paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:11

pingvinii

Re: paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:16

Gaat je paard er meteen vandoor? of gaat hij er gewoon in stap/draf met een grote boog omheen? Wij hebben een paard op de manege die dit ook heeft, hij loopt er dan met een grote boog omheen, hij snijd dus de hoek af, en het is telkens weer een andere hoek. Wat bij mij altijd helpt is gewoon niet van te voren denken dat hij het gaat doen. Inderdaad achter andere paarden aan laten lopen, wat in de les veel makkelijker gaat dan als je alleen of met zn 2e rijd. En stel hij snijd de hoek af, goed door laten lopen en rechtuit laten lopen, wat dan ook rechtuit voor hem is. Zorgen dat hij naar binnen kijkt, dus niet naasr de hoek.
Ik hoop dat je er iets aan hebt! Dit werkt vaak bij dat paard;)

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:21

Ik heb dit probleem een keer bij een mede stalgenoot gezien en die reed het paard aan de andere kant van de hoek en was ze klaar stapte ze af en liet ze het paard in de hoek uit rusten zodat het paard weet ow in de hoek mag ik uitrusten ,
Dan is de hoek al snel niet eng meer !!
Ze heeft dit anderhalve week iedere keer gedaan als ze ging rijden .
Het werkte echt !!

Ik hoop dat je er wat aan heb

navre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:07

Prima tip Ivana

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:20

interresant dit. K heb ook zo een paard. Meestal helpt het wel als ik ze schoudervoor de hoek door laat gaan. Maar soms gaat ze al eerder stoppen voor dat ik de schoudervoor nog maar inzet.
Het is niet altijd overal en meestal op vreemd terrein of als ze ergens van geschrokken is. Maar ze ziet dan ook heel vaak bakkabouters. Laatst wilde ze een hoek niet normaal door en heb ik telkens in de hoek een volte gemaakt , dan lukte het wel en zo kwam ze er toch niet mee weg. Zweepje is uit de boze voor mijn merrie want dan rent ze echt keihard weg tot ik dit laat vallen. Een heel kort zweepje wat ik op dr hals gebruik wil wel eens lukken maar ze mag het niet in dr ooghoek zien want dan krijg ik gedonder.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:19

Oh zo typisch van dat zweepje :+ Mijn paard had ik per ongeluk geleerd dat ze stil mocht staan om te poepen. Dat wou ik er dus weer uithebben, want madam kon een half uur lang moeilijk en traag lopen want ze moest zo ergens een keer poepen. (Even rustig stilstaan werkte niet)
Pakte er een zweepje bij, en het kwam er meteen uit en had daarna een heel voorwaarts paard :D Niet eens hoeven aan te raken.

Ze voelen het haarfijn aan als je er klaar mee bent ~~}>

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 09:15

Helaas werkt het zweepje vasthouden ook niet meer. Ik kan even niet rijden vanwege mijn rug, dus iemand ander rijd haar voor mij. Ik had haar gezegd als je het zweepje vast houd is er niets aan de hand. Dus ze ging rijden met het idee alsof hij het prima ging doen. Nouja, niet dus. Ik heb stukjes gefilmd, die ga ik nu even uploaden en zet ik ze zo neer.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:31

zet je paard aan het werk in die hoek rij recht gerichte cirkeltjes of maak in die hoek cirkeltjes waarbij je je paard extra inbuigt zodat ie kleinere cirkeltje gaat lopen,doe deze oefeningen in stap en in draf.na verloop van tijd gaat ie er wel langs. ken het probleem maar deze oefeningen heeft me goed geholpen ,mijn paard loopt nu zonder problemen langs die hoek,wat ook helpt is om 90 graden hoek te rijden op die betrefde hoeken waar je paard uitbreekt. gr sandy

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 09:33

http://www.youtube.com/watch?v=wf1pVm1HgsM
http://www.youtube.com/watch?v=iUve2kNsIo4
http://www.youtube.com/watch?v=xbpvQncf1-c
http://www.youtube.com/watch?v=hb3dX_ikfio

Je ziet op de filmpjes (die helaas erg onscherp zijn) dat wanneer er een ander paard voor loopt ze er geen probleem van maakt.
Als we haar voordat ze zo gaat doen in een volte zetten begint ze weer zo te doen zodra je weer op de hoefslag komt. Rij je een grote ronde begint ze nog eerder met omdraaien.
We hebben geprobeerd om een klein tikje met de zweep te geven zodra ze echt omhoog komt. Hierdoor wordt het alleen maar erger.
We hebben geprobeerd om in die hoek eten te geven, dit eet ze lekker op maar zodra het op is gaat ze weer achteruit en komt ze weer een beetje omhoog.

