Stuk lopen naar de les, erg voor mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stuk lopen naar de les, erg voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:44

Ik denk dat je pony het wel goed vindt na de heen reis :)
Ik vind het te ver :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:45

Kan je niet wat eerder gaan (een paar uurtjes), en dat je pony dan nog eventjes los kan in de paddock (in ruil daarvoor doe jij wat klusjes), en dat je vader je met de trailer ophaalt na je les. Lijkt me prima te doen, zeker voor 1x per twee weken.

Als dit mogelijk is op jouw manege :).
Misschien wel handig om het een beetje op te bouwen.. Of misschien doe je dat al :)

Rendiertje

Re: Stuk lopen naar de les, erg voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:24

Ik heb het ook altijd gedaan met mijn haflinger. Dit is echter een paard van 9 jaar oud met een superconditie. Ik ging in draf/galop heen met af een toe een stukje stap tussendoor. 5 minuten rustig stappen in de manege voor de les begint. Dan een half uur privéles, 10 minuten uitstappen. en dan rustig is stap en draf terug. De laatste 1,5 kilometer volledig in stap.

Dit was voor hem goed te doen. maar ik was toch iedere keer minstens 15 minuten tot 20 minuten onderweg. ook in draf/galop!

Ik zou het een 3,5 jarige niet aandoen. een les van 30 minuten tot een uur is al pittig genoeg voor zo'n beestje. over een jaar zou het geen probleem meer zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:29

voor een jonge pony lijkt het me behoorlijk inspannend. een half uur prive les zou in mijn ogen al de max zijn voor zo'n jong ding.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:21

Als je gewoon stapt kan dat geen kwaad hoor ;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:34

Ik vind het wel echt te ver, dan maar een piepert.
Je wilt dat je paardje oud wordt toch := ?
Als je hem nu al zo overbelast gaat dat echt niet lukken meis :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:35

Waar ik vooral mee zou zitten, is dat als ik intensief priveles heb gehad, mijn paard (en ik) allebei ook wel af zijn.
En dan zou je nog een uur naar huis moeten stappen... jak....
En als ik rustig aan zou doen in de priveles is de les weggooid geld, kan ik net zo goed blij voor mezelf in de rondte gaan rijden.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:38

Je zegt dat je vader niet iedere week wil, wat ik zeker snap, maar dan zou je toch in ieder geval om de week of eens in de 3 weken kunnen? ;) Met trailer dan..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:00

Volgens jou is het 6 km maar is het maar 10 min. fietsen. Misschien valt de afstand mee en is het stiekum veel korter!

Misschien kan je het eens uit proberen hoelang je er over doet naar de manege, gewoon als een buitenritje zonder dat je les neemt. En dan dat je vader je bij de manege je met de trailer ophaalt. Dan weet je ongveer hoelang je erover doet, of jij het ook nog leuk vind zo lang(?) te paard en of je paard het aankan. Als je het idee hebt dat hij na de heenweg al moe is weet je genoeg;)

Ikzelf vind een 3kwartier/uur rijden, dan les en dan weer zo lang rijden een beetje veel voor zo'n jong beestje dus als het echt zo lang rijden is, heb je weinig keus denk ik. Ik snap heel goed dat je vader niet iedere keer met de trailer heen en weer wilt :+

Succes!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:13

aeolusnr1 schreef:
Ben wel akkoord, je moet zo'n dingen een beetje opbouwen, maar ik heb net vorige week nog een buitentocht gedaan met een merrie en haar veulen, afstand 15km, en dit in stap - draf - en ook galop, over een gracht gesprongen, in een meertje gaan baden, over een neergevallen boom overheen gesprongen, was best een leuke tocht en veulen heeft het heel goed gedaan.
De leeftijd van het veulen ????? wel dit is nu net 6 maand oud. En dit bleek helemaal geen probleem.

En heb je na die tocht ook nog een halfuur dressuurtraining gehad? Niemand heeft het erover dat 6 km heen en weer an sich te lang is voor een jong paard, maar wel wanneer die ingebed is rond een dressuurles.
Dan heb je 1 uur conditietraining in stap en draf, een halfuur intensieve dressuur, gevolgd door een uur conditietraining stap en draf. Voor een 3,5 jarige pony out of the blue (dus zonder opbouw) is dat te veel.