Ik weet het niet meer een andere instructeur zoeken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:07

Moll schreef:
pieps schreef:
Ga allemaal gewoon een keer mee, kun je het met eigen ogen zien. Ik heb nog nooit paarden zo fijn en nageeflijk zien lopen als daar.

Dat doen ze bij academishe rijkunstig ook, en of je dat móet willen, is ook de vraag.

Ik ben van nature nieuwsgierig.... vertel: wat moet ik willen volgens jou? (en vooral: wat moet TS willen want dat is eigenlijk de vraag ;))

Moll

Re: Ik weet het niet meer een andere instructeur zoeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:09

Wat je wel móet willen naar mijn mening en visie, is gedragenheid, met voorwaardse drang, nagevelijkheid op teugel gewicht, en verzameling.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:09

pieps schreef:
Ga allemaal gewoon een keer mee, kun je het met eigen ogen zien. Ik heb nog nooit paarden zo fijn en nageeflijk zien lopen als daar.

Ik ben naar een clic van AdB himself geweest en heb daar heel veel combi's door de baan zien gaan. Nageeflijk lopende paarden heb ik daar niet kunnen bespeuren, wel mensen die in sprookjes geloven.
AdB is trouwens niet te vergelijken met Branderup, het publiek wel :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:10

Abacab schreef:
pieps schreef:

Ik ben naar een clic van AdB himself geweest en heb daar heel veel combi's door de baan zien gaan. Nageeflijk lopende paarden heb ik daar niet kunnen bespeuren, wel mensen die in sprookjes geloven.
AdB is trouwens niet te vergelijken met Branderup, het publiek wel :+

Hahahahahahah die is wel heel leuk, het publiek wel.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:19

Hoi. In welke regio woon je. Misschien kan ik je hiermee helpen.

donnie13 schreef:
IK zit nog al met een probleem :oo
Mijn paard is niet makkelijk met rijden hij heeft veel spanning
En zet dan zijn hoofd er op en gaat sterren kijken of gaat onder je uit lopen
Nou ben ik al bij verschilende instructeur gaan lessen, maar dat moet er een hulpteugel aan.
de hulpteugels zijn een slof of een halsverlenger of een tiedeman
Stel ik mij nu aan dat ik me zorgen maak om mijn paard, omdat er mensen zegen dat je paard er alleen maar slecher van word in plaats van beter
Ik hoop dat het hier goed staat, anders even verplaatsen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:19

Hey wat goed zeg, dat je nu toch ook over je instructrice aan het twijfelen bent! (had gereageerd in je thiedemann-topic)

Ik blijf ook bij dat advies. Ga op zoek naar iemand die je met de basis helpt en niet zozeer met "aan de teugel" rijden. Klopt je basis, dan komt het op de loodlijn lopen ook wel. Eerst moet dat kloppen, dan kan je instructrice er alle hulpteugels aan laten hangen, maar je moet juist leren hoe je tot die aanleuning komt.

Mag je zelf voor een instructeur kiezen? Geen idee hoe oud je bent namelijk.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:07

vandaag had ik gereden op mijn paard, zonder hulpteugels. *\o/*
Hij was makkelijk nageefelijk te rijden , hij had het schuim op beide kanten van zijn mond staan
En hij was niet meer sterk met rijden , maar op mijn pinken te rijden :D
Nu alleen nog op zoek naar een goede intructeur :j

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:18

Ik had ook een instructrice die zei dat ik kneepjes moest geven.
Nu las ik laatst overal dat het zo juist helemaal niet moest. Ik heb nu geen les meer van haar, want ze zei ook telkens af. Maar het is toch best moeilijk om een goede instructeur/trice te vinden. Ik ga nu zondag voor het eerst bij iemand anders lessen. En ik hoop dat die me wel kan leren, van achter naar voor te rijden :)!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:35

dit is exact hetzelfde probleem als in je andere topic.
Een goede instructeur zou je hierbij moeten kunnen helpen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:16

aeolusnr1 schreef:
dit is exact hetzelfde probleem als in je andere topic.
Een goede instructeur zou je hierbij moeten kunnen helpen.

Bij het andere topic was ook al de conclusie gekomen zonder hulpteugels te gaan rijden. Nu dus de vraag of ze bij deze instructrice moet blijven. Echt een andere vraag :)*

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:28

Ik denk dat je gewoon maar eens zo een hulpteugel moet proberen. Want ik neem aan dat die instructie die jij krijgt zelf ook rijd en zn diploma's heeft dus die zullen daar vast wel kunde in hebben.

Weet niet of het al was gezegt, het niet hele topicc door gelezen sorry !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:36

Deliana27 schreef:
Ik denk dat je gewoon maar eens zo een hulpteugel moet proberen. Want ik neem aan dat die instructie die jij krijgt zelf ook rijd en zn diploma's heeft dus die zullen daar vast wel kunde in hebben.

Was het maar waar! Diploma's staan absolut niet garant voor kunde. Zelfs door instructeurs met diploma's worden er genoeg paarden verpest. Dat is dus absoluut niet iets waar je naar moet kijken.

Donnie13: het is handig om te vertellen in welk gebied je woont ;)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:41

[/size]
Air schreef:
Deliana27 schreef:

Was het maar waar! Diploma's staan absolut niet garant voor kunde. Zelfs door instructeurs met diploma's worden er genoeg paarden verpest. Dat is dus absoluut niet iets waar je naar moet kijken.

Donnie13: het is handig om te vertellen in welk gebied je woont ;)

Okee nee had ik nog nooit echt overnagedacht. $$ maar alsnog zou je het wel eens kkunnen proberen. mn vriendin had dit ook met haar pony en zij ging een halsverlenger gebruiken ze was er erg positief over en heb paard liep ook beter. zelf heb ik haar niet zien rijden hoor, maar dat vertelde ze dus ik weer niet zeker hihi

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:13

Horen zeggen is niet goed genoeg, dus vriendinnetjes die zeggen dat, geloof ik,niet in, en al helmaal niet als er over hulp teugels gesproken word in positieve zin, hulp teugels zijn teugels die de beperking van de ruiter verbergen en ook de onkunde van de ruiter, dan is het ook de beperking van de instructie die dit aanraadt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 09:36

Deliana27 Ik wil juist van die hulpteugels af, mijn paard loopt fijner zonder hulpteugels :D

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:10

donnie13 schreef:
Deliana27 Ik wil juist van die hulpteugels af, mijn paard loopt fijner zonder hulpteugels :D

Okeee, sorry had ik verder niet gelezen. $$ Veel succes met zoektocht !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:34

Moll schreef:
Persoonlijk ben ik er niet zo kapot van, het is een onderdeel van de klassieke dressuur en dit uitvergroten, als er volgens de instructie word gewerkt volgens het skala der Ausbildung is de inspanning gegarandeerd.

Dat jij dat denkt is wat anders dan het zo is.
Het rechtrichten wordt niet uitvergroot, het wordt als eerste geplaatst samen met ontspanning. Kan ook niet anders met hele scheve paarden, die kunnen namelijk niet ontspannen. Verder wordt er gewoon volgens/vanuit (hoe je het noemen wil) het skala gewerkt.
Gewoon klassieke rijkunst dus.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:58

Air schreef:
Moll schreef:
Persoonlijk ben ik er niet zo kapot van, het is een onderdeel van de klassieke dressuur en dit uitvergroten, als er volgens de instructie word gewerkt volgens het skala der Ausbildung is de inspanning gegarandeerd.

Dat jij dat denkt is wat anders dan het zo is.
Het rechtrichten wordt niet uitvergroot, het wordt als eerste geplaatst samen met ontspanning. Kan ook niet anders met hele scheve paarden, die kunnen namelijk niet ontspannen. Verder wordt er gewoon volgens/vanuit (hoe je het noemen wil) het skala gewerkt.
Gewoon klassieke rijkunst dus.

De huidige dressuur werkt ook van uit het skala, maar dat maakt het nog niet klassiek.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:08

De huidige dressuur? Welke dressuur dan? En al helemaal geen werken vanuit het skala. Wat een belediging voor het skala. :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:12

Dressuur is een breed spectrum natuurlijk. Volgens mij hoeven we hier niet breed te kijken.

Ik vind idd ook dat een instructeur die goed kan lesgeven niet naar de hulpteugels grijpt. Ik heb er na lang zoeken ook één gevonden. Een heel jaar op haar manier getraind en veel in de klassieke toer. Met veel rust heeft ze hem echt gekregen op een goede plek. Hij ging zienderogen vooruit. Echt je zag mijn paard positief veranderen. Mensen begonnen er over dat ik weer op wedstrijd moest gaan zelfs. Dat vond ik zelf nog te vroeg, dus ik heb het niet gedaan. En nu al 2 weken heb ik een etter van een paard. Op de wei een hufter, in de stal, wil de trailer niet in en met rijden weer sterrenkijken. Nu kwam mijn instructie toch wat te kort, maar dit wijt ik niet aan haar. Ze adviseert om te longeren met bijzet, dus niet rijden op die manier maar longeren. Het rijden doe ik nog steeds zonder hulpteugels. Maar de lol is er inmiddels wel een eind af! Wat ik nu niet begrijp is wáárom hij in eens de kont in de krib gooit. Want er is niets veranderd in zijn omgeving. Zijn dit de herfst blues?
En toch blijf ik stelling nemen tegen instructie die grijpt naar een hulpteugel bij het rijden. Ik heb tot nu toe nog geen hulpteugel gevonden, die bij gebruik met rijden net zo voelt als zonder gebruik ervan.

