Van super lief naar agressief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:48

Ariebren schreef:
Heel interessant dat de ergste paarden ziektes en paarden problemen hier voorbij komen.

Maar er is niemand die even een reactie van herkenning geeft op mijn advies.

Eerst het gebit na laten zien.

Ik zou dan direct alles laten nakijken. Als je paard zulk gedrag vertoond, eerst alle veelvoorkomende pijnpunten nakijken(zadel/gebit/wervels/ed), daarna de manier van trainen van de ruiter en dan later komt imo ook pas de ernstige ziektes/tumoren.
Ben het dus zeker met je eens!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:09

Ik vind het wel jammer dat TS zelf nou niet meer reageerd...

XROXANNE18

Re: Van super lief naar agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:55

zou hem ook eventjes laten nakijken, weet je het ook voor jezelf. juist omdat je zegt dat op het begin er niks aan de hand was. en af en toe.. dit deed mijn pony ook wel eens, conclusie, de zadelmaker zei dat het zadel goed lag, ben toen ook naar iemand anders gegaan en kon me duidelijk laten zien dat het echt niet goed lag... zullen vast nog heel veel andere dingen zijn waar je na kunt laten kijken, maar het is toch fijn als je zelf weet wat er precies aan de hand is :)

seester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 10:07

ja, ik weet hoeveel nut dat voor jouw paard heeft gehad @ ijssnuiver.. ;) de 'paardenarts' is laatst gekomen en heeft haar helemaal nagekeken: er is een wolfskiesje getrokken, uit bloedonderzoek is gekomen dat ze een tekort aan magnesium heeft en uit mestonderzoek is gebleken dat ze bloedwormen heeft. inmiddels is ze tegen dat alles behandeld, maar het gaat niet beter.. ik weet het niet meer.. misschien toch maar naar Utrecht dan, hoeveel kost zoiets? ;$

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:17

Johanna59 schreef:
En sommige paarden hebben gewoon een erg vervelend karakter.
En grijpen elke kans aan om vervelend te zijn.

er zal geheid hier al op gereageert zijn maar ik doe het toch.

dat hierboven is echt de grootste onzin. Geen 1 paard zal denken 'mooi, nu kan ik vervelend zijn'. Er bestaan geen paarden met een vervelend karakter, alleen paarden die misschien niet goed bij jou passen en/of die niet begrepen zijn.

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:13

Ik denk ook aan last van pijn, rug?
Heb een paard gereden, en tijdens het rijden ging ze ooit stilstaan en er was niks mee te beginnen, ging niet meer voor of achteruit.
Gek werd ik ervan.
Na 2 weken had ik er mijn buik vol van, dus op een keer deed ze het weer en ik was het beu.
Gooide mijn teugels losen dacht ik kap ermee en ga ze in de wei zetten, en ze liep spontaan aan, zo raar.
De tijd die erna volgde was als ik voelde dat ze stil wou gaan staan, gooide ik mijn teugels los en stapte een ronde met lange teugel.
Pakte de teugels weer op en ze liep weer super.
Het was geen rare streek, ik merkte gewoon dat ze last had, en ik denk dat het bij haar ook de rug was.
Hoewel ze wel supergoed liep en wou echt werken.
Succes!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:02

seester schreef:
ja, ik weet hoeveel nut dat voor jouw paard heeft gehad @ ijssnuiver.. ;) de 'paardenarts' is laatst gekomen en heeft haar helemaal nagekeken: er is een wolfskiesje getrokken, uit bloedonderzoek is gekomen dat ze een tekort aan magnesium heeft en uit mestonderzoek is gebleken dat ze bloedwormen heeft. inmiddels is ze tegen dat alles behandeld, maar het gaat niet beter.. ik weet het niet meer.. misschien toch maar naar Utrecht dan, hoeveel kost zoiets? ;$

Als je er voor open staat wil ik best een keer meekijken als je aan het rijden bent.
Wellicht dat ik je kan helpen... Ik wil niet zeggen dat ik alles weet en alles kan oplossen, maar als ik een keer zie wat er gebeurd kan ik altijd beter een oordel geven als nu...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:07

[/quote]

Zo denken paarden nu eenmaal niet. Ze denken niet van goh laat ik eens vervelend gaan doen. Paarden doen altijd iets als reactie ergens op. Paarden die 'vervelend' doen, zijn niet vervelend maar doen altijd iets om een reden, of dat nu angst, pijn of iets anders is.[/quote]

Nee, sommige zijn van zich zelf echt vervelend.
Draken.[/quote]

Ja, ik heb er zo 1. Die zou anders al van de dag dat ze geboren zou zijn pijn hebben of bang zijn.

TS: ik denk ook aan een osteopaat. Die vinden 9 van de 10 keer iets anders dan een DA

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:17

En een osteopaat is hier gewoon mogelijk op Schier. Dus ik zou zeggen grijp die kans!
Persoonlijk ben ik over de DA uit dokkum niet zo tevreden, maargoed ieder z'n eigen uiteraard!

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:16

k denk ook pijn
of miss een keer uitgeprobeerd en gewonnen?

seester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 17:36

ijssnuiver schreef:
En een osteopaat is hier gewoon mogelijk op Schier. Dus ik zou zeggen grijp die kans!
Persoonlijk ben ik over de DA uit dokkum niet zo tevreden, maargoed ieder z'n eigen uiteraard!

heb jij zo enig idee wanneer die komt en hoeveel dat gaat kosten? ;$ super bedankt voor je aanbod, echt heel aardig van je. moeten we maar een keertje afspreken als we allebei tijd hebben! c:

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:41

seester schreef:
ijssnuiver schreef:

heb jij zo enig idee wanneer die komt en hoeveel dat gaat kosten? ;$ super bedankt voor je aanbod, echt heel aardig van je. moeten we maar een keertje afspreken als we allebei tijd hebben! c:

Ik zou zo niet weten wanneer ze weer komt en wat het ook alweer kostte moet ik even overnadenken. Het is alweer poosje geleden dat Calypso is geweest, haha.
Anders stuur je me even mailtje oid, wanneer jij tijd/zin hebt. Ik weet namelijk niet hoe jij zit met school ed :) . Ik hoor het wel!

cooper

Re: Van super lief naar agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:04

Het paard van een vriend van mij doet dit ook wel .
Reden daarvan is dat hij op dat moment als ruiter slechter in zijn vel zit en op een of ander manier iets bruter is met het paard waardoor hij automatisch rechtop komt. (paarden die gedreven en vastgezet worden hebben maar een uitweg en dat is omhoog.)
Kan toch ook zijn dat je soms gewoon een onduidelijke hulp geeft waardoor hij omhoog komt?
Niet dat je dat met opzet doet, maar onbewust. Kan makkelijk zijn, zonder dat het paard pijn of wat dan ook moet hebben. Zonder dat jij je aangevallen of een slechte ruiter voelt.

Of ben ik hier nu erg simpel? :)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:23

garny95 schreef:
karakter wordt gevormd Johanna59, er worden geen vervelende paarden geboren of draken,

Hierbij zeg ik ja en nee, bij sommige paarden is het karakter ook Gefokt.. Een paard word zeker niet geboren als een draak. Maar geloof me zo kom ik er zat tegen, met zadelmak maken of doortrainen die echt een steekje los hebben zitten. dat zijn er wel een op de 100, en mischien wel een op de 500, maar ze zitten er tussen.

Verder hoeft steigeren niet alleen op pijn te duiten, vaak is het wel zo.
Vergeet hierbij niet dat een paard zich kan afsluiten voor een bijvoorbeeld te moeilijke oefening. Wat doet een paard die zich volledig afsluit? die blokkeerd zich op de ruiter, de ruiter zeg naar voren, wat die dan ineens begrijpt en houd hem van voor bewust of onbewust teveel tegen, waar gaat het paard dan heen? Juist de enige weg waar die heen kan en dat is omhoog. Dit is vluchtgedrag, wat het paard op dat moment niet kan. Dan zoeken ze een andere uitweg om eruit te komen. Dit is dus een ruiterfout.

Verder voor de ts, ik heb ook zo'n paard in training staan, die hetzelfde gedrag als de jouwe vertoonde. Zelfs in de galop ging mevrouw ineens op stil en kwam recht overeind. Paard is volledig gecontroleerd, van de mond tot aan de staartwortel, door de dierenarts en osteophaat, we hebben haar zelfs laten maseren. Dit paard had gewoon pure angst voor de mensenhand, de amazone die dit paard had gereden, heeft haar zo in elkaar lopen trekken dat het paard de ruiterhand gewoon als angst zag. En bij mij gebeurde het vaak als ik een lichte ophouding maakte, dan had zei zo iets van ohh oliebol daar gaan we weer. Nadat ik dat te weten ben gekomen, dat het dus aan mij lag. Nu ik dit te weten ben gekomen en daar erg veel rekening mee hou, loopt dit paard de sterren van de hemel.