Volgens mij heb ik nog wel meer geprobeerd, maar ik kom er zo even niet op.

Ohja, wij hebben 2 binnenbakken. Hier is de hele achterzijde 'eng' en in de andere binnenbak dus alleen een hoek.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:37

Jij bevestigt zijn angst.
Zelf dus rijden gaan. Vier weken is eigenlijk veel te lang. Dit probleem had de eerste keer al opgelost moeten worden.
Aan je been zetten en steeds dichterbij die enge plek gaan rijden. Maar wel echt rijden.Hem geen gelegenheid geven na te denken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:41

Tja er ligt daar een bal dus snap dat je paard daar wat van vindt.
verder heb je meerdere malen de tip gekregen om je paard zn hoofd naar binnen te stellen
echter dit meisje laat je paard uitgebreid kijken.
Had liever een filmpje gezien waarop je de tips volgde
zodat we konden kijken wat daar nog verder aan gedaan kon worden.
nu kan ik alleen zeggen dat je mn tip moet volgen.

oh en voor de ruiter een compliment voor de rustige handen
maar ook een tip: ga meer achterover zitten, duw het paard
naar voren met je bekken. druk je benen goed aan en blijf die druk aanhouden tot het paard naar voren stapt.
doordat zij naar voren komt uit het zadel gaat het paard juist naar achter.

succes weer

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:43

probeer hem ook aan de teugel te rijden zodat zijn gewicht meer er onder komt ,paard loopt teveel op de voorhand,heeft nu tijd om na tedenken, spring eerder op het uitbreken in stuur hem gelijk in een 90 graden hoek, laat hem te lang door lopen,op de video zag ik al dat hij zijn heup eruit gooide voordat ie uitbrak dus gelijk die hoeken rijden,of cirkeltjes, succes gr sandy

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:49

Och, mijn pony is na 7 jaar nog steeds een beetje bang in 2 hoeken van de bak :') daar achter de bakrand ( binnenbak) zitten deuren en komen zonder aankondiging soms mensen door, en mijn pony kan niet tegen onvoorspelbare dingen dus die hoeken blijven eng :+
wat bij ons wel helpt is pony de aandacht erbij laten houden, zo druk bezig maken dat ie geen tijd heeft om te schrikken. Ook rijd ik de hoeken zo normaal mogelijk door, dus géén extra stelling enzo, dan doe jij iets anders, dus bevestig je het gevoel van het paard dat er iets raars is in die hoeken :)

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:01

sorry maar als je paard de heup eruit gooit zou je die oefeningen wel moeten doen anders blijft ie uitbreken je zegt zelf al aandacht erbij blijven houden. niet raar bedoelt gr sandy op de video zie je duidelijk dat het paard zijn heup eruit gooit en dan uitbreekt.
Laatst bijgewerkt door rutting op 22-10-11 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:04

/3 succes met de tips
Laatst bijgewerkt door rutting op 22-10-11 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:08

Het gedrag gewoon negeren. Na een wegspringer gewoon door rijden alsof er niks is gebeurd. Stoppen? Naar voren rijden en verder gaan waar je mee bezig was. Let er wel zelf op dat je niet al reageert op het schrikken voordat je paard eigenlijk al geschrokken is. Jij zit er immers op met de gedachte dat je paard die hoek eng vindt, dus ga je onbewust al voor die hoek erop reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:10

Ik denk trouwens dat het ook geen kwaad kan als je die bal ergens anders legt :))

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:35

Wat ik wel zie is dat ze zelf de teugels vrij strak houdt en hem niet echt rijdt en het paard veel naar de hoek laat kijken.

Hup een volte rijden, en dan ook flink doorrijden en steeds verkleinen en vergroten, en binnenstelling houden. Niet gaan stappen als hij omdraait, maar gewoon doorgaan waar je mee bezig was.

Niet zelf van hant laten veranderen en veel figuren rijden, je vriendin rijdt meer rondjes dan dat ik haar echt zie werken. (Heb alleen de eerste 2 filmpjes gekeken)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:55

Jemig, dit paard krijgt constant zijn zin! Vindt je het gek dan dat ie niet wil?
Paard wil links? Best gaan we links! Wil er niet langs, prima doen we het niet!

Aanpakken, ook al zit er iemand anders op - dan ook aanpakken!
Haal die bal daar weg, die hoort daar niet!! Stap er op en ga dan weer daar heen. wedden dat het met veel overtuigingskracht lukt??

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:25

Ankje11 schreef:
Jemig, dit paard krijgt constant zijn zin! Vindt je het gek dan dat ie niet wil?

Haal die bal daar weg, die hoort daar niet!! Stap er op en ga dan weer daar heen. wedden dat het met veel overtuigingskracht lukt??

