'noodrem'op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphx93

Re: 'noodrem'op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:54

Wat ik mij nou afvraag he, als je om omtrekt, ben je dan niet bang dat je paard giga op zijn bek gaat met jou erop?

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:57

XmissdaphX schreef:
Wat ik mij nou afvraag he, als je om omtrekt, ben je dan niet bang dat je paard giga op zijn bek gaat met jou erop?

haha! 2 mensen 1 gedachte lees, mijn post op de vorige bladzijd! :D Dat idee heb ik dus ook! Ik durf het in elk geval niet!!!

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:04

Ariebren schreef:
Ja dat is jouw probleem.
Soms kan je beginnen met iemand die naast je paard loopt met een touwtje aan het bit.
Mare, tegen al die experts die op dit topic reageren kan ik toch niet tegen op.

Nog één tip, de enige noodrem op een paard is ???

Met beide handen één teugel beetpakken en dat lieve hoofdje helemaal omtrekken.

Het weiland lijkt mij een prima plek om voor het eerst de hoog omheinde buitenbak te verlaten. Dat is nog lang geen openbare weg of nog erger bebouwde kom. Maar omtrekken lukt echt niet op een paard in blinde paniek. Dat gaat door tot de adrenaline bedaard is of dat ie ergens tegenop zit. En dan is een brede sloot het beste wat je tegen kan komen.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:07

Vind je het dan geen eng idee... Het idee van 700 kilo paard bovenop je in een sloot?...... Ik moet er niet aan denken om een sloot tegen te komen met een paard in paniek! (Ik hoop persoonlijk nooit meer een paard in blinde paniek mee te maken :D )

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:10

Rox87 schreef:
XmissdaphX schreef:

haha! 2 mensen 1 gedachte lees, mijn post op de vorige bladzijd! :D Dat idee heb ik dus ook! Ik durf het in elk geval niet!!!

Oooww ahaha toevallig!
Ik zou het ook nooit doen.
Dan maar ff lekker uit laten razen, dan dat je hem omtrekt en 650kg op je krijgt en verder van huis bent.
Ook lijkt het mij niet heel erg goed voor het paard :)

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:13

Rox87 schreef:
Vind je het dan geen eng idee... Het idee van 700 kilo paard bovenop je in een sloot?...... Ik moet er niet aan denken om een sloot tegen te komen met een paard in paniek! (Ik hoop persoonlijk nooit meer een paard in blinde paniek mee te maken :D )

Sloot van 15 meter breed valt prima, zowel voor ruiter als paard. Da's beter dan frontaal tegen een boom knallen (maand gips en een kreupel paard) of tegen een ijzeren hek klappen. Dat laatste deed een kennis van me, kostte het paard het leven.

Maar dan heb je het over paarden die echt in blinde paniek aan het rennen zijn. De meeste mensen verwarren een paard met een bit tussen de kiezen al met een op hol geslagen paard. In dat laatste geval werkt die noodrem wel. Maar dan werkt mijn gewone HO ook.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:16

Mijn noodrem is de HO! :D

Sinds kort mee bezig (tevens ook omscholing tot western) en de stop zit al vast in de stap en draf :)
Galop ben ik mee bezig.

Als ik nu naar het bos ga en ze gaat, ga ik haar niet omgooien.
Ten eerste; Dat lukt toch niet
Ten tweede; Er staan bomen daar :+ En heb geen zin om daarmee ongelukken te krijgen.

Dus ik ga zwaar zitten en probeer haar terug te nemen op zit en teugel.
Wat tot heden nog altijd is gelukt :D

Ik denk niet; 'Laat haar maar razen'
Er zijn ook anderen in dat bos, fietsers, crossers, wandelaars, andere paarden, paarden voor de kar ed.
Ik denk alleen maar haar zo snel mogelijk stil te krijgen om ongelukken/botsingen te voorkomen.

Als ik er een hulpteugel aan zou moeten hangen, moet ik mijzelf af gaan vragen of het wel verantwoord is om naar buiten te gaan. :j

Edit; Toevoeging

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:40

F_Orumster schreef:
Anne_GTI schreef:
Heb ooit 1x zoveel tijd gehad op een idioot dat ik alle trucjes uitgetest heb onderweg.

Herkenning! Bij mj was een rottweiler de rem, ging er voorover af, stond op en bedankte de mevrouw. Gingen in blinde paniek op een 80km/u weg af dus ik begon zelf ook wanhopig te worden.

En was dat opzet van die mevrouw? Zag ze hoe de situatie was of had ze gewoon een onopgevoedde hond?

Ariebren schreef:
Nog één tip, de enige noodrem op een paard is ???

