat er verwacht wordt, en ze het gewoon een leuk spelletje vind om mij te plagen :D
maar die laat ik in haar actieve periode (lees: geschoren in de winter) het eerste halfuur ook een heel stuk losser en voorwaartser lopen, gewoon een goed vlot tempo, ergste energie er wat uit, heeeel licht contact met de mond, en eenmaal ze aangeeft te willen werken, wordt ze opgepakt en aan het werk gezet.
Zolang ze rennen, als je ze dan oppakt gaan ze zich enkel maar opkroppen, en dan krijg je het gevolg dat, zodra je ze een paar mm ruimte geeft, ze als een ongeleid projectiel rondhossen.en dat is nou niet de bedoeling :D

Het hangt zeker van paard tot paard af.
Dit is misschien een "laatste" redmiddel voor een paard waar geen grip meer op is, maar ik vermoed zomaar dat als je er een zeer goede ruiter op dit paard van ts zet het probleem zo verholpen is. Lef en op het juiste moment reageren is vele malen belangrijker dan de kracht die je moet uit oefenen.
Dus misschien niet zo'n slechte methode maar dan alleen voor ervaren mensen die weten dat er geen andere uitweg is en ik vindt persoonlijk dat zulke dingen niet zomaar lukraak geadviseerd moeten worden. Maar goed dat ben ik. Nadeel van internet soms hé. Maar goed.

ik vind dat dit geen zon harde hulp is hoor, Mits er uiteraard geen bit gebruikt wordt met hefboomwerking.
het gaat ook om een beweging die duidelijk is tegenover het paard omdat het een "grote" beweging is (zogezegd je handen 20 cm naar voor brengen, en 20 cm omhoog), dat het paard goed opmerkt, met een kort sterker contact met de mond (daarin kun je varieren hoeveel druk je op dat moment zet, ikzelf werk liever met een kortere, iets sterkere ophouding, zodat ik in 1 maal het gewenste effect heb (enkel bij een paard die vertrouwd is met mijn rijstijl en die weet wat de bedoeling is, niet zoeen zoals het geval van ts) dan dat ik 10 maal zachte ophoudingkjes maak en paardlief vrolijk doordenderd :D )
dus in principe vind ik het niet zo hard, mits de ruiter weet wat die doet. daarom dat ik dit ook niet adviseer aan TS ;)
Dusja, grotendeels zijn we het met elkaar eens, maar het is inderdaad soms moeilijk uit te leggen achter de pc.
irl is het makkelijker uit te leggen omdat je alles dan ziet, en ook het effect ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:14

Helemaal gelijk Duhelo.
En zoals al gezegd is de druk bij reactie meteen weg, dus duidelijk.
Maar goed, les dus :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:16

ohjee, we moeten weer in de oude boktstijl hervallen:
Les nemen!!! *\o/* :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:16

Duhelo schreef:
Tigra_ schreef:
Het hangt zeker van paard tot paard af.
Dit is misschien een "laatste" redmiddel voor een paard waar geen grip meer op is, maar ik vermoed zomaar dat als je er een zeer goede ruiter op dit paard van ts zet het probleem zo verholpen is. Lef en op het juiste moment reageren is vele malen belangrijker dan de kracht die je moet uit oefenen.
Dus misschien niet zo'n slechte methode maar dan alleen voor ervaren mensen die weten dat er geen andere uitweg is en ik vindt persoonlijk dat zulke dingen niet zomaar lukraak geadviseerd moeten worden. Maar goed dat ben ik. Nadeel van internet soms hé. Maar goed.

ik vind dat dit geen zon harde hulp is hoor, Mits er uiteraard geen bit gebruikt wordt met hefboomwerking.
het gaat ook om een beweging die duidelijk is tegenover het paard omdat het een "grote" beweging is (zogezegd je handen 20 cm naar voor brengen, en 20 cm omhoog), dat het paard goed opmerkt, met een kort sterker contact met de mond (daarin kun je varieren hoeveel druk je op dat moment zet, ikzelf werk liever met een kortere, iets sterkere ophouding, zodat ik in 1 maal het gewenste effect heb (enkel bij een paard die vertrouwd is met mijn rijstijl en die weet wat de bedoeling is, niet zoeen zoals het geval van ts) dan dat ik 10 maal zachte ophoudingkjes maak en paardlief vrolijk doordenderd :D )
dus in principe vind ik het niet zo hard, mits de ruiter weet wat die doet. daarom dat ik dit ook niet adviseer aan TS ;)
Dusja, grotendeels zijn we het met elkaar eens, maar het is inderdaad soms moeilijk uit te leggen achter de pc.
irl is het makkelijker uit te leggen omdat je alles dan ziet, en ook het effect ziet.

