Gevallen tijdens dressuurproef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Gevallen tijdens dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:29

Vreemd gedrag zeg,zeker op stal.
Er moet wel ergens iets mis zijn met dit paard,maar helaas zul je het niet altijd kunnen vinden.
Ik hoop dat je een juiste beslissing kunt nemen wanneer er niets gevonden wordt,dwz of weidegang voor altijd of in laten slapen.
Uit jouw verhalen lijkt het me niet echt een gelukkig paard.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:57

@Romanoff: ik ga ook zeker vragen of ze hier nog eens goed naar willen kijken. Ik heb hier zelf ook aan gedacht dat er misschien toch tussen die wervels een zenuw zit die haar af en toe een pijnscheut kan geven die ze 'weg wil werken' door zich tegen de muur te gooien. Ze staat nu nog in Utrecht. Ik was vandaag op 'ziekenbezoek' en de assistentes observeren haar gedrag goed. Ze staat in een hele grote stal helemaal afgesloten van andere paarden. Ze ziet ze niet en ze hoort ze niet. Ze heeft het gedrag nog helemaal niet vertoond vertelden ze. Ze staat volgens hun rustig en alleen als ze iemand hoort langslopen (paard of mens) reageert ze heel alert. Over een paar dagen gaat ze naar een stal naast andere paarden om te kijken hoe ze zich dan gedraagt. De arts vertelde dat het heel soms voorkomt dat paarden het niet kunnen verdragen om tussen andere paarden op stal te staan en echt heel graag een plekje helemaal voor hun zelf willen hebben. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord en dus ook nooit geprobeerd. Op de wei vertoont mijn merrie geen raar gedrag behalve dat ze moeilijk met andere paarden samen kan staan. In het begin gaat het meestal goed, maar na verloop van tijd begint ze te jagen op het andere paard en echt ruzie te maken (slaan, bijten). Naast een ander paard met draadje er tussen gaat op de wei heel goed, maar op stal niet.

@Ambre: mijn paard is ook echt niet happy, dat zie ik ook en ik wil er dus ook alles aan doen om haar happy te zien, dus ik ga tot het uiterste met de onderzoeken en mogelijkheden. Het moment van in laten slapen is er voor mij nog lang niet omdat ik nog een aantal dingen wil uitproberen (ook in haar leefomgeving), maar speelt zeker in mijn achterhoofd als niets mocht lukken. Ik ben er zo van overtuigd dat het gedrag onder het zadel direct te maken heeft met haar gemoedstoestand op stal (mocht er toch geen medische verklaring voor te vinden zijn). Als ik op een of andere manier kan uitvinden wat haar rust in haar koppie geeft, denk ik dat ze ook niet meer zo explosief onder het zadel is. Mijn paard is altijd alert op stal en is niet in staat om de rust te vinden om helemaal te ontspannen. Paard is bv ook niet dikker te krijgen. Ze is altijd wat schraal. Ik ben bv ook heel erg benieuwd of mijn paard wanneer zij 's nachts op stal staat ook dit gedrag vertoont of dat dit alleen overdag gebeurt wanneer er van alles om haar heen gebeurd. Overigens staat ze in de winter overdag ook lange tijd buiten, maar tegen 4 uur gaat ze naar binnen en begint het voerritueel, zijn er mensen die hun paard komen rijden, honden enz. enz. Ik ben al van een hele grote stal naar een kleine stal (30 paarden) verhuisd, maar misschien is dit nog te druk voor haar. Ik ben ook zeker van plan om haar komende zomer 24 uur op het land te zetten ipv alleen overdag, maar in mijn regio is dat heel erg moeilijk te vinden. Dus wie nog een plek weet in de omgeving Amsterdam, ik houd mij aanbevolen!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:52