Met beide handen één teugel beetpakken en dat lieve hoofdje helemaal omtrekken.

Een paard wat echt in paniek is houd je daar zeker niet mee, die trek je gewoon het bit door de mond.
Of als je pech hebt is hij niet volledig in paniek en ga je samen gruwelijk onderuit, vanuit rengalop mag je 30 engeltjes bij je hebben wil je heel blijven, je paard het dubbele.
Geld ook voor zo'n boom; paard wat echt in paniek is rent er vol bovenop, zijn ze nog een beetje helder dan ontwijken ze op het laatste moment en hang jij in die boom.

Volgens mij is dit nog steeds de beste manier: verlichte zit, teugels los en zo lang mogelijk laten rennen. Pas als je echt geen ruimte meer hebt ga je rustig en diep zitten, pak je teugels op en gebruik je gewicht en zit icm korte ophoudingen. Adem rustig uit en maak je lang.
Het is voor een paard helemaal niet natuurlijk om zo lang in blinde paniek te rennen, grote kans dat de ruiter het met zijn/haar paniek en getrek alleen maar erger maakt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:44

Diep zitten en ho is bij mij genoeg om die van mij terug te nemen. Het maakt dan ook niet uit in wel tempo we rijden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:51

Een duidelijke Ho is genoeg bij mijn pony, ook als hij er van door gaat.
Heb het namelijk gehad toen ik er zonder tuig op zat (van uit de wei) hij schrok en ging er in (ren)galop vandoor. Toen ik ho zij stond die binnen een paar passen dan ook stil, wel zenuwachtig maar hij stond stil.

Als ik paarden van andere rij helpt dit dan weer niet altijd, mijn hulp middel is dan vaak lang maken en toch met ho terug te nemen. Zelf rustig blijven als het paard echt in paniek is zet ik hem/haar op de volte.
Heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat het op die locatie niet kon, kan daar verder geen informatie over geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:37

Eigenlijk NOOIT hulpteugels om gehad bij de paarden op buitenrit. Is ook nooit nodig geweest overigens, hahaha.

Wel een noodrem, die hebben ze allemaal. Een hele ophouding aan 2 teugels, lang zitten, gewicht iets naar achteren verplaatsen en tegelijkerijd een duidelijke HOOOOO met je stem. Werkt altijd, zelfs in dolle paniek. Is getest. :D

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:47

Anne_GTI schreef:
Rox87 schreef:

Sloot van 15 meter breed valt prima, zowel voor ruiter als paard. Da's beter dan frontaal tegen een boom knallen (maand gips en een kreupel paard) of tegen een ijzeren hek klappen. Dat laatste deed een kennis van me, kostte het paard het leven.

Maar dan heb je het over paarden die echt in blinde paniek aan het rennen zijn. De meeste mensen verwarren een paard met een bit tussen de kiezen al met een op hol geslagen paard. In dat laatste geval werkt die noodrem wel. Maar dan werkt mijn gewone HO ook.

Haha! ja dan is het een oplossing! Mocht hij dan alsnog voor de sloot besluiten om rechtsaf te slaan dan heb je alleen een nat pak _O- Beter dan dat je in een boom hangt idd!

Heftig zeg van je kennis!
Bizar eigenlijk hé? Dat een paard zo in paniek kan zijn dat ze zich letterlijk te pletter lopen tegen iets!
Idd denk ik ook dat er bij veel mensen verwarring bestaat tussen een paard dat besluit naar huis te rennen, met het bitje tussen zijn tanden, om je uit te proberen en een paard in echte blinde paniek. Ik hoop het in elk geval nooit meer mee te maken!

De keer dat de fietser achter ons viel ben ik zo hard met mijn hoofd op de grond gevallen dat ik een week een blauw voorhoofd heb gehad ondanks dat ik mijn cap op had. Ik dank God nogsteeds op mijn blootje knietjes dat ik die idd op had! Als mijn instructrice mijn paard rijd liep ik weleens van en naar de bak (moet dan langs de weg) zonder cap. Als ik toen geen cap op had gehad hadden ze mij zekerweten met een schedelbasisfractuur, of nog erger, af kunnen voeren! Zulke dingen maken dat ik me nog wel eens afvraag waarom ik nog paardrij! Gelukkig gaat het 999 van de 1000 keer goed!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 06:48

Niet naar buiten gaan vind ik geen optie. Ik heb mijn paardje prima in de hand, het gaat om een NOOD stop, niet om gewoon terug te nemen uit een leker sprintje.