Ik denk wel dat we het eens zijn inderdaad. Wat voor de een als ophouding te lezen staat verstaat een ander een flinke ruk. En het is tja wel zielig(voor het paard) als iemand je verkeerd begrijpt en zomaar dingen (verkeerd) aanneemt en uit probeert. Het paard is daar de dupe van.
Achja laten we hopen dat de ts een goede instructeur kan vinden die haar en haar paard kan begeleiden.
Ik kan ook echt weleens wat harder in komen, daar niet van maar, het is en blijft zo moeilijk om op internet iemand goed advies te geven. Voor het zelfde geld ligt het zadel achterste voren en doet het paard daarom zo. Okey wat overdreven maar zo moeilijk als geen beeld hebt en het paard niet kent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:21

Daar geef ik je volledig gelijk in.
ikzelf ben zo zacht als mogelijk, maar zo hard als nodig. Dus als dat 1000 kilo paard weer eens onder me vandaan denderd omdat ze beslist dat het indraven in de piste een race is, nou, dan kom ik ook wel eens wat harder in.
Als ik het verhaal van TS lees denk ik dat het bij die haf net niet helpt (ik vermoed dat Ts al reeds vrij "hard" is in de mond) en dat er beter losgelaten wordt.
Maargoed, erg moeilijk om te zien zonder dat het paard gezien wordt!
(nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:26

Duhelo schreef:

Lekker flauw Duhelo. Het lijkt me slim om iemand te laten kijken die ervaring heeft met de te proberen methode. Anders kopen we allemaal een boek, leren het daaruit en kunnen we rijden als Anky.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:36

Snoompje schreef:
Duhelo schreef:

Lekker flauw Duhelo. Het lijkt me slim om iemand te laten kijken die ervaring heeft met de te proberen methode. Anders kopen we allemaal een boek, leren het daaruit en kunnen we rijden als Anky.

euh, daar ik WE schreef was het niet flauw bedoeld hoor, ik wilde gewoon maar zeggen dat we hier tips mogen geven wat we willen, maar doordat wij het paard niet zien, en niet kennen, het moeilijk is om in dit geval de juiste tips te geven, en dat ts gewoon les moet volgen.
ik weet niet of ik wel wil kunnen rijden als anky trouwens
anders had ik wel deze smileys erbij gezet:

Duhelo schreef:
Les nemen!!! :O :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:29

Excuses :o

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:58

klink misschien gek maar klinkt een beetje alsof hi jslecht aan het been is en niet aan het werk wil.
door hard te gaan rennen geven mensen minder snel been maar gaan tegenhouden. precies wat hij wil..

misschien nog een idee om korte wendingen te rijden en dan goed met je binnenbeen het binnenachterbeen erbij rijden. Je voelt dan dat door hem je binnenteugel ontlast wordt. wijken is ook een goede oefenening, en dan zo dat je de gradatie van wijken kan varieren. en ook van links naar rechts kan afwisselen. hij zal daarbij waarschijnlijk ook versnellen omdat hij dan zijn achterbenen moet gaan gebruiken en dat wil hij niet. niet harder laten gaan dan, daar mag je best streng in zijn. let wel op dat je niet vast blijft houden. dan doen zijn achterbeen namelijk nog niets. maar zwaar zitten en een ophouding maken dat hij terug moet, bij geen reactie mag je best streng zijn en duidelijk doorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:38