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:17

Moll schreef:
Horen zeggen is niet goed genoeg, dus vriendinnetjes die zeggen dat, geloof ik,niet in, en al helmaal niet als er over hulp teugels gesproken word in positieve zin, hulp teugels zijn teugels die de beperking van de ruiter verbergen en ook de onkunde van de ruiter, dan is het ook de beperking van de instructie die dit aanraadt

Heb zelf ook een paard die ik jaren zonder hulpteugels heb gereden tot en met de M2; echter begon na 3 jaren de problemen. Paard ging sterrenkijken onder me vandaan lopen. Heb op dat moment alles laten na kijken en er was niets met het paard aan de hand. Op aanraden van me instructrice toen een hals verlenger aan gehangen want het werd steeds erger (als je alleen al druk reed kwam hij omhoog, ook al rij je hem voldoende naar voren). Heb langer ervaring met paarden rijd met een ander paard in het Z maar ik kreeg het(en ook andere mensen) niet voor elkaar.

Met de halsverlenger echter werd het een ander paard, toen hij door had, dat hij er aan hing(kan het niet anders omschrijven) werd hij veel beter in de hand. Nu rijden we weer zonder halsverlenger en zijn weer terug op het oude niveau. Desalnietemin een goed half jaar met een halsverlenger gereden, zweer toch heilig bij dat ding.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:28

Air schreef:
De huidige dressuur? Welke dressuur dan? En al helemaal geen werken vanuit het skala. Wat een belediging voor het skala. :=

Het reglement van de FEI, dus ook de KHNS, werken van uit het skala, zelfs als je je orun opleiding doet krijg je dit mee, dus niet zomaar roepen, want dat is niet netjes.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:30

krnn schreef:
Moll schreef:

Heb zelf ook een paard die ik jaren zonder hulpteugels heb gereden tot en met de M2; echter begon na 3 jaren de problemen. Paard ging sterrenkijken onder me vandaan lopen. Heb op dat moment alles laten na kijken en er was niets met het paard aan de hand. Op aanraden van me instructrice toen een hals verlenger aan gehangen want het werd steeds erger (als je alleen al druk reed kwam hij omhoog, ook al rij je hem voldoende naar voren). Heb langer ervaring met paarden rijd met een ander paard in het Z maar ik kreeg het(en ook andere mensen) niet voor elkaar.

Met de halsverlenger echter werd het een ander paard, toen hij door had, dat hij er aan hing(kan het niet anders omschrijven) werd hij veel beter in de hand. Nu rijden we weer zonder halsverlenger en zijn weer terug op het oude niveau. Desalnietemin een goed half jaar met een halsverlenger gereden, zweer toch heilig bij dat ding.

Het is een cliché, waar de kennis op houd, begint het tuigage

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:41

Ik vraag me ook af wat de jury tegenwoordig wil zien. Ik sta tegenwoordig wel met gekrulde tenen langs de kant. Zelf meedoen, doe ik al een jaar niet meer. Ik mis het niet eens! Wat ik mij dan weer af vraag, is waarom een paard zo maar gaat sterrenkijken. Blijkbaar is er in de training dan toch iets fout gegaan. Bij mij werd longeren geadviseerd om mijn paard soepeler te krijgen nog in de hals. De lengtebuiging vond hij te moeilijk en hij ging zich onttrekken. Dus werk ik er nu naar toe dat hij op een nette manier toe kan werken naar die buiging. Zo hinder ik hem ook niet vanaf zijn rug en kunnen we focussen op het punt waar hij moeite heeft. Dat doe je toch in elke sport? Spieren trainen om sterker te maken. Soms moet je dan een pas opzij doen ipv naar voren.

Een vriendin van mij rijdt M en die was verrast, dat je bij Sam niet even die 'krul' er in kan trekken. Je moet hem rijden om hem te krijgen op niveau. Niks even zagen en je hebt hem. Mss is dat wel de reden van het verzet. Dat er niet meer gereden wordt. 't Zou natuurlijk zo maar kunnen. De meeste jury's daarentegen geven hoge punten aan die rijstijl. Althans, wel in mijn omgeving. Een gespannen paard, die met veel bombarie de bak door dendert en in de krul loopt, eindigt hoger dan een ontspannen paardje wat gewoon netjes de proef doet. Die 2e heeft nipt een winstpunt of niet, die ander dendert door naar het Z, waar ze nog steeds meer overeind staan dan recht lopen. Ik heb dat echt gezien.
Terugkerend naar TS, ben en blijf ik van mening dat een hulpteugel wel het laatste middel moet zijn waar je naar grijpt. Want het verbetert niks aan je rijden. Als je de oorzaak niet weet van waarom een paard doet wat ie doet, dan heeft een hulpteugel geen enkel nut.