Een noodstop kan iedereen overkomen Je paard kan zich rotschrikken, het is immers een dier. Vluchten is niet aangeleerd, maar een natuurlijke reactie en als zodanig niet verkeerd. Het gaat er hiet om om je paard in geval van NOOD op een redelijke manier tot bedaren te krijgen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 07:38

Chaos schreef:
Eigenlijk NOOIT hulpteugels om gehad bij de paarden op buitenrit. Is ook nooit nodig geweest overigens, hahaha.

Wel een noodrem, die hebben ze allemaal. Een hele ophouding aan 2 teugels, lang zitten, gewicht iets naar achteren verplaatsen en tegelijkerijd een duidelijke HOOOOO met je stem. Werkt altijd, zelfs in dolle paniek. Is getest. :D

Wel netjes in de bak aangeleerd uiteraard, die noodrem. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 07:42

One Rein Stop is mijn noodrem.
De ORS is een aangeleerd reflex, je trekt het paard niet in volle galop om. Dat reflex houdt in dat je de neus van je paard naar je stijgbeugel brengt en de achterhand wegzet. Dat moet je zelf leren, en dat moet je paard leren. Dus daar gaat heel wat oefenen aan vooraf.

Whoa is het standaard commando voor halthouden/sliding stop.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:42

Rox87 schreef:
Anne_GTI schreef:

Haha! ja dan is het een oplossing! Mocht hij dan alsnog voor de sloot besluiten om rechtsaf te slaan dan heb je alleen een nat pak _O- Beter dan dat je in een boom hangt idd!

Heftig zeg van je kennis!
Bizar eigenlijk hé? Dat een paard zo in paniek kan zijn dat ze zich letterlijk te pletter lopen tegen iets!
Idd denk ik ook dat er bij veel mensen verwarring bestaat tussen een paard dat besluit naar huis te rennen, met het bitje tussen zijn tanden, om je uit te proberen en een paard in echte blinde paniek. Ik hoop het in elk geval nooit meer mee te maken!

De keer dat de fietser achter ons viel ben ik zo hard met mijn hoofd op de grond gevallen dat ik een week een blauw voorhoofd heb gehad ondanks dat ik mijn cap op had. Ik dank God nogsteeds op mijn blootje knietjes dat ik die idd op had! Als mijn instructrice mijn paard rijd liep ik weleens van en naar de bak (moet dan langs de weg) zonder cap. Als ik toen geen cap op had gehad hadden ze mij zekerweten met een schedelbasisfractuur, of nog erger, af kunnen voeren! Zulke dingen maken dat ik me nog wel eens afvraag waarom ik nog paardrij! Gelukkig gaat het 999 van de 1000 keer goed!

Een paard probeert je niet uit. Mensen proberen iets uit, dieren niet. Die hebben nl geen spiegelbeeld of referentiekader.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:45

Een paard kan zeer zeker uit gaan testen wie er op zijn rug zit en of hij met bepaald gedrag wegkomt. Lukt dan niet, zijn reacties verschillend. Maar dat valt bij gerust onder uitproberen hoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:47

Een noodrem heeft mijn paard niet. Als hij wil dan wilt hij en dan gaat hij.
Ik geloof dan ook niet in hulpteugels etc om deze reden.

Gelukkig komt het (bijna) nooit voor dat mijn pony zegt bekijk het maar ik ben weg. In sommige situaties kan ik best begrijpen dat hij wilt vluchten alhoewel ik liever heb dat hij dat nooit denkt maarja..

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:48

Als ik suus niet meer stil krijg, stuur ik haar gewoon de volte op, half de struiken in en dan stopt ze wel hooooor ;d

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:50

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:28

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:44

Met mijn vorige paard heb ik ook een keer alle tijd gehad om een noodrem te zoeken, was niet tof. Hij was niet echt in paniek, maar besloot met het andere paard dat mee was twee ruiters ver voor ons in te willen halen. Zodra we daar langs waren, kon ik weer wat vertellen.

Alle technieken en teugelhulpen geprobeerd hoor en niet te zuinig ook. Een teugel, twee teugels, pompen, trekken, een hand hoog, een hand laag, volte rijden ging niet, zijweg kreeg ik hem niet in. Heb hem zelfs keihard aangespoord om weer contact te kunnen krijgen, hielp niks. Op een gegeven moment ben ik maar gewoon gaan wachten tot we langs die andere ruiters waren....

Ook die one rein stop werkt volgens mij in paniek niet hoor...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:09

Toen ik nog op de manege reed, was een pony waar ik op reed er in de duinen vandoor gegaan. Volte rijden deed ik niet, omdat mijn instructrice voor het galopje duidelijk had verteld dat we niet van het pad af mochten gaan ivm. kuilen. Ik bedacht me om de pony de bosjes in te sturen.. Gevolg: ik lag in de bosjes (heerlijk, vol met prikkels!) en pony was gewoon de bocht om gegaan, hahaha... Ergens tegenaan sturen werkte doen dus niet echt..

