eerst rechtrichten, dan nageven of andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:59

momo_lover schreef:
maar wat is dan de oplossing als ze het super doen in stap en dan weer helemaal fout gaat in de draf?

Ik werk ook vanuit de ontspanning alleen soms moet ik wel eens haar grens (dus spanning) opzoeken om weer een stapje verder te komen

ja wat ik dan geleerd heb is toch terug naar stap gaan en niet de grens op zoeken maar net voor de grens blijven, bij sommige paarden als je de grens op zoekt raken gelijk de kluts kwijt en zijn over de zeik dat werkt a van rechts, dat wil niet zeggen dat het bij elk paard zo is.
ik zou zoals ik het geleerd heb als het in stap goed gaat en draf juist zo fout toch weer terug gaan in stap weer die ontspanning erin proberen te rijden en dan pas aandraven.
wat je ook kunt doen als het zo fout gaat in draf is terug naar stap even nadenken en je paard de tijd geven om ook na te denken waar het nou fout ging en dat dan proberen te herhalen.
en wat ook nog een optie is: is een les van mindfiels want met 1 les kom je al heel ver, ik wil nu zelf straks als ik mijn nieuwe wow heb met mindfields verder gaan omdat ik een jong paard rijd die al best een rugzak meedraagt en mindfields gewoon precies weet wat ze doet met je paard, dat is erg prettig werken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:53

momo_lover schreef:
maar wat is dan de oplossing als ze het super doen in stap en dan weer helemaal fout gaat in de draf?

Ik werk ook vanuit de ontspanning alleen soms moet ik wel eens haar grens (dus spanning) opzoeken om weer een stapje verder te komen

Weer terug naar stap en overnieuw beginnen

Mindfields

Re: eerst rechtrichten, dan nageven of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:56

Overigens kun je met de juiste begeleiding erbij het probleem in de draf ook direct oplossen hoor, soms zijn paarden zo gewend aan verkeerde houdingen dat ze die vanzelfsprekend weer aannemen zodra er aangedraafd wordt. je moet ze dan alleen even uitleggen dat het veeeel fijner is om in een andere houding te bewegen. En dat kan ook prima in draf, als het in stap al goed lukt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:01

Ik vraag stelling en dan komt hij vanzelf wel :))

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:27

Skala der ausbildung : Takt, ontspanning, aanleuning, impuls, rechtrichten, verzamelen
Dit scala geeft de bedoeling van het FEI regelement volledig weer en hier zijn de dressuurproeven op afgestemd. Lijkt me een volledig antwoord op de vraag. Als je echt geinteresseerd bent in de uitleg van dit scala zou je eens het boek 'De eenvoud van de dressuur' of 'bewuster paardrijden' kunnen lezen.