Draver kan niet galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:44

mischien is hem het nooit aan geleerd
als hij nog jong i s dan zal ik dat hem maar snel gaan leeren

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:44

In_Black schreef:
1Boefje, als je de juiste hulp geeft zal je paard in galop gaan. Moeilijker is het niet. Ik leer ze zelf de galop hulp bewust aan aan de longe. Iets terugnemen in tempo, dan maak je zelf even een pas naar voren zodat je iets meer ruimte geeft, spoort weer aan terwijl je aan de voorkant iets druk houdt en dat is alles.
Vergeet niet je paard bij te zetten op de goeie manier want anders denk ik dat het geen succes wordt. Longeer voorwaarts/neerwaarts.

Oke, hoe moet je iets terugnemen?
Aan de voorkant iets druk?
je paard bij zetten?
Longeer voorwaarts/neerwaarts?

Weet je dat je ongeveer Arabisch spreekt!
Hoe kan ik het hem leren als ik niet weet hoe?
Bij Frans leren moet je ook bij de schoolwoordjes beginnen.
Ik mis de basis voor longeren, ik kan dus mijn draver het niet leren. DAT is wat ik bedoel. Je moet wel de kunde hebben!!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:46

corientjuhh schreef:
Ik rij ook op een draver en galop was echt prut in het begin
Veel met buitenrijden op lange stukken galopje mee pakken
Is dat goed en met ritme dan af en toe eens een bochtje zo steeds verder uitbouwen
Ik ben nu bijna een jaar verder en kan nu gewoon een volte (okee nog steeds wat rommelig) galopperen :D
Oefenen oefenen oefenen trainen trainen trainen ;)

Oh en TS zoals nikilover haar paard heeft nu en eerder zo is het bij mij ook :)

Mijn paard galoppeert niet rommelig hoor :)
kan geweldig schakelen, middengalop, arbeidsgalop, zo verzameld dat hij bijna op zijn plek stil staat bij wijze van..
voltes, contragalop, eenvoudige wisselingen... no problem :)

en de tip over op buitenritten gaan oefenen op rechte stukken?
Niet doen. dravers die hard gaan, zijn bijna niet terug te nemen en ongelooflijk sterk.
Maar ik val in de herhaling want ben al eerder op die tip ingegaan.

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:46

Oh nee zo bedoel ik het niet. Even voor de duidelijkheid: ik heb nog niets geprobeerd, de eigenaresse heeft het wel geprobeerd en zegt dat hij dit ECHT niet kan dus ik wilde even weten hoe ik het dan (als hij het echt niet kon en het mag van de eigenaresse) aan hem zou moeten leren.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:47

1Boefje schreef:
In_Black schreef:
1Boefje, als je de juiste hulp geeft zal je paard in galop gaan. Moeilijker is het niet. Ik leer ze zelf de galop hulp bewust aan aan de longe. Iets terugnemen in tempo, dan maak je zelf even een pas naar voren zodat je iets meer ruimte geeft, spoort weer aan terwijl je aan de voorkant iets druk houdt en dat is alles.
Vergeet niet je paard bij te zetten op de goeie manier want anders denk ik dat het geen succes wordt. Longeer voorwaarts/neerwaarts.

Oke, hoe moet je iets terugnemen?
Aan de voorkant iets druk?
je paard bij zetten?
Longeer voorwaarts/neerwaarts?

Weet je dat je ongeveer Arabisch spreekt!
Hoe kan ik het hem leren als ik niet weet hoe?
Bij Frans leren moet je ook bij de schoolwoordjes beginnen.
Ik mis de basis voor longeren, ik kan dus mijn draver het niet leren. DAT is wat ik bedoel. Je moet wel de kunde hebben!!

Bij mijn draver was druk aan de voorkant juist harder gaan..
veel renpaarden steunen soort van op de teugels.
En daarom mocht mijn paard dus niet steunen op mijn teugels :)

Wil je weten hoe je je paard galop kunt aanleren aan de longe, of onder het zadel?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:49

Heh Arabisch 1Boefje?? Je hebt een paard en je weet niet wat voorwaarts-neerwaarts is, bijzetten, druk aan de voorkant? Dat zijn geen longeertermen maar algemenen termen in de paardenwereld :?
En hoe longeer je je paard dan, aan een touw in de rondte laten fladderen?
Op internet en via cursussen is er genoeg over longeren te vinden, ook op Bokt, hoor. Het hoort ook wel bij de basis van de training van een paard :roll:
Ik vraag me ernstig af, hoe je je paard dan rijdt, wanneer je de basisbegrippen in het algemeen niet kent?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:50

Het heeft idd niks met opjagen te maken, integendeel, want daar krijg je harder draven van. Het heeft te maken met correcte galophulpen, paard op het goede been zetten dus de beste kans creeren om aan te springen en dat kan in alle rust.
Ik weet niet waarom mensen denken dat als iets gemakkelijk kan gaan het meteen "beulerij" is???? Of "snel moet".

De hulpen zijn geen tekens van als ik mijn been naar achter leg moet je galopperen, de hulpen zijn er om de galop uit te lokken. Zoals ik ook omschreven heb- gewicht wordt op de buitenkant gegoid zodat het paard met het binnenbenen paard eerst naar voren grijpt etc. De timing ervan is dus ook heel belangrijk. En ja een en ander zit 'm in de kunde van de ruiter.

Elk paard kan galopperen. De ruiter moet hem er alleen op juiste wijze toe zetten om het onder de man te doen.

Eenmaal aanspringen gelukt, kun je aan de galop zelf gaan werken en het aanspringen perfectioneren. Dat is een hele opleiding. Maar aanspringen op zich aanleren, niet.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:51

Nikilover, druk aan de voorkant kan inderdaad veroorzaken dat een draver gaat versnellen maar dat hoeft niet beslist.
Heb je moeite met tempo terug nemen, maak dan kleine ophoudinkjes en laat gelijk weer los.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:57

In_Black schreef:
Nikilover, druk aan de voorkant kan inderdaad veroorzaken dat een draver gaat versnellen maar dat hoeft niet beslist.
Heb je moeite met tempo terug nemen, maak dan kleine ophoudinkjes en laat gelijk weer los.

Zeg ik ook niet, maar dat was bij de mijne wel het geval :)
Nu ben ik sowieso wel iemand die is van het met weinig teugeldruk rijden.

Ik heb geen moeite met tempo terugnemen hoor.. integendeel :)

In_Black

Re: Draver kan niet galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:05

Zorg vooral dat je paard voorwaarts/neerwaarts is. Een paard wat het hoofd in een hoge houding draagt, springt minder snel aan. Denk maar aan een check (opzetteugeltje voor de drafsport waar een paard lekker aan kan gaan hangen als het een beetje moe wordt maar daardoor het hoofd hoger kan houden) Deze dient er voor dat het paard steun krijgt en minder snel een galoppade gaat maken.
Wil je galop dan doe je het tegenovergestelde dus voorwaarts/neerwaarts, voorafgegaan door lang en laag.
Ik vermeld er nog wel even bij, voor jullie denken dat drafsport mishandeling is, dat een check beslist geen martelwerktuig is. Verder worden de paarden in de normale trainingen ook altijd voorwaarts/neerwaarts in een keurige aanleuning gereden.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:21

Met manegelessen krijg je echt geen longeerlessen.
Zelfs voor mijn man is het abracadabra en dat terwijl hij nu net 1,5 jaar priverijlessen erop heeft zitten.
Dus die algemene termen? |o Geen idee!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:24

Dit zijn geen longeertermen maar algemene termen, Boefje. Ik neem aan dat je die toch wel mee hebt gekregen op de manege en bij privélessen? Het enige verscihil met longeren is dat je het bij longeren vanaf de grond uitvoert.
Misschien tijd om je eens af te vragen of jullie wel goed les krijgen?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:58

Ze kregen echt wel op hun kop hoor! Ik ben vaak in Wolvega en een paar keer in Duindigt geweest, en ze krijgen echt wel op hun mieter! Ook ik heb een exkoersende draver die eerst niet durfde te galloperen alleen super hard ging draven en alsie in galop was er knetterhard vandoor ging en niet meer te remmen was... ook was hij als de dood voor de zweep en nu nog steeds en ik ken nog een heleboel dravers die dat zijn..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:09

Nou NienkeNiels geen dingen vertellen die niet waar zijn. Een draver krijgt niet op zijn mieter wanneer hij een galoppade maakt. Het klopt wel dat veel dravers als de dood voor de zweep zijn en dat komt omdat ze geen zwepen gewend zijn. Ze weten niet eens wat het is.
Uitgekoerste dravers zul je inderdaad even moeten helpen met de galop, niet omdat ze niet durven maar omdat ze vaak net na koers gewoon nog in koersconditie zijn en ook hun hele gestel er op is getraind om hard te draven.
Maar geen leugens vertellen, dat is niet netjes. Ik ben bijna wekelijks in Wolvega, loop op enkele entrainementen rond, train zelf een paar dravers en dat ze op hun kop krijgen is gewoon gelogen.
Het enige wat er zou gebeuren wanneer je een draver op zijn mieter geeft wanneer ie een galopfout maakt, is dat ie de keer daarna zich niet meer laat inspannen en de hele boel, sulky, tuig, inclusief rijder, kort en klein gaat slaan.
Geeft men een draver op de kop die een foutje maakt, dan kan men het paard direct wel afschrijven. Broodje aap verhaal dus :+

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:12

a In black ik zal niet in discussie gaan maar ik heb het toch echt met eigen ogen gezien! En ook i kben bij vele trainingen van dravers geweest en nog steeds! En geen zwepen gewend ze worden behoorlijk geslagen... mijn andere paard van 2 is ook geen zweep gewend en kent het nog niet maar gaat er niet als een malle vandoor.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:13

Mijn draver springt het makkelijkst in galop aan vanuit stap, dat heb ik haar zo aangeleerd en zo zit er ook geen vaart in, moet zeggen dat dat prima werkt in de bak, buiten blijft een ander verhaal,op de heenweg kan ik er wel een galopje in gooien maar als madame lekker warm is gedraaid wil ze steeds harder in galop. En Boefje1 Arabisch kun je ook leren hoor, je hebt geen slechte leerlingen , maar wel slechte leraren. En het helpt al als je positief benaderd wordt, toch?!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:18

NienkeNiels schreef:
a In black ik zal niet in discussie gaan maar ik heb het toch echt met eigen ogen gezien! En ook i kben bij vele trainingen van dravers geweest en nog steeds! En geen zwepen gewend ze worden behoorlijk geslagen... mijn andere paard van 2 is ook geen zweep gewend en kent het nog niet maar gaat er niet als een malle vandoor.

Je mag best in discussie gaan alleen zit je nu gewoon dingen te vertellen die niet waar zijn.
Ik wil nu ook wel bewijs van je, maar ga niet zomaar wat zitten roepen wat nergens op slaat.
Ben wel benieuwd bij wie je al die trainingen meemaakt, ik kom ook her en der, dan zou ik je vast wel moeten kennen... en op de koers ben ik ook elke week te vinden. De regels zijn superstreng, kwa zweepgebruik.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:17

Zo onwijs jammer dat er zo veel vooroordelen over dravers zijn. Ik wacht nog steeds op een compleet en goed geschreven artikel wiens link ik kan neerplanten.
Draverswereld is de wereld waar mensen de minste kennis en begrip voor opbrengen.

@Nienkeniels; Wat jij hebt gezien is niet gebruikelijk. Er zal ongetwijfeld eens een slechte trainer tussen zitten die zijn paard niet netjes behandelt. Er zal ongetwijfeld een gefrustreerde trainer tussen zitten die slaat. Maar hebben we die niet in elke sport?
Een normale trainer die op goed niveau zijn paard traint doet aan galoptraining en slaat zijn paard niet. Feit.

@1boefje; Longeren kán een hele nuttige bijdrage geven aan de training van je paard. Mits dit op een goede manier en door iemand die verstand van zaken heeft wordt uitgevoerd. De termen die worden genoemd zijn termen die heel gebruikelijk zijn voor iemand die zijn paard longeert en zich heeft verdiept in een goede trainingsmethode en de beweging van een paard.
Ik ben nog druk lerende om een écht goede longeur te worden, ik kan prima mijn paard rondjes laten lopen, bijgezet of niet. Maar er zijn zoveel meer kennis en manieren te verkrijgen waarmee je je paard een goede training kan aanbieden zonder een ruiter op z'n rug die hem in onbalans brengt.
In_Black geeft een paar goede handgrepen waar jij op verder zou kunnen googelen/zoeken en die je leuke en nuttige kennis kunnen opleveren als je hier van nog niet op de hoogte bent.

TS, ga lekker bezig met je paardje. Nogmaals; verdiep je in de draver en zijn wil en kunnen. Ga je inlezen en geniet van het hele leerproces. De galopknop is er (onder goede begeleiding) makkelijk op te zetten zoals hier genoemd wordt. Hierna kun je hier heerlijk mee doortrainen zodat de galop steeds makkelijker en beter gaat.
Met een beetje goede wil moet dat altijd goedkomen!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:02

Ik denk niet dat het slechte privelessen zijn. Ik heb toch van 4 verschillende les gehad. Zelfs toen ik 17 was bij Manage Waalzicht in Ridderkerk en mijn eerste rijlessen had is er niks uitgelegd!
Probleem is ook dat ik niemand kan vinden die bekwaam is in longeren en die wil helpen. I

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:36

een probleem bij dravers is ook vaak dat de spieren om te stuwen met de achterbenen zeer goed ontwikkeld zijn, maar die om te dragen niet. Daarom is het moeilijker voor hen hun achterhand onder te brengen om aan te springen in galop en om de balans te houden. Ik denk dat je er baat bij hebt eerst een tijdje rustig met pessoa te trainen om te achterhand wat te stimuleren en dan wordt het voor paard ook makkelijker om aan te springen.

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:21

Wat wij altijd doen met de dravers, is er mee naar de polder gaan! en ze op een recht vlak laten draven en aansporen tot galop, moet je alleen wel vertrouwen hebben in je paard

Lyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:33

hey,

Ik heb het zelfde probleem, heb ook een draver die vroeger koersen liep.
Als ik wil galopperen begint hij zo heel snel te draven, voelt wel raar juist alsof hij gaat omvallen in de bocht :d

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:48

'" Het klopt wel dat veel dravers als de dood voor de zweep zijn en dat komt omdat ze geen zwepen gewend zijn. Ze weten niet eens wat het is. "

Als een paard niet weet wat een zweep is, zou hij er niet bang op reageren, eerder nieuwsgierig. Mijn draver was ook als de dood voor de longeerzweep. Dat komt ergens vandaan. Met rustig desensibiliseren is die angst nu weg. Maar ik heb dus dezelfde ervaring.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:52

Mijn Draver houdt ook niet van zwepen, en die hebben we zelf beleerd, is altijd in eigen bezit geweest en heeft bij een nette trainer gestaan. Dat heeft er meer mee te maken dat het gevoelige paarden zijn dan dat ze mishandeld zijn ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:57

Ik vraag me af waarom je zo graag wilt dat je draver galopeerd. Het snelle draven is juist een kick :D