Goede theorie 66996236. Ik denk echter dat dit probleem veroorzaakt wordt doordat het paard niet op zijn eigen benen kan lopen. Als het ware hetzelfde als wanneer je struikelt, je een paar passen 'rent' om niet te vallen. Veel haflingers hebben de neiging om dingen voorwaarts op te lossen en gaan dan rennen. Het paard moet dus het juiste zwaartepunt leren vinden waardoor hij niet meer over zijn voorbenen valt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:03

Snoompje schreef:
Goede theorie 66996236. Ik denk echter dat dit probleem veroorzaakt wordt doordat het paard niet op zijn eigen benen kan lopen. Als het ware hetzelfde als wanneer je struikelt, je een paar passen 'rent' om niet te vallen. Veel haflingers hebben de neiging om dingen voorwaarts op te lossen en gaan dan rennen. Het paard moet dus het juiste zwaartepunt leren vinden waardoor hij niet meer over zijn voorbenen valt.

Jaa precies! Want ik voel hem gewoon ook op de voorhand lopen, en krijgt daarom de neiging om te gaan rennen omdat rustig rijden dan te zwaar wordt voor hem van voor, en gaat dan hangen denk ik.

Vandaag heeft hij vrij. Zal morgen proberen een filmpje voor jullie te maken (als dat lukt als mijn vriendin meegaat), en laat dan te teugel los van voor met lichte contact, en kunnen jullie misschien zien wat het probleem is.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:22

Heb trouwens wel van de zomer een filmpje waar ik met hem balkjes neem.
Dit was ook voor wat oefeningen voor de achterhand.
Maar hier is hij niet zo snel op als wat mijn probleem is, mensen die hem toch willen zien? :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:29

Als er altijd mee voor de kar gereden is reageerd hij dan niet beter op je stem? Kun je daar niks mee? Met een HO of Galloppp of welk commando ook bij hem gebruikt is?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:58

randie schreef:
Als er altijd mee voor de kar gereden is reageerd hij dan niet beter op je stem? Kun je daar niks mee? Met een HO of Galloppp of welk commando ook bij hem gebruikt is?

Nee... Als hij gaat, dan gaat hij, en komt dan ook niet terug op mijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:56

Volgens mij woon je erg ver weg; jammer anders was ik een keertje komen kijken/les geven.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 18:20

Woon in het zuiden van limburg.
Dus iemand van in de buurt hier? :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:42

Snoompje schreef:
Excuses :o

nou, ik weet niet of ik die wil aanvaarden hoor! *zoekt een "pfuh" smiley * :D

xPenny schreef:
randie schreef:

Nee... Als hij gaat, dan gaat hij, en komt dan ook niet terug op mijn zit.

als hij gaat, niet direct gaan proberen hem terug te rijden, nu zit je in een cirkeltje van wat hij allemaal fout doet zeg maar.
laat hem gaan, en probeer er een oefening uit te rijden zodat je kan belonen (dus bv een pasje éxtra naar voor, als hij reageert op je been, gooi los, beloon hem, en laat hem zelf uit lopen, op een bepaald moment komt hij terug naar draf, en dan beloon je terug.
probeer eerst dat cirkeltje te doorbreken ;)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:14

ik snap je probleem, mijn pony heeft ook erg veel moeite met galoperen in de bak. bij mijn pony is dit al een eind verbeterd doordat ik een erg goede instructrice heb. we hebben ons eerst bezig gehouden met het rechtrichten in stap en draf, zodat niet alleen mijn pony recht zou worden, maar ik ook meer controle kreeg over zn lichaam. toen moesten we galoperen op de volte, iets wat mijn pony aan het begin echt niet kon. hij gign helemaal plat hangen en ging bijna op zn plaat. elke keer als ie naar binenn viel moest ik um weer recht sturen waardoor die weer recht op zn benen kwam te staan en sprong kon gaan maken. na heel veel herhalen kan ie nu in iedergeval succesvol een goede volte galoperen.
ik denk dat het bij jou paardje ook wel eens zou kunnen werken, gewoon veel op de volte oefenen en elke keer als ie scheef gaat bij sturen zodat ie echt goed op zn galopsprinegn moet concentreren.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:47

Vandaag geprobeert!
Het ging beter als verwacht!