Ik wil allereerst even wat over de bal zeggen. Deze ligt hier normaal nooit, maar die ligt normaal in de andere bak in de hoek die ze niet eng vind. Hier loopt ze zonder te kijken langs en is er niets aan de hand.

Geloof me ik heb al heel vaak geprobeerd haar flink aan te pakken (zonder zweep dat wel) Hierdoor wordt ze alleen nog maar erger en erger. Ik kan gewoon niets doen als ze zich zo omdraaid op haar achterbenen. Ja haar terugsturen, maar dan draaid ze gewoon weer om.

Het lukt ook wel, na drie kwartier ongeveer. Maar de keer erop met rijden kan je weer van voor af aan beginnen.

De eerst volgende keer dat ik zelf weer kan rijden (hoop dat dat dinsdag is) ga ik het eens met zweep proberen en helaas die dan ook maar eens echt gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:34

Chris_Fire schreef:
Ankje11 schreef:

Ik wil allereerst even wat over de bal zeggen. Deze ligt hier normaal nooit, maar die ligt normaal in de andere bak in de hoek die ze niet eng vind. Hier loopt ze zonder te kijken langs en is er niets aan de hand.

Geloof me ik heb al heel vaak geprobeerd haar flink aan te pakken (zonder zweep dat wel) Hierdoor wordt ze alleen nog maar erger en erger. Ik kan gewoon niets doen als ze zich zo omdraaid op haar achterbenen. Ja haar terugsturen, maar dan draaid ze gewoon weer om.

Het lukt ook wel, na drie kwartier ongeveer. Maar de keer erop met rijden kan je weer van voor af aan beginnen.

De eerst volgende keer dat ik zelf weer kan rijden (hoop dat dat dinsdag is) ga ik het eens met zweep proberen en helaas die dan ook maar eens echt gaan gebruiken.

Dan stuur je wéér terug. Blijven doen, jij moet de winnaar zijn niet je paard. En mooi dat het na drie kwartier lukt. Consequent zijn en het gaat steeds sneller goed.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:02

Mijn paardje doet dit ook, alleen niet zo heftig als die van jou. Als ik de filmpjes zo kijk, moet je er echt voor zorgen dat je haar naar binnen laat kijken; dit is voor mij echt de truc geweest. Ze moet op jou letten en niet zo naar die hoek kijken. En blijven rijden en niet steeds de nadruk leggen op die hoek.

Heel veel succes!

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:09

wat een bekend probleem. mijn oude merrie deed precies het zelfde. alles geprobeerd. stapte ik heel relaxed rond kon ik haar zo met de neus in de hoek zetten. niks aan de hand. pakte ik het werk weer op schoot ze weer alle kanten op. terwijl ze als ze in het land stond soms ook lekker in de bak ging rollen geen enkel probleem.
mijn conclusie... ze zat mij te stangen. maar inderdaad ook een stresskip.
wat ik op zulke momenten deed was gewoon de helft van de bak blijven rijden. en dan langzaam steeds meer ruimte pakken.
focus niet op die hoek want dat werkt niet. doe je ding en negeer het probleem.
je kan boos worden maar dat helpt niet. aanpakken kan soms helpen maar dat werkte bij mijn paard totaal niet want dan werd ze gevaarlijk. gewoon de rust bewaren en heel veel geduld. bij mij heeft het gewerkt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:26

Ja, kan gebeuren. ook meegemaakt; is toch eigenlijk gewoon een trucje van je paard.

Heb ook "de hoek" eerst vermeden (was in een buitenbak) door steeds grotere voltes te gaan rijden op het andere gedeelte. Tot wel er zowat langs enkwamen en door waren.

Maar de TRUC was, dat hij van de ene kant er niet bang van was, van de andere kant wel.

De helft van de buitenbak afgezet, zo konden we alleen maar kleine rondjes draaien, zeg maar.
Natuurlijk wilde hij die hoek niet in.
Heb ik na afgestapt te zijn, de paaltjes (steeds weer) verplaatst, dan weer opgestapt, op het laatst was de cirkel zo klein dat hij er wel langs moest, zonder naar binnen te komen.

Daarna heb ik heb met de steeds opgeschoven afgezette prikpaaltjes in die hoek laten staan. Hij kon amper nog voor of achteruit.

Gewoon, los.

De keer erna had hij maar 1 keertje van O DIE HOEK, gek gedrag, ik stapte meteen af, en begon de paaltjes weer te verzetten: hij wist ook meteen: o nu wordt ik daar weer ingesloten.

Nooit meer een probleem met DE HOEK gehad.Is maar een voorbeeld, maar wat me duidelijk was geworden: hij stelde zich MEGA aan!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:07

Misschien is het handig om ook wat filmpjes te maken van hoe jij rijdt?