tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:40

lido_4_ever schreef:
Ik wil toch eerst proberen om her zonder lepelbit op te lossen

Dat snap ik. Pff nog steeds lastig hoor. Heb je al eens goed in de mond gekeken? Hoe ziet het eruit? Is alles mooi roze of is het rood? Hoe ziet zijn gehemelte eruit? Heeft hij misschien veel mondvlees?

Probeer nog steeds mee te denken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:50

Ik vind het ook allemaal wel meevallen.
Bovendien kunnen wij niet oordelen of bij smeetjoew de sperriem wel of niet te strak zit, vreemd dat mensen hierop een te snelle conclusie trekken, zonder dat zij dit goed kunnen bepalen.

Bovendien kan de oplossing van SuperPaardje zeker werken. Ik heb het ook wel is gehad, 1 gaatje strakker en hij deed het niet meer. Vervolgens kwam het commentaar dat het lijkt alsof de oplossing is opgelost maar dit niet zo is, maar ik ben het eens met de reactie van Fred_Kroket dat het filmpje niet geheel waar is, volgensmij komt het bit niet zo omhoog, dat zou ig. niet mogen, en zouden dan niet meer paarden dit doen, dit ontkracht naar mijn idee de reactie van Arabresk.

Verder @lido_4_ever: Hoe reageert hij verder op het bit, en hoe ziet zijn mond eruit? Ik snap dat je het wel eerst probeert op te lossen zonder lepelbit. Verder niet meteen de da erbij, probeer eerst naar oplossingen te kijken!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:46

Fred_Kroket schreef:
Dhani schreef:

Even bekijken. hier zie je de reden waarom een paard zijn tong over het bit doet. :D

Ja... leuk filmpje maar wordt niet correct weergegeven, de trens prikt niet in het gehemelte maar de punt wijst naar beneden richting de voortanden. Dan zou elk paard met een enkel gebroken trens de tong over het bit gooien door de werking van dit bit.

Kijk maar eens in een paardenmond met dit bit en laat iemand de teugels aantrekken... Dan zie je wat anders dan in dit filmpje.

iedereen die logisch nadenk ziet meteen dat dit bit naar beneden word getrokken,
als je op deze manier longeerd en paardlief gaat omhoog kantels de punt dus wel in het gehemelte
Afbeelding
als je een goed contact hebt en de trens omhoog lift

Afbeelding
zoals dit dan kan de trens nooit in het gehemelte prikken,
alleen als je de teugels op de hoogte van je voeten kunt houden (en dat zal ik heel knap vinden :') )
kun je de trens in het gehemelte laten prikken,
gewoon logisch nadenken is moeilijk he arabesk :+

Anielcaa

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 01:43

Ik ga hier mee met de mening van smeetjoew.
Oke, paard zou een medisch probleem kunnen hebben, maar ts heeft al gezegd dat dit niet het geval is..
Hij zal het ook niet meteen als pijnreactie doen, want hij doet het al van voor hij kan beseffen dat het bit hem pijn zou kunnen doen (als ik heb goed begrijp tenminste.. Hij deed het toch al vanaf hij een bit in kreeg, dus ook als ie gewoon los staat?) Bovendien zegt je ook dat je zo weinig mogelijk in z'n mond komt, dus het notenkrakereffect van het bit en een punt die in het gehemelte steekt, zal ook niet het probleem zijn...

Ik denk dus ook dat het iets is wat hij uit gewoonte doet of als bezigheid (niet het juiste woord, maar vind effe niets anders) - zoals paarden die op hun bit kauwen, of als gemeen trucje om onder het werk uit te komen. Dat brengt je dus bij de oplossing die smeetjoew al heeft aangehaald: sperriem gaatje strakker of het bit een beetje hoger hangen. gaatje strakker is NIET hetzelfde als dichtsnoeren en bit beetje hoger hangen NIET hetzelfde als het bit tot aan z'n oren trekken (sommige bokkers kunnen echt overdrijven ^). Eventueel kan je effe aanzien of het effect heeft, en als het werkt, het hoofdstel terugzetten op de maat zoals ie nu staat en kijken of hij het opnieuw gaat doen.
Verder zijn er ook een hele hoop bitten die dit probleem tegen gaan. Met rolletjes aan of zoiets. Hier heb ik geen ervaring mee, en ik las denk ik ook ergens dat je er al een hoop verschillende geprobeerd hebt?

Ik hoop dat met zoiets eenvoudig als het hoofdstel verstellen opgelost is.. Is dit niet zo, dan kan je best toch eens gaan kijken of er niets meer mis is.

