tiedeman teugel vraag ? bij het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:59

Waar de kunde van de ruiter eindigt, beginnen de hulpteugels.

Neem alstjeblieft fatsoenlijk les en ga je pony niet in een houding dwingen. Dan heb je er veel langer plezier van!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:00

donnie13 schreef:
Ik gebruik hulpteugels bij mijn paard
omdat als ik zonder eerst rij, heeft hij zo veel spanning met rijden ,dat ik dat gewoon heel moeilijk er uit krijg . hij doet zijn hoofd omhoog en lopen maar zo werkt het gewoon niet bij mij
natuurlijk wil ik straks zonder gaan proberen en het langzaam gaan afbouwen

mijn paard in training is ook een heet hoofd en zodra ik erop zat de eerste 2 weken wilde ze alleen maar sterrenkijken overal van schrikken en 1 bonk spanning dus wat deed ik heel rustig drafje,veel voltes,slanevoltes en 8tjes rijden.dan terug naar de stap zodat de meeste spanning eruit is...maar dit alles zonder hulpmiddelen!!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:05

mytje1986
Daar heb je helemaal gelijk in ik rij het liefst, ook zonder al die hulpteugels

Turdus

Re: tiedeman teugel vraag ? bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:38

Ik sluit me aan bij Mytje1986, Nagevelijk rijden moet denk ik vanuit rust en vooral geduld. Dwingen los je het niet mee op. Veel oefenen dus, linksom, rechtsom, voltes etc. Ik merk vaak op mijn werk, waar veel verschillende soorten ruiters komen met eigen paard/pony, dat het paard naar beneden moet, op wat voor manier ook. Degene die er de tijd voor nemen, hebben het paard 9 van de 10 keer losser in het hele lichaam. De passen worden groter, en krijgen sneller antwoord op de hulp die ze vragen. Degene met hulpteugel, hebben meer gevecht. Martingaal kun je denk ik het makkelijkst mee rijden, omdat je die ook losser kan gaan zetten, totdat het geen functie meer heeft. En je pony/paard dus vanuit jou eigen rijden nagevelijk is.
Lijkt me lastig pakket voor je omdat je instructrice wel zegt dat je met moet rijden. Denk dat je moet doen waar je hart heen gaat. ( stiekem hoop ik wel dat dat zonder hulpteugel is ;) )Succes!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:46

Turdus schreef:
Ik sluit me aan bij Mytje1986, Nagevelijk rijden moet denk ik vanuit rust en vooral geduld. Dwingen los je het niet mee op. Veel oefenen dus, linksom, rechtsom, voltes etc. Ik merk vaak op mijn werk, waar veel verschillende soorten ruiters komen met eigen paard/pony, dat het paard naar beneden moet, op wat voor manier ook. Degene die er de tijd voor nemen, hebben het paard 9 van de 10 keer losser in het hele lichaam. De passen worden groter, en krijgen sneller antwoord op de hulp die ze vragen. Degene met hulpteugel, hebben meer gevecht. Martingaal kun je denk ik het makkelijkst mee rijden, omdat je die ook losser kan gaan zetten, totdat het geen functie meer heeft. En je pony/paard dus vanuit jou eigen rijden nagevelijk is.
Lijkt me lastig pakket voor je omdat je instructrice wel zegt dat je met moet rijden. Denk dat je moet doen waar je hart heen gaat. ( stiekem hoop ik wel dat dat zonder hulpteugel is ;) )Succes!

Ik ga het proberen om zonder hulpteugels te gaan rijden

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:55

Wat goed dat je het toch zonder hulpteugels gaat proberen!

Jammer dat je instructrice zo makkelijk naar hulpteugels grijpt. Een goede instructrice zou dat namelijk niet doen. Het lijkt erop dat je nu les krijgt om het plaatje mooi te maken, maar het er mooi uit zien, moet een gevolg zijn van goed rijden.

Aan mijn bijrijdster leg ik uit, dat het nageven een toetje is, als gevolg van goed en consequent rijden. Als jij goed van achter naar voren rijdt, je paard voorwaarts kan houden, zonder loperig te worden, stelling en buiging naar beide kanten kan vragen, hoeken, voltes en wendingen kan rijden met goede stelling/buiging zonder naar binnen of naar buiten te vallen etc etc, dan gaat je paardje vanzelf nageven. Het toetje op de zwaardere maaltijd.

Ga je het met je handen (of hulpteugels) dwingend opzoeken, dan sla je dus de maaltijd over en wil je wel meteen het toetje... zo werkt het gewoon niet. Je kan toch ook geen toets maken, als je nooit een boek gehad hebt om uit te leren? Alle andere dingen moeten eerst kloppen en dat is duidelijk niet het geval.

Geeft je paard niet na, dan mis je dus ergens een stap. Lekker aan je basis gaan werken en vergeet in eerste instantie dat aan de teugel rijden. Ga alle andere dingen controleren en je zal echt zien, dat het wel komt.

Heel veel succes! Zonder hulpteugels ;)

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:33

de teideman niet te strak zetten.... paardje moet op jou reageren en geef hem wel de ruimte om het zelf te kunnen doen, ... ik heb hem midden staan, met gewoon rijden werkt de tedeman niet in... pas als hij echt zijn hoofd omhoog gooit (om weer een van zijn trucken uit te halen) dan pas werkt de tiedeman in, en moet zeggen dit werkt beter dan dat ik hem strakker heb staan... succes

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:04

Ik heb vandaag gereden op mijn paard
zonder hulpteugels , en het ging veel beter als met een hulpteugel rijden , en toen hij zijn hoofd omhoog deet
Kreeg hij een goede beenhulp en was het hoofd weer mooi naar beneden :D
Hij had ze mondje vol schuim staan op beide kanten, en hij was niet meer sterk maar op mijn pinken te rijden :D
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 12-10-11 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:04

Kijk zie je wel dat het zonder hulpteugel kan! Volhouden nu!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:05

InekeH87 schreef:
Kijk zie je wel dat het zonder hulpteugel kan! Volhouden nu!

dat ga ik ook doen :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:23

Je bent duidelijk een beginnende ruiter, en heel waarschijnlijk heb je een paard dat niet of moeilijk nageeft, das dus al heel duidelijk.
Het eerstte werk zou moten zijn, je paard ertoe te krijgen dat hij zelf gaat nageven, das heel makkelijk gezegt, maar idd tis niet altijd zo makkelijk dit ook klaar te krijgen.
Er zijn heel veel trainingsmanieren om hier aan te gaan werken, en idd ook hulpteugels kunnen hier soms een goede hulp bij zijn.
Maar bekijk wel de naam "HULPTEUGELS" dit wil zeggen een hulp bij het aanleren van ....., maar het uiteindelijke doel moet wel zijn, het rijden zonder die hulp, en dus ook met het gewenste gedrag.
Er is niets mis met hulpteugels op zich, maar gebruik ze niet om er op een makkelijke manier, je paardje mee te gaan standaard rijden, daar zijn ze ook echt niet voor bedoelt.
Een hulpteugel kan best wel helpen, maar tis de ruiter die het moet leren klaar te krijgen ook zonder die hulpteugel.
Bekijk steeds je eigen kunnen heel kritisch.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 14:35

aeolusnr1 schreef:
Je bent duidelijk een beginnende ruiter, en heel waarschijnlijk heb je een paard dat niet of moeilijk nageeft, das dus al heel duidelijk.
Het eerstte werk zou moten zijn, je paard ertoe te krijgen dat hij zelf gaat nageven, das heel makkelijk gezegt, maar idd tis niet altijd zo makkelijk dit ook klaar te krijgen.
Er zijn heel veel trainingsmanieren om hier aan te gaan werken, en idd ook hulpteugels kunnen hier soms een goede hulp bij zijn.
Maar bekijk wel de naam "HULPTEUGELS" dit wil zeggen een hulp bij het aanleren van ....., maar het uiteindelijke doel moet wel zijn, het rijden zonder die hulp, en dus ook met het gewenste gedrag.
Er is niets mis met hulpteugels op zich, maar gebruik ze niet om er op een makkelijke manier, je paardje mee te gaan standaard rijden, daar zijn ze ook echt niet voor bedoelt.
Een hulpteugel kan best wel helpen, maar tis de ruiter die het moet leren klaar te krijgen ook zonder die hulpteugel.
Bekijk steeds je eigen kunnen heel kritisch.

Ik ben geen beginner ;) mischien dat je dat zelf bent :j maar ik niet !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:52

ik ben wel een beginner, er is nog zoveel dat ik wil leren

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:40

lailapri schreef:
ik ben wel een beginner, er is nog zoveel dat ik wil leren

ja je kant altijd nog dingen gaan leren :)

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:08

Leren blijf je vaak doen,en rijden moet je onderhouden.
Anky van Grunsven bijvoorbeeld krijgt ook altijd nog les,puur onderhoud,
en om te voorkomen dat er foutjes insluipen die je zelf vaak niet opvallen.

Een paard doet dingen altijd met een reden,aan ons de taak om uit te zoeken wat die reden kan zijn!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:49

FireAndIce schreef:
Leren blijf je vaak doen,en rijden moet je onderhouden.
Anky van Grunsven bijvoorbeeld krijgt ook altijd nog les,puur onderhoud,
en om te voorkomen dat er foutjes insluipen die je zelf vaak niet opvallen.

Een paard doet dingen altijd met een reden,aan ons de taak om uit te zoeken wat die reden kan zijn!

Ik ben er mee bezig om het uit te gaan zoeken :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:18

bokkers...let op....laat je niet verleiden door dit topic weer actief te maken. TS is gewaarschuwd dat haar eventuele nieuwe topics direct gesloten worden.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:21

Kinke schreef:
bokkers...let op....laat je niet verleiden door dit topic weer actief te maken. TS is gewaarschuwd dat haar eventuele nieuwe topics direct gesloten worden.

Verpest niet elk topic van iedereen wil je

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:42

Dat doe ik helemaal speciaal alleen voor jou _O- _O- _O-

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:48

Kinke schreef:
Dat doe ik helemaal speciaal alleen voor jou _O- _O- _O-

je gebruikt zelf ook een tiedeman >? , wat doe je anders in dit topic
:)*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:03

leuke poging om je topic gaande te houden. Nope, geen thiedeman, ik hou gewoon jouw berichten in de gaten.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:05

Kinke schreef:
leuke poging om je topic gaande te houden. Nope, geen thiedeman, ik hou gewoon jouw berichten in de gaten.

Stalken noem je dat ook wel, mischien even in het woordenboek gaan kijken wat dat betekent

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:14

Geen woordenboek voor nodig hoor, en jij als zgn.13-jarige blijkbaar ook niet :+
Maar goed, genoeg gezegd, bye bye, zwaai zwaai :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:35

Nou, zal ik dan maar temmen?

Kan deze ook op slot :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:52

:')