Bij mijn verzorgpony heb ik nog niet echt een noodrem nodig gehad. Heb wel een keer gehad dat hij er op de weg vandoor ging voor een toeterende vrachtwagen. Normaal zou ik hem gauw gestopt hebben, maar de vrachtwagenchauffeur bleef heel dicht achter ons rijden en riep dat ik mijn paard moest stoppen. Eh ja, toen kon ik ook niks meer. Heb pony toen gewoon door laten galopperen en de eerste beste inrit ingestuurd en hem daar geprobeerd te stoppen. Dat werkte gelukkig :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:33

Ik heb ooit een Arabiertje gereden dat er uiteindelijk blind vandoor ging... Ik was samen met een kennis naar buiten gegaan, was een van de eerste keren dat ik alleen met het beestje het bos in ging, dus kennis mee op de fiets (just in case). Het ging echt super lekker, super ontspannen rondje gereden en aan het begin (en het einde) van het rondje moesten we altijd over een super lang smal bospad heen rijden. Dat lag aan een groot kruispunt met stoplichten, een 80km weg en het pad werd afgesloten met een ijzeren hek wat je als ruiter zelf open en dicht moest doen. Naast dat pad lag een breed pad, waar je dan met de fiets overheen kon gaan en tussen het ruiterpad en dat brede pad stonden paaltjes met ijzerdraad.

We hadden een super fijn rondje gereden, helemaal relaxed en toen we weer terug waren bij het lange pad moesten we nog even over een plasje. We waren in draf, dus ik dacht, even er overheen en halverwege het pad stap ik dan rustig uit tot aan de weg. Nou.... Het paard nam een mega sprong over de plas en begon te galoperen. Ik vond het wel grappig en probeerde hem na een paar passen terug te nemen, maar hij begon steeds harder te rennen en ik drong echt niet meer tot hem door. Omtrekken ging niet, want het was een smal pad met rechts van mij een sloot en links van mij de paaltjes met ijzerdraad. Ik bleef in verlichte zit zitten en heb van alles geprobeerd, even de teugels los laten en dan rustig terug nemen, een korte ophouding, een lange ophouding zowel op de linker, de rechter als op beide teugels, toch maar geprobeerd diep te gaan zitten en terug te nemen. Maar niets hielp, ik kon het bit gewoon door zn mond heen trekken, hij reageerde nergens meer op. Ik hoopte dat als ik hem uit zou laten razen, hij dan vanzelf wel terug zou komen... Nou ook dat gebeurde niet! En toen kreeg ik het echt op mijn heupen, want eerst dacht ik in de verte te zien dat er een tegenligger aankwam, maar dat bleek gezichtsbedrog en later dacht ik te zien dat het hek aan het einde van het pad open stond en ik zag al een rampscenario voor me dat ik met paard en al over het kruispunt zou vliegen en dat we geschept zouden worden. Gelukkig was dat ook gezichtsbedrog en uiteindelijk is het paard pas tot stilstand gekomen toen hij met zn kop tegen het hek stond. Gelukkig zag hij die wel aankomen, hij had natuurlijk ook al een aardig stukkie gas gegeven, dus de ergste energie was er al vanaf, maar hij wou gewoon niet meer stoppen. We zijn er dus niet in volle rengalop tegenaan gevlogen, maar het ging toch nog met een aardig vaartje. Nou.... Ik hoop echt dat ik nooit meer zoiets meemaak! Die kennis kwam helemaal buiten adem aangefietst, die was zich ook helemaal kapot geschrokken. Terug op de manege aangekomen heb ik hem nog doorgereden in de bak, want ik wou niet met die ervaring afsluiten en daarna ben ik nog veel vaker met hem naar buiten gegaan en niets aan de hand. Maar zo zie je maar, in een onoplettend ogenblik kan er van alles gebeuren! Ik had gewoon in stap door die plas moeten gaan, of hem gelijk terug moeten nemen bij de eerste galoppas. Maarja, dat is altijd achteraf he en als jonge ruiter zie je veel minder het gevaar van dingen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:38

Ik gebruik een noodrem ja, mn ene teugel zo ver mogelijk naar achter trekken als het echt moet, als dat hoofd helemaal opzij is gaat mn paard echt niet meer zo snel vooruit (:

Dit is even effectief als aaaal die hulpteugels, behalve dat je bij dit uiteindelijk alleen maar lichte druk hoeft te geven en je paard heeft al door dattie moet stoppen (: