Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gummie schreef:@ Lancara: wederom een goede uitleg! Er zijn helaas nog altijd veel mensen die menen dat een paard links "vastzit" als die links niet inbuigt. Het probleem zit em dan juist in de aanname van het bit aan de rechterzijde, en het verlengen van de rechterspier(en).
Foulplay_ schreef:Langcara; Bedankt voor de uitleg! Dus het komt erop neer dat ik links zachter moet zijn? Hij gaat dan inderdaad sowieso rechts plooien, ik ken hem. Dus dan zou hij geleidelijk aan rustiger moeten worden in de mond waardoor ik aan links kan werken? Oké, ik ga erop letten. Ik weet niet zeker of ik nog veel zal rijden in afwachting van de veearts, maar ik ga er zeker rekening mee houden. Bedankt!
Foulplay_ schreef:Superwoman; Ja hoor, ik heb genoeg les. Mijn leraar zegt dat het waarschijnlijk komt door zijn teveel aan energie, maar ik ken mijn paard. Als hij te veel energie heeft zal hij gewoon ontploffen en heet lopen, maar niet zo erg in de mond doen. Ik vind het ook zo jammer dat mijn leraar me niet gelooft want ik ben bijna zeker dat er iets niet klopt. Inderdaad, het is een moeilijke keuze wat ik zal doen voorlopig... Ik ga vanavond gaan rijden met een super zachte teugel denk ik. Ohja, foto is niet gewist hoor. Maar ik zal nog even een linkje zetten. klik
DB_CARTAGO schreef:Hey allemaal,
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?
Hier een foto;
http://imageshack.us/photo/my-images/833/agilylov.jpg/
Mijn paard loopt volgens mij veel te er achter de loodlijn en ik denk dat dit niet gezond is. kunnen jullie mij helpen?
Hier een foto;
Hier een foto;
shannahorses schreef:hallo allemaal.
ik heb een vraag,
als mijn paard aan de teugel loopt gaat ze best wel aan mijn linkerteugel hangen..
hoe zou ik dit kunnen veranderen?
dankjewel alvast!
groetjes'
Langcara schreef:Als hij blokkeert op de linkerhand, dat is waarschijnlijk dus als hij naar links moet buigen, dan zit het probleem dus aan de rechterkant, daar waar hij niet zo goed kan verlengen in zijn lengtebuiging spieren. En waar je dan bij gevolg ook te weinig aanleuning hebt aan het bit. En daar moet je dus aanleuning nemen en het paard er naar toe drijven met je linkerbeen. Links zacht zijn en gemakkelijk, eerder loslaten nog dan vastpakken. En zorgen dat hij dermate voorwaarts is, dat je met die rechterhand wat kunt opvangen.
Hiermee richt je hem recht, ook al stelt hij zich in de hals dan waarschijnlijk naar rechts. Maar hij komt hiermee in balans doordat het gewicht evenwijdig verdeeld wordt. Door het in balans komen, zal hij loslaten en nageeflijker worden. En als hij dan eindelijk nageeflijk is, dan kun je proberen of je hem naar links kunt stellen c.q. de spieren aan de rechterkant wat langer kunt maken. Maar dit is millimeterwerk, dit krijg je in een weekje niet voor elkaar. Dit duurt denk ik een half jaar voordat je hem rechter krijgt maar hij zal altijd weer wat terugvallen. Omdat hij nu eenmaal net zoals jijzelf en ieder levend wezen aan één kant nu eenmaal een betere coördinatie heeft van nature, dan aan de andere kant.
Sammie12 schreef:@debbie: ik heb ook een tijdje een draver gereden. Is je paard niet gewoon heel erg stijf?
Doordat ik heel veel met hem ging buigen, dus bv voltes met stelling, slangenlijnen, rechte stukken met stelling etc. Hier is hij super soepel van geworden en hij ging vanzelf nageven en ontspannen. Niets geen hulpteugel. Geduld is het sleutelwoord hierbij!