Alleen sinds deze week staat het ''oudere'' paard ivm met het weer binnen 's avonds.
En meneer MOET hem niet in de steek laten, dus wat ervan komt in de bak, hinniken en niet op mij aan het letten onder het rijden, en korte bochten maken voor het ander paard te kunnen zien.
Eigenlijk gewoon de hengst ''zonder balletjes'' uithangen. :')

Eerst meneer maar eens even aan de longeerlijn gezet 5min dat hij even zijn koldertje kwijt kan, en meteen begonnen met goed warm te stappen.
In het begin was hij even erg snel, en zoals al gezegt dat hij niet zou reageren op de zit, dus even een ophouding gegeven waarnaar een tweede of derde hardere ophouding nodig was.
Maar flink aan het been gereden vandaag, goed vooruit dat zijn achterhand ook eens aan het werk kwam, en na een dik half uur rijden was hij enigstens juist heerlijk om te rijden!!
Lekker losjes, was wel even wennen met goede voltes rijden omdat hij vaker afkorte (maar was ook omdat de hele bak een moddepoel door de regen was), en hij afentoe even niet op mijn binnenbeen reageerde.
Maar ik was tevreden!
Bedankt iedereen, en laat morgen of zaterdag weer weten hoe het gegaan was!!

Filmpje zat er vandaag niet in... Vriendin kon niet mee vandaag dus was in mn eentje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:49

die voltes komen wel terug ;)
eerst zorgen dat hij leert voorwaarts gaan op je been, en terug komen op je zit, (tussendoor natuurlijk wel wendingen rijden, maar probeer die niet te perfect te rijden, eerst het bovenstaande in orde brengen)
eenmaal het bovenstaande goed is, kun je gaan werken met het wijken voor een eenzijdig been, (dus in de voltes)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:52

Duhelo schreef:
eerst zorgen dat hij leert voorwaarts gaan op je been, en terug komen op je zit, (tussendoor natuurlijk wel wendingen rijden, maar probeer die niet te perfect te rijden, eerst het bovenstaande in orde brengen)
eenmaal het bovenstaande goed is, kun je gaan werken met het wijken voor een eenzijdig been, (dus in de voltes)

Dankje! Ja precies, het is tenslotte de eerste dag dat ik er nu mee bezig ben.
Alleen op mijn zit reageren zat er vandaag niet echt in.. Had meer oog voor wat anders dan dat hij op mij lette.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:56

xPenny schreef:
Duhelo schreef:

Dankje! Ja precies, het is tenslotte de eerste dag dat ik er nu mee bezig ben.
Alleen op mijn zit reageren zat er vandaag niet echt in.. Had meer oog voor wat anders dan dat hij op mij lette.

dat is normaal hoor ;), zal wel een tijdje duren tegen dat hij het vat :D
veel succes!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:05

Mag ik vragen wat jouw Haflinger te eten krijgt? Ik kan je wel allerlei rijkunstige tips gaan geven, maar kom uit bij een woord: consequent blijven! Begin aan de hand met het plaatsen van je paard. Jij bepaalt waar hij zijn benen neerzet en niet hij. Stel dat je paard een stap naar voren doet, zijn de meesten geneigd een stap terug te doen. Het paard heeft dan al de leiding overgenomen en zal dit de volgende keer weer toepassen.
Touwhalster om, lange lijn en ga maar lopen. Paard achter je laten lopen, jij stopt dan moet hij ook stoppen. Als je omdraait en op hem afloopt moet hij achteruit lopen, enz. Je zult merken dat je hiervan heel veel profijt hebt bij het rijden en in de dagelijkse omgang met je paard.
Onder het zadel werkt het precies hetzelfde, alleen zijn het dan je zit en benen. De teugels moet je gewoon op maat houden, maar met je benen en zit moet je hem alle kanten op kunnen laten gaan. Denk niet in correct wijken, maar ik wijken voor druk. Het gaat nu niet om netjes, maar om luisteren. Heel veel succes en geduld: ps als je boos wordt kun je beter afstappen want een paard is een heel gevoelig dier en zal hier op reageren door te vluchten. Alleen opstappen als je zelf lekker onspannen bent en gewoon beginnen met de stap. De rest komt later wel weer.

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:06

mischien iets van het mennen over gehouden?

gokje..