Pollux schreef:
@Driebergen: ik heb alle mogelijke artsen, klinieken al bezocht. Een voor één alles uitgesloten. Ze is zeer intensief begeleid door een fysio/chiropracter enz. Ik ben vorige week bij Steffi van der Laarse geweest (dus alternatieve hoek), zij kon niets voor me doen op dat moment omdat ze er ook van overtuigd was dat ze hormonale problemen/tumor in eierstokken zou hebben. Verder vond ze het paard gezond. Ze kan evt. nog iets doen met Chineze kruiden, zij heeft daar zelf goede dingen mee zien gebeuren met dit soort klachten. Maar ik durf er eigenlijk niet meer op te hopen dat een paar kruiden dit heftige gedrag gaan doorbreken. Maar aangezien ik ten einde raad ben, zal ik dit ook zeker proberen als er ook uit deze onderzoeken niets komt. Ze komt op dit moment elke dag buiten (paddock, aangezien de wei niet meer mag), maar ga als er niets uitkomt een plek zoeken waar ze dag en nacht buiten kan in een stabiele kudde en kijk ik volgend jaar of ik het nog eens ga proberen met rijden. Rijden is nu namelijk echt uitgesloten, want ik vind het onverantwoord (ik ben overigens gek genoeg om het wel te doen, maar ik moet nu echt geen risico meer nemen, want het gaat natuurlijk een keertje fout)

Okee, je hebt al in een andere hoek gezocht.
Gek dat het uiteindelijk toch niets werd met die eierstokken of hormonale problemen.
Wat een rotsituatie. ik kan me helemaal voorstellen dat je met je handen in je haar zit!
heel veel succes.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:10

Hi Pollux: wil je even iets laten lezen wat ik een paar weken geleden postte op een ander item hier op bokt.

".............. Ik heb haar met geen verwachting gereden, het was mij, na de rodeo van vorige week, echt erom te doen om gewoon rustig en in ontspanning de proef te rijden, zonder tevoren bedachte strategie of wat ook. Sporen zijn in de kast verdwenen, een zweep gebruik ik zoiezo al niet, wordt ze veel te nerveus van. In het begin ging het nog wel aardig, ze was wel wat afgeleid maar niet rottig. Echter toen ik op de volte aan moest springen in de rechtergalop deed ze 2 of 3 galopsprongen en vervolgens krijg ik meteen uit het niets een bok- en renpartij om mijn oren... Daar was geen houden meer aan. Ze ging met 4 benen tegelijk de lucht in en ik ben er dus ook heel hard afgevallen . Na te zijn bijgekomen van de eerste schrik ben ik er wel direct opgeklommen en ik mocht van de jury nog even in de bak blijven. Daarna weer buiten in de losrijbak en op mijn eigen verzoek heb ik wel de 2e proef nog mogen rijden. Ook daar in nog een bokmoment en niet door willen gallopperen maar ik heb de proef verder wel afgereden.

Zoals ik had verteld ben ik de laatste tijd nogal aan het tobben met 'r. Vandaag was wel een soort escalatie denk ik van alles. Ik ben echt heel erg geschrokken en ik moet ook wel zeggen dat ik ondertussen door dit gedrag een aardige deuk in mijn vertrouwen in mijn paard heb gekregen. Ik ben lichamelijk ook wel enigszins beperkt door mijn medische verleden (zie profiel). Natuurlijk heb ik weinig zin om mezelf nog verder in de kreukels te helpen ook met het oog op mijn gezin thuis. Maandag ga ik beginnen met de lessen bij mijn nieuwe instructeur volgens methode AdB. Ik heb na dit avontuur besloten voorlopig even geen wedstrijden meer te rijden, totdat we het vertrouwen weer in elkaar hebben... Ik baal enorm en voel me ook wel verdrietig, maar ik wil niet opgeven. Ik weet ook dat ze het goed kan, voor de zomervakantie ging het zo super..."

.......
Wat ik hiermee wil zeggen is dat voor mij de overstap naar een andere methode van rijden tot nu toe een hele openbaring is geweest. Mijn paard bleek scheef en ik bleek er scheef op te zitten. Ben nu dus bezig met rechtrichten en verticale balans. Ik vraag dezelfde dingen van mijn paard en nu krijg ik geen bok-gedrag. Mijn merrie is zeer sensibel en heeft in mijn ogen hiermee een signaal afgegeven dat het zo niet langer ging. En geloof me, ik heb ook iedereen er bij gehad van osteo tot DA tot tandarts en hoefsmid.
Door nu anders te kijken naar mijn paard en niet naar het "plaatje" maar wel naar vertrouwen en ontspanning vinden we elkaar weer terug... Mijn merrie is ook blijer en leuker naar mij toe geworden de afgelopen tijd. Bij haar werkte het "naar voren schoppen" of snel "in de krul trekken"( wat ik hier ook wel lees links en rechts) alleen maar averechts. Ze werd er nog rottiger en bozer van... Ik moet wel zeggen dat die manier ook niet bij mij paste. En ik kan wel een ervaren ruiter erop zetten die haar dan waarschijnlijk wel goed de ring door kan rijden, maar wat schiet ik daar mee op ? Uiteindelijk wil ik met haar aan de gang, het is mijn beestje en ik wil haar kunnen rijden...

Desalniettemin heb ik een grote deuk in mijn vertrouwen gehad, heb ook nu effe mijn startkaart opgezegd. Wil haar eerst weer goed voor elkaar hebben. Maar het is ontzettend lastig als je paardje je zo eraf gooit...Je vraagt je alles af, en bij mij blijkt het met name in mijn vaardigheden als ruiter te liggen. Ik leer heel veel bij en het is vrij confronterend, maar het is wel een eerlijke manier van rijden en zowel ik als mijn paard knappen er zienderogen van op.
Laatst bijgewerkt door PinkyPie op 13-11-11 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:13

Heb je weleens iets geprobeerd om haar hormonen rustig te houden? Mijn merrie kan ook heel dwars zijn op het been en dat probleem komt (waarschijnlijk) van haar eierstokken etc. vandaan.
wellicht dat het daar wat rommelt en je met been geven haar daarmee irriteerd?

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 14:18

@Pinkypie: Bedankt voor je uitgebreide bericht. Het probleem zit niet in het rijden zelf. Ik ben in mijn rijden juist heel erg bezig met rechtrichten (en neem daar ook de methode van AdB in mee, mijn instructrice geeft geen les volgens één methode, maar kijkt naar alles wat paard en ruiter nodig hebben. Dit is voor mijn merrie duidelijk en makkelijk te begrijpen, dus frustraties op dat gebied lijken ook uitgesloten). Hierdoor is mijn paard helemaal niet zo scheef en dit is ook bevestigd door fysio, ostheo etc. Het rijden gaat eigenlijk juist ook heel erg goed, ze is enorm verbeterd de laatste maanden, juist ook omdat ik veel duidelijker ben geworden met rijden. Alleen kan ze dus af en toe die explosies krijgen, voornamelijk op stal (elke dag) als met rijden (om de zoveel weken). Ik richt me nu vooral op het stalgedrag van mijn merrie. Ik denk dat hier de basis van het probleem zit: mijn paard heeft pijn of is ergens ongelooflijk gefrustreerd door waardoor ze geen rust in haar kop kan krijgen, nooit. Misschien is ze wel hypersensitief voor prikkels.

@Charaz: hormonen, tumor etc is afgelopen vrijdag in de kliniek uitgesloten. Een behandeling hiervoor gaat haar gedrag dus ook niet veranderen. Ze blijkt netjes hengstig te worden en alles is op dat gebied gezond en normaal. Het is raar om te zeggen, maar ik had 'gehoopt' op een tumor aan de eierstokken, want dan was het duidelijk waar het gedrag vandaan komt. Nu is het nog steeds een raadsel.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:24

Ik las vorige week een artikel in Hoefslag over een valtraining..
Vallen is nooit leuk, maar door zo'n training krijg je misschien wel meer zelfvertrouwen, hopelijk genoeg waardoor je niet meer blokkeert bij de eerste bok en waardoor je dan wél kunt reageren.

Mijn paard bokte steevast in galop, vreugdebokjes. Na de eerste bok blokkeerde ik dan ook, waardoor we het galopperen gingen vermijden en ik dit gedrag alleen maar versterkte. Ik ben dan op aanraden van m'n lesgeefster beginnen doorbijten, en bij de eerste bok gaf ik gewoon heel hard benen.. 3x moeten doen, nu bokt ze niet meer :)

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:18

JunkDeLuxe schreef:
Ik las vorige week een artikel in Hoefslag over een valtraining..
Vallen is nooit leuk, maar door zo'n training krijg je misschien wel meer zelfvertrouwen, hopelijk genoeg waardoor je niet meer blokkeert bij de eerste bok en waardoor je dan wél kunt reageren.

Mijn paard bokte steevast in galop, vreugdebokjes. Na de eerste bok blokkeerde ik dan ook, waardoor we het galopperen gingen vermijden en ik dit gedrag alleen maar versterkte. Ik ben dan op aanraden van m'n lesgeefster beginnen doorbijten, en bij de eerste bok gaf ik gewoon heel hard benen.. 3x moeten doen, nu bokt ze niet meer :)

Dat heeft ts allemaal al gedaan ;) . Het probleem zit 'm niet alleen in het bokken onder het rijden, ook het stalgedrag is niet normaal.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:32

@Junkdeluxe: Een valtraining? Ik wil daar wel meer over weten. Afgezien van het feit dat ik zeker weet dat er meer aan de hand is met mijn merrie, denk ik ook dat het gedrag onder het zadel aangeleerd gedrag is. Ze bokte vroeger ook wel onder het zadel, bv met aangaloperen. Maar dat waren niet zulke vieze bokken. Ik bleef altijd zitten en al snel was het bokken gestopt. Nu ze zo vreselijk vies bokt en doorgaat tot ik er af lig, blijf ik niet zitten en stopt het niet ondanks dat ik ALTIJD weer opstap nadat ik gevallen ben en haar nog een tand harder laat werken (misschien leveren die 3 minuten tijd voor haarzelf voordat ik weer opstap haar genoeg op om het gedrag in stand te houden). Het lijkt er dus ook steeds meer op dat ik het bokken onder het zadel alleen kan doorbreken door nooit meer te vallen. Ik ben op zich niet bang om te vallen, ik val eigenlijk altijd op dezelfde manier, ga er via dezelfde kant af (altijd via links) en kom eigenlijk altijd op dezelfde manier op de grond terecht. Maar... ik wil de kat niet op het spek binden. Hoeveel keer moet ik nog vallen voordat ik een keer fout terecht kom? Dat gaat natuurlijk een keer gebeuren (=gewoon kansberekening). Ik zou dus eigenlijk moeten leren om deze specifieke bokken uit te zitten en te reageren, maar hoe DOE ik dat? Overigens ben ik er ook van overtuigd dat haar heftige gebok ook te maken heeft met haar algehele gemoedstoestand. Dus het abnormale gedrag op stal. Ik heb het idee dat mijn lieve merrie emotioneel vreselijk uit balans is en daardoor dus zo abnormaal heftig reageert op dingen.

Overigens was ik vandaag weer op bezoek in Utrecht en sprak één van de assistenten. Zij hadden haar vandaag en gister gelongeerd en zagen in haar beweging eigenlijk geen dingen wat pijn in haar lijf zou kunnen verklaren. Ze vond het leuk om gelongeerd te worden en was heel attent en meewerkend (eigenlijk zoals ze ook onder het zadel kan zijn) Ze hebben allerlei neurologische testen gedaan: zicht, gehoor is allemaal normaal. Ze vinden haar wel heel erg alert op de kleinste dingetjes en geluidjes en daardoor dus heel sensibel en zeer snel afgeleid. Nog gevraagd over een zenuwbeklemming tussen de twee KS rugwervels, maar op die specifieke plek lopen geen zenuwen die beklemd zouden kunnen worden. Bovendien kan ze zich met het grootste gemak in allerlei bochten wringen om zich te krabben. Ik ga dit morgen ook met de arts zelf bespreken. Ze vinden mijn merrie allemaal heel erg leuk en lief en vinden het een apart geval. Ze heeft nu al twee dagen in eenzame opsluiting het gedrag op stal niet vertoond. Morgen wordt ze tussen de andere paarden gestald om te kijken wat er dan gebeurt.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:52

Hoe is het stallen tussen de andere paarden gegaan?

Hoop zo voor je dat er een oplossing komt en er toch een oorzaak gevonden wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:17

Bewondering voor je hoe je met je merrie bezig bent ( en de soms wat bizarre suggesties hier nog zo vriendelijk en serieus beantwoord)
Kan je geen enkele tip geven ( alles is al langs gekomen). Als het een gedragsprobleem is , dan wel een heel bijzondere, juist omdat het maar af en toe is, en geen directe aanleiding lijkt te hebben. Als gewoontedier, en ook nog eens niet al te snugger, kom je bij een paard toch meestal redelijk snel achter de oorzaak/aanleiding . Een oplossing is dan weer een heel ander verhaal :) maar bij jou is de aanleiding eigenlijk nog niet gevonden.
Hormonaal klonk inderdaad het meest voor de hand liggend, "jammer". Dat het dat niet lijkt te zijn.
Ik duim voor je dat je erachter komt.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 01:14

@Jammes, ze staat sinds maandagmiddag tussen andere paarden en heeft het gedrag op stal nog niet vertoond. Enige wat ze nu twee keer gezien hebben is dat ze met haar kont tegen de voerbak aan gaat staan en haar achterbeen optilt :? Heb ik nog nooit gezien. Ik denk dat ze het gedrag zeker nog gaan zien, want tot nu toe heeft ze het overal vertoond. (Anders moet ik denk ik maar op de kliniek in pension gaan staan, haha).

Ze blijven haar flink kritisch bekijken aan de longe en op stand en vanmorgen werd ik gebeld door de arts zelf. Hij had toch een aantal opmerkingen:
-Een paar keer had hij gezien bij korte bocht rechtsom aan de hand dat mijn merrie met haar ene achterhoef op haar andere achterhoef gaat staan. Volgens hem KAN dat duiden op een zenuw die ergens bekneld zit. Ze blijven hier op letten.
-Hij vond haar wat gevoelig direcht achter de oren, vooral rechts. Ook vindt ze het rechts wat minder prettig om geborsteld te worden. Bijt dan in de voerbak, tralies.
-Maar meest opvallende vond hij dat ze toch wel erg stijf is in de rug, makkelijker linksom loopt dan rechtsom en dan voornamelijk met aangaloperen. Ook in stand buigt ze rechtsom duidelijk minder makkelijk. Hij vond haar wat gevoelig op de rug (dit in tegenstelling tot fysio en Steffi...)
-Aan de longe heeft hij drie keer gezien dat mijn paard RA overkoot gaat. ZOU kunnen wijzen op een probleem in de rug wat ze compenseerd door overkoot te gaan. Ze blijven hier op letten.
-Ze denken dat het gedrag op stal misschien toch aangeleerd gedrag is (stalondeugd, maar dan een vreemde). Ze hebben advies gevraagd aan een gedragsdeskundige. Ik heb een vragenlijst van 10 A4tjes gekregen. Ik moet hier al mijn eigen bevindingen en ervaringen, medische geschiedenis etc. opschrijven. Hopelijk is het gedrag toch nog op te lossen door een verandering in leefomgeving (niet meer op stal of stal apart van andere paarden. Zoiets)

Dit verhaal zo teruglezend, komt het woordje 'rechts' toch wel vaak voor....

Het plan van aanpak tot eind van deze week is om haar op de pijnstilling te zetten in beweging om te kijken of ze dan minder stijf in de rug gaat lopen. Mocht dat namelijk zo zijn, is er een ingang van waaruit verder gezocht kan worden. Ze loopt absoluut niet kreupel, beenproblemen zijn niet het eerste waar ze aan denken.

Ik heb iemand gevonden die me zou kunnen helpen met zitlessen. Ik heb bedacht dat ik de komende tijd maar eens aan mezelf ga werken zolang ik niet op mijn eigen merrie rijd en hopelijk zo mijn balans zodanig verbeteren dat ik wat beter met evt. uitspattingen van mijn paard kan omgaan. Ik ben er ergens ook bang voor dat het gedrag onder het zadel alleen te doorbreken is door echt nooit meer te vallen. En ik denk dat dit begint bij een hele goede balans in het zadel.

@MariekeB: Bedankt! Ik wil het gewoon niet opgeven met mijn lieve lieve merrie...Ik geloof in haar! En ja, ik had zoooo 'gehoopt' op een hormonaal probleem of tumor. Het zou het antwoord zijn op al mijn vragen.. Maar helaas, mijn merrie houdt ons allemaal nog in spanning. Ik wou dat ze het me kon vertellen in begrijpelijk Nederlands, haha.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:41

Zo net even alles bijgelezen en ik wilde toch even zeggen hoe ontzettend netjes jij met het 'vreemde gedrag' van je paard omgaat. Complimenten, dat je echt alles uit de kast haalt zowel voor je paard als voor jezelf. Hopelijk ga je snel vinden wat er met haar aan de hand is en kunnen jullie samen nog een mooie tijd tegemoet.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:59

Ook mijn complimenten dat je zo goed naar je paard kijkt, ik denk dat vele mensen hadden gezegt dat het gewoon een pismerrie is maar jij blijft verder zoeken. Super van je!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 10:46

@Mellis86: Bedankt! Het is inderdaad een apart dametje..

@lauraP: Dank je. Je moest eens weten hoeveel mensen al tegen me gezegd hebben, dat het een onbetrouwbaar kreng is, dat ze een "fout" oog heeft, dat ik gek ben dat ik nog met haar door wil gaan etc. etc. Ik geloof daar absoluut niet in, anders zou ze me al lang het licht uit de ogen hebben geslagen in de omgang met haar. Het is een apart paard, dat is waar, maar nooit heeft ze een poging gedaan om me pijn te doen, heeft normaal respect voor mij en mijn ruimte. Ook andere mensen kunnen gewoon met haar omgaan en in de stal komen. Het is soms ook erg verdrietig om mijn paard steeds te moeten verdedigen. Maar ik ben daar mee opgehouden. Ik geloof in haar en die andere mensen denken maar wat ze willen.

GLKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:22

Pollux wat een ellende met je merrie. Heb het hele verhaal gelezen en ben heel erg benieuwd waar Utrecht mee gaat komen als oorzaak of het toch lichamelijk is of karakter.

Wel onwijs vervelend dat je nu meteen weer in het medisch gebeuren zit als je na 1,5 jaar eindelijk weer je back on track was.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:01

Is er al een gastroscopie gedaan om maagzweren uit te sluiten? Dit omdat ze niet aan lijkt te komen en slecht in haar vel zit. Dit zou namelijk daar de oorzaak voor kunnen zijn. Hoeft niet de oorzaak voor het bokken te zijn, maar kan inmiddels wel een gevolg zijn van de stress die jou merrie duidelijk vertoont en zo herstel bemoeilijken.

Wat ik verder wel raar vind in haar bokgedrag is de snelheid waarmee ze hersteld. Je geeft zelf aan dat ze je er af bokt en dat je vervolgens weer op kunt stappen en ze dan gelijk weer goed of zelfs beter loopt. Wil overigens niet zeggen dat het dus niet iets lichamelijks kan zijn.

Je bent op de goede weg, blijf zoeken en blijf je eigen gevoel volgen. Heel veel succes, ik ben erg benieuwd wat ze vinden in utrecht. :(:)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:18

Oh ik herken dit zo, ben met mijn ruin hierdoor 3 keer achter mekaar uitgebeld, als ik been gaf kwam ie omhoog, tik en het was een bok dus dan begin je niet veel, heb toen een maand lang 4 keer in de week priveles gehad en dan liep mijn instructrie met een longeerzweep mee door de bak, zodra hij een van 2 dreigde te doen, gaf ze hem toch een Jetser waardoor ik dan naar voren met hem schoot, had wel een bodyprotector aan en halstertouw om de nek om me vast te kunnen houden, eerste 2 keer was echt doodeng want meneer gaf het niet meteen op, maar na 3 lessen had ie door dat we dit echt niet meer van hem gingen pikken, 2 keer per week reed mijn instructrice hem met aan elke kant een zweep en alleen als ie dreigde te gaan bokken of steigeren dan kreeg ie even de volle laag, na een week was het grotendeels weg, de andere weken daarna was vooral om het te bestendigen en ook omdat ik zelf natuurlijk in moest gaan zien dat ie dit niet meer zou doen, want idd je gaat ernaar zitten, het is rigoreus maar wat hij deed was gewoon heel eng en gevaarlijk en pure dominantie, als ik er iemand opzette die hem met een lang teugeltje door de bak liet lopen zoals hij zelf wou dan was ie de braafheid zelve, pakte je de teugels op dan begon dit ineens.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:20

sorry miepie maar zo hoor je niet met een paard om te gaan :n
dat dier loopt nu uit angst voor jullie en niet uit een band triest hoor .....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:22

ponylies schreef:
sorry miepie maar zo hoor je niet met een paard om te gaan :n
dat dier loopt nu uit angst voor jullie en niet uit een band triest hoor .....

wat hij deed was lekker en bang was ie niet voor me hoor, maar hij had daarna wel respect en daarvoor was dat ver te zoeken, op een bepaald moment ben je voorbij het op een vriendelijke manier oplossen, wat hij deed was gewoon gevaarlijk

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:27

ja sorry het is gewoon mijn mening was trouwens niet aanvallend bedoeld :)
ik heb bij dat soort dingen liever dat iemand het met gedult oplost (wat helaas niet altid werkt ;) )
maar dat ben ik :P
wat heb jij trouwens een mooi bruin zadel te koop staan ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:30

voordat ik op dit punt was had ik hem al 1.5 jaar hoor, mijn instructrice zei toen of je doet hem nu weg of we gaan hem dit nu voor eens en altijd afleren, ik wilde hem niet wegdoen dus dan ga je er maar voor, kwam er wel met knikkende knieen af hoor ;)
ja mooi he, bieden? :D

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 13:31

@Frunnik: ja, dat is mijn gedachte soms ook hoor. Dat het bokken ohz niet met pijn te maken heeft omdat ze zo goed loopt daarna. Maar mijn merrie geeft steeds tegenstrijdige signalen af: het gaat de hele zomer weer prima, geen enkel bokgedrag en ineens is het er weer in volle hevigheid. Dus dan denk je toch dat er ergens iets niet goed zit en dat ze een pijnreactie krijgt op het moment dat ze ergens van schrikt. De DA vergeleek dat met een pijnscheut die een mens kan krijgen als je bv even door je rug gaat. Even een hevige pijnscheut en dan kun je weer verder lopen. Hij vindt dus ook erg moeilijk te bepalen omdat het niet elke dag voorkomt onder het zadel en er dagen/weken zijn dat ze het braafste paard van stal is. Maar het zou volgens hem natuurlijk ook aangeleerd gedrag kunnen zijn en dan heb ik een groot probleem, want hoe los ik dat op?

Maagzweer ga ik aankaarten bij de DA.

@Miepie77: pas als ik voor 300% zeker weet dat er lichamelijk niets, maar dan ook niets met haar aan de hand is en het echt een rottig gedragsprobleem is, ga ik op deze manier te werk. Maar dan idd ook met volle overtuiging!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:05

Goh ik weet precies wat je meemaakt mijn paard is bijna precies hetzelfde alleen bij ons is het staken/steigeren ipv bokken.
We hebben het Z2 bereikt maar zitten nu in een mega dip waarbij ik ook alles probeer/geprobeerd heb om erachter te komen waar het nu aan ligt en dat lukt maar niet.
De mijne is gelukkig wel happy in de zin van op stal is ze ontspannen en rustig en eet gewoon goed is niet mager.

Mensen verklaren me soms voor gek dat ik haar nog heb maar verkopen is bij mij ook geen optie ze heeft zo'n apart karakter en ook een dominantie probleem dat ik ook denk dat het bij niemand anders zal werken en ik ben gewoon gek op d'r.
Ik ben nu helemaal onderaan begonnen met grondwerken en ben heerlijk aan het buitenrijden wat ons nader tot elkaar brengt.
Misschien voor jou ook een optie. En of het ooit weer lukt om dressuurmatig hoger te komen dat zie ik dan wel we hebben ons hele leven nog ze gaat toch niet weg.
Heel veel succes.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:04

@Tooske: Ik denk dat als ik haar op stal (of wei of wat ook) weer happy kan krijgen en er dus weer rust in haar koppie komt, het gedrag onder het zadel minder heftig zal zijn. Het is een aparte en ook mijn merrie moet je heel consequent aanpakken omdat ze dominant gedrag kan vertonen. Ze heeft momenteel echter een heel kort lontje door wat voor reden dan ook (pijn/frustratie?) Hopelijk kom ik daar nu achter... Ik ben echt gek op haar, dus verkopen is idd out of the question.