Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
donnie13 schreef:Ik gebruik hulpteugels bij mijn paard
omdat als ik zonder eerst rij, heeft hij zo veel spanning met rijden ,dat ik dat gewoon heel moeilijk er uit krijg . hij doet zijn hoofd omhoog en lopen maar zo werkt het gewoon niet bij mij
natuurlijk wil ik straks zonder gaan proberen en het langzaam gaan afbouwen
)Succes! Turdus schreef:Ik sluit me aan bij Mytje1986, Nagevelijk rijden moet denk ik vanuit rust en vooral geduld. Dwingen los je het niet mee op. Veel oefenen dus, linksom, rechtsom, voltes etc. Ik merk vaak op mijn werk, waar veel verschillende soorten ruiters komen met eigen paard/pony, dat het paard naar beneden moet, op wat voor manier ook. Degene die er de tijd voor nemen, hebben het paard 9 van de 10 keer losser in het hele lichaam. De passen worden groter, en krijgen sneller antwoord op de hulp die ze vragen. Degene met hulpteugel, hebben meer gevecht. Martingaal kun je denk ik het makkelijkst mee rijden, omdat je die ook losser kan gaan zetten, totdat het geen functie meer heeft. En je pony/paard dus vanuit jou eigen rijden nagevelijk is.
Lijkt me lastig pakket voor je omdat je instructrice wel zegt dat je met moet rijden. Denk dat je moet doen waar je hart heen gaat. ( stiekem hoop ik wel dat dat zonder hulpteugel is)Succes!
aeolusnr1 schreef:Je bent duidelijk een beginnende ruiter, en heel waarschijnlijk heb je een paard dat niet of moeilijk nageeft, das dus al heel duidelijk.
Het eerstte werk zou moten zijn, je paard ertoe te krijgen dat hij zelf gaat nageven, das heel makkelijk gezegt, maar idd tis niet altijd zo makkelijk dit ook klaar te krijgen.
Er zijn heel veel trainingsmanieren om hier aan te gaan werken, en idd ook hulpteugels kunnen hier soms een goede hulp bij zijn.
Maar bekijk wel de naam "HULPTEUGELS" dit wil zeggen een hulp bij het aanleren van ....., maar het uiteindelijke doel moet wel zijn, het rijden zonder die hulp, en dus ook met het gewenste gedrag.
Er is niets mis met hulpteugels op zich, maar gebruik ze niet om er op een makkelijke manier, je paardje mee te gaan standaard rijden, daar zijn ze ook echt niet voor bedoelt.
Een hulpteugel kan best wel helpen, maar tis de ruiter die het moet leren klaar te krijgen ook zonder die hulpteugel.
Bekijk steeds je eigen kunnen heel kritisch.
mischien dat je dat zelf bent
maar ik niet ! FireAndIce schreef:Leren blijf je vaak doen,en rijden moet je onderhouden.
Anky van Grunsven bijvoorbeeld krijgt ook altijd nog les,puur onderhoud,
en om te voorkomen dat er foutjes insluipen die je zelf vaak niet opvallen.
Een paard doet dingen altijd met een reden,aan ons de taak om uit te zoeken wat die reden kan zijn!