(nog even offtopic, over de discussie met smeetjoew: Haar sperriem is zeker niet te strak! Hij wordt gewoon gebruikt waar hij voor dient. En sportpaarden zoals op haar foto's hebben ontzettend veel looplust en maken zich stoer waarbij ze hun neusgaten opensperren en het lijkt alsof dat riempje te strak zit < paard doet ook telkens z'n lippen beetje van elkaar.)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 08:31

Het punt is dat alles wat als optie genoemd wordt. Al geprobeerd is
Alleen een lepelbit nog niet.

Hij is idd helemaal na gekeken door verschillende mensen
en ook de da is geweest en de ta is geweest

Zodra het bit in zit ligt zijn tong er over
en dan sta ik er idd nog steeds naast

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:08

probeer anders een een ongebroken trensje ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:15

ponylies schreef:
probeer anders een een ongebroken trensje ?

Daar dacht ik ook al aan :j Als ts dat ook al niet heeft geprobeert :')

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:40

:P
ik heb een goed idee :+
longeer hem gewoon met een kaptoom !

edit is het bit niet te dik?
misschien dunner bitje proberen ?

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:44

Haha idd ook hier gaat zijn tong over heen
Als ik het zo lees moet ik toch maar een keer
een rubbere tong lepel proberen

Zijn er toevallig mensen die met een myler bit rijden
Deze worden soms namelijk ook aangeraden
Maar zijn erg duur om even te kopen en het te proberen
Gezien ze over de honderd euro kosten
en ik de afgelopen maanden al genoeg gekocht heb om te proberen en er later niks aan had
En dus weer moet verkopen waar je dus ook niet op vooruit gaat

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:47

Anielcaa schreef:
(nog even offtopic, over de discussie met smeetjoew: Haar sperriem is zeker niet te strak! Hij wordt gewoon gebruikt waar hij voor dient. En sportpaarden zoals op haar foto's hebben ontzettend veel looplust en maken zich stoer waarbij ze hun neusgaten opensperren en het lijkt alsof dat riempje te strak zit < paard doet ook telkens z'n lippen beetje van elkaar.)

Ja.. tuurlijk... Ik ben gewoon blind... Een spierriem is om te zorgen dat een bit stabiel ligt, niet om een snuit dicht te binden en zo ziet het er wel uit. Je hoort er een vinger tussen te kunnen doen zowel onder als boven en dat is onmogelijk tenzij je je vingers wilt afknijpen.

Ik vind het werkelijk belachelijk dat het dan maar een "sportpaard" is die zijn neusgaten "openspert" en het lijkt alsof... Ik vind het te strak, je zou voor de lol eens dezelfde oefeningen kunnen doen zonder neusriem. Kijken of hij dan zijn mond dichthoudt en als dat niet gebeurd is de ruiterhand te hard.

Je moet de riempjes niet gaan misbruiken, aansnoerneusriem betekend niet dat je die dan maar moet aansnoeren, of een spierriem om te voorkomen dat je paard zijn mond openspert maar dichtknallen...

@TS: ik rijd met een Myler level 2 met sweet iron mondstuk, maar ik ben zeer tevreden, en mijn paard ook. Ze liep voorheen met een enkel gebroken argentaan watertrens en was wat onrustig. Ze loopt hier erg fijn op omdat er geen "notenkraker" effect inzit. Zo heeft ze haar ongebroken Pelham nu ook heel fijn in haar mond. Ze houd blijkbaar helemaal niet van gebroken trensen.

Ik heb mijn bit in Westerbork gekocht bij een westernwinkel en daar kon je het bit 2 weken uitproberen, mocht het geen succes zijn mag je het terugbrengen en krijg je 90% van je aankoopbedrag terug.

Ik ga niet meer in op smoeetjew, aangezien ik na herhaaldelijk uitleggen dezelfde reacties blijft geven --> starheid

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:53

ponylies schreef:
iedereen die logisch nadenk ziet meteen dat dit bit naar beneden word getrokken,
als je op deze manier longeerd en paardlief gaat omhoog kantels de punt dus wel in het gehemelte
Afbeelding
als je een goed contact hebt en de trens omhoog lift

Afbeelding
zoals dit dan kan de trens nooit in het gehemelte prikken,
alleen als je de teugels op de hoogte van je voeten kunt houden (en dat zal ik heel knap vinden :') )
kun je de trens in het gehemelte laten prikken,
gewoon logisch nadenken is moeilijk he arabesk :+

