Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tigra_ schreef:Duhelo schreef:
jup, dat prefereer ik ook, maar hangt af van paard tot paard.
in het geval van de ts zou ik zeker ook voor de loslaat manier kiezen.
als ik mijn eigen merrie rij ga ik eerder een ophouding geven, daar zij gewoon weet wat er verwacht wordt, en ze het gewoon een leuk spelletje vind om mij te plagen
maar die laat ik in haar actieve periode (lees: geschoren in de winter) het eerste halfuur ook een heel stuk losser en voorwaartser lopen, gewoon een goed vlot tempo, ergste energie er wat uit, heeeel licht contact met de mond, en eenmaal ze aangeeft te willen werken, wordt ze opgepakt en aan het werk gezet.
Zolang ze rennen, als je ze dan oppakt gaan ze zich enkel maar opkroppen, en dan krijg je het gevolg dat, zodra je ze een paar mm ruimte geeft, ze als een ongeleid projectiel rondhossen.en dat is nou niet de bedoeling
Het hangt zeker van paard tot paard af.
Dit is misschien een "laatste" redmiddel voor een paard waar geen grip meer op is, maar ik vermoed zomaar dat als je er een zeer goede ruiter op dit paard van ts zet het probleem zo verholpen is. Lef en op het juiste moment reageren is vele malen belangrijker dan de kracht die je moet uit oefenen.
Dus misschien niet zo'n slechte methode maar dan alleen voor ervaren mensen die weten dat er geen andere uitweg is en ik vindt persoonlijk dat zulke dingen niet zomaar lukraak geadviseerd moeten worden. Maar goed dat ben ik. Nadeel van internet soms hé. Maar goed.
)
Duhelo schreef:Tigra_ schreef:Het hangt zeker van paard tot paard af.
Dit is misschien een "laatste" redmiddel voor een paard waar geen grip meer op is, maar ik vermoed zomaar dat als je er een zeer goede ruiter op dit paard van ts zet het probleem zo verholpen is. Lef en op het juiste moment reageren is vele malen belangrijker dan de kracht die je moet uit oefenen.
Dus misschien niet zo'n slechte methode maar dan alleen voor ervaren mensen die weten dat er geen andere uitweg is en ik vindt persoonlijk dat zulke dingen niet zomaar lukraak geadviseerd moeten worden. Maar goed dat ben ik. Nadeel van internet soms hé. Maar goed.
ik vind dat dit geen zon harde hulp is hoor, Mits er uiteraard geen bit gebruikt wordt met hefboomwerking.
het gaat ook om een beweging die duidelijk is tegenover het paard omdat het een "grote" beweging is (zogezegd je handen 20 cm naar voor brengen, en 20 cm omhoog), dat het paard goed opmerkt, met een kort sterker contact met de mond (daarin kun je varieren hoeveel druk je op dat moment zet, ikzelf werk liever met een kortere, iets sterkere ophouding, zodat ik in 1 maal het gewenste effect heb (enkel bij een paard die vertrouwd is met mijn rijstijl en die weet wat de bedoeling is, niet zoeen zoals het geval van ts) dan dat ik 10 maal zachte ophoudingkjes maak en paardlief vrolijk doordenderd)
dus in principe vind ik het niet zo hard, mits de ruiter weet wat die doet. daarom dat ik dit ook niet adviseer aan TS
Dusja, grotendeels zijn we het met elkaar eens, maar het is inderdaad soms moeilijk uit te leggen achter de pc.
irl is het makkelijker uit te leggen omdat je alles dan ziet, en ook het effect ziet.
) Snoompje schreef:Duhelo schreef:ohjee, we moeten weer in de oude boktstijl hervallen:
Les nemen!!!![]()
Lekker flauw Duhelo. Het lijkt me slim om iemand te laten kijken die ervaring heeft met de te proberen methode. Anders kopen we allemaal een boek, leren het daaruit en kunnen we rijden als Anky.
Duhelo schreef:ohjee, we moeten weer in de oude boktstijl hervallen:
Les nemen!!!![]()
Snoompje schreef:Goede theorie 66996236. Ik denk echter dat dit probleem veroorzaakt wordt doordat het paard niet op zijn eigen benen kan lopen. Als het ware hetzelfde als wanneer je struikelt, je een paar passen 'rent' om niet te vallen. Veel haflingers hebben de neiging om dingen voorwaarts op te lossen en gaan dan rennen. Het paard moet dus het juiste zwaartepunt leren vinden waardoor hij niet meer over zijn voorbenen valt.
Snoompje schreef:Excuses

xPenny schreef:randie schreef:Als er altijd mee voor de kar gereden is reageerd hij dan niet beter op je stem? Kun je daar niks mee? Met een HO of Galloppp of welk commando ook bij hem gebruikt is?
Nee... Als hij gaat, dan gaat hij, en komt dan ook niet terug op mijn zit.

Duhelo schreef:die voltes komen wel terug
eerst zorgen dat hij leert voorwaarts gaan op je been, en terug komen op je zit, (tussendoor natuurlijk wel wendingen rijden, maar probeer die niet te perfect te rijden, eerst het bovenstaande in orde brengen)
eenmaal het bovenstaande goed is, kun je gaan werken met het wijken voor een eenzijdig been, (dus in de voltes)
xPenny schreef:Duhelo schreef:die voltes komen wel terug
eerst zorgen dat hij leert voorwaarts gaan op je been, en terug komen op je zit, (tussendoor natuurlijk wel wendingen rijden, maar probeer die niet te perfect te rijden, eerst het bovenstaande in orde brengen)
eenmaal het bovenstaande goed is, kun je gaan werken met het wijken voor een eenzijdig been, (dus in de voltes)
Dankje! Ja precies, het is tenslotte de eerste dag dat ik er nu mee bezig ben.
Alleen op mijn zit reageren zat er vandaag niet echt in.. Had meer oog voor wat anders dan dat hij op mij lette.
, zal wel een tijdje duren tegen dat hij het vat