Nou idd, jij hebt er ook moeite mee blijkbaar.... heel leuk bedacht wat je hier zegt, maar er klopt dus bar weinig van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:54

lido_4_ever schreef:
Haha idd ook hier gaat zijn tong over heen
Als ik het zo lees moet ik toch maar een keer
een rubbere tong lepel proberen

Zijn er toevallig mensen die met een myler bit rijden
Deze worden soms namelijk ook aangeraden
Maar zijn erg duur om even te kopen en het te proberen
Gezien ze over de honderd euro kosten
en ik de afgelopen maanden al genoeg gekocht heb om te proberen en er later niks aan had
En dus weer moet verkopen waar je dus ook niet op vooruit gaat

Zoek even, sommige ruitersportzaken 'verhuren' bitten zodat je ze kunt proberen. :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:54

Daphne__ schreef:
Nou idd, jij hebt er ook moeite mee blijkbaar.... heel leuk bedacht wat je hier zegt, maar er klopt dus bar weinig van ;)

Leg het dan maar even uit :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:55

dat wou ik net zeggen leg het tegendeel maar eens uit dan ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:04

Heb ik dat niet al eerder gedaan dan? :)

Maargoed, Men nemen het filmpje als voorbeeld.
De schedel loopt horizontaal, en de bitringen worden naar beneden getrokken. Als je er van uit gaat dat een paard zijn hoofd idd horizontaal houd, dan klopt er idd niks van, want dan wijst de punt idd naar de voortanden.

Maar draai het filmpje eens om. Zo dat het paard dus niet met zijn hoofd horinzontaal loopt, maar op de LL.

Hoe lopen de teugels dan? Omhoog naar de oren? Nee, die lopen richting de schoft, dus dan kan de punt van het pit nooit richting de voortanden lopen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:07

nee maar vergeet niet dat de bakstukken het bit al omhoog houden he :)
en ja de teugels lopen indd naar de schoft,
maar niet naar beneden,
dus de bakstukken houden ook het bit in de goede positie ,
anders zouden toch alle paarde4n vervelend worden of niet?
dat zouden we geen enkel paard meer echt kunnen rijden omdat het zoveel pijn zou doen :P

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:12

Daphne__ schreef:
Heb ik dat niet al eerder gedaan dan? :)

Maargoed, Men nemen het filmpje als voorbeeld.
De schedel loopt horizontaal, en de bitringen worden naar beneden getrokken. Als je er van uit gaat dat een paard zijn hoofd idd horizontaal houd, dan klopt er idd niks van, want dan wijst de punt idd naar de voortanden.

Maar draai het filmpje eens om. Zo dat het paard dus niet met zijn hoofd horinzontaal loopt, maar op de LL.

Hoe lopen de teugels dan? Omhoog naar de oren? Nee, die lopen richting de schoft, dus dan kan de punt van het pit nooit richting de voortanden lopen.

Het filmpje is een slecht uitgangspunt omdat het totaal niet klopt.

Als je paard nageeflijk loopt (dus hoofd op loodlijn) en je ook nog een kopstuk aan je hoofdstel hebt bevestigd lopen de teugels niet horizontaal naar de schoft, maar met een hoek van (als we het hoofd op de ll als referentie gebruiken met een hoek van ongeveer tussen de 10 en 20 graden. In het verlengde van de teugels is de punt van de ongebroken watertrens die wijst in dat geval naar de voortanden en niet naar het verhemelte.

Ik pluk even een willekeurig plaatje van internet... verlengde van teugels is punt van trens zie ik niet recht in het verhemelte prikken...
http://94.100.122.239/738800001-738850000/738828101-738828200/738828118_5_OF0l.jpeg

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:38

Pff heb ik een hele lap tekst getypt, wil ik hem versturen, moet ik me opeens opnieuw inloggen en is m'n tekst weg... Nougoed ik moet eerst weg, er staan paarden op voer te wachten. Kom er later vandaag nog wel op terug, ben wel te vinden voor een goede discussie :)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:04

Fred_Kroket schreef:
Anielcaa schreef:

Ja.. tuurlijk... Ik ben gewoon blind... Een spierriem is om te zorgen dat een bit stabiel ligt, niet om een snuit dicht te binden en zo ziet het er wel uit. Je hoort er een vinger tussen te kunnen doen zowel onder als boven en dat is onmogelijk tenzij je je vingers wilt afknijpen.

Ik vind het werkelijk belachelijk dat het dan maar een "sportpaard" is die zijn neusgaten "openspert" en het lijkt alsof... Ik vind het te strak, je zou voor de lol eens dezelfde oefeningen kunnen doen zonder neusriem. Kijken of hij dan zijn mond dichthoudt en als dat niet gebeurd is de ruiterhand te hard.

Je moet de riempjes niet gaan misbruiken, aansnoerneusriem betekend niet dat je die dan maar moet aansnoeren, of een spierriem om te voorkomen dat je paard zijn mond openspert maar dichtknallen...

@TS: ik rijd met een Myler level 2 met sweet iron mondstuk, maar ik ben zeer tevreden, en mijn paard ook. Ze liep voorheen met een enkel gebroken argentaan watertrens en was wat onrustig. Ze loopt hier erg fijn op omdat er geen "notenkraker" effect inzit. Zo heeft ze haar ongebroken Pelham nu ook heel fijn in haar mond. Ze houd blijkbaar helemaal niet van gebroken trensen.

Ik heb mijn bit in Westerbork gekocht bij een westernwinkel en daar kon je het bit 2 weken uitproberen, mocht het geen succes zijn mag je het terugbrengen en krijg je 90% van je aankoopbedrag terug.

Ik ga niet meer in op smoeetjew, aangezien ik na herhaaldelijk uitleggen dezelfde reacties blijft geven --> starheid

Mag ik vragen waarop jij baseerd dat het te strak zit? Heb je het in het echt bekeken, en je vingers er tussen gedaan?
Ik vind het nonsense om te gaan oordelen over iets waar je helemaal geen bewijs over hebt? Dat blijf ik merkwaardig vinden? En reacties terugkrijgen, misschien is het slim om andere meningen is te overdenken, en te beseffen dat je niet kan bepalen of iets te strak is vanachter een computerschermpje.

Ik blijf bij het punt dat het filmpje niet klopt, en dat dit ook niet zou mogen kloppen.
En ik ben het eens met ponylies. Wat ik niet snap is dat men denkt dat het bit in het gehemelte prikt, maar naar mijn idee is dat helemaal niet mogelijk, dat zou betekenen dat je met je hand het bit als het ware naar boven zou moeten prikken in de mond, terwijl dat naar mijn idee helemaal niet mogelijk is. En zouden niet alle paarden er dan last van hebben?

@TS ik zou inderdaad eerst een ongebroken trensje proberen wat Joolien posten!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:12

Fred_Kroket schreef:
Anielcaa schreef:

Mag ik vragen waarop jij baseerd dat het te strak zit? Heb je het in het echt bekeken, en je vingers er tussen gedaan?
Ik vind het nonsense om te gaan oordelen over iets waar je helemaal geen bewijs over hebt? Dat blijf ik merkwaardig vinden? En reacties terugkrijgen, misschien is het slim om andere meningen is te overdenken, en te beseffen dat je niet kan bepalen of iets te strak is vanachter een computerschermpje.

Ik blijf bij het punt dat het filmpje niet klopt, en dat dit ook niet zou mogen kloppen.
En ik ben het eens met ponylies. Wat ik niet snap is dat men denkt dat het bit in het gehemelte prikt, maar naar mijn idee is dat helemaal niet mogelijk, dat zou betekenen dat je met je hand het bit als het ware naar boven zou moeten prikken in de mond, terwijl dat naar mijn idee helemaal niet mogelijk is. En zouden niet alle paarden er dan last van hebben?

@TS ik zou inderdaad eerst een ongebroken trensje proberen wat Joolien posten![/quote]

Gewoon kijken met je ogen en dat beoordelen, simpel toch? Dan kan ik jou net zo goed vragen waarop jij baseert waarom je het niet te strak vind... Het zit als een touwtje om een rollade, het stuk tussen de sperriem en de neusriem puilt gewoon een beetje uit zoals een rollade... Beeldspraak, metafoor tis maar net hoe je het wilt noemen. Om mijn beeld nog wat extra kracht bij te zetten gebruikte is die metafoor. En dat doe ik gewoon... vanachter mijn computerscherpje! :D Hoe zou ik het anders kunnen doen?

Het filmpje klopt in mijn ogen ook totaal niet, als ik alleen al mijn paard zachtjes over haar verhemelte strijk sputtert ze al tegen.... Laat staan als er een metalen punt in peutert...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:45

@Fred_Kroket:
Dat is het probleem, je kunt niet beoordelen of het komt doordat het touwtje om z'n neus is gewonden zoals bij een rolade (als we bij jou metafoor blijven ; )). Voor het zelfde geld blaastie net z'n neusje iets op. Als de mijne wat engs ziet doet hij dit ook. Dat betekent niet dat ik mijn sperriem heel strak heb want ik kan er makkelijk een aantal vingers tussen doen. Wat ik aan probeer te geven is dat het prima een momentopname kan zijn, en hoe het anders kan, kan denk ik alleen iemand beoordelen die het kan beoordelen van dichtbij. Dus ik denk niet dat het jou taak is om te beoordelen dat de sperriem te strak zit. Waarop ik basseer dat het niet te strak zit, omdat er geen enkele bewijzen zijn dát het te strak is.

Om verder te gaan over dat filmpje, ben ik het wel met je eens! Bovendien denk ik dat heel veel paarden dan deze sympthonen zouden vertonen, en niet zomaar een enkeling. Ik denk dat geen 1 paard het non stop toe zou laten als er een metalen punt in het gehemelte prikt. Maar als men logisch nadenkt over de werking van het bit, zou je met het de teugel het bit als het ware omhoog moeten duwen, volgens mij is dat helemaal niet mogelijk, en gaat het bit dan juist naar beneden, en met de teugel trek je het bit recht misschien maar zeker niet omhoog.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:34

Gipsylover schreef:
@Fred_Kroket:
Dat is het probleem, je kunt niet beoordelen of het komt doordat het touwtje om z'n neus is gewonden zoals bij een rolade (als we bij jou metafoor blijven ; )). Voor het zelfde geld blaastie net z'n neusje iets op. Als de mijne wat engs ziet doet hij dit ook. Dat betekent niet dat ik mijn sperriem heel strak heb want ik kan er makkelijk een aantal vingers tussen doen. Wat ik aan probeer te geven is dat het prima een momentopname kan zijn, en hoe het anders kan, kan denk ik alleen iemand beoordelen die het kan beoordelen van dichtbij. Dus ik denk niet dat het jou taak is om te beoordelen dat de sperriem te strak zit. Waarop ik basseer dat het niet te strak zit, omdat er geen enkele bewijzen zijn dát het te strak is.

Om verder te gaan over dat filmpje, ben ik het wel met je eens! Bovendien denk ik dat heel veel paarden dan deze sympthonen zouden vertonen, en niet zomaar een enkeling. Ik denk dat geen 1 paard het non stop toe zou laten als er een metalen punt in het gehemelte prikt. Maar als men logisch nadenkt over de werking van het bit, zou je met het de teugel het bit als het ware omhoog moeten duwen, volgens mij is dat helemaal niet mogelijk, en gaat het bit dan juist naar beneden, en met de teugel trek je het bit recht misschien maar zeker niet omhoog.

Omdat het op elke foto zo is, niet één momentopname maar alle foto's, ook stapfoto's, draffoto's en galop foto's, er is een moment dat een paard uitademt of zijn neus ontspant en die zie ik op geen één foto terug.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:41

Citaat:
Omdat het op elke foto zo is, niet één momentopname maar alle foto's, ook stapfoto's, draffoto's en galop foto's, er is een moment dat een paard uitademt of zijn neus ontspant en die zie ik op geen één foto terug.

Op de draf- en galop- foto's is het helemaal onduidelijk te zien naar mijn idee? Ik denk echt niet dat je dit vanaf hier kan beoordelen.
Hiervoor zul je toch echt moeten gaan voelen of het strak zit. Sommige paarden blazen zich nou eenmaal sneller op dan andere paarden, waardoor het lijkt of de sperriem strak zit.

TS: Had de dierenarts of tandarts verder ook geen tip hoe je dit dan kunt oplossen, want als deze al zijn geweest, en je paard blijkt nergens last van te hebben.. Dan is het erg lastig om op te lossen

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:57

nee die hadden niet echt een tip. Ja probeer eens een ander bitje
maar ja heb nu al iets van 20 bitjes geprobeerd
alleen de hele dure niet omdat ik daar op het moment gewoonweg het geld niet voor heb

volgens hun doet ie dat uit gewoonte omdat hij het al vanaf het begin doet dat hij ooit een bitje in gehad heeft

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:04

Fred_Kroket schreef:
Gipsylover schreef:
@Fred_Kroket:

Nou dat vind ik net zoals SuperPaardje zegt wel meevallen. Ik ben het met haar eens.
(Dat zou net zoiets zijn als ik commentaar ga geven dat je zonder cap en met stang en trens op je fries zit tijdens een buitenritje, daar oordeel ik toch ook niet over, en met een zweep rijd, ik zou ook kunnen zeggen dat je 'm daar mee slaat terwijl er geen enkel bewijs voor is, maar daar gaat de discussie verder niet over ;) maar als metafoor)

@TS: Ik zou het verder dan laten, of zo'n ongebroken nog proberen.
Als de da en ta het ook niet weten verder..
Laatst bijgewerkt door Gipsylover op 03-11-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt